Støjproblemer i europæiske byer: Odense Letbanes tog er tidligere kendt som tysk "Tordentrommel"
Artiklen er mere end 30 dage gammel
kopieret!
I Tyskland og Østrig døjede borgere for år tilbage med massive støjgener i gaderne fra letbanen. Men i en østrigsk by ser man ud til at have fundet løsningen på støjproblemerne.
"Tordentrommel", "buldrebane" og et kørende mareridt på skinner.
Det var blandt nogle af øgenavnene, som letbanen fik i flere europæiske byer, da de fik etableret en letbane for år tilbage.
Det samme model letbanetog, der kørte rundt på skinnerne i disse byer, er selvsamme grundmodel, der officielt skal køre dagligt i Odense fra slutningen af maj.
I tyske München og Mainz klagede borgerne for ti år siden nemlig over massiv støj fra letbanen, der fik navnet "Donnerwalze" og "Rumpelbahn" af lokalbefolkningen, fordi den lød som torden, når den bragede og vibrerede henover skinnerne i gaderne.
I den østrigske by Graz blev letbanen derimod kendt som "Albtram" med associationer til mareridt, fordi støjen fra letbanen gav søvnforstyrrelser og vibrationer skabte revner i omkringliggende huse, skrev østrigske Kleine Zeitung dengang.
Her skulle man dog senere i 2020 finde en løsning på støjproblemerne i Østrigs næststørste by.
Et fællesstræk med Odense
Odense Letbane og de tyske og østrigske byers letbanetog kører med samme grundmodel letbanetog nemlig modeltypen Variobahn fra den schweizisk-tyske togproducent Stadler, der producerer letbanetog og regionaltog.
Odense Letbane bekræfter også, at der er tale om den samme grundmodel. Alligevel har man dog aldrig før hørt om ordet "Donnerwalze" før nu, lyder det fra projektchef for togdrift Thomas Gram.
- Det må jeg indrømme, at det har jeg ikke hørt før. Vi undersøgte dengang München i vores research, men der kom ikke noget med "Donnerwalze". Det undrer mig faktisk, at vi ikke er stødt på det før. Det kan selvfølgelig ærgre mig nu, fortæller Thomas Gram.
- I München var der dengang noget angående revner i letbanetogets model. Det sikrede vi os efterfølgende, at det blev ordnet, så der ikke kom flere sygdomme med over til os i vores kommende letbanetog, siger han.
I 2014 viste det sig, at der i modellens letbanetog i München var revner i svejsesømmene på grund af fejl under produktionen, og det resulterede blandt andet i støj fra sporvognene. Derfor blev alle køretøjerne taget af skinnerne og sendt tilbage til reparation hos Stadler.
Letbanetogene kom efterfølgende tilbage på skinnerne, men derefter købte MVG, der er Münchens trafikselskab, kun Siemens letbanetog fremadrettet, lyder det.
I dag kører letbanetog af typen Variobahn flere steder rundt i Europa heriblandt også i Aarhus.
Hos Aarhus Letbane er 14 af deres sporvogne af modellen Variobahn. Direktør Michael Borre genkender heller ikke udtrykket, da man dengang valgte denne model i Aarhus.
- Det synes jeg lyder mærkeligt. Variobahn er i min opfattelse ganske lydløs, så jeg kan ikke genkende udtrykket. Når letbanen kører på skinnerne, så piver den da lidt i de skarpe sving, men det lyder da ikke som torden, siger Aarhus Letbanes administrerende direktør Michael Borre.
Støj og søvnløse nætter
I Graz, der er hovedstaden i delstaten Steiermark, blev der bestilt 45 Variobahn-tog i 2007 til en værdi af næsten 100 millioner euro, skrev DerStandard.
Ifølge Kleine Zeitung kunne borgere i byen berette om massiv støj og vibrationer fra letbanetogene. Derudover kunne videnskabelige rapporter fortælle om revner i nærliggende huse og bygningers vægge på grund af sporvognene i gaderne, efter Variobahn kom på skinnerne i 2010.
