Sælg fjernvarmen eller drop letbanens etape to: Sådan bør Odense finansiere velfærd
Artiklen er mere end 30 dage gammel
kopieret!
Der er delte meninger om, hvordan pengene skal findes til at renovere skoler og børnehaver i Odense. Et salg af Fjernvarme Fyn og en udskydelse af letbanens etape to er i spil.
I løbet af de seneste uger er et eventuelt salg af Fjernvarme Fyn blevet heftigt diskuteret i Odense, og fredag fortalte Venstres politiske ordfører i Odense, Christoffer Lilleholt, at han synes, Odense skal droppe anden etape af letbanebyggeriet i stedet for at sælge fjernvarmeselskabet.
Tusindvis af odenseanere mod salg af Fjernvarme Fyn: Nu svarer viceborgmester på kritikken
Socialdemokraterne tror ikke, at en protestgruppe på Facebook får nogen betydning for salget af Fjernvarme Fyn.
I løbet af halvandet døgn har omkring 3.700 facebookbrugere meldt sig ind i gruppen “Nej til salg af Fjernvarme Fyn”, og opbakningen kommer bag på det konservative byrådsmedlem Tommy Hummelmose, der står bag gruppen.
- Det er meget overvældende, siger Tommy Hummelmose (K) til TV 2 Fyn
Spørger man Odenses viceborgmester, Tim Vermund (S), der forsvarer et salg til Energi Fyn, kommer protestgruppen på Facebook dog ikke til at ændre på forslagete om at sælge fjernvarmeselskabet.
- Det er helt naturligt, at der er forskellige holdninger til et salg, og der er en naturlig skepsis, når man første gang bliver præsenteret for at skulle sælge ud af noget, man ejer, siger Tim Vermund.
Ændrer protestgruppen noget i den videre proces i salgsplanerne?
- Nej, det var noget, vi regnede med, der ville komme. Før man har sat sig ind i betingelserne for et salg, og at man sælger til en forbrugerejet virksomhed, og at varmepriserne ikke kommer til at stige, og at man får bedre mulighed for at lave en grøn omstilling. Det er noget, folk først lige skal have med ind og sunde sig lidt over, forklarer viceborgmesteren.
SF'er: Fjernvarme Fyn er så vigtig for os
Det er ikke kun Konservative, der er imod salget af Fjernvarme Fyn. Enhedslisten meldte, allerede da gruppen blev oprettet, sin støtte, og TV 2 Fyn har torsdag talt med SF-vælgere, der også støtter deres politiske modsætninger i denne sag.
- Det er en så vigtig ting for Odenses og Fyns borgere, at vi holder fast i Fjernvarme Fyn. Om man er på højre eller venstre side af den politiske linje, har ingen betydning, siger Liv Salzwedell, der er socialrådgiver i Odense, og som normalt stemmer på SF.
Det er ikke første gang, at Socialdemokratiet i Odense forsøger at sælge Fjernvarme Fyn.
Anker Boye måtte opgive salg
I 2011 måtte daværende borgmester Anker Boye (S) droppe salget af Fjernvarme Fyn som følge af massiv modstand, blot to uger efter han offentliggjorde planerne om et salg.
- Jeg har vurderet hele sammenhængen og sagt, at jeg ikke synes, byen fortjener sådan en uro og bekymring. Derfor har jeg stoppet sagen og trukket den af bordet, fortalte Anker Boye dengang til TV 2 Fyn.
Var det en fejl at foreslå et salg?
- Ja, det må jeg sige. Det var det helt klart.
Gentager historien sig?
Tim Vermund mener dog ikke, at historien er ved at gentage sig et årti senere.
- Vilkårerne er helt anderledes her. Her drejer det sig om at sælge til forbrugerne og få nogle penge ud, så vi kan bygge daginstitutioner og plejehjem. Det tror jeg, at der er rigtig mange odenseanere - uanset om de er medlem af den ene eller anden facebookgruppe - der synes er rigtig vigtigt, siger han.
