3. maj. 2019 kl. 14:13
Ole Holbech

Artiklen er mere end 30 dage gammel

LYT
Del
Link
kopieret!

Fredag er to jyske sidepropeller på vej til Fyn for at komme elfærgen Ellen til undsætning.


Nu går der ikke lang tid, før Ærøfærgen Ellen igen er klar til en sejltur i det fynske efter begge færgens sidepropeller brændte sammen under en testsejlads.

- Det er vi alle sammen så glade for, siger Trine Heinemann, der er projektkoordinator på elfærgeprojektet i Ærø Kommune til TV 2/Fyn.

“Vi kunne heldigvis bruge deres propeller. Og dem har vi så overtaget, mod at de fik lovning på nogle nye fra Danfoss, når de skal bruge dem selv. ”

— Trine Heinemann, projektkoordinator på elfærgeprojektet i Ærø Kommune

Redningen - eller nærmere redningsfærgen - blev konkurrenten på strækningen, ÆrøXpressen, der viste sig at have to nye propeller liggende på værftet i Hvidesande i Vestjylland. Propellerne var egentlig købt til deres kommende færge på strækningen mellem Marstal og Rudkøbing.

Men nu har Ærøfærgen Ellen fået lov til at overtage propellerne.

- Man skal passe på med at blæse det her med konkurrenter op til noget, som det egentlig ikke er. Vi har jo alle sammen en fælles interesse, at der sejler færger til Ærø, konstaterer projektkoordinatoren.

El-færgen Ellen

Ellen er en elfærge, som Ærø Kommune har arbejdet på siden 2015.

Tidligere elfærger kunne sejle tre sømil per opladning, men Ellen kommer til at kunne sejle 22 sømil, før den skal oplades.

Skibsdesignet gør, at den skærer igennem vandet - det sparer strøm. Derudover vejer Ellen mindre end normale konventionelle skibe

Fra Vestjylland til Ærø

Tirsdag så det ellers meget sort og tørt ud for elfærgen, der efter en sejlads kunne konstatere, at det ikke blot var den ene af færgens to sidepropeller, som også kaldes thrustere, der var brændt sammen, men faktisk begge to.

- Tirsdag kortsluttede den sidste sidepropel - en thruster. Og vi har brugt meget tid på at finde ud af, hvordan vi lige kunne komme videre med vores planer for Ellen, fortæller Trine Heinemann.

Læs også: Ærøs nye elfærge er næsten klar til jomfrurejsen
Gå tilbage Del
30. apr. 2019 kl. 18:15

Ærøs nye elfærge er næsten klar til jomfrurejsen

Cecilie Larsen

Ærø Kommune har de seneste fire år arbejdet på en lydløs elfærge. Nu er færgen Ellen næsten klar til sin jomfrurejse.


Færgen er 100 procent drevet på el - med undtagelse af olie til gearene. Den er helt lydløs, når den sejler. Den kan sejle 22 sømil, før den skal oplades, og så hedder den Ellen.

Ellen er en elfærge, som Ærø Kommune har arbejdet på siden 2015, og i går havde hun sin uofficielle jomfrurejse, da den nye elfærge blev testet til søs.

“Færgen i sig selv koster nok omkring 110 millioner kroner, hvis vi skulle købe en til i dag. Det er lidt dyrere end en konventionel færge, men vi håber jo virkelig, at den hurtigt tjener sig ind igen.”

— Trine Heinemann, projektkoordinator på elfærgeprojektet i Ærø Kommune

- Det er jo helt enestående det her og virkelig en kæmpe, kæmpe milepæl. Det er et projekt, som vi har arbejdet på i omkring fire år. Til tider har det virkelig trukket tænder ud, det er derfor virkelig en stor lettelse, at vi nu kan sejle med Ellen, siger Trine Heinemann, som er projektkoordinator på elfærgeprojektet i Ærø Kommune.

Ellen bliver i denne uge testet i tekniske søprøver af Ærø Kommune. I næste uge skal Ellen dog til den rigtige eksamen, hvor hun skal stå over for Søfartsstyrelsen. Her er det de helt officielle søprøver, som Ellen bliver testet i.

- Jamen det er jo gået rigtig fint mandag og tirsdag med prøverne med Ellen. Vi tester nok en enkelt gang igen i denne her uge, men det er virkelig gået upåklageligt. Dét som virkelig overrasker mig, er, at færgen er helt stille, siger Trine Heinemann til TV 2/Fyn og fortsætter.

- Man bliver helt irriteret over alle de andre lyde, som åbenbart er ude på havet. Ellen er virkelig helt lydløs, og det overrasker mig, siger projektkoordinatoren.

Færgen har kostet 120 millioner kroner

Verdens største batterikapacitet

Tidligere elfærger kunne sejle tre sømil per opladning.

Ellen kan kan sejle 22 sømil, før den skal oplades.

 

  • Skibsdesignet gør, at den skærer igennem vandet - det sparer strøm.
  • Ellen vejer mindre end normale konventionelle skibe - det sparer strøm.
  • Ellens batterikapacitet er et af verdens største.

