Operatør bag forulykket godstog:
- Vi fik grønt signal fra Banedanmark
Artiklen er mere end 30 dage gammel
kopieret!
DB Cargo er den ansvarlige operatør for de godsvogne, der var impliceret i ulykken på Storebæltsbroen.
Der er endnu ikke overblik over, hvad der helt konkret skete, da dele af taget fra nogle lastbiltrailere placeret på et godstog ifølge Banedanmark ramte et lyntog fra DSB onsdag morgen.
Det oplyser operatøren af det implicerede godstog, DB Cargo.
- Hvad der er gået galt, ved vi ikke, og jeg vil ikke spekulere i, hvad der er sket. Reelt set ved vi jo ikke, om ulykken er sket, fordi noget på vognene har revet sig løst, eller noget andet har ramt vognene, siger kommunikationsdirektør i DB Cargo, Jan Wildau.
DB Cargo er et datterselskab til den tyske togoperatør Deutche Bahn (DB).
Politiet bekræfter: Seks dræbte og 16 sårede i togulykke
Politiet bekræfter, at der er seks dræbte ved togulykken på Storebælt.
Fyns Politi bekræfter, at der er seks omkomne og 16 sårede ved togulykken på Storebæltsbroen.
Ulykken skete kort før klokken 07.35 onsdag morgen, og politi og redning arbejder fortsat på ulykkesstedet. Dødsulykken skete på lavbroen, da dele af taget fra en modkørende godsvogn ramte et passagertog, så toget måtte lave en meget hård opbremsning.
Godstoget var på vej til Fyn, og passagertoget var på vej til København. Passagertoget holder fortsat stille på lavbroen fra Fyn mod Sjælland, mens godstoget holder på Fyn.
Alle de dræbte var passagerer i toget, udtalte DSB tidligere onsdag formiddag.
Der var 131 passagerer og tre DSB-medarbejdere om bord på toget, da ulykken skete.
Sæt ikke farten ned
Broen er igen blevet åbnet for biltrafik i retning mod Sjælland, dog med en hastighedsbegrænsning på 50 kilometer i timen.
Der er stadig politi og beredskab på ulykkesstedet, og politiet opfordrer bilister til ikke at sætte farten ned ved toget.
- Nu hvor der er åbnet for trafikken igen i den ene retning, opfordrer vi bilisterne til at respektere den alvorlige ulykke og til lade være med at tage billeder eller at køre langsomt forbi ulykkesstedet, skriver politiet i en pressemeddelelse.
Lad være med at sætte hastigheden ned ved ulykkessstedet eller at tage billeder og video. Hav respekt for de omkomne og sårede. #politidk
— Fyns Politi (@FynsPoliti) January 2, 2019
Evakueringscenter
Fyns Politi har oprettet et evakueringscenter i Nyborg for passagererne fra toget. Det er beliggende i Nyborg Idrætscenter, Storebæltsvej 13-14.
Der vil ikke være adgang for pårørende. Der vil være et psyko-socialt beredskab til stede til at modtage og hjælpe passagerne.
Politiet opfordrer samtidig alle, der har været om bord i toget, om at kontakte deres pårørende og oplyse, at de ok.
Pårørende kan kontakte politiet på telefon 9697 0000 for at få nærmere oplysninger om deres pårørende, der var ombord i toget.
- Vi fik grønt signal fra Banedanmark
På billeder fra ulykkesstedet ses det, at flere af lastbiltrailerne på godsvognene kommer fra Carlsberg. Virksomheden bekræfter da også overfor TV 2, at det er deres gods.
- Vi er dybt berørt. DB Cargo har klokken 9.30 meddelt os, at der er sket en ulykke med vores gods. Det er DB Cargo, der er operatør for denne del af vores transport, og de plejer at transportere gods på en forsvarlig måde, siger pressechef i Carlsberg, Kasper Elbjørn.
Han oplyser, at Carlsberg står til rådighed med hjælp til opklaring af ulykken, men henviser til DB Cargo for yderligere detaljer om selve transporten.