Odense Kommune undersøger mulighederne for at sælge Fjernvarme Fyn til Energi Fyn for 900 millioner kroner.
Det støttes af Dansk Folkeparti, der også er imod salget af Fjernvarme Fyn.
- I Dansk Folkeparti har vi hele tiden været imod letbanens etape to, fordi vi synes, det er et for tidligt tidspunkt at beslutte det på. Vi har ikke kendskab til, hvordan etape et fungerer. Det er alt for mange penge at fjerne fra velfærden, siger byrådsmedlem Pernille Bendixen (DF) til TV 2 Fyn.
Der skal bruges 1,8 milliarder kroner til at renovere velfærdsbygninger. Hvor skal pengene komme fra?
- Det er det store spørgsmål, som jeg synes, vi burde sætte os ned i byrådet og se på. For mig at se burde vi investere det overskud, vi kan, ind i det private arbejdsmarked, som så kan generere noget vækst til byen, siger hun.
Konservative: Det giver ikke nogen mening med etape to
Konservative i Odense er også villig til at kigge på, om letbanens etape to skal skrottes.
- Vi er interesseret i at kigge på alle de forslag, der kommer på bordet. Vi har i forvejen sagt, at vi ikke ser for os, at vi skal til at gå i gang med at bygge letbanens etape to i øjeblikket. Det giver ikke nogen mening, siger byrådsmedlem Kristian Guldfeldt (K).
- Der er politisk vilje på den borgerlige side af byrådssalen til at finde en løsning, så vi kan forhindre et salg af Fjernvarme Fyn, forklarer han.
Enhedslisten: Letbane skal binde Vollsmose sammen med Odense
Det er dog ikke kun de borgerlige partier, der er imod et salg af Fjernvarme Fyn.
Enhedslisten er heller ikke tilhænger af salget, men partiet synes ikke, det er en god idé at droppe letbanens etape to, der - hvis den bliver vedtaget - skal gå fra Odense Zoo via Vollsmose til Seden.
- Vi har støttet letbanen, også letbanens etape to. Det er en rigtig god idé, at byen på den måde bliver bundet sammen - ikke mindst når man laver de her ghettoplaner, som vi synes er groteske med nedrivninger i Vollsmose, så kunne letbanen hjælpe og give et løft i Vollsmose, siger byrådsmedlem og politisk ordfører Reza Javid fra Enhedslisten.
Enhedslisten foreslår en lokal folkeafstemning om salget af Fjernvarme Fyn.
Hos Odenses borgmester er man heller ikke imponeret over Venstres forslag:
- Det er jo en kendt sag, at Venstre har det svært med at stå ved de langsigtede aftaler, som er en forudsætning for at lukkes med byudvikling. Odense Byråd har besluttet, at vi først vil tage stilling til letbanens etape 2 i 2022, når plangrundlaget er klart, og der er en større afklaring på den statslige medfinansiering. Det har Venstre også stemt for, siger Peter Rahbæk Juel (A).
Nu er det sikkert: Millioner på plads til letbanens etape to
I sidste uge var det ikke endeligt på plads. Nu er det slået fast: Et flertal uden om regeringen har sikret 15 millioner kroner til forundersøgelse af letbanens etape to i Odense.
15 millioner kroner.
Det beløb har Folketinget sat af til at lave forundersøgelser til en etape to af letbanen i Odense.
I sidste uge manglede stadig nogle formaliteter, der skulle på plads, før pengene var sikret til Odenses nye transportmiddel. Nu bekræfter Transport-, Bygnings- og Boligministeriet, at pengene er sat af.
Det er et flertal i Folketinget - uden om regeringen - der har ønsket at sætte pengene af. Flertallet består af Enhedslisten, Radikale, SF, Socialdemokratiet og Dansk Folkeparti.
- Det er mange penge for Odense Kommune selv at bruge. Derfor betaler Folketinget. Vi vil gerne hjælpe, siger Karsten Hønge, der er transportordfører for SF.
