Sidste chance for en gratis omgang: Populær øl skænkes for sidste gang
Artiklen er mere end 30 dage gammel
kopieret!
For tredje og sidste gang skænkes den øl, H.C. Andersen drak i 1874. 50 liter af den mørke humle uddeles gratis.
Mandag slås der hul på den allersidste tønde med Jacobsen Export Lager 1874 - en øl H.C. Andersen i sin dagbog skrev, han drak.
Klokken 18.05 er der gratis øl på Arkaden Food Market, indtil det sidste skum er løbet ud af den 50 liter store trætønde.
I tre år har Husbryggeriet Jacobsen produceret den stærke øl på 6,2 procent, men efter H. C. Andersen Festivals i år er det slut.
Fynsk bryghus på vej mod japansk eksporteventyr
På dagen for underskrivelsen af den nye frihandelsaftale mellem EU og Japan præsenterede Munkebo Bryghus to af sine øl på udvalgte barer i Tokyo.
- Vi håber på lidt af et eksporteventyr.
Forventningerne er store hos brygmester Claus Christensen og Munkebo Bryghus, der efter et længere tilløb tirsdag kunne præsentere to af mikrobryggeriets øl for det japanske publikum.
Øllene har været på havet på vej mod Japan i syv uger, men planerne om at komme ind på det enorme japanske marked, der er verdens tredjestørste økonomi, har stået på noget længere.
For et par dage siden rejste den anden af bryghusets to ejere, svenske Jokke Nurminen, en tur til Japan, hvor han også har andre virksomheder. Og da øllene så i mellemtiden nåede frem til Tokyo, havde han planlagt præsentationer på et par af hovedstadens store ølbarer.
Og så kom pludselig underskrivelsen af frihandelsaftalen, der betyder, at 99 procent af tolden på eksport fra EU-landene til Japan vil blive fjernet.
Med andre ord bliver blandt andet danske varer billigere på det japanske marked - også fynske øl.
- Det er jo et totalt lykketræf, at vi lige præcis laver promovering på den dag, hvor aftalen bliver skrevet under. Men nogle gange kan man være heldig, siger Claus Christensen.
Nordisk aftryk
Brygmesteren fortæller, at de i første omgang går efter at få to af deres øl solgt ind til et par craft beer-barer i Tokyo.
- Det er vores gin & tonic-IPA, Röskva, og vores IPA med lav alkoholprocent, Fenrir, vi har sendt derud. Og de blev taget rigtig godt imod, især Fenrir, siger Claus Christensen.
De to øl er begge navngivet efter personer i den nordiske mytologi - og sammen med en dansk og en svensk ejer kan det tydelige nordiske islæt blive et af de store salgsargumenter for bryghuset.
- Danmark har en stor stjerne i Japan, og når japanske forbrugere tænker på Danmark, så tænker de på et fredselskende land med stor livsglæde, H.C. Andersen og i det hele taget noget positivt. Så kommer man som dansk virksomhed, har man gode muligheder, siger Martin Fischer.
Han har studeret og arbejdet professionelt med dansk-japanske relationer siden 1997. Han har boet i Japan i to år, besøgt landet på forretningsrejser over 20 gange og rådgiver danske virksomheder om det japanske marked.
Martin Fischer peger på tilstedeværelse og stærke personlige relationer som en anden ting, der betyder meget for japanerne, og som derfor kan være afgørende for et muligt dansk eksporteventyr.
- Og der er det jo genialt for os, at vi har kontor derude, der er ejet af os igennem Jokke. Det gør det meget nemmere, når vi er lokalt til stede hele tiden og har flere ansatte derude gennem Jokkes selskaber, siger Claus Christensen.
Ændrer navn for Japan
Der kan også være andre udfordringer, der kan stå i vejen for et fynsk øleventyr i Japan. Navnet, for eksempel.
For 'Munkebo Bryghus' ligger ikke godt i munden hos en japaner, har Claus Christensen erfaret. Derfor har hele bryggeriet nu officielt skiftet navn.
- Vi har ændret navn til Munkebo Brewery af markedsføringshensyn i Japan. Vi tror så meget på det, at vi under vores CVR-registrering har registeret et binavn: Munkebo Brewery. Så vi ændrer navn, fordi vi tror så meget på Japan, siger Claus Christensen.
Han er spændt på anden halvdel af 2018, som kan blive stort for det lille fynske bryggeri.
- 2018 er hårdt arbejde, men 2019 kan blive rigtig godt, siger brygmesteren.
- Jacobsen Export Lager 1874 er vores bidrag til H.C. Andersen Festivals, og det er tredje og sidste gang, vi brygger øllen, fortæller brygmester Morten Ibsen.
Populær øl
Det er dog ikke, fordi øllen ikke har været populær nok, eller at H.C. Andersen drak billigt sprøjt, at bryghuset vælger at sige stop efter tre år. Næste år skal der i stedet ske noget nyt, afslører informationschef i Carlsberg, Kasper Elbjørn.
- De øvrige år har der efter festivalen været udsolgt, og sidste år løb byens restauranter og barer tør allerede på festivalens åbningsdag, fortæller han.
- Hvis der er interesse for det, finder vi på noget andet næste år, siger Kasper Elbjørn.
Foran de store ølkar i Husbryggeriet Jacobsen har brygmester Morten Ibsen fundet frem til præcis den øl, H.C. Andersen nød i sine sidste leveår.
Omtalte øllen i sin dagbog
- I sin dagbog skriver H. C. Andersen søndag den 18. oktober 1874 blandt andet, at: "Jeg hjemme fik brev fra Brygger Jacobsen, at han i går havde sendt mig 12 flasker Export".
