Coronavenlig fremvisning: Stor opbakning til bil-catwalk
Artiklen er mere end 30 dage gammel
kopieret!
Der var flere kendte biler fra blandt andet Le Mans og en James Bond-film, der blev vist frem på en coronavenlig måde.
Flagrende skørter og taktfaste skridt måtte vige til fordel for skinnende metal og hvinende dæk, da Strøjer Samlingen denne weekend inviterede til bil-catwalk.
Det er et af coronatidens nye initiativer, og folk havde her mulighed for at komme og se på samlingen af specialbiler gennem deres egne forruder.
Kongens Bentley: Jørgen fik reprimande af dronningen - havde ændret på hendes fars bil
På Bogyden ved Turup står en kongebil hos Jørgen Strøjer. Bilsamleren har ved to lejligheder transporteret dronning Margrethe.
Bilsamleren Jørgen Strøjer fra Vestfyn har en helt særlig bil stående i sin samling. Det er en Bentley S1 Drophead Coupé fra 1956, som i sin tid tilhørte kong Frederik den 9.
- Jeg har haft den store glæde af at eje denne bil i de her mange år. Vi har haft køretøjet i 30 år, fortæller Jørgen Strøjer.
Han har en samling - Strøjer Samlingen - på mere end 100 forskellige biler lige fra lynhurtige sportsvogne til veteranbiler og biler med en speciel historie.
Og netop en sådan helt særlig anekdote knytter sig til kong Frederiks Bentley.
I 1984 besøgte dronning Margrethe Glamsbjerg i anledning af byens 100 års jubilæum. Efter ankomst med tog fik majestæten en køretur i Jørgen Strøjers Bentley.
Men dronningen var ikke tilfreds.
- Vi havde fået shinet den op med maling og nyt indtræk. Det var ikke den originale farve, heller ikke på indtrækket, så jeg fik en lille reprimande, siger Jørgen Strøjer.
Indtrækket havde fået en blå farve. Originalt havde det altid været gråt. Det var det nemlig i alle Frederik den niendes biler.
- Jeg vil gerne tilfredsstille majestæten, så den er, som da hendes far ejede den. Derfor fik vi den malet i Royal Oxford Blue, fortæller Jørgen Strøjer.
Mere ballade
Men ak. 19 år senere var der endnu engang ballade.
Dronning Margrethe får igen en tur i bilen. Denne gang ved Assens Turistforenings 100-års jubilæum.
- Så fik jeg igen chancen for at køre hende rundt i Assens by. Der havde majestæten ingen kommentarer til indtrækket eller til malingen. Nu var det fuldstændig korrekt. Til gengæld var det logoet på døren, som ikke var det rigtige, siger Jørgen Strøjer.
Han tager dog ikke kritikken ilde op.
- Hun er en meget dygtig og intelligent dronning. Hun vil gerne gøre tingene korrekt, det tror jeg hun er opvokset med. Så alt som ikke er korrekt, bør blive korrekt, siger bilsamleren Bogyden ved Turup.
- Vi kører forbi, mens de holder og kigger, og så fortæller vi lidt om bilernes herkomst, siger bilsamlingens ejer, Jørgen Strøjer Hansen.
Flere fordele
Normalt holder samlingen af biler på Vestfyn stille, men flere af de fremmødte kunne faktisk se fordele ved den såkaldte bil-catwalk.
- Jeg tror, det bliver væsentligt federe. Så får man lyden og fornemmelsen af, hvordan bilerne er, siger Claus Wiborg fra Augustenborg.
20 år med minirace:
- Det er lidt ligesom at sparke dæk
For 20. gang afholdes DHI-cup, hvor entusiaster i alle aldersgrupper kører ræs med fjernstyrede biler. Blandt dem er Jens Otto Frederiksen, der har 20-års jubilæum.
- Så skal der lige smøres dæk. Der er 20 minutter til, jeg skal køre, så de får lige en gang dækmiddel, siger Jens Otto Frederiksen, mens han plejer den bil, der inden længe skal på banen.
Bilen er miniracerbil og bliver styret af et joystick i Jens Ottos hænder, når den skal køre rundt i ringen til den 20. udgave af DHI-cup i Allesøhallen.
Mens Jens Otto får målt og vejet bilen til teknisk kontrol inden det store løb, kan han kigge rundt i hallen, hvor mange miniraceentusiaster er mødt op med deres små biler.
For 20 år siden blev det første DHI-cup kørt i en lille hal på Fyn, og siden er tilslutningen blevet større og større. Og jubilæet deler det store miniraceløb med Jens Otto Frederiksen.
Spænding, adrenalin og dramatik
Fire bilklasser
Der køres i fire bilklasser til løbet: Formel 1, GTI biler med forhjulstræk og Touring Car med og uden motorbegrænsning. Formel 1 bilerne er meget naturtro og malet efter de rigtige biler.
De fjernstyrede biler ræser rundt på den 400 kvadrameter store bane under træningsrunderne fredag. Bilerne kan køre op til 60 kilometer i timen.