Færgen er støttet og kraftigt finansieret af EU’s forskningsprogram. Alle partnerne i EU-projektet har fået omkring 120 millioner kroner til projektet. Pengene går på alt fra udvikling, idéudvikling, planlægning og det praktiske arbejde med selve færgen.

- Færgen i sig selv koster nok omkring 110 millioner kroner, hvis vi skulle købe en til i dag. Det er lidt dyrere end en konventionel færge, men vi håber jo virkelig, at den hurtigt tjener sig ind igen, siger Trine Heinemann.

Billetpriserne kommer ikke til at ændre sig, selvom færgen er 100 procent drevet af el. Det bliver på sigt nemlig Ærøfærgerne, der kommer til at overtage elfærgerne, og de har som udgangspunkt ikke tænkt sig at pille ved billetpriserne.

2030 skal Ærø være fossilfri

Elfærgen passer perfekt ind i Ærøs nye vision om, at de skal være fossilfrie i 2030. Det betyder, at alle færger og busser skal køre 100 procent på el.

- Det er jo rimelig sigende. Det er nøjagtig samme diskussion, som med biler. El udleder, af gode årsager, ingen Co2. Generelt har vi ikke været gode til at være grønne på transportområdet i Ærø Kommune, og det hænger jo ikke sammen med, at Ærø jo gerne vil være så grønne som overhovedet muligt. Derfor er det en logisk beslutning, at færgerne bliver grønne, siger projektkoordinatoren.

Skjoldnæsfærgen sejler på sidste vers

Færgen der sejler mellem Søby, Fynshav og Faaborg er Skjoldnæsfærgerne. Det har de gjort i næsten 40 år.

Borgerne har allerede bestilt billetter

Selvom færgen først anslås til at skulle sejle den 1. juni, så er den første tur allerede fuldt booket.

Ellen kommer, i første omgang, til at sejle fra Søby til Fynshav. På sigt skal Ellen erstatte Skjoldnæsfærgen helt. Derudover har Ærø Kommune også en ambition om, at elfærger kommer til at erstatte samtlige færger på Sydfyn.

De to sidepropeller, som Ellen nu skal bruge, kommer helt fra Vestjylland. De er fredag ved at blive transporteret til Søbyværftet, hvor der er kaldt ekstra mandskab ind til weekenden, så Ellen kan komme i vandet igen.

Jyske propeller var et match

Før alle kunne glæde sig over, at Ellen kunne komme ud og sejle hurtigt igen, skulle det først undersøges, om Ellen rent faktisk kunne bruge de to jyske propeller.

- Vores værft, Søby Værft, havde fat i dem (værftet i Hvidesande, red.) for at høre, om vi overhovedet kunne bruge de her propeller til vores færge, fortæller Trine Heinemann og fortsætter:

- Vi kunne heldigvis bruge deres propeller. Og dem har vi så overtaget, mod at de fik lovning på nogle nye fra Danfoss, når de skal bruge dem selv.

El-færgen Ellen går allerede mandag i gang med flere søprøver.

Læs også: Husker du, da Ærøfærgen sejlede ind i Svendborgsundbroen?
Gå tilbage Del
18. nov. 2016 kl. 15:13
Opdateret: 18. nov. 2016 kl. 14:52

Husker du, da Ærøfærgen sejlede ind i Svendborgsundbroen?

arkiv

Broen blev lukket for al trafik, og en venlig sejler fra Tåsinge sejlede frustrerede trafikanter over på den anden side i sin båd.


Svendborgsundbroen, der forbinder Svendborg med Tåsinge, fylder 50 år, og det fejres på Sydfyn hele weekenden.

Bjælkebroen er på sin 50-års-fødselsdag stadig en vigtig trafikåre i den sydfynske trafik, og det kunne blandt andet mærkes, da broen lukkede i oktober 2015. Det skete, fordi Ærøfærgen sejlede ind i broen.

- Så når vi ikke det, vi skulle, fortalte lastbilchauffør Klaus Andersen, der den oktoberdag skulle have været fra Tåsinge til Fredericia,

Ærøfærgen sejlede ind i et afviserværn ved broen på grund af det tågede vejr, og det fik myndighederne til at lukke broen i flere timer. Imens gik trafikken i stå ved broen, hvor frustrerede bilister ikke vidste, hvad de skulle gøre af sig selv.

“Jeg fik en krammer af en af de unge piger.”

— Lauge Jørgensen

Sejlede unge piger over på den anden side

Lidt hjælp var der dog at hente. Lauge Jørgensen fra Tåsinge startede sin båd og hjalp nogle af de fangede trafikanter over på den anden side.

- De var så lykkelige, og jeg fik en krammer af en af de unge piger, da vi kom over, fordi jeg skulle selvfølgelig ikke have noget for det. Det var belønning nok til mig, fortalte Lauge Jørgensen.

Broen var lukket i tre timer, inden den fik lov at åbne igen, da broen ikke havde taget skade efter kollisionen med Ærøfærgen.