Denne øl kan du roligt skåle i: Årets ølnyhed kommer fra fynsk bryggeri
En fræk cowboy med kantet, frugtig bitterhed er Årets Danske Ølnyhed, og så brygges den på Fyn.
Foreningen Danske Ølentusiaster, der hvert år kårer Årets Danske Ølnyhed, er faldet for den frugtige IPA Kinky Cowboy, der brygges på Ugly Duck Brewing Co. i Nørre Aaby.
Øllen har netop vundet titlen som 2017s bedste nye øl på markedet. Dermed er det fjerde gang, at direktør Anders Busse Rasmussen kan prale af at have lavet Årets Danske Ølnyhed.
Bryggeriet vandt med to øl i 2012, en i 2013 og igen i 2014.
- Vi tænker meget kreativt, og så gør vi os umage. Det er sådan set det, vi gør. Så er vi heldige, at vi engang i mellem rammer noget, som mange rigtig godt kan lide, siger direktøren.
Alene i 2017 kom 1.622 nye øl på markedet i Danmark, og 30 ny bryggerier skød frem. Kinky Cowboy har derfor været i hård konkurrence for at gøre sig fortjent til titlen.
Med en alkoholprocent på 6,5 dystede den frække cowboy i kategorien 4-7 procent og slog i finalen Mandarina Man fra Amager Bryghus og Pommiére La Calme Houblonée fra Svaneke Bryghus.
Er skulderklap
Selvom Ugly Duck Brewing Co. i flere år har vist Danske Ølentusiaster, hvordan man laver øl og har sat landets øvrige bryghuse på plads, er bryggeriet dog alligevel ikke sikret overlevelse.
- Nej, det er man ikke. Det er et skulderklap og en anerkendelse. Vi er rigtig glade for det, og det varmer og gør vores dagligdag lidt sjocere, men det er ikke noget, der gør, at ordrene vælter ind. Det er med til at bygge det hele op og fortælle historien om bryggeriet, men om en måned er det noget nyt folk tænker på.
Danske Ølentusiaster deler foruden prisen i kategorien 4-7 procent også priser ud til øl under fire procent og til øl med en højere alkoholprocent end syv. Her vandt henholdsvis Fur Påskefrokost fra Fur Bryghus og Trumputkim fra Hornbeer.
- Det er jo en god indikation på, at han rent faktisk har drukket det, siger Morten Ibsen.
Med datoen i hånden kunne brygmesteren finde frem til den eksakte opskrift.
- Vi gik ind i vores brygjournaler og fandt den recept, som man har brygget efter dengang. Den har vi taget udgangspunkt i, siger Morten Ibsen.
Det er en øl, der er stærkere end den almindelige pilsner, og bryghuset har brugt dobbelt så meget humle som normalt. Begge dele for at skabe en bedre holdbarhed.
- På dansk vil man kalde det en lager, og den har nogle maltede og karameliserede noter.
Under festivalen kan Jacobsen Export Lager 1874 købes fra fad i udvalgte fynske restauranter og barer.
Tre fynske mikrobryggerier: Lavt skum på indtjeningen
Økonomien under pres på Ærø, i Indslev og på Midtfyn.
Fynboerne elsker øl fra øens mange mikrobryggerier, men ikke så meget, at bryggerierne generelt kan leve fedt af interessen.
Det viser de netop offentliggjorte regnskaber fra Midfyns Bryghus, Indslev Bryggeri og Rise Bryggeri.
Godt nok er der overskud på den nederste linje hos Midtfyns Bryghus og Rise Bryggeri, men det er - undskyld udtrykket - lige til øllet.
Hos Midtfyns Bryghus er farverige Eddie Szweda ellers garant for, at kendskabet til de velsmagende produkter udbredes ved enhver given lejlighed. Og bryggeriet har også fået masser af priser.
Bruttofortjenesten faldt sidste år med 600.000 kroner til 2,3 millioner kroner. Indtjeningen før skat dykkede fra 123.000 til 56.000 kroner.
Eddie Szweda lægger i regnskabet ikke skjul på, at konkurrencen er hård og likviditeten stram. Han er dog alligevel optimist og budgetterer med et overskud på en halv million i 2018.
Han oplyser dog også, at det er nødvendigt med en afdragsordning med det offentlige for at få afviklet en forfalden gæld på en halv million kroner.
I Indslev er tallene røde.
Et underskud på 854.000 kroner før skat mod et overskud på 335.000 kroner i 2016 er ikke tilfredsstillende på Vestfyn.
Brygmester Anders Busse Rasmussen nævner øget priskonkurrence i branchen som en væsentlig årsag.
Han håber på et gennembrud for faglageret øl, som der er bundet mange ressourcer i, og som han også forventer vil få omsætning og indtjening til at stige markant.
Ifølge regnskabet er der opdaget en fejl i posten "varer under fremstilling" på 2,6 millioner kroner som er indregnet direkte under selskabets egenkapital, der nu er negativ med samme beløb.
De store blander sig
På Rise Bryggeri på Ærø tjente man sidste år knap 12.000 kroner før skat mod godt 3000 kroner i 2016.
Også her tegner ledelsen et billede af et hårdt marked, der især skyldes, at de større bryggerier nu sender en større strøm af specialøl og mikrobryg på markedet.
Rises omsætning faldt med cirka en halv million sidste år til 6,2 millioner. Blandt andet aftog bryggeriets største kunde mindre øl.
Rise Bryggeri har produktudviklet på to økologiske øl, som man isæt sælger til hotel- og restaurationsbranchen.
Man har formålet at afbøde en del af tilbagegangen ved flere besøg, salg og omsætning i bryggeriets café.
I årets løb stoppede den hidtidige direktør Nina Folmer, og det er nu Janni Bidstrup, der alene har det overordnede ansvar for bryggeriet.