- Her viste målte data, at letbanetogene fra Variobahn ikke var højere end andre tog i Graz. Men der var et problem med vibrationerne, der havde en effekt på de omkringliggende huse.
- Og det var selvfølgelig også et spørgsmål om støj, siger Bernd Hecke, der er journalist og redaktør hos østrigske Kleine Zeitungs redaktion i Graz, til TV 2 Fyn.
Journalist og redaktør Bernd Hecke har haft dækket støjproblemerne i Graz fra sporvognen tilbage i årene. Han fortæller, at specialister var nødsaget til at lave "massive tilpasninger" efter klagerne fra borgerne.
Herefter kom der nye hjul på alle tog, nye dæmpeelementer og støddæmpere på letbanetogene fra Variobahn for at dæmpe vibrationer og støj, uddyber han.
- Vi hører intet om nogle problemer med letbanen i dag, men hvis du sidder på restaurant eller bygning tæt på skinnerne, så kan man stadig mærke vibrationerne. Men der er ingen klager mere fra borgerne, der bor i byen, fortæller han yderligere.
Ligesom en Volkswagen
Odense Letbanes projektchef mener ikke, at man kan sammenligne Variobahn-modellen i München og Graz for 13 år siden med letbanetogene, der om kort tid skal køre dagligt i Odense.
For Variobahn bliver ved med at udvikle sig, siden den første af sin slags kom på skinnerne i 1996. Der er både strukturelle forskelle, mens de europæiske standarder hele tiden ændrer sig, lyder det.
- Letbanen skal hellere sammenlignes med en Volkswagen Golf. Der var den allerførste model tilbage i 1970'erne, og nu kan du få en model 8. Det er den samme udvikling, der er gennemgået med Variobahn, og den bliver ved med at udvikle sig, siger han.
Projektchef Thomas Gram fortæller, at man inden etableringen af letbanen besøgte flere større byer blandt andet Bergen i Norge for at lade sig inspirere af deres letbanedrift, inden byggeriet af den odenseanske letbane gik i gang.
Han mener, at letbanetogene på Fyn langt bedre kan sammenlignes med letbanetoget i netop Aarhus og Bergen i Norge, hvor man også kører med nyere sporvogne af typen Variobahn. Her har man været i løbende kontakt med begge byer om flere forhold, fortæller Thomas Gram.
Ifølge Odense Letbane har man været i gang med at foretage kontrolmålinger på støjniveauer rundt på flere adresser i byen.
- Vi er i gang med at skrue på flere ting, men vi er nødt til at se effekten af det først, inden vi kan gå videre, siger projektchef Thomas Gram.
- Jeg kan mærke, at der er sket en betydelig forbedring. Jeg underkender ikke, at folk er irriteret over lyden fra letbanen, men jeg er sikker på, at vi nok skal nå til et tåleligt niveau, for vi er på rette vej.
Eksempler: Her kører Variobahn-tog i Europa
- Odense, Danmark
- Aarhus, Danmark
- Bergen, Norge
- London, bydelen Croydon, Storbritannien
- München, Tyskland
- Berlin, Tyskland
- Mainz, Tyskland
- Potsdam, Tyskland
- Graz, Østrig
Kilder: Odense Letbane, Aarhus Letbane, Allgemeine Zeitung, Kleine Zeitung, letbaner.dk, Süddeutsche Zeitung.
En løsning på støjen?
For nyligt ser det ud til, at østrigerne dog har fundet en løsning på støjproblemet i fremtiden. Ti af sporvognene fra Graz Linien, der er holdingselskabet bag letbanen, har fået udviklet et overvågningssystem med indbygget sensorer af det tyske firma ZF.
Her overvåger sensoren ujævnheder på hjul og skinner under kørsel, som har forårsaget støjforureningen i Graz. Disse bump på vejen skaber vibrationer i jorden, som generer ind i bygningerne, og det skaber i sidste ende støj for borgerne, viser en undersøgelse fra Graz University of Technology fra 2016.
