- Vi skal gøre det grønt at flyve.
Sådan sagde statsminister Mette Frederiksen (S) i sin nytårstale.
Hun henviste til, at flytrafikken er skadeligt for vores klima og ytrede et ønske om, at Danmark kan være med til at løse det problem.
Og det kan vi. I hvert fald ifølge Henrik Wenzel, der er professor ved Institut for Grøn Teknologi på Syddansk Universitet i Odense.
Instituttet arbejder på en CO2-neutral type brændstof, og mandag præsenterede de arbejdet for klima-, energi- og forsyningsminister, Dan Jørgensen (S). Faktisk er de så langt med forskningen, at de nu kan tage de indledende øvelser frem mod en produktion, fortæller Henrik Wenzel.
Fra CO2 til brændstof til ingen CO2
Brændstoffet, der laves fra CO2 og brint, vil være CO2-neutralt ved indenrigsflyvninger, som også er de flyvninger statsministeren havde fokus på i sin nytårstale.
Professor Henrik Wenzel forklarer, at udenrigsflyvningerne ikke kan gøres CO2-neutrale, fordi der udover CO2-udledningen ved brændstof - som vil blive fjernet - også udledes CO2 på grund af de flystriber, der dannes efter flyet. Disse flystriber vil den grønne brændstof ikke fjerne, men dog mindske, så CO2-niveauet på flyvninger til udlandet vil falde.
Flyene ved indenrigsflyvninger flyver i så lavt et luftlag, at flystriber ikke dannes.
Hvad er flystriber?
Dyrere at være grønnere
Det vil koste penge at gøre flyvninger mere grønne - både for udviklerne, flyselskaberne og passagererne.
- Hvis man skal gøre det grønt og bæredygtigt, så kan det også være noget, der kommer til at afspejle sig i flybilletten, siger klima-, energi- og forsyningsminister, Dan Jørgensen.
Det forventes, at flybilletterne vil blive mellem 20-25 procent dyrere. Professor Henrik Wenzel lægger dog vægt på at billetpriserne de seneste år har været faldende, og at vi derfor vil ende med en pris, vi tidligere har betalt for at komme ud og flyve.
- Vi kan altså flyve grønt på sådan noget brændstof og flyve billigere, end vi gjorde i 2013, siger han.
Samtidig fortæller professor Henrik Wenzel, at han forventer, at selve brændstoffet vil komme til at koste det dobbelte af det fossile brændstof - i begyndelsen af produktion måske tre gange så dyrt.
Minister Dan Jørgensen var begejstret for forskningen og fortæller, at der allerede er sat penge af til udvikling af brændstoffet. Samtidig mener Henrik Wenzel, at regeringens italesættelse af grøn flytrafik har forsikret investorerne nødvendigt.
På trods af udsigterne til større regninger, har Dan Jørgensen en forventning til fremtiden:
- Vi håber, at brændstoffet på sigt kan blive konkurrencedygtigt. At det på sigt faktisk kan blive billigere, end det er at flyve i dag, siger ministeren.
- Det kan lyde helt som science fiction, men i virkeligheden er det bare science. Vi ved godt, hvordan man gør. Nu skal det op i skala og ned i pris.
Klar til at imødekomme efterspørgsel fra 2025
Henrik Wenzel forventer, at danskerne kan sætte sig i et indenrigsfly med grønt brændstof i 2025. På linje med statsministerens forventninger om at give danskerne mulighed for at flyve grønt i Danmark senest i 2025.
Professor Henrik Wenzel kalder efterspørgslen for brændstoffet internationalt gigantisk.
- Når sådan noget som det her kommer på banen, så er det sælgers marked i nogle årtier frem. Der vil være virkelig stor efterspørgsel efter det, siger han.
Statsminister Mette Frederiksen ønsker, at indenrigsflyvning i Danmark skal være fuldstændig grønt senest i 2030.