Det var den dengang 26-årige prinsesse Margrethe, der indviede den 1225 meter lange bro den 18. november 1966. Åbningen betød, at Langeland blev landfast med Fyn.

I går kl. 21:58
Tophistorie
TV 2 Fyn

Onsdag eftermiddag var hele byrådet i Kerteminde Kommune samlet til et orienteringsmøde.


Mødet kommer på baggrund af de seneste dages skærmydsler i kommunen, hvor borgmester Kasper Ejsing Olesen (S) er blevet taget i flere løgne. Det førte til, at byråds- og partikollegaen Kristian Hald (S) opfordrede borgmesteren til at forlade sin post.


På grund af sagerne skulle Kasper Ejsing Olesen stå skoleret foran byrådet, som fik mulighed for at spørge ind til dem. Det endte med, at borgmesteren fik en advarsel, oplyser gruppeformand for konservative og byrådsmedlem, Michael Nielsen (K), til TV 2 Fyn.


- Vi har haft en borgmester, der har tilbageholdt oplysninger og dækket over dem med en usandhed eller to, så jeg synes i den grad, han har fortjent at få et gult kort, siger Michael Nielsen.


Sidste chance

Hvis borgmesteren tilbageholder oplysninger eller bliver taget i at lyve én gang til, forsvinder tilliden til ham, forklarer Michael Nielsen. Med andre ord er det altså sidste chance, lyder det.

Han fortæller videre, at der ikke kom noget nyt frem på dagens orienteringsmøde.

- Jeg kunne godt have savnet en mere ydmyg borgmester, der gav bedre svar, fordi der er stadig nogle ting, synes jeg, vi ikke helt får belyst. Det kan være, at vi aldrig får det, siger Michael Nielsen og tilføjer, at det blandt andet drejer sig om, hvordan en artikel med citater fra borgmesteren endte i medierne en halv time efter et byrådsmøde, selvom borgmesteren holder fast i, at han ikke har givet et interview.

- Men der må vi så konstatere, at det må være en artikel, der er opfundet ud af den fri fantasi, siger Michael Nielsen.

Artiklen omhandlede en mail, som var blevet tilbageholdt fra Kerteminde Byråd.

Taget i løgn

På et byrådsmøde i december fortalte borgmesteren nemlig, at en sag om Skovløkke Frilandsgrønts ret til at drive en vejbod ikke kunne komme på dagsordenen, fordi han kort tid inden havde modtaget mailen fra by- og landdistriktsministeren om sagen.

Men det viste sig, at mailen var blevet modtaget flere dage i forvejen.

Borgmesteren forklarede efterfølgende, at han først ville tale med ejerne af Skovløkke Frilandsgrønt. Men det fik han aldrig gjort. Og det har han efterfølgende indrømmet og undskyldt for.

Sagen fik partikollega og byrådsmedlem i Kerteminde Kommune Kristian Hald til at opfordre borgmesteren til at trække sig fra sin post.

Lørdag aften holdt den socialdemokratiske gruppe møde om sagen, hvor de afviste Kristian Halds opfordring til borgmesteren om at trække sig.

Endnu en usandhed

Søndag dukkede der en ny sag op, hvor byrådskolleger igen beskyldte borgmesteren for at tale usandt. Denne gang handlede sagen om Kerteminde Erhvervsforening, som borgmesteren sidder i bestyrelsen for.

I februar sidste år skrev foreningen en bekymringsmail til byrådsmedlemmerne.

De var nervøse for, at biogassagen om den tidligere borgmester Hans Luunbjerg tog for mange af kommunens ressourcer. Ressourcer, den ellers kunne have brugt på erhvervslivet i Kerteminde.

Det konservative byrådsmedlem Henrik Madsen (K) har efterfølgende spurgt borgmesteren, om han var medafsender på bekymringsbrevet og dermed spillede en dobbeltrolle. Det afviste borgmesteren.

Men nu er der dukket et referat fra det pågældende bestyrelsesmøde i Erhvervsforeningen. Her fremgår det, at det var borgmesteren selv, der tog initiativ til drøftelserne om kommunens håndtering af biogassagen.

Ifølge byrådsmedlemmer viser sagen, at borgmesteren igen har talt usandt.

- Jeg stopper måske

Al virakken omkring borgmester Kasper Ejsing Olesen fik ham søndag aften til at sige til TV 2 Fyn, at han måske stopper i politik.

- Jeg er ved at mærke efter, som jeg skriver, fordi hvis det her er den måde, at man er overfor hinanden i politik i Kerteminde Kommune - og skal være det i fremtiden - så er det ikke noget for mig, sagde borgmesteren.

Ifølge Michael Nielsen har borgmesteren nu én opgave, han bør fokusere på.

- Nu giver vi det gule kort til borgmesteren og giver ham én opgave: Han skal genvinde den mistede tillid, siger Michael Nielsen og påpeger, at byrådet nåede frem til, at sagerne ikke har en størrelse, der gør, at byrådet ville trække tæppet væk under borgmesteren.

- Det er tid til at se fremad, siger Michael Nielsen.

