Rådmand: Vismænd giver Odenses klimahandleplaner rødt kort
Artiklen er mere end 30 dage gammel
kopieret!
Lavere fartgrænser giver ud fra en økonomisk betragtning ikke mening, for det er en dyr måde at spare CO2 på, påpegede De Økonomiske Råd i en rapport i denne uge. Det har fået beskæftigelses- og socialrådmand i Odense Kommune Christoffer Lilleholt (V) op ad stolen.
- Det giver det røde kort til de klimahandleplaner, der handler om at begrænse trafikken, for det at begrænse trafikken, det har så store samfundsmæssige omkostning. På de store veje bliver vi nødt til at kunne komme frem. Vi bliver nødt til at kunne komme rundt, hvis vi skal gøre rent hjemme ved folk, hvis man skal levere tømrerydelser eller aflevere varer. Det har en kolossal effekt, siger Christoffer Lilleholt (V).
Det gør dog ikke indtryk på Rasmus Ryrberg Høyer (S), som er gruppeformand for socialdemokraterne i Odense Byråd.
- Det synes jeg er lidt komisk, for hvorfor var han så med i den første aftale, hvor der var endnu flere hastighedsnedsættelser? Den argumentation giver simpelthen ikke mening, siger Rasmus Ryrberg Høyer.
Han peger på, at miljøøkonomisk vismand Lars Gårn Hansen i forbindelse med rapporten har udtalt, at der kan være gode grunde til at sætte hastigheden ned.
- Jeg noterer mig også, at vismændene siger, at der kan være mange andre hensyn i forhold til at sætte hastigheden ned for eksempel trafiksikkerhed for børn og støj. Det anerkender han sådan set også, at det kan man gøre helt legitimt. Der er andre politiske hensyn at tage, siger Rasmus Ryrberg Høyer.
Socialdemokraterne indgik i november en ny aftale om en mobilitetsplan med de andre partier uden om Venstre og Det Konservative Folkeparti.
Overblik: Det betyder Odenses nye trafikplan for dig
Færre hastighedsnedsættelser, mere fokus på bybusser og så vil Gent-modellen komme i spil i Odense. Få overblikket over, hvordan den nye trafikaftale er forskellig fra den gamle.
Det bliver - fortsat - mere besværligt at køre bil i Odense og nemmere at være cyklist, fodgænger eller buspassager.
Odense har fået en ny Grøn Mobilitetsplan. Den gamle, der blev vedtaget af alle partier i byrådet i sommer, smuldrede efter stort drama.
Sent onsdag aften blev Socialdemokratiet, SF, Radikale Venstre, Enhedslisten, Moderaterne og løsgænger Andreas Møller enige om den nye trafikaftale for Odense. De borgerlige partier er ikke længere med i aftalen.
Trafikplanen vil - ligesom den gamle - få stor betydning for udviklingen af trafikken i Odense. Hastighedsgrænserne på byens veje vil blive sat ned mange steder, veje vil blive lukket eller ensrettet, og det vil generelt blive mere besværligt at køre i bil i byen.
Herunder kan du få overblikket over, hvad den nye aftale indeholder, og hvordan den adskiller sig fra gamle trafikplan.
Det betyder Odenses nye trafikplan for dig
Færre hastighedsnedsættelser
I den nye trafikplan er der færre hastighedsnedsættelser end i den oprindelige. Den forventede reduktion er sænket fra 30.000 ton til 17.000 ton.
Fartgrænserne vil blive sænket til 30 kilometer i timen på hele vejnettet inden for Ring 2. Hastighedsnedsættelserne på selve ringvejen bliver dog droppet.
Det er heller ikke længere planen, at hastigheden på de største indfaldsveje og trafikveje skal sænkes med 20 kilometer i timen.
Til gengæld vil hastigheden på udvalgte støjplagede veje uden for Ring 2 blive sænket til 40 kilometer i timen. Det gælder eksempelvis Hjallesevej og Læssøegade.
Uden for Ring 2 udpeges to lokalområder, hvor hastigheden sænkes til maksimum 30 kilometer i timen. Det kunne blive i Sanderum-Dalum-området eller ved Fuglebakkekvarteret i Tarup.
Hvad med Fynske Motorvej?
Det er stadig en del af aftalen, at hastigheden på Fynske Motorvej skal sættes ned til 90 kilometer i timen, selv om det ikke er noget, kommunen kan bestemme, og regeringen i sommer afviste at nedsætte hastigheden på motorvejen syd om Odense.
Hvis motorvejshastigheden ikke kan reduceres, fremgår det af den nye aftale, at forligspartierne vil afsøge andre muligheder. Her er håbet, at staten vil hjælpe kommunen, da den mener, det er statens ansvar.
Nye busgader og bussluser
I den nye aftale er der fortsat planer om, at der skal investeres i den kollektive trafik, heriblandt byens busser.
Det nye er, at der skal etableres såkaldte busgader og bussluser, hvor det tidligere kun skulle gøres lettere for busser at komme frem via busbaner.
På Søndre Boulevard vil de eksisterede fire spor blive ændret til to spor for biltrafik og to spor til busser.
Forventet reduktion: 9.000 ton
Flere klimavenlige områder og Gent-modellen
I den nye trafikplan er der mere fokus på klimavenlige områder end den oprindelige. Den forventede reduktion er hævet fra 20.000 ton til 33.000 ton per år.
Her er det den såkaldte Gent-model, der kommer i spil. Den var ikke med i den oprindelige aftale. Her vil nogle byområder blive fredeliggjort - ligesom i den belgiske by Gent - i såkaldte mobilitetszoner. Det er et byområde, som lukkes af for gennemkørende biltrafik.
Det vil gøre det mere besværligt for bilister, men til gengæld noget nemmere for cyklister og fodgængere, og gadebilledet bliver grønnere og mere tilgængeligt for det lokale byliv.
Det kan for eksempel komme til at ske i Skibhuskvarteret med en ensretning af Skibhusvej, hastighedsnedsættelser, vejlukninger og reducering af kantstensparkering på Skibhusvej.
Det vil også ske i en endnu unavngiven bydel.
Mere fokus på elbiler og parkering
I den nye aftale er der stort set ikke ændret ved planerne fra den oprindelige aftale om at øge fokus på elektrificering af bilerne i Odense.
Ambitionen er, at minimum 40 procent af bilerne i 2030 skal være elbiler.
Der skal etableres flere parkeringspladser til elbiler og laves flere ladestandere.
Det vil give en forventet reduktion på 21.000 ton om året.
Samkørsel og delebiler
Der er ikke ændret ved planerne fra den oprindelige aftale om at øge fokus på samkørsel og delebiler.
Det skal give en forventet reduktion på 10.000 ton per år.
Det gælder blandt andet, at der skal reserveres gratis parkeringspladser til delebiler ved alle kommunale parkeringsanlæg og trafikknudepunkter.
Odense Byråd vil samlet set reducere med 100.000 ton CO2 i 2030.
Der er ikke nogen planer i den nye aftale om, at der skal etableres nulemissionszoner i Odense. I sådan nogle zoner vil det ikke være tilladt for benzin- og dieselbiler at køre ind i.
Hele byrådet var 9. juni enige om den første aftale, men allerede få dage efter vaklede fundamentet.