Jan Wildau fra DB Cargo siger til TV 2, at godstransporten kørte i overensstemmelse med Banedanmark:
- Vi fik grønt signal fra Banedanmark; at det var sikkert at køre over. Vi var klar over, at det blæste kraftigt. Vores set-up er normalvis meget robust, og burde kunne klare det.
Seks dræbte: Tom trailer formentlig skyld i storebæltsulykke
Dødsulykken på Storebæltsbroen skyldes formentlig en tom lastbil-trailer, der er blæst af en godsvogn. Vognen blev efterfølgende påkørt af et passagertog.
Det er formentlig en tom lastbiltrailer, der var kørt op på en godsvogn, som er blæst af og har forårsaget den alvorlig ulykke på Storebæltsbroen onsdag morgen.
Traileren ligger på sporene og har enten ramt lyntoget foran eller i siden.
Det vurderer Bo Haaning, der er havariundersøger og befinder sig på ulykkesstedet.
- Man kan se derude, at der ligger en trailer, som er væltet eller blæst af godstoget og ind i InterCity-toget. Om den har ramt toget foran eller i siden, ved vi ikke, siger Bo Haaning til Ritzau.
Fyns Politi arbejder ud fra den samme tese, men understreger, at det er for tidligt at drage konklusioner om, hvad der er sket.
- Vi ved stadigvæk ikke præcis, hvad årsagen er. Det, vi kan konstatere derude, er, at der er en vogn på en godsvogn, der er væltet af. Der er så et tog, der er kommet i østgående retning, som har påkørt det her gods, og der er sket væsentlig skade på toget i den forbindelse. Men hvad selve årsagen er, det kan vi på nuværende tidspunkt ikke udtale os om, siger Lars Bræmhøj, der er chefpolitiinspektør ved Fyns Politi.
Vindmålinger oversteg ikke grænserne
Banedanmark fortæller til Jyllands-Posten, at godstogstrafikken over Storebæltsbroen jævnfør reglerne skal indstilles fuldstændig, hvis den gennemsnitlige vindhastighed overstiger 25 meter i sekundet.
Hastigheden skal nedsættes til 80 kilometer i timen, hvis målingerne viser over 21 meter i sekundet.
Ifølge Banedanmark var der ingen målinger, der indikerede, at der skulle indsættes restriktioner på togtrafikken.
- Togene har kunnet køre med fuld hastighed, for vi har ikke registreret gennemsnitlige målinger over de fastsatte grænser, siger sikkerhedschef i Banedanmark, Martin Harrow, til Jyllands-Posten.
Han tilføjer, at det endnu ikke vides, om vinden overhovedet spillede en rolle i ulykken.
På vej til bryggeri
Godstoget var på vej fra Høje Taastrup til Carlsbergs bryggeri i Fredericia og var lastet med tom emballage til tapperiet.
Ulykken har foreløbigt kostet seks mennesker livet, mens 16 er såret. Ifølge Søren Jepsen, overlæge på OUH, er ingen af de sårede i livsfare.
Der var 131 passagerer og tre DSB-medarbejdere om bord på toget, da ulykken skete kort efter klokken 07.30.
Havarikommissionen er på ulykkessted
Jan Wildau fortæller, at DB Cargo havde to medarbejdere på ulykkesstedet – én der sad i lyntoget fra DSB samt en lokomotivfører i godstoget.
- Medarbejderen i IC4-toget tilbød sin assistance på stedet, for at ulykken ikke skulle sprede sig, fordi han har erfaring i forhold til sikkerhed ved togtransport.
For DB Cargo handler det nu om at samarbejde med de relevante myndigheder for at finde frem til, hvad der skete, og hvordan lignende ulykker kan undgås i fremtiden.
- DB Cargo har sendt flere sikkerhedseksperter til ulykkesstedet, hvor de skal bidrage til Havarikommissionens arbejde. Formålet er at placere et ansvar og at minimere lignende ulykker fremover, siger Jan Wildau.