- Man får det samme adrenalinkick, som man sikkert gør i rigtige racerbiler. Men du slår dig ikke, når du kører galt, og så er det lidt billigere, smiler Jens Otto med sin hvide bil i hænderne på vej mod den grå racerbane.
- Så er det lige før, jeg er klar til rock'n'roll derude, siger han og sætter bilen klar.
I 20 år er han mødt op til det store løb, og det bliver ved med at være en oplevelse for den garvede miniracerkører.
- Det er spænding, adrenalin og dramatik. Selvom du synes, at du styrer det hele rigtigt, så rammer du lige pludselig en tallerken derude, og så flyver din bil væk. Og så er du bagud, for man skal være hurtigst på fem minutter, forklarer han.
Event for nichesport
Siden Odensre RC Minirace startede DHI-cup op for 20 år siden, har flere og flere tilsluttet sig løbet. Hidtil har det været nordens største miniracerløb, men i år har de nedgraderet løbet en smule, som afholdes i Allesøhallen i stedet for Arena Fyn, som har dannet rammerne de seneste mange år.
For formand Ulrich Rasmussen betyder det meget, at der fortsat er stor interesse.
- Vi har skabt et event for en nichesport, som fjernstyrede biler er. Det er begyndt i de små for tyve år siden, og så har det udviklet sig til noget større og større. I år er det lidt mindre, end det plejer at være, men det gør mig stolt, at vi kan holde det i gang, siger Ulrich Rasmussen.
Fra syv til tres
Miniracerløbet går ud på at nå så mange runder som muligt på fem minutter med den fjernstyrede bil, og det tiltrækker ikke kun folk som Jens Otto på 63 år. Blandt de fremmødte er også 21-årige Jesper Rasmussen fra Nyborg.
- Jeg har kørt, siden jeg var tre-fire år, så jeg er vokset op på banen. Min far kørte, da jeg var lille, så det skulle jeg også. Det føltes meget naturligt, siger han og trækker på skuldrende.
Til weekendens løb er den yngste deltager ti år, fortæller formand Ulrich Rasmussen.
- De første kommer i gang fra seks-syv års alderen, og så kører de til en sen alder, forklarer han.
Selvom aldersforskellen mellem de to er stor, er det dog det samme, der bliver ved med at lokke både Jesper og Jens til miniraceløbene.
- Det er helt klart fællesskabet og den måde, vi hjælper hinanden på, siger Jesper Rasmussen.
- Det er kammeratskabet, det sociale og de folk, som man er kommet til at snakke med. Det er lidt ligesom at sparke dæk. Så kommer de gode gamle historier frem, og man gasser hinanden. Jeg tror kun, det handler om at vinde for ganske få, fortæller Jens Otto Frederiksen.
Verdensmestertitel i baggagen
En stemme lyder ud over hallen, da bilerne skal gøre sig klar til et løb. Selvom hele fredag kun er træningsdag, er det godt at få banen prøvet af.
- Let's go, lyder det.
- Det går sgu meget godt, det her. Bilen er lidt løs, men dækkene går stille og roligt i opløsning, og så kommer der mere greb i tæppet, siger en koncentreret Jens Otto, mens han sender den hvide bil rundt på banen.
Og meget godt er det gået ham tidligere. Faktisk kan han prale med en verdensmestertitel.
- Ja, under pral, så er jeg faktisk verdensmester i 60+. Vi var nogle gamle fjolser, der mødtes i sommer, og så var jeg hurtigst i gruppen af dem, der var over 60 år. Men det er kun mig, der tager det alvorligt, de andre synes, at det er noget pjat, griner han.
I hallen er anden træningsrunde afsluttet. Lørdag er der kvalifikation og søndag foregår finalerne. Jens Ottos mål er klart:
- Realistisk: ikke at blive sidst. Jeg tror, der er en fem-seks stykker, jeg kan køre fra, for jeg har erfaring og en god bil, siger han.
Han bliver aldrig træt af at køre løb, men 20-års jubilæet gør ikke den store forskel for verdensmesteren.
- Det betyder ikke så meget. Det betyder, at jeg har set udviklingen. Og hvad kan jeg bruge det til, ikke en skid, siger han og griner.
Det var også den klassiske wruum wruum-lyd , der havde fået Jan Steiermark fra Ullerslev til at indtage en plads langs podiet og rulle vinduet ned.
- Det er helt sikkert sjovere at høre dem køre – høre motoren, siger han.
Har samlet i 50 år
Det er da heller ikke hvilke som helst biler, de fremmødte fik både set og hørt. Museet har samlet de seneste 50 år, og der er flere unikke eksemplarer i blandt – herunder flere kongelige og Grand Prix-biler.
- Og nogle af dem har været til Le Mans. Jens Winthers bil, der var den første danske bil, der kørte over målstregen. Det er jo sådan en bil, som alle folk kender, siger Jørgen Strøjer Hansen.
Derudover var der også mulighed for at se en koksgrå Aston Martin, der var med i James Bond filmen “Die Another day”.
