DSB forventer normal drift klokken 10, men ulykke giver udfordringer over hele landet
Artiklen er mere end 30 dage gammel
kopieret!
DSB opfordrer til, at man orienterer sig på DSB's hjemmeside samt Rejseplanen.dk.
Der har ikke kørt tog over Storebæltsbroen, siden lyntog 210 forulykkede cirka klokken 07.35 onsdag morgen, da det blev ramt af en trailer fra et godstog.
Seks personer omkom og 16 personer blev kvæstet.
Siden ulykken har Havarikommissionen arbejdet på ulykkesstedet for at bistå opklaringsarbejdet og for at komme med anbefalinger til at sikre, at det ikke kan ske igen.
Der er derfor blevet arbejdet på skinnerne på lavbroen over Storebælt, og der har været dykkere i vandet for at lede efter vragdele.
DSB oplyste onsdag aften, at man tidligst forventede at have normalt drift klokken 10.00 torsdag. Indtil da skal passagerer med togbus mellem Nyborg og Korsør. Den prognose ser ud til at holde:
- Banedanmark arbejder med at klargøre spor og køreledninger, så man her fra klokken 10.00 til formiddag igen kan køre tog mellem Nyborg og Korsør. Men indtil klokken 10.00, vil der forsat køre busser i pendulfart på strækningen, siger informationschef hos DSB, Tony Bispeskov.
Politiet bekræfter: Seks dræbte og 16 sårede i togulykke
Politiet bekræfter, at der er seks dræbte ved togulykken på Storebælt.
Fyns Politi bekræfter, at der er seks omkomne og 16 sårede ved togulykken på Storebæltsbroen.
Ulykken skete kort før klokken 07.35 onsdag morgen, og politi og redning arbejder fortsat på ulykkesstedet. Dødsulykken skete på lavbroen, da dele af taget fra en modkørende godsvogn ramte et passagertog, så toget måtte lave en meget hård opbremsning.
Godstoget var på vej til Fyn, og passagertoget var på vej til København. Passagertoget holder fortsat stille på lavbroen fra Fyn mod Sjælland, mens godstoget holder på Fyn.
Alle de dræbte var passagerer i toget, udtalte DSB tidligere onsdag formiddag.
Der var 131 passagerer og tre DSB-medarbejdere om bord på toget, da ulykken skete.
Sæt ikke farten ned
Broen er igen blevet åbnet for biltrafik i retning mod Sjælland, dog med en hastighedsbegrænsning på 50 kilometer i timen.
Der er stadig politi og beredskab på ulykkesstedet, og politiet opfordrer bilister til ikke at sætte farten ned ved toget.
- Nu hvor der er åbnet for trafikken igen i den ene retning, opfordrer vi bilisterne til at respektere den alvorlige ulykke og til lade være med at tage billeder eller at køre langsomt forbi ulykkesstedet, skriver politiet i en pressemeddelelse.
Lad være med at sætte hastigheden ned ved ulykkessstedet eller at tage billeder og video. Hav respekt for de omkomne og sårede. #politidk
— Fyns Politi (@FynsPoliti) January 2, 2019
Evakueringscenter
Fyns Politi har oprettet et evakueringscenter i Nyborg for passagererne fra toget. Det er beliggende i Nyborg Idrætscenter, Storebæltsvej 13-14.
Der vil ikke være adgang for pårørende. Der vil være et psyko-socialt beredskab til stede til at modtage og hjælpe passagerne.
Politiet opfordrer samtidig alle, der har været om bord i toget, om at kontakte deres pårørende og oplyse, at de ok.
Pårørende kan kontakte politiet på telefon 9697 0000 for at få nærmere oplysninger om deres pårørende, der var ombord i toget.
Ændringer på DSB’s landsdækkende tog
Onsdag gav ulykken udfordringer på vejbanerne over Storebælt, hvor der var lange køer, fordi hastigheden var sat ned til 50 kilometer i timen.
Men også på togstationer på hver side af bæltet var der mange mennesker og fyldte tog og togbusser.
Det må man også forvente torsdag, siger Tony Bispeskov:
- Til dem der skal krydse Storebælt for at komme på arbejde eller i skole er vores råd, at de skal tage noget tidligere afsted. Det tager simpelthen længere tid at komme frem, da man skal skifte over til togbus.