Borgmesteren har ifølge Michael Nielsen sagt undskyld til byrådet. TV 2 Fyn forsøger at få en kommentar fra Kasper Ejsing Olesen og Kristian Hald. Det har endnu ikke været muligt.

For 0 minutter siden
Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

Det vil regne kraftigt fra morgenstunden, men det stilner af i løbet af formiddagen, og omkring middagstid vil det holde tørt.

Temperaturerne vil ligge på mellem en og fire grader dagen igennem, det vil være overskyet, og vinden vil være let til frisk fra vest, oplyser TV 2 Vejret.

I aften og i nat vil nogle opleve, at det vil regne igen - dog ikke nær så kraftigt. Vinden drejer og bliver jævn fra syd.

Anton Kranf

Turbokyllinger er ikke længere velkomne i Svendborg Kommune. Og det glæder de borgere, som TV 2 Fyn onsdag mødte i byen.

- Det burde have været forbudt altid, siger Birgit Madsen, der er pensionist.

Det er flere enige i.

- Der er for meget, vi ikke ved om de der genmodificerede dyr, og det vi spiser, så jeg synes, det er en rigtig god idé, siger Kirsten Havemann, der også er pensionist.

Et forslag, som Jesper Kiel (Ø) rejste, og i går blev det besluttet, at det betyder et stop af køb af turbokyllinger.

Mette Kristensen, der også er kommunalbestyrelsesmedlem (V), mener dog ikke, at forslaget vil gøre nogen forskel.

Odense Håndbold

Lysa Tchaptchet var her, der og alle vegne, da hun med syv kasser blev Odense Håndbolds topscorer i 25-33-sejren over bundskraberen EH Aalborg onsdag aften.

Det blev aldrig for alvor spændende i kampen, hvor fynboerne var foran fra start til slut. Efter første halvleg lød stillingen 10-15.

I anden halvleg slap holdet fra Fyns hovedstad foden en anelse fra speederen, men der var marginen så tilpas stor, at sejren på intet tidspunkt var i fare.

Odense Håndbold ligger alene i spidsen med vanvittige 14 sejre ud af lige så mange mulige i kvindernes bedste håndboldliga.

Næste modstander er nuværende fjerdeplads, Nykøbing Falster, onsdag, hvor modstanden alt andet lige må forventes hårdere.

Privatfoto

Roliganbussen var på de flestes læber, da den kørte Tyskland tyndt under fodbold-EM i sommer, hvor den nærmest blev et nationalsymbol.

Blandt andet kunne TV 2 Fyn beskrive, hvordan en hel fanmarch knælede foran bussen, der er ejet af fem venner fra Assens.

Nu tyder noget dog på, at vejrsituationen ikke er optimal for den berømte bus, for på Facebook har ejerne nu lagt en usædvanlig forespørgsel op.

- Hvis man har forbindelser i Odense og tæt omegn, søger vi stadig et sted, hvor vi kan få den i tørvejr, og hvor der også er lidt strøm, skriver ejerne i et opslag.

Siden EM har bussen været på en landskamptur yderligere. Næste eventyr for den berømte bus er ishockey-VM til foråret.

Læs også: Her bryder EM-bus sammen på tysk motorvej: - Jeg synes, her lugter brændt
Gå tilbage Del
1. jul. 2024 kl. 6:00
Fyn

Her bryder EM-bus sammen på tysk motorvej: - Jeg synes, her lugter brændt

Peter Salomon

En fynsk EM-bus med fem voksne mænd jagtede danske sejre, fællesskab og gode fester til EM i fodbold i Tyskland. Vi var med på op- og nedture, og allerede i starten af turen gik det skævt for bussen.


Den er klædt i rødt og hvidt på dæk til top – indvendigt og udvendigt og har kørt 1,3 millioner kilometer i alt. Man er ikke i tvivl. Det er en ægte roliganbus med en stor passion for fodbold, det danske landshold og det fællesskab, der følges med, når man trækker den røde landsholdstrøje over hovedet.

- Vi synes bare, det er sjovt at være med på sådan en tur her, siger Kim Barløse fra Assens.

Udvendigt er den 31 år gamle børnehavebus malet i et stort dannebrog. Indvendigt er bussens gamle sæder beklædt i landsholdstrøjer, loftet er tapetseret med danske flag og det gamle varmeskab til børnehavebørnenes våde tøj er lavet om til et fadølsanlæg.

TV 2 Fyn har fulgt den utrolige fodboldrejse med bussen til EM i Tyskland på godt og ondt. Det sker i programmet "EM-bussen".

Danmark forlod lørdag slutrunden efter et nederlag til Tyskland på 2-0, og slutrunden bød på både op- og nedture for landsholdet, og det samme kan man sige om EM-bussen, som man kan se allerede i første afsnit.

TV 2 FYN PLAY | SERIER

EM-bussen

- Det havde været 10 gange billigere for at os at tage en luksusrejse inklusiv billetter hver især. Men det er jo ikke sjovt, det er jo for nemt, siger en anden af bussens fem idémagere Jan Leth fra Assens.

