Ny maritim uddannelse: Skal tiltrække kvinder
Artiklen er mere end 30 dage gammel
kopieret!
Marstal Navigationsskole udbyder til efteråret en ny færgeføreruddannelse. Den skal være målrettet til færger i danske farvande. Dermed undgår man flere måneder væk hjemmefra, og det vil forhåbentlig lokke flere kvinder til erhvervet.
De små færgeruter i Danmark kan i fremtiden få svært ved at tiltrække arbejdskraft til de små færger i Danmark - heriblandt færgeførere. Sådan lyder det i en mail til TV 2/Fyn fra Uddannelses- og Forskningsudvalgets formand Bjørn Brandenborg (S). På Fyn er det blandt andet færgerne til og fra Ærø og Als.
Det har nu fået Marstal Navigationsskole, Færgesekretariatet og Søfartstyrelsen til at udarbejde et forslag om en uddannelse, som er målrettet til færgefart i de danske farvande. Nu er den nye uddannelse en realitet, og det glæder rektor ved Marstal Navigationsskole Helle Poulsen.
- Vi får en ny uddannelse i huset, hvor vi møder nogle andre mennesker, end dem vi er vant til. Nogen som vælger færgefarten. Vi glæder os, vi er klar til at komme i gang, og det har vi været længe, fortæller rektoren.
Uddannelsen skal nu køre som et forsøg i to år, og den skal appellere til unge, som gerne vil arbejde i de danske farvande. Uddannelsen vil have en varighed på et år hvoraf seks måneder er praktik, og modsat ved uddannelse til for eksempel kystskipper, kræves det ikke, at man har sejlet i internationale farvande.
Sydfynske færgefolk :
- Vi skal nok klare en coronasommer
Dansk Erhverv foreslår gratis færgebilletter til at sætte forbruget igang. Det er dog ikke færgerne, der har hårdest brug for hjælpen.
Gratis færgefart i sommermånederne til de små sydfynske øer skal være med til at sætte gang i forbruget, når coronaudbruddet er ovre. Sådan lyder et af flere forslag fra Dansk Erhverv.
Men det er slet ikke sikkert, at det bliver nødvendigt i det sydfynske øhav.
- Det afhænger fuldstændigt af, hvilken sommer vi går i møde. Er der kommet gang i turistbranchen, er det muligt at forsamles på spisesteder eller her på færgen, eller bliver det en coronasommer, spørger Kim Mathiesen, der er chefskipper på færgen Faaborg III.
Forslaget fra Dansk Erhverv er, at ø-færgerne skal gøres gratis fra den 1. juni til den 31. august, både i 2020 og 2021. Derudover skal også Storebæltsbroen være gratis at krydse, så man øger turismen i hele landet.
Men hvis sommeren bliver nogenlunde som den plejer, og grænserne ovenikøbet forbliver lukkede, kommer den sydfynske færgedrift dog ikke til at være hårdest ramt, forklarer havnechef på Assens Havn.
- Danskerne bliver jo tvunget til at tage på ferie i Danmark, så med et forretningsmæssigt synspunkt kan man jo spørge, hvorfor man skal gøre noget gratis, der vil blive brugt alligevel, spørger havnechefen, der også er redder på Bågø-færgen.
Chancen for coronasommer
Selvom landet er ved at lukke op, er de to færgefolk også klar over, at det kan gå begge veje. Men selvom man forestiller sig det værste, er det stadig ikke sikkert, at det er færgerne, der har størst behov for hjælp.
- Så længe smitten er under udbredelse og vi stadig skal holde afstand, så kan vi jo ikke fylde 147 mennesker på den her færge, og så sige, at der skal være to meter mellem jer. Det kan ikke lade sig gøre, siger chefskipperen.
Chefskipperen er dog ikke sikker på, om det er coronasmitte, der kommer til at have størst betydning for danskerne, hvis de vil på sommerferie.
