Med over 700 anklagepunkter blev en kæmpe sag i mandags påbegyndt mod en vognmandsfamilie fra Fyn.
Anklagemyndigheden mener, at der bør straffes ekstraordinært hårdt i sagen, som handler om systematisk snyd med førekort og køre- og hviletider.
De anklagede er vognmanden og hans samlever, samleverens far samt vognmandens søn.
Sådan kan man snyde
I alle danske lastbiler sidder der en takograf. Det er en computer, der registrerer alt det data, som lastbilen producerer.
Alle lastbilchauffører har samtidig et takografkort, som måler alle chaufførens data. Det er både ting som, hvor stærkt der bliver kørt, hvornår der bliver kørt og hvor længe der bliver holdt pause.
På den måde kan man ikke skjule, hvis man bryder køre- og hviletidsbestemmelserne.
Men hvis man har adgang til mere end sit eget takografkort, kan man omgå denne sikkerhed. For skifter man takografkort i stedet for at holde pause efter reglerne, kan man bare køre videre.
Det vil selvfølgelig blive opdaget, hvis man bliver stoppet og kontrolleret af politiet, hvis navnet på takografkortet ikke passer med ens kørekort.
33 timer uden lovlig pause
Ifølge anklageskriftet er der flere gange blevet kørt ulovligt lange ture. På den måde kan man bruge færre chauffører og få ting hurtigere frem.
Men så bryder man også med køre- og hviletidsreglerne. Man må maksimalt køre ti timer om dagen, og man skal have minimum ni timers uafbrudt hvil.
Men ifølge anklageskriftet er det ofte blevet brudt af det fynske transportfirma.
Hvad er et takografkort?
I flere tilfælde er der blevet kørt mange flere timer imellem lovlige hvil. I et tilfælde er der gået 33 timer imellem lovlige hvil. Det er en overtrædelse på 231 procent.
Der er hyppige tilfælde i anklageskriftet, hvor hviletiden er overtrådt med over 100 procent.
Derfor er anklageskriftet så stort
Der er flere end 700 punkter i det meget omfattende anklageskift for vognmandsfirmaet.
Der er rigtig mange tilfælde af potentielle lovovertrædelser, men der er også en teknisk grund til, at anklageskriftet er så omfattende.
I de tilfælde, hvor en chauffør er blevet anklaget for at skifte førekort, udløser det en hel række overtrædelser. For det første er det ulovligt at skifte kortet og snyde takografen. I samme instans er det også brud på loven om dokumentfalsk.
Derudover er det ulovligt at udlåne sit kort for at andre kan bruge det, og det er ulovligt som arbejdsgiver at have en ansat til at snyde med takografen.
Grunden til, at man skifter kortet, er, at man gerne vil omgå køre- og hviletidsbestemmelserne, som naturligvis også er ulovligt.
Derfor bliver en enkelt situation som denne til en række punkter i anklageskiftet.
Sagen havde sin begyndelse i februar sidste år, hvor vognmanden og hans søn blev anholdt. Der er tale om i alt 738 overtrædelser, og anklagemyndigheden går efter en skærpet straf. Strafferammen er normalt bøde og op til seks måneders fængsel.