Peter Salomon

Uheldet er ude

Og netop dét, at bussen har et par år på bagen og mere end 1,3 millioner kilometer i hjulene, skal vise sig at gå hen og blive en udfordring ret hurtigt på turen mod Danmarks første kamp i slutrunden. Kampen mod Slovenien i Stuttgart.

For selvom bussen har været testet af i flere sammenhænge, blandt andet til en landskamp i Parken mod Sverige, er der ting, man ikke altid kan forberede sig på.

- Vi er lige lidt syd for Hamborg, og vi har lige et lille uheld med en rem, der er gået under tanken, siger Kim Barløse fra førersædet langt ud på natten i det tyske.

Alle fem mand måtte i arbejde på en rasteplads for at lave en nødløsning, så bussen hurtigst muligt kunne komme videre på den tyske autobahn. Og problemet blev løst med en spændestrop, der fik det hele til at sidde fast igen. For en tid.

Røg i bussen 

Nogle timer senere er den nemlig gal igen. Denne gang ved højlys dag, men midt på motorvejen mod Tyskland.

- Jeg synes, her lugter brændt, siger Jan Leth, inden han svinger bussen ind til siden.

Ganske rigtigt står der røg ud af et af bagagerummene under sæderne.

Peter Salomon

Det er bremserne, den er gal med.

- Det er absolut ikke planlagt, at bussen skulle gå i stykker. Det er helt åndsvagt, og jeg frygter da stadig, når vi kører afsted, siger Jan Leth, der dog kan glæde sig ved, at bussen for en tid igen er fikset.

Al uheldet på vejen vender dog i det sekund, bussen triller ind i Stuttgart, hvor det hele kulminerer. Folk vinker til bussen, tager billeder af bussen og byder den velkommen til byen, som var det en hjemvendt søn. 

Peter Salomon
I går kl. 19:23
TV 2

Skal Amira Smajic afsone tre måneders fængsel med fodlænke i hjemmet?


Det kunne hverken forsvarer eller anklager svare på, da de i dag fik spørgsmålet efter dommen, der gav Amira Smajic halvandet års fængsel - kun de tre måneder skal dog afsones.


Spørgsmålet er indlysende af den grund, at Amira Smajic ikke kunne møde i retten, fordi hendes sikkerhed kommer i første række.


Forsvarer og anklager tilfreds

Det stiller det åbenlyse spørgsmål, om hun så kan afsone i et fængsel - åbent eller lukket.

Thomas Brædder, Amiras forsvarsadvokat, gjorde efter dommen opmærksom på, at både Amira og han er glad for, at anklagemyndighedens krav om halvandet års ubetinget fængsel ikke blev fulgt.

Men hverken forsvarer eller anklager vil på nuværende tidspunkt oplyse, om de vil anke sagen. Også anklager Karina Winther Juhlin lød dog tilfreds med dommens udfald.

- Domsmændene fulgte mit krav om halvandet års fængsel. Når kun de tre måneder skal afsones, er det fordi retten lægger vægt på den lange tid, sagen har været undervejs og Amiras gode personlige forhold, siger hun.

De ældste anklagepunkter er næsten 10 år gamle, men corona, sygdom, omberammelse af møder, tilføjelser til anklageskriftet og skift af forsvarer har trukket sagen i langdrag.

Læs også: Amira Smajic skal i fængsel
Gå tilbage Del
I går kl. 16:04
Fyn

Amira Smajic skal i fængsel

TV 2

Erhvervsjuristen Amira Smajic idømmes tre måneders ubetinget og 15 måneders betinget fængsel ved Retten i Odense for blandt andet dokumentfalsk og bedrageri.


Det oplyser retsformand Rasmus Damm onsdag eftermiddag.


Desuden frakendes Smajic retten til at yde juridisk rådgivning indtil videre.


Amira Smajic, der blev landskendt som muldvarp i TV 2-dokumentaren "Den sorte svane", var tiltalt for i alt ti forhold - herunder bedrageri, groft bedrageri og forsøg på bedrageri for samlet lige under 1,8 millioner kroner.


Hun blev kendt skyldig i alle forhold undtagen dele af to af anklagepunkterne. Disse forhold handlede om, at Amira Smajic ulovligt har hævdet, at hun er advokat ved at bruge den engelske titel "lawyer".


Erkendte tre forhold

Smajic er uddannet jurist, men har ikke advokatbeskikkelse. Hun argumenterede tidligere i sagen for, at "lawyer" på engelsk kan betyde "jurist" og ikke nødvendigvis betyder "advokat".

Anklager Karina Winther Juhlin argumenterede for, at sagen skulle koste Amira Smajic halvandet års fængsel.

Advokat Thomas Brædder mente, at hun højst skulle idømmes et års fængsel, hvis hun blev kendt skyldig i alle forhold, og otte måneders fængsel, hvis hun kun blev dømt for de erkendte forhold.

Amira Smajic nægtede sig skyldig i syv ud af sagens ti anklagepunkter og erkendte sig skyldig i tre forhold.