Banedanmark har givet en prognose, der siger, at DSB vil kunne køre normal drift fra klokken 10.00, og det er fortsat, hvad DSB arbejder efter:
- Banedanmark gav os den prognose onsdag aften, og det betyder, at vi indretter os efter det. Men det er selvfølgelig først i det øjeblik, at Banedanmark siger, at køreledningerne hænger, som de skal, at vi kan sætte togene i gang igen. Ikke et sekund før, siger Tony Bispeskov.
Banedanmark: Vinden gav ikke anledning til begrænsninger for togdrift
Selv om Storebæltsbroen var lukket for biltrafik på ulykkestidspunktet, så var der ingen begrænsninger på togdriften. Det er to forskellige ting, forklarer Banedanmark.
Politiet og Havarikommissionen arbejder på højtryk for at få klarlagt, hvad der onsdag morgen førte til den alvorlige togulykke på Storebæltsbroen, som foreløbigt har kostet seks mennesker livet.
Også hos Banedanmark, der har ansvaret for den danske jernbane og styrer togtrafikken, arbejder de intenst på at finde ud af, hvad der førte til dødsulykken.
- Status lige nu er, at vi ikke ved, hvad der er sket. Vi er alle sammen meget berørte af det, der er sket, og vi er i gang med at undersøge det. Og så er vi i gang med en oprydningsindsats i forhold til at få reetableret trafikken, og det håber vi på – at kunne sætte trafikken i gang – i morgen tidlig, siger Banedanmarks områdechef for kvalitet og sikkerhed, Martin Harrow, til TV 2 News.
- I første omgang skal vi finde ud af, hvad det er, der er sket. Vi har nogle intervaller for, hvornår vi må køre over broen, og i forhold til de intervaller og vindstyrke, så er der ikke noget her, som har givet os anledning til at sætte begrænsninger på togdriften. Derfor er det enormt vigtigt at finde ud af, hvad der er sket, så vi er mere klar på at kunne undgå det i fremtiden, siger Martin Harrow.
Martin Harrow forklarer til Jyllands-Posten, at godstogstrafikken over Storebæltsbroen jævnfør reglerne skal indstilles fuldstændig, hvis den gennemsnitlige vindhastighed overstiger 25 meter i sekundet.
Hastigheden skal nedsættes til 80 kilometer i timen, hvis målingerne viser over 21 meter i sekundet.
- Lige nu kan vi ikke sige ret meget. Vi kan sige, at der er et persontog, som er blevet ramt af nogle genstande fra et modkørende tog. Og vi kan se, at det har haft meget, meget alvorlige konsekvenser. Ret meget mere ved vi reelt set ikke. Lige nu bliver det spekulationer, og dem vil vi helst ikke gå ind i. Og så håber vi på at kunne vide mere inden alt for længe, siger Martin Harrow.
Store undersøgelser forude
Han håber på, at undersøgelserne hurtigt vil kaste lys over, hvad der er sket. Men han regner omvendt også med, at der kan gå ganske lang tid, før de har det fulde overblik.
- Forhåbentlig har vi relativt hurtigt noget, som giver os en rimelig indikation på, hvad der er sket. Ellers går der ofte noget tid. Dels er der de tekniske undersøgelser, der er nogle log-filer fra togene, der er aflytninger fra kommunikationen. Der vil også være nogle tekniske afprøvninger, og så vil der selvfølgelig være afhøringer af de implicerede. Så inden vi har det fulde overblik, vil der gå et stykke tid, og det må vi selvfølgelig respektere. Det er Havarikommissionen, der har førertrøjen på der.
- Banedanmark har naturligvis sin egen undersøgelse, og det vil både DSB og DB Cargo også have. Og så vil Havarikommissionen være dem, som har ansvaret for at samle det her op, siger Martin Harrow.
Han kan derfor endnu heller ikke sige ret meget om det godstog, der forårsagede ulykken. For det er formentlig en tom lastbiltrailer, der var kørt op på en godsvogn, som er blæst af og har forårsaget den alvorlig ulykke på Storebæltsbroen onsdag morgen.
Traileren ligger på sporene og har enten ramt lyntoget foran eller i siden.