Her er det eftersigende lykkedes at reducere støjbelastningen for beboerne til et minimum, lyder det fra værkstedsleder Thomas Kerschberger fra Graz Linien til Kronen Zeitung.
TV 2 Fyn har forsøgt at få en kommentar fra Graz Linien, men virksomheden er ikke vendt tilbage på henvendelsen.
Herhjemme har Odense Letbane modtaget mere end 130 naboklager om støj fra letbanen. Her viser nye målinger, der er bestilt af selskabet selv, at støjen sågar overskrider den tilladte grænse visse steder i Odense.
Udviklingshæmmet taxachauffør drilles med telefonfis: - Det er skidetræls
kopieret!
Telefonen ringer og 41-årige Morten Jannik Hansen trykker på det trådløse headset, der sidder på hans venstre øre.
- Faaborg Cykeltaxi goddag, lyder det høfligt.
Få øjeblikke senere er han på vej for at give en ældre borger et lift til lægen i sin genkendelige cykeltaxi.
Morten Jannik Hansen er udviklingshæmmet og kan hverken læse, skrive eller regne. På trods af det har han nu drevet sin lille vognmandsforretning med succes i snart 20 år.
Det er dog ikke alle opkald, der gør Morten Jannik Hansen i lige godt humør. For han modtager ofte drillende og useriøse opkald fra hemmelige numre, hvor de bestiller ham til mærkelige opgaver.
- Det er skidetræls, hvis jeg skal være helt ærlig.
Telefonfis
Det er især i skolernes ferier, der kommer mange falske opkald. Nogle gange ringer de med et nummer, han kan slå op efterfølgende. Og opkaldene kommer både fra Fyn og København.
- Det er et stort problem. En aften fik vi 21 opkald. Det er træls, for det er spild af min tid, og jeg forsøger at drive en forretning.
- Kan du ikke bare lade være med at tage den, når der bliver ringet med hemmeligt nummer?
- Nej, for nogle kunder ringer faktisk med hemmeligt nummer, og dem vil jeg gerne køre med.
Førtidspension og epilepsi
Epilepsi forhindrede ham i at få et kørekort, men det slukkede ikke taxidrømmen. Han faldt over en cykeltaxi på nettet og resten er 20 års sydfynsk lokalhistorie, hvor Morten og hans cykeltaxi er en fast del af bybilledet.
- Jeg har altid været fascineret af kollektiv trafik og at transportere folk fra A til B, fastslår Morten Jannik Hansen.
- Jeg er jo på førtidspension, men det her giver mig noget at stå op til. Jeg elsker at servicere folk i Faaborg. Især ældre borgere, der har svært ved at komme rundt.
- Jeg ordner din mor, råbte mand og sparkede ud efter betjent
kopieret!
En 28-årig mand vågner formentlig op med både fysiske og moralske tømmermænd i detentionen i dag.
Klokken 02.36 råbte han nemlig så mange ukvemsord mod en betjent i Vestergade i Odense C, at han fik sig hele tre sigtelser, inden han fik lov til at sove branderten ud hos ordensmagten.
Det oplyser vagtchef hos Fyns Politi Kenneth Taanquist til TV 2 Fyn.
- Han råbte både “svans”, “perker”, “du kan vente dig”, “du er færdig” og “jeg ordner din mor”, oplyser vagtchefen og tilføjer, at han sparkede ud efter betjenten.
Han er nu blevet sigtet efter ordensbekendtgørelsen, for fornærmelig tiltale og for at sparke ud efter betjenten. Derfor venter der manden både bøder og en plet på straffeattesten.
Grå og grumset dag - og højere elpriser - i vente
kopieret!
Lørdag bliver en skyet og diset dag, hvor der er mere risiko for tåge end sol.
Temperaturen vil lægge sig et sted mellem 2 og 5 grader og vinden vil være svag til jævn vind fra vest og sydvest.
Det giver gode muligheder for udendørsaktiviteter, selvom der lokalt kan komme finregn.
Samtidig præger vejrfænomenet Dunkelflaute vejret omkring Danmark, og det giver høje elpriser i weekenden, skriver TV 2 Vejret.