Det ene af de tre forhold vedrørte bedrageri i forbindelse med en sag i Pressenævnet, hvor en klient - den kendte pornoskuespiller Denice Klarskov - betalte Smajic for at føre en sag, som Smajic tog penge for, men aldrig førte.

Begrunder dom

De to andre erkendte forhold handlede om forfalskning af et brev fra Socialstyrelsen og bedrageri begået mod en bosnisk forening i Danmark.

Forholdet om den bosniske forening var det beløbsmæssigt mest alvorlige i sagen. Her var Amira Smajic tiltalt for bedrageri for 1,2 millioner kroner.

Pengene skulle være overført til foreningen via to klientkonti, men de endte hos Amira Smajic.

Retsformand Rasmus Damm begrunder dommen med, at Amira Smajic på den ene side har begået alvorlig kriminalitet i form af bedrageri for store beløb, men også at sagen har været længe undervejs i retssystemet.

De forhold, som erhvervsjuristen er blevet dømt for onsdag eftermiddag, blev begået i perioden 2016 til 2021.

Sagens hovedperson var ikke selv til stede i Retten i Odense onsdag, og det er derfor uvist, om hun vil anke eller modtage dommen.

Hun deltog på et tidligere retsmøde via et videolink fra et lokale hos politiet.

Seks måneders ubetinget er grænsen

Skal Amira Smajic afsone med fodlænke, er reglerne ret enkle. Hun skal søge om det.

Personer idømt fængselsstraf i indtil seks måneder har mulighed for søge om afsoning med fodlænke. Udgangspunktet er, at dette gælder alle uanset hvilken kriminalitet, den pågældende er dømt for.

Det gælder også for kombinationsdomme, så længe den ubetingede del af straffen ikke overstiger seks måneder. Det er desuden et krav, at den dømte er på fri fod og ikke er varetægtsfængslet.

Fodlænkeordningen gælder dog ikke dømte, som har fået fængselsstraf på op til 14 dage for overtrædelse af lovgivningen om våben og eksplosivstoffer.

Herudover er det afgørende, at den dømte inden dom ikke har erklæret sig uvillig til at udføre samfundstjeneste, da der så som udgangspunkt ikke kan gives tilladelse til afsoning i fodlænke.

Læs også: Genlæs liveblog: Få alle detaljer fra dagens retsmøde med Amira Smajic
Gå tilbage Del

Genlæs liveblog: Få alle detaljer fra dagens retsmøde med Amira Smajic

Anton Kranf

Retssagen mod Amira Smajic fortsætter.

Det forventes, at der både bliver afsagt skyldskendelse og eventuel dom onsdag eftermiddag. I så fald vil retssagen have varet i alt to dage, hvor der er afhørt vidner og taget stilling til i alt ti tiltaleforhold.

Amira Smajic er tiltalt efter flere paragraffer, der kan give op til otte års fængsel.

TV 2 Fyn liveblogger fra retssagen.

Amira Smajic i retten - dag 2

Følg opdateringerne herunder

Tim Kildeborg Jensen/Ritzau Scanpix

Selvom Nyborg Kommune var klar over, at en mand var død, lå han i sit hjem i næsten en måned.

Kommunen fik ikke kontaktet mandens læge efter dødsfaldet, og derfor blev det påkrævede ligsyn ikke foretaget, ligesom der heller ikke blev lavet en dødsattest.

Ved en tilfældighed opdagede en aftenvagt, at et vindue til mandens lejlighed stod åbent. Aftenvagten undrede sig, fordi hun vidste, at manden var død og burde være blevet afhentet og begravet.

Da hun kiggede ind af ind ad vinduet, lå manden i sin seng. Han lå død i sit hjem i fire uger.

Sundheds- og ældrechef i kommunen, Solveig Christiansen, undskylder og siger til DR, at sagen er “en menneskelig fejl” og "en voldsom og uværdig hændelse".

I går kl. 17:07
Anton Kranf

Der venter en fire uger lang varetægtsfængsling for den mand, der ifølge politiet tirsdag formiddag i Svendborg stak en taxachauffør flere gange med en kniv.


Det blev slået fast i et grundlovsforhør onsdag eftermiddag. Et grundlovsforhør, som endte med at blive holdt for lukkede døre. Men inden pressen og den sigtedes familie blev bedt om at forlade retslokale to ved retten i Svendborg, læste anklageren sigtelsen højt.


Her kom det frem, at manden er sigtet for både legemsangreb af særlig grov eller farlig karakter under skærpende omstændigheder og for ulovlig besiddelse af kniv.


Han nægtede sig skyldig.


Flere knivstik

I sigtelsens kom det også frem, at manden, som er fra lokalområdet, klokken 9.46 tirsdag formiddag lige overfor stationen i Svendborg overfaldt en taxachauffør med flere knivstik.

En pulsåre i den forurettedes arm blev skåret over, lungen blev klappet sammen, og han blev snittet flere steder på kroppen, blandt andet i hovedet.

Godt fem timer senere blev den nu sigtede mand anholdt. Hvor det skete, og hvad der førte til overfaldet, kom ikke frem under højtlæsningen af sigtelsen, inden de tilhørende måtte forlade retslokalet.