- Det ligger sådan lidt i sagens natur, at det her er så alvorligt, at vi ikke har lyst til at gå ud og sige noget, som vi så bliver nødt til at trække i land på. Vi kan sige, at der er nogle ting fra det her tog, som har ramt passagertoget, og ret meget mere er der ikke at sige lige nu, forklarer Martin Harrow.
Biler og tog er forskellige ting
På tidspunktet for ulykken var Storebæltsbroen lukket for biltrafik, men alligevel fik godstoget lov til at køre over broen. Det er to vidt forskellige sager, forklarer områdechefen.
- Biler, der kører på en motorvej og som risikerer at slingre ind i hinanden, er noget andet end en godsvogn, hvor godset er surret fast, og passagertog, som jo har en vis tyngde. Dermed så er der nogle andre regler, og det er nogle helt faste tabeller, som har eksisteret gennem rigtig mange år. De siger, at ved dén og dén vindstyrke så sætter man begrænsninger på togtrafikken, man nedsætter hastigheden, og når vi så kommer over nogle andre vindstyrker, så lukker vi helt for togtrafikken.
- Og dem har vi altså ikke ramt på Storebælt, og dermed så har vi ikke kørt med de her begrænsninger. Vi har ikke været oppe på de vindhastigheder, hvor vi har skulle sætte begrænsninger ind, siger Martin Harrow.
Tony Bispeskov oplyser, at ændringerne over Storebælt også giver udfordringer på virksomhedens andre landsdækkende tog. Herunder Intercity og Intercity Lyntog. Han opfordrer derfor til, at man orienterer sig på DSB’s hjemmeside samt Rejseplanen.dk.
Kort før klokken 19.30 gik Banedanmark og politiet i gang med at bugsere godstoget væk fra stoppestedet kort efter broen. Og lige efter 21.30 flyttede man lyntoget. Begge togsæt blev kørt til et afspærret og afskærmet område ved Nyborg, hvor de vil blive yderligere undersøgt, oplyste Fyns Politi.
Ulykken blev den værste togulykke i Danmark i mere end 30 år.
Læs om nogle af de værste togulykker her
* 7. november 2002 bliver en person dræbt, og fem personer kvæstet, da to S-tog støder sammen på Holte Station.
* 2. marts 2000 omkommer to lokomotivførere og en passager, da to regionaltog støder sammen ved den nedlagte station i Kølkær mellem Herning og Brande.
* 1. maj 1997 støder to lokaltog på Helsingør-Hornbæk-Gilleleje Banen sammen ved Firhøj sydøst for Gilleleje. To mennesker bliver dræbt, og omkring 20 kvæstes.
* 18. januar 1993 støder et regionaltog sammen med et rangerende godstog en halv kilometer syd for Næstved Stadion. En passager og en DSB-funktionær bliver dræbt, og fire passagerer kvæstet.
* 28. december 1992 bliver en lokomotivfører dræbt, og to passagerer bliver lettere kvæstet, da nattoget fra Frederikshavn til København afspores i et sporskifte ved indkørslen til Roskilde Station.
* 19. august 1991 bliver en 25-årig mand dræbt, og 70 personer kommer til skade, da et linje B-tog mod Holte på Dybbølsbro Station kolliderer med et linje C-tog mod Klampenborg.
* 25. april 1988 bliver otte mennesker dræbt, og 72 kvæstes ved en togulykke i Sorø, hvor et tog med høj hastighed kører af sporet.
* 11. marts 1986 braser et godstog på vej fra København til Roskilde gennem blindsporets stopbom ved Hvidovre Station og styrter ned på Hvidovrevej. En person bliver dræbt.
* 9. september 1983 kører et passagertog fra Frederikssund mod et modkørende materieltog ved Stenløse på Sjælland. Tre mennesker bliver dræbt, og 22 kvæstes.
* 7. september 1973 kører et S-tog fra Hillerød ind i et holdende tog ved indkørslen til Østerport Station. To bliver dræbt, og 23 kvæstet.
* 24. marts 1971 støder et S-tog sammen med løbske godsvogne mellem Birkerød og Allerød, hvorved en person bliver dræbt, og fem såret.
* 10. august 1967 kører lyntoget "Nordjyden" op i det holdende lyntog "Sydvestjyden" uden for Odense. 11 bliver dræbt, og 47 kvæstet.