Det påvirker energipriserne, da hverken solceller eller vindmøller kan bidrage med ret meget produktion.
De forholdsvis høje elpriser vil forsætte ind i næste uge, og som prognoserne er nu, skal vi måske helt frem til næste weekend for at se lave elpriser igen.
Kun i weekenden - byt dig til en bæredygtig garderobe i usædvanlig butik
kopieret!
Har du et overfyldt tøjskab fyldt med tøj, du er træt af?
Så har du nu mulighed for at forny garderoben - helt gratis og med god samvittighed.
Sådan lyder tilbuddet fra initiativtagerne bag Swopshop, en ny tøjbyttebiks i Odense.
Bag initiativet står Ungdomscenter Højstrup, som med fokus på bæredygtighed og kreativitet ønsker at inspirere flere til at forlænge tøjets livscyklus.
Swopshop finder sted i Odenses gågade fra den 17. til 19. januar.
Mor til afdød kvinde: - Jeg får ikke min datter tilbage af en hårdere straf
kopieret!
Retssagen mod en 19-årig mand er fredag afsluttet.
Han blev dømt for uagtsomt manddrab, efter at han som chauffør i sommer forulykkede i sin bil med tre venner ombord på Nordfyn.
En af passagererne var en ung kvinde, som få dage efter ulykken afgik ved døden på grund af sine kvæstelser. Moren til den afdøde kalder dommen som forventet.
- Det er, som vi forventede, vil jeg sige. En hårdere straf får jeg ikke min datter tilbage af, siger Helene Linde Schiøler, der er mor til den afdøde kvinde, som var med i bilen tilbage i juni sidste år.
- Jeg tror - og håber - at mange har lært noget af den her ulykke, tilføjer hun.
Overskred ikke hastighedsgrænse
Anklager Vimalendiran Kailasanathan gik efter bødestraf på 20 dagbøder á 500 kroner. Her henviste den 19-årige mands forsvarer Bo Møller Jensen til tiltaltes lave indkomst, og mente at bødestørrelsen skulle være 1.500 kroner.
Dommen endte på 4.000 kroner fordelt på otte dagbøder á 500 kroner.
At der er tale om en sag, hvor den 19-årige dømmes for uagtsomt manddrab med en bødestraf er ifølge Vimalendiran Kailasanathan efter bogen.
- I forbindelse med et uheld, som forårsager en andens død, og det er sket ved simpel uagtsomthed, som i dette tilfælde, så straffes det med bøde. Det skal være en grovere uagtsomhed, hvis der skal være tale om en fængselsstraf, siger han.
Forsvarer Bo Møller Jensen havde ingen kommentarer til dommen, som han overfor TV 2 Fyn siger, han tager til efterretning.
Bilinspektørens rapport slog fast, at den 19-årige kørte 76 kilometer i timen i et sving da ulykken indtræffer. Hastighedsgrænsen på stedet var 80 kilometer i timen. Det var en del af argumentet for, at der ikke var tale om grov uagtsomhed at fartgrænsen ikke var overskredet.
Nogle af Europas største fodboldtalenter er i disse dage samlet i Odense
kopieret!
Henover weekenden er nogle af Europas dygtigste ungdomsfodboldspillere samlet lige her i Odense.
For andet år i træk afholder OB nemlig Christian Eriksen Cup, og en af de unge knægte, der er med, er Nicholas Anthony Demmer fra Sparta Prag, som OB skulle møde.
- Vi får meget ud af det, udover oplevelsen får vi afprøvet taktikker og kommer i form igen efter vinterpausen, siger han til TV 2 Fyn.
Det er andet år, OB afvikler turneringen. Sidste år gjorde OB rent bord og vandt både U17 og U19.
Partikollega kræver borgmesters afgang: - Han har løjet, og han har løjet om sin løgn
kopieret!
Kertemindes borgmester Kasper Ejsing Olesen (S) bliver beskyldt for at have løjet for byrådet i december.