Læs også: Efter menneskejagt - mand anholdt for knivstik mod taxachauffør
Gå tilbage Del
21. jan. 2025 kl. 16:50

Efter menneskejagt - mand anholdt for knivstik mod taxachauffør

Anton Kranf

Fyns Politi har anholdt en mand i midten af 30'erne fra Svendborg Kommune, der er mistænkt for tirsdag at have stukket en taxachauffør med en kniv på Klosterpladsen i Svendborg.

Overfaldet på chaufføren skete tirsdag formiddag klokken 09.45 på Klosterplads i det centrale Svendborg. Først på eftermiddagen kunne politiet oplyse, at taxachaufføren var tilskadekommen, men ikke i livsfare.

Manden blev anholdt cirka klokken 15, efter at han var blevet identificeret af det lokale politi. Det oplyser Fyns Politi i en pressemeddelelse.

Anholdelsen sker efter det, Fyns Politi tidligere på dagen ledte “intensivt” efter manden.

Manden bliver fremstillet i grundlovsforhør onsdag ved Retten i Svendborg.

Dørene blev lukket

Der var ellers ikke lagt op til, at grundlovsforhøret skulle holdes for lukkede døre. Men da den sigtedes familie mødte op, ville anklageren have, at to personer blev ført ud af retssalen, fordi de havde kørt manden til stationen og var blevet afhørt af politiet.

Anklagerens argument var således, at det ikke kunne udelukkes, at de skulle vidne i en eventuel kommende retssag.

Forsvareren var uenig. Blandet andet fordi det var vigtigt for hans klient at have familie tæt på i den her situation.

Det lykkedes ikke for anklageren at få de to familiemedlemmer ført ud, og dernæst mente hun så, at grundlovsforhøret skulle holdes for lukkede døre af den grund, at der stadig manglede noget efterforskning, og fordi nogle vidner stadig manglede at blive afhørt.

Dermed blev dørene lukket.

I går kl. 16:04
Fyn
TV 2

Erhvervsjuristen Amira Smajic idømmes tre måneders ubetinget og 15 måneders betinget fængsel ved Retten i Odense for blandt andet dokumentfalsk og bedrageri.


Det oplyser retsformand Rasmus Damm onsdag eftermiddag.


Desuden frakendes Smajic retten til at yde juridisk rådgivning indtil videre.


Amira Smajic, der blev landskendt som muldvarp i TV 2-dokumentaren "Den sorte svane", var tiltalt for i alt ti forhold - herunder bedrageri, groft bedrageri og forsøg på bedrageri for samlet lige under 1,8 millioner kroner.


Hun blev kendt skyldig i alle forhold undtagen dele af to af anklagepunkterne. Disse forhold handlede om, at Amira Smajic ulovligt har hævdet, at hun er advokat ved at bruge den engelske titel "lawyer".


Erkendte tre forhold

Smajic er uddannet jurist, men har ikke advokatbeskikkelse. Hun argumenterede tidligere i sagen for, at "lawyer" på engelsk kan betyde "jurist" og ikke nødvendigvis betyder "advokat".

Anklager Karina Winther Juhlin argumenterede for, at sagen skulle koste Amira Smajic halvandet års fængsel.

Advokat Thomas Brædder mente, at hun højst skulle idømmes et års fængsel, hvis hun blev kendt skyldig i alle forhold, og otte måneders fængsel, hvis hun kun blev dømt for de erkendte forhold.

Amira Smajic nægtede sig skyldig i syv ud af sagens ti anklagepunkter og erkendte sig skyldig i tre forhold.

Det ene af de tre forhold vedrørte bedrageri i forbindelse med en sag i Pressenævnet, hvor en klient - den kendte pornoskuespiller Denice Klarskov - betalte Smajic for at føre en sag, som Smajic tog penge for, men aldrig førte.

Begrunder dom

De to andre erkendte forhold handlede om forfalskning af et brev fra Socialstyrelsen og bedrageri begået mod en bosnisk forening i Danmark.

Forholdet om den bosniske forening var det beløbsmæssigt mest alvorlige i sagen. Her var Amira Smajic tiltalt for bedrageri for 1,2 millioner kroner.

Pengene skulle være overført til foreningen via to klientkonti, men de endte hos Amira Smajic.

Retsformand Rasmus Damm begrunder dommen med, at Amira Smajic på den ene side har begået alvorlig kriminalitet i form af bedrageri for store beløb, men også at sagen har været længe undervejs i retssystemet.

De forhold, som erhvervsjuristen er blevet dømt for onsdag eftermiddag, blev begået i perioden 2016 til 2021.

Sagens hovedperson var ikke selv til stede i Retten i Odense onsdag, og det er derfor uvist, om hun vil anke eller modtage dommen.

Hun deltog på et tidligere retsmøde via et videolink fra et lokale hos politiet.

Michal Cizek Charly Triballeau/AFP/Ritzau Scanpix

Hvis et salg af Grønland bliver gennemført, vil hver enkelt fynbo kunne indkassere 1,8 millioner kroner.

