I Odense skal der fremover være flere steder, hvor du skal betale for at parkere, og samtidig skal der være flere boligområder, hvor det skal være lettere for beboerne at finde en ledig parkeringsplads.
Sidstnævnte glæder Mette Kragh Jacobsen fra Bredstedgade i det centrale Odense sig over. Hun har kæmpet for at få indført beboerlicens i sit område.
- Der er virkelig pres på. Der er rigtig mange pendlere, som arbejder i byen og sætter deres biler her, siger Mette Kragh Jacobsen, der ofte må bruge omkring ti minutter på at finde en ledig plads.
Der er virkelig pres på. Der er rigtig mange pendlere, som arbejder i byen og sætter deres biler her
I Odense er der udpeget tre boligområder, som ifølge By- og Kulturforvaltningen bør have parkeringslicenser.
Ud over den inderste del af Skibshuskvartet, hvor Mette Kragh Jacobsen bor, gælder det også den inderste del af Hunderupkvarteret og den inderste del af Munkebjergkvarteret.
11 nye områder med betalingsparkering
Derudover har By- og Kulturforvaltningen i Odense udpeget 11 områder, som i dag er gratis kommunale parkeringspladser. Her lægger forvaltningen op til, at man fremover skal betale.
Betalingsparkering vil ifølge forvaltningen gøre det mindre attraktivt for pendlere i bil at holde gratis tæt på bymidten.
- Biltrafikken stiger, og det kan man se omkring de store arbejdspladser, uddannelsesinstitutioner og boligblokke. Bilerne fylder mere og mere. Vi skal følge udviklingen og se på, hvordan vi skal tilrettelægge parkeringsmuligheder. En licenszone skaber ikke flere parkeringspladser, men omfordeler dem bare, siger Rasmus Bach Mandø, der er kontorchef i afdelingen Trafik og Mobilitet i By- og Kulturforvaltningen i Odense.
Selv om forvaltningen er klar over, at man muligvis blot skubber parkeringsproblemerne længere ud af centrum, håber og forventer man også, at flere betalingspladser i og omkring centrum vil få flere til at cykle eller tage bussen.
90 beboere skrev under på ønske om beboerlicens
At det netop er i Bredstedsgade, at kommunen vil hjælpe de lokale med at parkere, er ikke tilfældigt.
90 beboere i nærområdet har skrevet under på, at de gerne vil have beboerlicens og tidsbegrænset parkering i området. Ad den vej har kommunen fået øjnene op på de lokale problemer, og Mette Kragh Jacobsen håber, politikerne vedtager løsningen.
- Os, der bor her, vil blive bedre stillet i forhold til at få en plads, siger hun.
Sjældent kan hun parkere foran sin lejlighed, og selv om hun er frisk til at gå et stykke fra sin bil og til sin hoveddør, er det synd for de andre i kvarteret.
- Det er synd for børnefamilier og de ældre, der bor her, at de ikke kan parkere tæt på, siger Mette Kragh Jacobsen.
Mindre plads til bilister udefra
Rasmus Bach Mandø tror også, at beboerlicens i boligområder i centrum samt mere betalingsparkering er vejen frem.
- Vi skaber mere plads til de mennesker, der bor i området, og mindre plads til dem, som kommer udefra, så vi har gode erfaringer, siger han.
Vi skaber mere plads til de mennesker, der bor i området, og mindre plads til dem, som kommer udefra, så vi har gode erfaringer
Ifølge By- og Kulturforvaltningen er der en række fordele og ulemper ved betalingsparkeringen i centrum.
For de erhvervsdrivende vil kunderne lettere kunne finde en parkeringsplads i nærheden af butikken, men det kan også skræmme nogle kunder væk, når de skal til at betale for at holde tæt på butikken, så de kan handle.
Om der vil blive indført betaling for parkering i de nævnte områder, vil blive besluttet på et udvalgsmøde i By- og Kulturudvalget på tirsdag. Hvis de nye zoner bliver vedtaget, vil det træde i kraft i løbet af 2022.
Odense Kommune forventer, at de nye parkeringsændringer vil øge parkeringsindtægterne i kommunen med 2,5 millioner kroner.