Beskyldningerne kommer fra hans egen partifælle Kristian Hald (S), og de to andre byrådsmedlemmer Malte Jäger (I) og Anne Fiber (C), hvor førstnævnte mener, at han bør gå af som borgmester.
- Jeg håber, borgmesteren går hjem og holder weekend og tænker sig rigtig godt om, og at der ligger en mail på mit skrivebord mandag om, at han har trukket sig som borgmester, siger Kristian Hald til TV 2 Fyn.
Vejbod er omdrejningspunktet
Sagen handler om en mail fra en ministeren for byer og landdistrikter, Morten Dahlin (V), som Kasper Ejsing Olesen modtog fire dage inden et byrådsmøde.
Men borgmesteren fortalte sine kollegaer under et byrådsmøde, at svaret "netop" var tikket ind før mødets start. Sagen kunne derfor ikke nå at komme på den officielle dagsorden.
Svaret fra ministeren handler om en sag, der tager sit udgangspunkt i en langstrakt politisk føljeton om en vejbod i lokalsamfundet. Skovløkke Frilandsgrønt har i flere år kæmpet for at få lov til at fordoble arealet på deres lille vejbod.
Først fik ægteparret bag Verena og Michael Junge afslag fra Kerteminde Kommune. En afgørelse, som senere blev stadfæstet af Planklagenævnet.
Politikerne ville gerne hjælpe ejerne af vejboden, men kunne ikke på grund af lovgivningen. Derfor havde Kerteminde Kommune skrevet til ministeren. Og tre dage før et byrådsmøde i december kom svaret så: ministeren ville ikke gå ind i den konkrete sag.
- Han har løjet, og han har løjet om sin løgn
Kristian Hald mistænkte Kasper Ejsing Olesens oprigtighed omkring mailen, og derfor søgte han aktindsigt. Og her viste det sig, at borgmesteren ikke talte sandt. Derfor kræver Kristian Hald, at borgmesteren træder af. En opfordring, han første gang kom med torsdag til Kjerteminde Avis, og som han gentager fredag.
- Han skriver i sin mail, at han netop havde modtaget skrivelsen 10 minutter inden byrådsmødet, og det er jo ikke sandt. Det konfronterer jeg ham med i en mail og beder ham om at redegøre for, fortæller Kristian Hald til TV 2 Fyn og opsummerer sin version af borgmesterens ageren i sagen:
- Han har løjet, og han har løjet om sin løgn. Min tillid til borgmesteren er væk.
I et svar til Kristian Hald fra Kasper Ejsing Olesen lyder svaret fra borgmesteren, at det var vigtigt for ham, at han fik fat i parret bag vejboden, inden han videresendte den omtalte mail.
Lægger sig fladt ned
Det lykkedes akkurat på vej til temamødet, fremgår det af det mailsvar, som borgmesteren har sendt til Kristian Hald, og som TV 2 Fyn er i besiddelse af.
Men til TV 2 Fyn fortæller Verena og Michael Junge, at de aldrig modtog et opkald fra borgmesteren. Ifølge dem har de heller ikke ubesvarede opkald fra Kasper Ejsing Olesen den dag.
TV 2 Fyn har forsøgt at få en kommentar fra Kasper Ejsing Olesen. Han har ikke haft mulighed for at stille op til interview fredag, men oplyser til Kjerteminde Avis, at han havde glemt, at han aldrig fik fat i Verena Junge.
Det fremgår af artiklen, at han “lægger sig fladt ned” og beklager, men samtidig understreger han, at han har forsøgt at ringe til Verena, men at hun ikke tog telefonen.
På kant med hinanden tidligere
Det er ikke første gang, at Kristian Hald og Kasper Ejsing Olesen er kommet på kant af hinanden.
I februar sidste år var det Kristian Hald, der var under beskydning fra sine egne partifælder og var tæt på at blive ekskluderet af den socialdemokratiske byrådsgruppe.
En udlægning, som borgmester Kasper Ejsing Olesen dog var uenig i. Årsagen lød dengang på samarbejdsvanskeligheder i den socialdemokratiske gruppe.
