Storebæltsbroen går i gult til Tour de France - først skal 385 lamper udskiftes
Artiklen er mere end 30 dage gammel
kopieret!
Nye LED-lamper vil lyse Storebæltsbroen op i gule farver, når der skal køres Tour de France i Danmark.
Forberedelserne til, at tourfeltet rammer Danmark i juli er i fuld gang mange steder.
Løbsdirektør ser frem til vigtig Nyborg-etape:
- Man kan tabe Tour de France på 2. etape
Løbsdirektør for Tour de France, Christian Prudhomme, var i dag på besøg i Nyborg i anledning af, at der i dag er 100 dage til løbet begynder.
For mange er sommer lig med Tour de France i fjernsynet. I år bliver sommer lig med Tour de France på tætteste hold - i hvert fald for mange fynboer.
For når rytterne skal ud på løbets 2. etape, bliver det med Nyborg som slutby. Nyborg er nemlig målby på den 199 kilometer lange etape, der starter i Roskilde og til slut byder på omtrent 20 kilometers kørsel på Storebæltsbroen.
Og netop opløbet på Storebæltsbroen har løbsdirektør, Christian Prudhomme, store forventninger til.
- I Danmark forventer jeg et stort publikum, passion og entusiasme, sagde han og fortsatte:
- Og på Storebæltsbroen bliver det udfordrende for alle ryttere. Det er selvfølgelig umuligt at vinde touren på 2. etape, men det bliver muligt at tabe touren på 2. etape.
Vigtigt at involvere børnene
Sammen med Nyborgs borgmester Kenneth Muhs (V), var løbsdirektøren på besøg på Danehofskolen i Nyborg.
Her var eleverne fra morgenstunden i fuld sving med at male Tour de France-trøjer, der skal pryde Nyborgs gader når feltet til sommer ruller forbi.
Synet af de mange gule, grønne og polkaprikkede trøjer gav løbsdirektøren et stort smil på læben. For netop børnene er vigtige at involvere.
- Det er så vigtigt at involvere børnene. Sidste år i Frankrig i løbet af Tour de France, var det på TV de 15 til 24-årige, der var mest interesserede i løbet, sagde Christian Prudhomme.
Vil være verdens bedste værter
Også borgmester i Nyborg, Kenneth Muhs var begejstret over det, der mødte ham på Danehofskolen i dag. For det er et eksempel på det, han håber at Tour de France kan bringe til byen.
- Det vi vil med Tour de France er, at det skal være en folkefest. Det skal være borgerne i Nyborg Kommune, der i fællesskabet står sammen om at skabe en super god oplevelse, sagde han og fortsatte.
- Vi vil være verdens bedste værter. Og derfor handler det om cykelløb, men også om alt det andet, det kan. Det er børn og unge mennesker, der lærer noget om fransk kultur via cykelsporten, men som også får lejlighed til at se ud i verden på den måde.
Det gælder også på Danmarks største bro.
Her er man i øjeblikket i gang med at udskifte hele 385 LED-lamper på de to pyloner og ankerblokke.
- De nuværende lamper er 20 år gamle og trænger til en udskiftning. Det er almindelige lamper, der er på broen nu, og de skal udskiftes til LED, som også er mere energisparende, siger Lene Gebauer Thomsen, kommunikationschef hos Sund & Bælt.
Ud over at kræve mindre energi kan de nye lamper noget helt særligt, som det altså ikke har været muligt før.
- Vi har tilkøbt muligheden for at få farve på, så vi har tilkøbt standardfarverne, så vi for eksempel kan lyse broen op i rødt og hvidt næste år, når broen fylder 25 år, siger Lene Gebauer Thomsen.
Gul er lig med Tour de France
Det er dog ikke tilfældigt, at det netop er nu, de 385 LED-lamper skal udskiftes.
Et af verdens største sportsevents kommer til Danmark, når Tour de France blandt andet skal køres over Storebæltsbroen den 2. juli. Derfor mente Sund & Bælt også, at det var på sin plads at få lamperne klar inden det store cykelløb.
- Når der nu var mulighed for at sætte lamperne op inden Tour de France, så har vi selvfølgelig skævet til det i planlægningen. Lamperne kommer til at være klar inden løbet og vil lyse broen op i gult i aftnerne og nætterne op til løbet, siger Lene Gebauer Thomsen.
Arbejdet med at udskifte lamperne er allerede i fuld gang. Det foregår på udvalgte dage og fortrinsvis om natten, så man undgår at forstyrre trafikken alt for meget.
- Vi dobbeltretter trafikken om natten, så vi kan udrette noget mere, og vi ikke behøver forstyrre trafikken i dagligdagen. Det har vi gjort en enkelt gang og kommer til at gøre det et par gange mere, siger Lene Gebauer Thomsen.
De farvede lamper til blive sat op på de to pyloner, men ikke på ankerblokkene.
Teknologien er svarende til det, man også har på Øresundsbroen.