- I øjeblikket sejler vi med et maksimalt passagertal som er en tredjedel af det normale passagertal, og hvis corona stadig er en betydende faktor, så kan det godt være, at man kan gøre det gratis, men det, der styrer turisttilgangen til øerne og færgerne, det er vejret, siger han og fortsætter:
- Hvis ikke der kommer nogen som helst, vil det selvfølgeligt gå hårdt ud over øerne. Hvis det er det, der er scenariet, og man kan afhjælpe det, ved at gøre det gratis, jamen så er det en god ting.
Saltvandsindsprøjtning til økonomien
Selvom havnechefen og chefskipperen er skeptiske, er der begejstring at hente hos formanden for folketingets erhvervsudvalg, Lars Chr. Lilleholt (V). Han synes, at det er godt, at der kommer forslag til, hvordan man kan sætte gang i økonomien.
- Det var dyrt at lukke Danmark ned, og det bliver dyrt at lukke Danmark op igen, og for at den regning ikke bliver alt for stor, så er der simpelthen brug for at Danmark får en saltvandsindsprøjtning på den anden side af corona.
Havnechefen i Assens, Ole Knudsen, er heller ikke i tvivl, om, at der skal hjælpes. Han er bare ikke sikker på, at færgerne er dem, der har mest brug for hjælpen.
- Der nok er nogle mindre virksomheder der har mere brug for det end lige færgerne i sommerperioden, hvor vi normalt har rigeligt travlt, siger han.
Ærøs borgmester Ole Wej Petersen (S) er også glad for, at navigationsskolen nu kan tilbyde endnu en uddannelse. Ifølge borgmesteren mistede skolen nemlig en tredjedel af eleverne til skibsføreruddannelsen, da der startede et hold op i Frederikshavn i Nordjylland.
- Jeg er rigtig glad for, at navigationsskolen får den uddannelse. Det er til gavn for erhvervet, som mangler søfolk til at bemande de små skibe Det er også en mulighed for, at vi kan tiltrække flere kvinder til erhvervet, lyder det fra Ole Wej Petersen.
Skal tiltrække kvinder
Med den korte uddannelse og uden krav om international erfaring, forventer man at kunne tiltrække flere kvinder. Især med udsigten til at arbejde nær hjemmet og ikke være væk i flere måneder.
- Det kan godt være, at man vil have en karriere til søs, men ikke kan se sig selv på de store have og væk fra familien, forklarer Helle Poulsen.
Fra Ole Wej Petersen lyder det også, at den nye uddannelse passer godt til kvinders præferencer:
- Det er jo kvinderne, der føder børnene, og de vil jo gerne være i nærheden af deres børn. Mændene har måske lidt bedre mulighed for at være væk fra hjemmet i flere måneder. Så det vil være en mulighed for kvinder at bruge det her som karriere, hvis man gerne vil være til søs.
Fremtid: Robotfærger skal sejle på Det Sydfynske Øhav
I fremtiden kan turen mellem Faaborg og Bjørnø være med en selvsejlende færge. Det undersøger Tuco Marine Group og Faaborg-Midtfyn Kommune nu.
Mandag underskrev borgmesteren i Faaborg-Midtfyn Kommune Hans Stavnsager (S) og administrerende direktør i Tuco Marine Group Jonas Pedersen en samarbejdsaftale. Parterne skal undersøge, hvordan fremtidens selvsejlende færger skal finansieres, og hvem der skal være med i projektet.
- Vi skal i fællesskab arbejde videre med en teknologi, der gerne skulle føre frem til førerløse både og skibe. I første omgang til Bjørnø, som er en del af vores kommune, så man her kunne bruge teknologien til at få en færgefart, der ikke er afhængig af, at der lige er en skibsfører, siger Hans Stavnsager (S) til TV 2/Fyn.
Tuco Marine Group ligger i Faaborg og er en virksomhed, der arbejder med teknologi af førerløse både og skibe.
- Vi er en økommune, og derfor synes vi, at det er helt naturligt, når der er en af vores lokale virksomheder, som kan hjælpe til med at få en bedre mobilitet, siger Hans Stavnsager (S).