Sådan kunne dødsulykke ved Flemløse Biogas være undgået
kopieret!
Der havde ikke været en dødsulykke ved Flemløse Biogas, hvis svejsearbejdet var blevet gjort ordentligt.
Sådan lyder det fra ingeniør og ekspert Henrik Bang, der har læst rapporten om Flemløse Biogas.
- Man kan se på billederne, at der ikke er tale om god svejsekvalitet, fortæller han til TV 2 Fyn.
Og spørger man ham, om det er svejsningen skyld, at betonformen kollapsede, så er svaret klart.
- Det er svejsningens skyld. Der er bindingsfejl, og derfor har svejsningen ikke den styrke, den skal have, uddyber Henrik Bang.
Han forklarer også, at konsekvensen ved bindingsfejl er, at hvis den bliver belastet, så går den i stykker, som det også var tilfældet ved Flemløse Biogas.
Kemiske stoffer i fjord vækker bekymring: - Blandt de værste i Danmark
kopieret!
Kemiske stoffer flyder rundt i Nyborg Fjord, og det bekymrer forperson for Alternativet Nyborg, Bjarne Christiansen.
Partiet beder derfor miljøminister, Magnus Heunicke (S), om at forholde sig til potentielle kemiske udledninger i Nyborg Havn og Fjord.
De er samtidig bekymrede for udvidelsen af havnen, hvis det kommer til at betyde, at forholdene bliver endnu værre.
Alt for meget symbolsk klimapolitik - Lilleholt jubler over ny lov
kopieret!
Din varmeregning bliver nok ikke billigere. Men måske kan du skrue op for radiatoren med lidt bedre samvittighed.
Det er i hvert fald meldingen fra Lars Christian Lilleholt (V), efter et folketingsflertal har besluttet at afskaffe prisloft på overskudsvarme.
- Ved at fjerne prisloftet på overskudsvarme åbnes nye muligheder for at udnytte energi, der ellers ville sive ud i den bare luft.
- Derfor glæder det mig, at Fjernvarme Fyn klart melder ud, at de er i arbejdstøjet og klar til nye projekter, der kan føre til en grønnere fjernvarme, siger Lars Christian Lilleholt.
Prisloft i vejen for grøn omstilling
Prisloftet har frem til i dag i mange tilfælde hindret fjernvarmeselskaberne i at udnytte overskudsvarme. I dag udgør overskudsvarmen kun fire procent af Danmarks fjernvarmeproduktion.
Men nu har fjernvarmeproducenterne altså fået frihed til at indgå aftaler med flere producenter af overskudsvarme.
- Det er reel grøn omstilling og ikke symbolpolitik, som der er alt for meget af i klimadebatten – også i Odense.
Ud over regeringspartierne står Socialistisk Folkeparti, Liberal Alliance, Det Konservative Folkeparti, Enhedslisten, Dansk Folkeparti og Radikale Venstre bag loven, som altså forventes vedtaget inden sommer.
Skibsværft i knibe - servicerer både søværnet og russisk skyggeflåde
kopieret!
Søværnets skibe bliver serviceret side om side med skibe fra den russiske skyggeflåde på det fynske skibsværft Fayard, men det skal nu undersøges, om den praksis kan fortsætte.
Det skriver Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse i et svar til Ritzau om det familieejede skibsværft, som på havnen i Odense har serviceret gasskibe, der understøtter den russiske krigsøkonomi.
- Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse er bekendt med den beskrevne potentielle problemstilling og er i færd med at afklare de faktuelle forhold heri.
- I forlængelse heraf vil FMI tage stilling til, om disse forhold er forenelige med status som leverandør, skriver styrelsen.
Servicere russisk skyggeflåde
Værftet Fayard servicerer skibe fra den russiske skyggeflåde, som er skibe, der fragter russisk naturgas og kan undgå sanktioner ved ikke at sejle under russisk flag.
EU har sanktioneret 79 skibe som værende del af den russiske skyggeflåde. USA har sanktioneret 183 skibe. Men antallet kan være langt højere.