De 15 millioner kroner skal gå til forundersøgelser af etape to for letbanen i Odense, hvor første skinne i etape et kun netop er lagt.
- Vi synes fra Socialdemokratiets side, at letbanen i Odense er et kolossalt spændende og rigtigt projekt, og vi glæder os rigtig meget, til det bliver realiseret. Og for at være bedst muligt forberedt, vil vi gerne have undersøgt etape to, så hvis der bliver økonomi til det på et tidspunkt, så kan man gå i gang med det, siger Rasmus Prehn, der er transportordfører for Socialdemokratiet (S).
Det samme lyder fra Karsten Hønge, transportordfører for SF
- Når tingene skal føres ud i livet, må man starte i god tid. Odense Kommune skal have et ordentligt grundlag at tage beslutninger ud fra, siger Karsten Hønge (SF).
Blandede modtagelser i Odense
Reaktionerne fra politikerne i Odense Kommune er blandede.
Borgmester Peter Rahbæk Juel (S) er glad for opbakningen fra Christiansborg.
- Jeg synes, at det er positivt, at staten og Transportministeriet engagerer sig i letbanens etape to. Også at de gør det så tydeligt, at de ser det i sammenhæng med den udviklingsplan, som vi har for Vollsmose. De investorer, jeg har talt med, har alle været meget tydelige omkring, at det at der er en letbane, det betyder meget for deres villighed til at investere i området, siger borgmester Peter Rahbæk Juel.
Helt så begejstret er by- og kulturrådmand Jane Jegind (V) ikke. På nuværende tidspunkt går hun og Venstre ikke ind for, at der overhovedet skal bygges en letbane etape to.
- Jeg havde hellere set, at de havde givet os de penge til for eksempel støjreducerende foranstaltninger ude ved motorvejen, hvor der er rigtig mange, der er generet af det, eller til nogle bedre cykelstier til vores børn, der skal i skole. Men når det er sagt, så ændrer det ikke vores holdning til, at vi synes ikke, at det er lige nu, at vi skal kigge ind i letbanens etape to. Lad os nu få etape et færdig, og se hvordan det virker, siger Jane Jegind.
Generelt delte meninger om letbanen
Heller ikke Jeginds partifælle på Christiansborg, transportordfører Kristian Pihl Lorentzen, er begejstret for en udvidelse af letbanen i Odense.
- Jeg har noteret mig, at der er truffet aftale om at sætte penge af til en undersøglese af en etape to i Odense. Det noterer jeg mig, men jeg siger også bare, at Venstre står ikke klar med penge til yderligere letbaneetaper i Odense eller andre steder. Letbaner er en rigtig, rigtig dyr kollektiv trafikløsnining. Vi har nogle bedre løsninger, siger Venstres transportordfører, Kristian Pihl Lorentzen.
Den nuværende transportminister, Ole Birk Olesen (LA), har tidligere sagt, at der ikke skal bygges flere letbaner i Danmark.
Men det betyder ikke noget for Karsten Hønge, der mener, at pengene til forundersøgelsen af etape to er første skridt på vejen mod en realisering af projektet.
- Hvis vi skulle lade os lede af, hvad Ole Birk Olesen mener, at den kollektive transport skal have i Danmark, så kom vi ikke ud af stedet. Jeg forventer også, at vi i løbet af nogle ganske få måneder har en ny transportminister med et helt anderledes progressivt og moderne syn på transport i Danmark. Ole Birk Olesen er snart historie, og så skal et nyt flertal sørge for, at vi får løftet den kollektive transport. Også i Odense, siger Karsten Hønge.
Letbanens etape et forventes at være færdig i 2020.
I 2014-priser vil en letbaneetape mellem Odense Zoo og Seden koste 1,65 milliarder kroner. Til sammenligning vil et salg af Fjernvarme Fyn give Odense 524 millioner kroner over de næste ti år.
Den første etape af Odense Letbane forventes indviet i efteråret 2021.