1: Hvem handler jeg med
Det første, du gør, når du køber julegaver på nettet, er at finde ud af, hvem du handler med. På hjemmesiden skal du kunne se butikkens fysiske adresse. Er der ikke en fysisk adresse, så find et andet sted at købe din julegave, da det kan være tegn på fup.
2: Er det skrevet på almindeligt dansk
Se også efter, om sproget på net-butikken er korrekt. Hvis det ligner en dårlig oversættelse, er der overhængende fare for, at du har ramt en fupbutik, som blot vil snyde dine penge ud af dig. Sproget skal være korrekt på hjemmesiden.
3: Betal med betalingskort
Tjek, om du kan betale med betalingskort. Betaler du dine varer med betalingskort, kan du nemlig få dine penge tilbage, hvis du ikke modtager dine varer. Det er underordnet, om du betaler med Dankort, VISA eller Mastercard.
4: Kan du nå at få gaverne tilsendt inden jul
Vi er ved at være tæt på jul, så det er vigtigt, at du sikrer dig, at du kan nå at få gaverne tilsendt gaverne inden jul. Skriv en mail, eller ring til net-butikken og få dem til at bekræfte skriftligt, at de kan sende dem, så du har gaverne inden jul. Du skal simpelthen skrive til net-butikken, at det er et krav, at du kan nå at få gaverne, og det skal de bekræfte, ellers må du finde en anden butik.
5: Tjek prisen
Inden du gladelig kaster dig over varerne, så tjek også lige, om du kan finde tilsvarende varer billigere i en anden net-butik. Der er masser af konkurrence på nettet, så det er dumt at betale for meget, hvis du kunne have sparet lette penge med to klik med musen.
6: Er der længere fortrydelsesret
Lovgivningen giver dig en fortrydelsesret på 14 dage fra du modtager gaven. Nye regler fra sommeren 2015 betyder, at du skal give netbutikken besked om, at du vil fortryde købet senest 14 dage efter, du har modtaget varen. Du kan ikke blot sende varen retur, eller undlade at hente den på posthuset. Du skal altså orientere sælgeren om, at du har fortrudt.
Til gengæld kan det være, at net-butikken her i julen har givet dig en endnu længere periode, hvor du kan fortryde. Det kan du lige tjekke op på inde på net-butikkens hjemmeside.
7: Beskadiger du varen
Hvis du kommer til at beskadige varen, og du samtidig har fortrudt dit køb, er reglerne blevet strammet op. I dag er reglerne blevet sådan, at du kun får det beløb tilbage som varen er værd efter skaden. I første omgang er det sælgeren, der vurderer, hvad den er værd. Hvis du for eksempel har købt en bluse til 200 kroner, og du kommer til at lave et hul i blusen, hvorefter du fortryder købet, så kan du risikere, at du kun får for eksempel 100 kroner tilbage, hvis sælgeren vurderer, at det er, hvad blusen nu er værd. Er du uenig med sælgeren. Er du uenig i sælgerens vurdering, kan du gå til Forbrugerklagenævnet og få en sagkyndig til at vurdere, hvad varen er værd efter skaden.
8: Handler du inden for eller uden for EU
I Danmark og i EU har du 14 dage til at fortryde de køb, du laver på nettet. Handler du uden for EU er der dog ikke nødvendigvis nogen fortrydelsesret, så her er det altså ekstra vigtigt, at du tjekker dine vilkår.
9: Moms og told
Køber du varer udenfor EU – i USA for eksempel – kommer der oftest moms og told oven i den pris, du har betalt på den udenlandske hjemmeside. Mens varen muligvis så meget billig ud på den udenlandske hjemmeside, da du shoppede på nettet, risikerer du altså, at den ender med at blive dyrere, end hvis du havde købt den på en hjemmeside inden for EU.
Det er ofte transportfirmaet – for eksempel Post Danmark – der opkræver told og moms af sådanne varer.
Guiden er lavet efter interview med chefkonsulent i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen Henrik Lundgaard Sedenmark.