Fayard er blandt de 12 danske skibsværfter, der for et år siden indgik en "længerevarende aftale" med søværnet om at servicere den danske flåde.
- Disse aftaler omhandler almindeligt værftsarbejde og eftersyn på alle søværnets skibe, skriver styrelsen fredag.
Et godt marked
Flere medier har beskrevet problematikken. Jyllands-Posten beskrev det i 2022, hvor det fra Fayard lød, at arbejdet på gasskibene er "et godt marked for os", som værftet er "rigtigt taknemmelig for".
Fayard servicerer ikke sanktionsramte skibe og følger de gældende regler, lød det tirsdag.
- Vi holder os løbende opdateret herom, lød det fra den danske virksomhed, som er den største i Norden af sin art.
Selv om skibene slører deres tilhørsforhold, er det muligt at lægge to og to sammen.
Det siger dansk-ukrainske Yevgeniy Golovchenko, adjunkt ved Københavns Universitet, der det seneste år har forsket i skyggeflåden.
- Det kan være svært at sige entydigt. Men meget ofte kan man godt regne ud, hvilke skibe der er særlig mistænkelige, når de sejler med for eksempel enten russisk råolie eller naturgas, siger han.
Udover at pengene går til Ruslands krig mod Ukraine, pointerer han, at de udgør en miljømæssig risiko, fordi skibene ofte er gamle, fejlramte eller dårligt forsikrede, hvorfor de danske skatteydere kan komme til at betale, hvis skibene får problemer med olieslip.
Desuden er der mistanke om, at skibene bruges til at sabotere og spionere. Rusland har en tradition med at bruge civilflåden til spionage helt tilbage fra Den Kolde Krig, siger adjunkten.
Vil udvide sanktioner
Tidligere på ugen blev emnet igen aktuelt, da den store internationale avis Financial Times skrev om flere skibsværfter i Europa, herunder Fayard.
Natolandene omkring Østersøen - herunder Danmark - udtrykte tirsdag i en erklæring, at man nu vil sætte hårdere ind over for Ruslands skyggeflåde.
I den forbindelse lød det fra statsminister Mette Frederiksen (S), at det "klart" var noget, myndighederne skulle se på.
- Først og fremmest kan jeg simpelthen ikke forstå, hvis det er rigtigt. Altså, jeg kan ikke begribe, hvis der er et dansk værft, der bidrager til Ruslands krig inde i Europa, og det skal de simpelthen få stoppet, sagde hun.
Hun udbad sig tid til at se på sagen, som regeringen ellers tidligere er blevet bedt om at forholde sig til.
Efter statsministerens engagement i sagen er der dog sket noget. I et svar til Ekstra Bladet i september 2024 lød det fra FMI, at værftet ikke havde "forbrudt sig mod dansk lov og danske regler".
450 ton beton faldt ned - men skrækkelig dødsulykke kunne være undgået
kopieret!
Dårlige svejsninger fik 450 ton beton til at kollapse på toppen af biogassiloen i Flemløse på Fyn.
Det fastslår Arbejdstilsynet, og det er forklaring, der nu understøttes af en af landets mest vidende svejseeksperter, nemlig Henrik Bang, der er ansat som svejseingeniør hos Force Technologiy.
Han har læst hele rapporten fra Arbejdstilsynet og mener, at ulykken helt kunne være undgået, hvis svejsningerne havde været udført korrekt.
Dårlig kvalitet
Ifølge Arbejdstilsynets observationer, der illustreres af tegninger i påbuddet til det tyske firma Formtec Spezialschalungs GmbH & Co var flere svejsninger mørke og anløbet og havde givet sig i den stålkonstruktion, der skulle bære støbeformen.
Desuden havde svejsesøm sluppet i selve samlingen, hedder det.
På den baggrund siger Henrik Bang, at de pågældende kantsøm i svejsningen ikke har været lavet i en ordentligt kvalitet
- Der er intet i vejen for at svejse kantsøm som følger svejsereglerne i Eurocode og EN 1090, som er fælleseuropæisk standard, men det skal gøres ordentligt. Skal standarden været helt i top kan man lave fuldt gennemsvejsede svejsesøm – særligt når der er tale om konstruktioner i høj risikoklasse. Her kan man kontrollere kvaliteten inde i svejsningen med eksempelvis ultralyd. Til gengæld er svejsningen formentlig 20-40 procent dyrere, siger Henrik Bang.