Havarikommissionen, der er den myndighed, som undersøger alvorlige ulykker i blandt andet jernbanetrafikken, bekræfter overfor TV 2, at man er på ulykkesstedet og har iværksat indledende undersøgelser:
- Lige nu indsamler vi alle de oplysninger, vi kan få på stedet, og derefter skal vi have indsamlet en masse andre data. Lige fra vindhastighed, til hvordan godsvognen er lastet, og til hvad reglerne er for, hvornår Storebælt skal lukke forbindelsen – alt, der kan være relevant, siger Bo Haaning, havariundersøger i Havarikommissionen.
Seks omkomne og 16 tilskadekomne
Seks togpassagerer omkom efter ulykken med et lyntog på lavbroen over Storebælt. Det oplyser DSB til TV 2. Der var 131 ombord på toget, hvoraf to til tre var medarbejdere.
Fyns Politi oplyser, at 16 personer er kommet til skade ved ulykken. Alle er uden for livsfare, oplyser Fyns Politi.
Lyntoget afgik klokken 05.19 fra Aarhus H og blev ifølge Bane Danmarks oplysninger til TV 2 ramt af dele af taget på lastvogntrailere, der stod på godstoget, da toget befandt sig på lavbroen over Storebælt.
Værste fynske togulykke i mere end 50 år
Togulykken på Storebælt onsdag morgen har foreløbig kostet seks personer livet. Det gør den til den værste danske togulykke i mere end 30 år.
Seks personer har onsdag morgen mistet livet i en togulykke på Storebæltsbroen, da et lyntog på vej fra Fyn til Sjælland blev ramt af dele fra et godstog, som kørte i den modsatte retning.
Det er den værste togulykke på de danske jernbaner siden 1988 - og den værste fynske togulykke siden 1967.
Læs om nogle af de værste togulykker her:
* 7. november 2002 bliver en person dræbt, og fem personer kvæstet, da to S-tog støder sammen på Holte Station.
* 2. marts 2000 omkommer to lokomotivførere og en passager, da to regionaltog støder sammen ved den nedlagte station i Kølkær mellem Herning og Brande.
* 1. maj 1997 støder to lokaltog på Helsingør-Hornbæk-Gilleleje Banen sammen ved Firhøj sydøst for Gilleleje. To mennesker bliver dræbt, og omkring 20 kvæstes.
* 18. januar 1993 støder et regionaltog sammen med et rangerende godstog en halv kilometer syd for Næstved Stadion. En passager og en DSB-funktionær bliver dræbt, og fire passagerer kvæstet.
* 28. december 1992 bliver en lokomotivfører dræbt, og to passagerer bliver lettere kvæstet, da nattoget fra Frederikshavn til København afspores i et sporskifte ved indkørslen til Roskilde Station.
* 19. august 1991 bliver en 25-årig mand dræbt, og 70 personer kommer til skade, da et linje B-tog mod Holte på Dybbølsbro Station kolliderer med et linje C-tog mod Klampenborg.
* 25. april 1988 bliver otte mennesker dræbt, og 72 kvæstes ved en togulykke i Sorø, hvor et tog med høj hastighed kører af sporet.
* 11. marts 1986 braser et godstog på vej fra København til Roskilde gennem blindsporets stopbom ved Hvidovre Station og styrter ned på Hvidovrevej. En person bliver dræbt.
* 9. september 1983 kører et passagertog fra Frederikssund mod et modkørende materieltog ved Stenløse på Sjælland. Tre mennesker bliver dræbt, og 22 kvæstes.
* 7. september 1973 kører et S-tog fra Hillerød ind i et holdende tog ved indkørslen til Østerport Station. To bliver dræbt, og 23 kvæstet.
* 24. marts 1971 støder et S-tog sammen med løbske godsvogne mellem Birkerød og Allerød, hvorved en person bliver dræbt, og fem såret.
* 10. august 1967 kører lyntoget "Nordjyden" op i det holdende lyntog "Sydvestjyden" uden for Odense. 11 bliver dræbt, og 47 kvæstet.
Kilder: Ritzau, DSB