Kilder: Ritzau, DSB
Lægekoncern ramt af cyberangreb
kopieret!
Lægekoncernen Alles Lægehus vil fredag give besked til patienter, der er blevet ofre for det cyberangreb, som ramte lægekoncernen 9. december.
Det oplyser Alles Lægehus til DR Nyheder.
Lægekoncernen oplyste i en pressemeddelelse 30. december, at det kriminelle angreb har omfattet persondata fra patienter og medarbejdere, og at man fortsat undersøger omfanget.
Alles Lægehus har 130.000 patienter landet over, men det er endnu ukendt, hvor mange af disse der er ramt.
På Fyn har Alles Lægehus afdelinger i Faaborg og Gelsted.
Vinterberedskabet kører på højtryk
kopieret!
Fredagen blev starten på en række af dage med temperaturer under frysepunktet og sne.
I Faaborg-Midtfyn Kommune gør de deres for at holde vejene sikre og farbare, men Carsten Nøhr, som er leder af Park, Vej og Natur i Kommunen, opfordrer alligevel til at køre forsigtigt og i god tid.
- Der er jo mange kilometer veje vi skal holde, så tag dig god tid når du skal ud og køre. Hellere komme ti minutter for sent, siger han.
Så meget dyrere bliver det at eje en diesel- eller benzinbil
kopieret!
Da vi hoppede ind i 2025, tog udgifterne til benzin- og dieselbiler ligeså et hop op.
Det er med andre ord blevet markant dyrere at tanke sin bil, især hvis du til daglig pendler i en dieselbil.
På grund af nye afgifter tager prisen på en liter diesel et ordentligt ryk op med 65 øre per liter. Den årlige såkaldte udligningsafgift på dieselbiler er dog samtidig sat ned.
Derfor rammer de nye højere afgifter på diesel især dem, der kører langt og tanker meget.
Værst for pendlere
Ifølge FDM vil man faktisk spare lidt penge i det samlede regnskab som dieselbilist, hvis man kun kører 10.000 kilometer om året.
Men kører man mindst 15.000 kilometer om året, hvilket de fleste dieselbilister gør, så bliver det dyrere.
Og kører man 20.000 kilometer om året i en dieselbil, vil det betyde en stigning i udgifter på 975 kroner.
Når man op på 30.000 kilometer, så fordobles beløbet til en ekstra udgift på næsten 2.000 kroner.
For benzinbiler ser regnestykket lidt anderledes ud. Der er ikke modregning i en fast afgift, så der rammer stigningen rent med 23 øre ekstra per liter.
Det vil sige, at hvis du kører 20.000 kilometer i en benzinbil, giver det en ekstraregning på 293 kroner.
Det frustrerer Kennet Herskind, der kører i en benzinbil.
- Det er vanvittigt, som benzinpriserne allerede er steget, fortæller han frustreret til TV 2 Fyn.
Mulig marginal gevinst til elbilister
Kører du i elbil, skal du ikke frygte stigende afgifter. Tværtimod.
I Danmark vil man nemlig opleve et marginalt fald i afgiften på elektricitet.
Dog er det kun elbilister, der lader op uden abonnement, som kan se frem til en besparelse.
Men selv for disse elbilister er besparelsen minimal.
For kører man 10.000 kilometer, lyder besparelsen på 79 kroner. Det skriver FDM.
Danskerne får billigere boliglån
kopieret!
Renterne på bankernes boliglån er faldet støt i løbet af 2024. Det viser Mybankers rentestatistik, som opgør de renter, som bankkunder får tilbudt gennem Mybankers platform.
Den gennemsnitlige tilbudte rente på et boliglån i banken var på lige under 4,5 procent i december 2024. Det var 2,1 procentpoint lavere end et år tidligere.
Også den gennemsnitlige tilbudte rente på et andelsboliglån var lavere ved udgangen af 2024 end et år tidligere.
Ifølge Mybanker faldt gennemsnittet af de tilbudte renter på et andelsboliglån hver eneste måned i løbet af 2024. I december lå gennemsnittet på 4,3 procent, hvilket var ét procentpoint lavere end et år tidligere.
Hav af blomster lagt foran ulykkessted
kopieret!