Svejsninger skal kvalitetssikres
Han mener dog, at pengene er givet godt ud, hvis det handler om, at ansatte ikke skal komme til skade ved deres arbejde.
- Derfor er det vigtigt, at svejsningerne kvalitetssikres, siger Henrik Bang.
Da jernkonstruktionerne er malede, går han ud fra, at de ikke er svejsede på stedet. Ifølge påbuddet til Formtec Spezialschalungs GmbH & Co tyder alt på, at Henrik Bang har ret.
Overfor Arbejdstilsynet har Formtec nemlig oplyst, at ”virksomheden ikke selv producerer de enkelte dele til støbeformskonstruktionen, men efter støbningen hjemtager den konkrete støbeformskonstruktion, når arbejdet er færdigt, hvorefter de enkelte dele bliver renset, tjekket for fejl mv., hvorefter de bliver genbrugt i en ny konstruktion.”
Tre døde og fire kom til skade ved ulykken i Flemløse.
Arbejdstilsynet overvejer fortsat om et eller flere firmaer skal politianmeldes.
Axelsens gambling gav ham en skidt start i Indien
kopieret!
Med 9-2 i indbyrdes opgør var Viktor Axelsen favorit mod Loh Kean Yew i fredagens kvartfinale ved India Open, men den lynhurtige singaporeaner er altid en farlig modstander.
Selv om Viktor Axelsen undervejs bøvlede både med at finde sit spil og problemer med ryggen, så endte det med en dansk triumf med 21-19, 13-21, 21-8 mod verdensmesteren fra 2021.
Dermed er den dobbelte olympiske mester klar til lørdagens semifinale i Super 750-turneringen - samme niveau som Denmark Open - hvor enten Jonatan Christie fra Indonesien eller Lin Chun-Yi fra Taiwan venter.
Satsede alt for meget
Hvor Axelsen i sin kamp torsdag kom flyvende fra start og rykkede fra på scoretavlen, var det stik modsat i fredagens kvartfinale.
Axelsen spillede alt for satset, og den lynhurtige Loh udnyttede det til med stærkt kontraspil at spille sig i front med 9-2.
Herefter fandt den danske olympiske mester mere ro i sit spil, og han begyndte at flytte modstanderen mere rundt. Det gav straks pote.
Han ventede, til den rigtige chance kom, før han gik efter pointet, og stille og roligt blev singaporeanerens store forspring spist.
Ved 16-16 var der atter kontakt, og Axelsen stormede videre til 19-16. Men der var grund til dansk bekymring. Axelsen så ud til at døje med lidt rygproblemer.
På trods af at Loh kom på 19-19, fik Axelsen bjærget sættet med 21-19.
Mærkeligt sæt
I andet sæt fulgtes de to spillere pænt ad frem til 6-6. Så virkede det til, at danskeren glemte alt om, hvad der havde virket i kampen hidtil.
Han gik med på at duellere i netspillet, og på få minutter var de nået frem til opholdet i sættet med singaporeaneren foran 11-6.
Det blev et mærkeligt sæt, som derfra foregik i lavt tempo. Axelsen forsøgte ikke for alvor at lave endnu et comeback, og Loh forsøgte at komme så roligt som muligt til sætsejren.
Den rolige vej til sætsejren så imidlertid ud til at have lullet Loh i søvn. Han kom aldrig nogensinde i gang i tredje sæt, hvor der stod Axelsen på det hele.
Inden singaporeaneren havde set sig om, byttede de side med dansk føring på 11-4. Axelsen var komfortabel og rolig, og når han er det, er der ingen andre spillere i verden, som kan hamle op med ham.
Han fortsatte videre til 15-4-føring, hvorfra han stille og roligt kørte sejren i hus.