Varevogn væltede på Storebæltsbroen - nu lægger Sund & Bælt sag an

Det er anden gang, at Sund & Bælt lægger sag an i forbindelse med et færdselsuheld på Storebæltsbroen.

En væltet varevogn med en lift på taget væltede mandag morgen på Storebæltsbroen i retning mod Fyn og lå på tværs af vejbanerne, der i knap en time var lukket for al biltrafik.

Varevognen forsøgte at krydse Storebæltsbroen cirka klokken 07.00, selvom der en time tidligere var blevet udstedt et forbud fra Sund & Bælt om at køre over broen i høje, lette køretøjer.

quote Nu følger der en økonomisk konsekvens med, hvis man vælter

LENE GEBAUER THOMSEN, KOMMUNIKATIONSCHEF VED SUND & BÆLT

Derfor kan chaufføren eller varevognens ejer nu se frem til et søgsmål fra Sund & Bælt, der ejer og driver den 18 kilometer lange Storebæltsforbindelsen.

- Vi kommer til at sende dem en opkrævning for de skader og andre økonomiske tab, der er sket på broen i forbindelse med, at den (varevognen, red.) væltede på broen, mens der var et forbud, siger Lene Gebauer Thomsen, kommunikationschef ved Sund & Bælt.

Det er anden gang, at Sund & Bælt lægger sag an i forbindelse med et færdselsuheld på Storebæltsbroen.

Den første sag stammer fra dagene før jul, hvor et vindfølsomt køretøj trodsede forbuddet og forulykkede på broen. Ingen af sagerne er dog endeligt opgjort, i forhold til hvor stort et beløb de vil blive sagsøgt for.

- Nu har vi fornylig ændret det sådan, at vi ikke længere fraråder at køre over broen med vindfølsomme køretøjer, når det blæser over femten meter i sekundet. Nu forbyder vi det, siger Lene Gebauer Thomsen og fortsætter:

- Derfor betyder det, at hvis man vælter derude i et vindfølsomt køretøj på et tidspunkt, hvor der er et forbud, og man forårsager skader på broen, eller vi får andre økonomiske tab i forbindelse med uheldet, så vil man blive holdt erstatningsansvarlig.

Sender signal til chaufførerne

Ifølge Lene Gebauer Thomsen sender erstatningskravet samtidig et signal til andre chauffører, som overvejer at køre over Storebæltsbroen i vindfølsomme køretøjer, mens der er udstedt forbud.

- Nu følger der en økonomisk konsekvens med, hvis man vælter, og det har fra vores side været et ønske om, at chaufførerne tænker sig om en ekstra gang, inden de kører, siger Lene Gebauer Thomsen.

Hvornår er et køretøj vindfølsomt?

- Der er en risiko for at vælte, og hvis der kører nogle andre ved siden af, så er der ikke kun risiko for selv at komme til skade, men der er også risiko for, de øvrige trafikanter kan komme til skade, tilføjer hun.

Efter uheldet mandag morgen besluttede Sund & Bælt desuden sammen med beredskabet at fortøje varevognen til autoværnet på højbroen, mens det blæste voldsomt. Da vindstyrken efterfølgende aftog, blev fortøjningen løsnet, og varevognen blev kørt væk fra broen.

Derfor kører lastbiler over broen, mens det blæser

Trods forbuddet kan bilister på Storebæltsbroen dog stadig møde lastvogne og lastbiler ude på broen, mens det blæser over 15 meter i sekundet, og der udstedt et forbud for vindfølsomme køretøjer.


Men det er der ifølge Lene Gebauer Thomsen en forklaring på.

- Der er rigtig mange lastbiler, der hver dag krydser Storebæltsbroen, og de fleste har også gods med. I hvert fald den ene vej. Chaufføren skal selv vurdere, om køretøjet er vindfølsomt. Det kan man eksempelvis være, hvis man kører med en tom anhænger, siger hun og fortsætter:

- Den vurdering tager chaufføren selv, og langt hen ad vejen vil der være rigtig, rigtig mange lastbiler, fordi de har gods med, som vurderer, at de ikke er vindfølsomme, og så kører de over, som de plejer. På den måde vil der altid være meget trafik med lastbiler, selvom der er et forbud, fordi de ikke er i risiko for at vælte.

Sund & Bælt vurderer dermed ikke, om en lastvogn eller lastbil overholder retningslinjerne for vindfølsomme køretøjer eller ej, inden de kører over Storebæltsbroen

Oversigt

    Oversigt