Et par dage efter ulykken, der kostede 24-årige Tobias Lund fra Odense livet, vælter kondolencerne ind i form af blomster og lys lagt ved ulykkesstedet.
Blandt andet kan man tyde, at familiemedlemmer og venner har været forbi. Der står blandt andet skrevet.
Passer på dig og vores familie.
Vent på mig!
Din kone vil jeg altid være.
Du vil altid have den største plads i mit hjerte.
Vi deler jeres sorg.
Og det er ikke kun på Nyborgvej, at man finder kondolencer. Tobias Lunds fodboldklub mindes også den unge odenseaner i et opslag på Facebook.
Lastbil skal tømmes på motorvejen efter brand
kopieret!
En lastbiltrailer brød tidligere fredag i brand på Fynske Motorvej, hvilket fik beredskabet til at spærre motorvejen helt ved Motorvejskryds Odense.
Branden er slukket og motorvejen er genåbnet, men et stort arbejde udestår endnu med den brandskadede lastbilstrailer, oplyser politiets vagtchef.
- Vi afventer en lastbil med en grab og nogle tomme lastbiltrailere, så vi kan få flyttet godset væk fra motorvejen i nye trailere. Derefter skal den brandskadede trailer løftes op på en blokvogn, for bremserne er blokeret helt, siger Steen Nyland.
Vagtchefen oplyser at godset i traileren er tungt men ufarligt. I forbindelse med bjærgningen skal dele af motorvejen spærres igen.
Unge sniffede lightergas på ubemandet bibliotek - nu har borger fået nok
kopieret!
Han kunne lugte det, med det samme han satte sig på biblioteket i Otterup.
Stanken sivede rundt i lokalet, og Per Hermansen var ikke i tvivl om, hvad det var, og hvor det kom fra.
Han kiggede over på fire unge mænd, der her mellem bøger og blade sad og sniffede lightergas tidligt torsdag aften.
Biblioteket i Otterup var som sædvanlig åben og ubemandet i tidsrummet. Så der var intet personale til at bevidne, hvad de unge fordrev tiden med.
Derfor skrev Per Hermansen et opslag i Facebookgruppen ’Det sker i Otterup’.
- Ved du, hvad dine børn laver, skrev han, mens han kunne høre den ene lightergas-dåse efter den anden blive åbnet.
Han skrev og forklarede videre, hvad han så på biblioteket. Her opholdt han sig i en times tid, inden han tog hjem med en tung hovedpine efter at have lugtet lightergas.
Men billedligt talt kom hovedpinen også af tanken om den situation, Otterup efterhånden er i, fortæller Per Hermansen.
- Der er et generelt problem med stoffer i byen, siger han.
- Det er noget, der skal gøres noget ved nu. Det er en samlet opgave, som både forældre og SSP skal løfte.
Lightergas er grænsen
SSP i Nordfyns Kommune er blevet gjort opmærksom på lightergas-episoden på biblioteket i Otterup torsdag aften. Det oplyser SSP-konsulent Per Jensen i en besked til TV 2 Fyn.
- Vi er bekendt med hændelsen og er i gang med forebyggende indsatser, skriver han.
Også på biblioteket i Otterup er man på sagen. Hans Trygve Birkeland er bibliotekar og driftskoordinator, og han har set overvågningsbillederne fra torsdag aften igennem. Her kan han ikke se, at de unge sniffer lightergas, men han fortæller, at man har fundet de tomme dåser i en skraldespand uden for biblioteket.
Tidligere har de unge af og til opholdt sig på biblioteket, men hen over julen har de været der nærmest dagligt, fortæller Hans Trygve Birkeland.
- En del borgere har henvendt sig om unge, der hænger ud på biblioteket om aftenen. Det har vi været klar over. De har dog aldrig opført sig uordentligt. Men lightergas er vores grænse, og derfor har vi taget fat i SSP, siger Hans Trygve Birkeland.
- Hvis vi smider dem ud af biblioteket, går de bare et andet sted hen og sniffer lightergas. Så det er vigtigt, at nogle voksne tager hånd om dem.
Flere problemer
At der endelig er et fokus på de unge, og hvad de laver om aftenen i Otterup, var, hvad Per Hermansen ville med sit opslag på Facebook. Alt for længe har ingen gjort noget ved et åbenlyst problem, mener han.