I en pressemeddelelse fra Faaborg-Midtfyn Kommune fortæller den administrerende direktør Jonas Pedersen om samarbejdet og udviklingen af de førerløse færger:
- Selvsejlende færger er fremtiden, og vi ser frem til samarbejdet med Faaborg-Midtfyn Kommune. Dette projekt giver os mulighed for at udvikle og afprøve vores nye produkter helt lokalt, og samtidig kan det være med til, at vi - med lokalt afsæt - kan styrke de nationale samarbejder, vi allerede har i gang med blandt andet DTU, siger Jonas Pedersen.
Skal løse problemer
Aftalen er et skridt på vejen til at løse nogle af de udfordringer, som mange små øsamfund oplever. De selvsejlende færger kan være med til at gøre sejltiderne mere fleksible og øge mobiliteten hos beboerne på Bjørnø.
- Vi ser et stort perspektiv i det her, da det kan blive en teknologi, som både kan hjælpe os og andre ø-kommuner til at få en infrastruktur, som gør, at man kan bo på øerne, og at det er næsten lige så let som at bo alle mulige andre steder i landet, siger Hans Stavnsager (S).
Fremtidens sejlende robotter uden en skipper, skal være et alternativ og supplement til færgerne. Så der er i fremtiden, vil være flere, der bosætter sig på øen.
Beboerne vil bidrage
Beboerne på Bjørnø kommer til at følge projektet helt tæt på. Andelsselskabet bag Bjørnøfærgen og de lokale beboere på Bjørnø har nemlig valgt at gå ind i projektet. Dorte Anderskov, formand for Bjørnø Beboerforening, og Hanne Berg Kelm, formand for Andelsselskabet Bjørnøfærgen a.m.b.a., fortæller i pressemeddelelsen fra Faaborg-Midtfyn Kommune, at de ser udviklingen som interessant og spændende.
- Vi ser frem til at følge processen med udviklingen af en selvsejlende færge til Bjørnø. Vi bidrager også meget gerne med erfaringer og viden om øboernes behov og ønsker og ser frem til samarbejdet med Tuco og kommunen, fortæller Dorte Anderskov og Hanne Berg Kelm.
Hvornår fremtidens robotstyrede færge kommer til at får sin første tur på havet er endnu uvist, men borgmesteren ser lyst på fremtiden.
- Det er den samme teknologi som selvkørende biler og busser, og her er der allerede forsøg i gang. Så jeg er sikker på, at det bliver en realitet. Men det er nogle år ud i fremtiden, siger Hans Stavnsager (S).
Samarbejdet løber året ud, og så skal de to parter finde ud af, om de selvsejlende færger kan blive en realitet.
Karoline Hansen læser på kystskipper-uddannelsen på Marstal Navigationsskole, og hun mener også, at udsigten til arbejde tættere på hjem kan tiltrække flere kvinder.
- Det er jo ikke så tiltalende for kvinder, at de skal sejle langfart. Man bliver lidt presset, når man vil stifte familie, for så skal man jo i land i måske tre år. Så jeg synes, at det er et rigtigt godt alternativ at kunne sejle øfærgerne. Der kan man jo næsten få et 08-16 job, fortæller Karoline Hansen.
Grøn uddannelse
På uddannelsen vil man undervises i de nyeste grønne teknologier.
- Ud over den normale undervisning til navigatør vil de studerende få undervisning i de nyeste grønne teknologier, så de bliver godt rustet til at sejle fremtidens el-færger, forklarer formand for Uddannelses- og Forskningsudvalget Bjørn Brandenborg (S) i en mail til TV 2/Fyn.
Der er allerede elfærger i drift i farvandet omkring Ærø. I dag sejler el-færgen Ellen mellem Søby og Fynshav, og mellem Marstal og Rudkøbing sejler hybridfærgen ÆrøXpressen, som er en hybridfærge delvist drevet af batterier.
De fremtidige færgeførere vil på uddannelsen også modtage undervisning i blandt andet turistservice, drift og vedligeholdelse af færgerne.
Adgangskravet til uddannelsen er en bestået afgangseksamen fra 9. eller 10. klasse, og at man er fyldt 25 år.
Marstal Navigationsskole håber at tiltrække studerende med udsigten til at kunne arbejde i nærområde ikke være nødt til at være væk hjemmefra i flere måneder på interenationale farvande, som kystskipper-uddannelsen kræver.