Det skriver Ekstra Bladet med afsæt i en samlet pris for omdiskuterede ø på svimlende 10.806 milliarder danske kroner. Det svarer til 1,8 millioner kroner til hver dansker.

En vært på Fox News nævnte den astronomiske pris, hvortil kongresmedlem hos Republikanerne i Repræsentanternes Hus Andy Ogles svarede:

- Præcis. Det er ligesom, når man taler om straftold. Det er et værktøj, så man kan få folk tilbage til forhandlingsbordet.

Landsstyreformand Múte B. Egede og statsminister Mette Frederiksen har dog flere gange sagt, at Grønland altså ikke er til salg.

I går kl. 14:00
Morten Albek

Det var meningen, at det hele skulle blive meget nemmere, men faktisk bliver det hele tæt på umuligt.


Sådan lyder det fra flere sider i Odense Byråd, efter at Transportministeriet har sendt et lovforslag i høring, der skal gøre det lettere at ensrette og lukke veje ude i kommunerne.



  • Det er et meget stort indgreb, og det er totalt ødelæggende for det, vi vil med den grønne mobilitetsplan, forklarer Tim Vermund (S), der er miljø- og klimarådmand.


Flere projekter risikerer at ryge

Tirsdag lød det i et notat fra By- og Kulturforvaltningen og Klima- og Miljøforvaltningen, at hvis loven bliver vedtaget uden ændringer, bliver det tæt på umuligt for Odense Kommune at gennemfører den meget omtalte grønne mobilitetsplan, der skal gøre kommunen klimaneutral i 2030.

- Jeg har svært ved at nævne nogle tiltag, som kan gennemføres, fordi loven vil lægge et loft på, hvilke veje vi som kommune har indflydelse på. Det gør, at der hvor 90 procent af vores trafik er, kan vi ikke gøre noget.

Det skyldes, at for at tiltag som ensretning af Jernbanegade og trafikøer i Skibhuskvarteret kan lade sig gøre, må årsdøgntrafikken ikke overstige 1.000.

Heller ikke byrådets ønske om at sænke hastigheden flere steder i byen til 20, 30, og 40 kilometer i timen kommer til at lade sig gøre, da årsdøgnstrafikken her ikke må overstige 4.000.

- Vi er frustrerede fordi vi har brugt rigtig meget tid på mange konkrete projekter, men problemet er dybest set, at hele vores byudvikling bliver sat i stå, siger Tim Vermund og uddyber:

- Det er en stor hindring for at blive klimaneutral, fordi en tredjedel af vores CO2-udledning kommer fra transport.

Lille håb i mørket

Alt er dog ikke afgjort, fortæller rådmanden, der sætter sin lid til partikollegaerne på Christiansborg.

Tim Vermund fortæller, at man er i gang med at hviske socialdemokraterne på Christiansborg i ørerne om, hvorvidt det her nu også er den rigtige løsning.

- Jeg har ikke fantasi til at forestille mig, at Socialdemokratiet på Christiansborg kan bakke op om det her, når vi får forklaret dem, hvor stort et indgreb det her er på det kommunale selvstyre, siger han.

Det har den odenseanske rådmand fuldstændig ret i.

Næstformanden for Socialdemokratiets folketingsgruppe, Trine Bramsen, kalder Tim Vermunds kritik for fair. Hun undrer sig over, at transportministeriet ikke har været opmærksom på uhensigtsmæssighederne i lovforslaget.

- Jeg håber, og det er det, jeg arbejder for, at lovforslaget bliver ændret som følge af de kommentarer, der er kommet fra kommunerne, siger hun til TV 2 Fyn.

Hun understreger dog, at høringsfasen netop er til for at samle input fra de relevante aktører, så lovforslaget kan tilpasses, hvis det ministeriet ønsker det.

TV 2 Fyn har foreholdt transportministeren, Thomas Danielsen (V), kritikken, der i et skriftligt svar skriver:

- Det har altid været en statslig opgave at fastsætte hastighedsgrænserne. Det gælder også betingelserne for, hvornår kommunerne kan afvige de generelle hastighedsgrænser. Med det her forslag fjerner vi en masse bureaukrati, og kommunerne får lov til selv at bestemme på en meget stor del af vejnettet.

- Forslaget omfatter desuden ikke anlægsprojekter, hvor kommunerne ved anlæg for eksempel fjerner en vej, fritlægger en å eller lignende. Forslaget er i offentlig høring for at få input fra kommunerne, og jeg ser frem til at læse høringssvarene..

Lovforslaget forventes fremsat for Folketinget til marts.

Brug vores app og få de vigtigste nyheder fra Fyn lige ved hånden.

Dit digitale aftryk

Vi bruger cookies for at gøre din oplevelse bedre. Enkelte bruges til reklameformål. Vi klatter ikke med dine data, og du kan altid trække dit samtykke tilbage. Læs mere her.

Du kan altid ændre dine præferencer senere

Her kan du finde en oversigt over, hvilke cookies vi potentielt sætter.

Se flere detaljer om vores cookies her