- Skal en af de unge dø, før der bliver gjort noget, spørger han.
I Facebookgruppen ’Det sker i Otterup’ er det ikke første gang, der bliver gjort opmærksom på problemet.
I december beskrev en ekspedient, hvordan teenagere er begyndt at købe to-tre dåser lightergas ad gangen, og i november lagde en kvinde billeder op af en tom dåse lightergas kastet ved skolens legeplads.
Selv har Per Hermansen også set, hvordan handel med stoffer foregår på åben gade i Otterup.
Han mener, at en af årsagerne til problemet er, at de unge ikke længere har nogen steder at tage hen i Otterup. Så ender de steder som biblioteket, når personalet er taget hjem, og hvor selvbetjeningsåbningstiderne gør, at man stadig kan komme ind. Derfor er han glad for, at kommunens SSP-arbejde nu går ind i sagen.
- Det var også på tide, siger han.
Medisterpølse tilbagekaldt efter salmonella-fund
kopieret!
Coops luksusmedister tilbagekaldes efter fund af salmonella, skriver fødevarevirksomheden Hilton Foods Danmark i en pressemeddelelse.
Produktet er solgt i Kvickly, Brugsen, SuperBrugsen, Fakta Tyskland og FK Tvøroyi (Færøerne).
- Symptomerne på infektion med salmonella er diarre, mavesmerter, feber, hovedpine og eventuelt kvalme og opkast. Sygdommen kan vare fra få dage til flere uger, lyder det i pressemeddelelsen.
Hilton Foods Danmark oplyser, at produktet bør kasseres eller leveres tilbage til butikken, hvor det er købt.
Helt præcist er der tale om produktet "luksusmedister, 600 gram" med pakkedatoen: 26.12.2024 og sidste anvendelsesdato: 02.01.2025.
Motorvej spærret - brændende lastbil blokerer
kopieret!
Beredskabet har valgt at spærre Fynske Motorvej i vestgående retning ved motorvejskryds Odense, da en brændende lastbil holder i nødsporet. Det oplyser Vejdirektoratets trafikinfo.
Motorvejen vil formentlig være spærret til branden er slukket.
Biler som skal mod Odense og Middelfart kan køre via rampen til Svendborgmotorvejen og flette ind på Fynske Motorvej igen.
Opdatering 16.05: Motorvejen er igen åben for trafik.
Politi advarer: Makaber video af tragisk dødsulykke delt på nettet
kopieret!
Nytårsnat mistede den 24-årige Tobias Lund livet i en tragisk ulykke med fyrværkeri, der indtraf kort efter midnat på Nyborgvej 67 i Odense.
Siden er mennesker strømmet til med blomster, lys og beskeder til den afdøde. Men midt i sorgen over tabet kommer familien med et opråb efter en makaber video af ulykken er blevet delt på internettet. Et familiemedlem til den afdøde beder på Facebook om, at videoen ikke bliver delt.
TV 2 Fyn har set en video, der er optaget i sekunderne efter ulykken, på det sociale medie Reddit. Den er siden blevet fjernet igen.
På videoen, som er rystet, kan man høre skrig og se den 24-årige på få meters afstand af kameraet. På videoen kan man ikke se hvor voldsomme skaderne er, men det er tydeligt at han havde blod og sod i ansigtet.
Ulovligt at dele
At dele videoen er ikke blot makabert, men også strafbart, advarer Mads Boel fra Fyns Politi.
- Det er strafbart at dele den slags. Det er et brud på straffelovens paragraf 264d. Og udover at være ulovligt er det også etisk forkasteligt. Så det vil vi opfordre til at stoppe med øjeblikkeligt, siger han til TV 2 Fyn.
Lovparagraffen lyder, at man kan straffes med op til seks måneders fængsel, hvis man deler billeder eller videoer vedrørende en andens private forhold som kan forlanges unddraget en bredere offentlighed. Blandt andet når materialet vedrører en afdød person.
Fyns Politi har ikke selv set videoen endnu, men vil reagere, hvis det lykkes at finde frem til personer, som deler den.
Politiet er i gang med at efterforske sagen og undersøger blandt andet, om der var tale om ulovligt fyrværkeri.