Stort galleri: Nordens største racerløb for fjernstyrede biler
Arena Fyn er i denne weekend fyldt med både professionelle racerkørere og legebørn i alle aldre. Alle har de en fælles interesse: Fjernstyrede biler.
I denne weekend er verdenseliten på besøg, når Nordens største racerløb for fjernstyrede biler, DHI Cup, køres i Arena Fyn i Odense.
Det er Odense R/C Minirace, der for niende gang arrangerer løbet, og indtil videre er alt gået helt efter planen - endda med en fynbo blandt medaljetagerne.
- Hele arrangementet kører rigtig godt, og Vi er halvvejs gennem finalerne her midt på søndagen. Vi har endda fået en lokal kører på podiet, fortæller Ulrich Rasmussen, der er formand for Odense R/C Minirace.
Den lokale kører er Jesper Rasmussen fra Odense R/C Minirace, der er samlet blev nummer tre i off-road-klassen.
Jesper Rasmussen er blot en af i alt 310 tilmeldte deltagere fra næsten hele verden. En del af dem kører i flere klasser. 60-70 af kørerne er danske, og omkring 15 af deltagerne er fra klubben i Odense.
- Så vi er vel en 240 mennesker herude. Det gør DHI Cup til det største løb i Norden, og man skal et godt stykke ned i Tyskland for at finde løb af den her størrelse, siger Ulrich Rasmussen.
Opstillingen af baner, podier, tribuner og teknisk område begyndte allerede i tirsdags. Hele arrangementet kan kun lade sig gøre, fordi en stor stab af frivillige hjælper til, forklarer Ulrich Rasmussen.
- Når vi får talt det hele sammen, så er vi nok en 35-45 stykker. Og så har vi en engelsk speaker og en tidtager fra Tyskland, der holder styr på alle omgangstider og sluttider. Han står med fire computere for at holde styr på de to baner, siger Ulrich Rasmussen.
60 kilometer i timen
Løbene køres på den måde, at ti biler ad gangen kører på hver af de to baner. Den ene bane er flad, og på den kører 2WD-bilerne, de forhjulstrukne. Den anden har bakker og hop, på den kører de firhjulstrukne fjernstyrede biler.
De ti biler kører fem minutter og så indtil den forreste kommer i mål. Derefter kører de andre deltagere, indtil de har kørt lige så mange omgange som vinderen.
Bilerne suser rundt på banerne med op til 60 kilometer i timen.
Race på niende år
DHI Cup blev kørt for første gang i 2010 og køres altså i år for niende gang.
- Dengang var det i lidt mere begrænset format. Vi kørte i Søhushallen, og der var kun on-road-biler med. Det første år var der omkring 130 deltagere, så det er noget større i dag og med to baner, siger Ulrich Rasmussen.
Fascinationen af de fjernstyrede biler er kun en del af hele begejstringen, der får et arrangement som DHI Cup til at trække mere end 300 deltagere.
- Det er selvfølgelig en konkurrencesport, men det handler også meget om fællesskab og kammeratskab - også med venner og kørere fra udlandet. Og så har vi i klubben et fællesskab om at lave en unik event som det her. Så det har både en professionel og en hyggelig vinkel. Folk kører på forskellige niveauer, hvor nogen kører hver dag og går op i det med liv og sjæl, mens andre kun finder bilen frem i weekenden. Men vi hygger os alle sammen med det, siger Ulrich Rasmussen.
Men det var især nye sportsvogne som Lamborghini Murcielago og en stribe Ferrarier, der blev nævnt som favoritter blandt de fremmødte.
Og opbakningen glæder ejeren, der dog også ser frem til at modtage gæster på normal vis igen.
- Vi er stolte af, at vi ikke lukker helt ned, og vi stadig kan holde lidt åbent. Og så håber vi, at folk kan komme her igen i slutningen af sommeren og se den rigtige udstilling, siger han.
Vanvittig biljagt: Narkohandler bragede gennem vejarbejde i høj fart
kopieret!
En biljagt på omtrent en halv time pressede betjente til det yderste i kørekundskaber, mens flere personer blev udsat for alvorlig fare natten til den 12. august i år.
Et anklageskrift fra Fyns Politi indeholder 19 punkter, hvor den 21-årige flugtbilist har tilsidesat færdselssikkerheden og i grov kådhed har sat andres liv og førlighed på spil.
Meget af biljagten blev optaget fra en drone. Videoen kan du se øverst i artiklen.
Desuden afslører anklageskriftet, at den 21-årige var påvirket af amfetamin, ketamin og THC, uden at have recept på de bevidsthedspåvirkende stoffer. Desuden lå han inde med et flere euforiserende stoffer og kontanter, så det formodes han har handlet med narkoen.
Farlig jagt
Mindst ti gange overtrådte narkohandleren sin ubetingede vigepligt, mens han to gange kørte modsat ensretningen i små gader i Rudkøbing.
To politibiler havde han efter sig i den farlige færd, og nær biljagtens afslutning forulykkede den ene politibil nær Ørstedsparkens legeplads, hvorved en betjent kom til skade.
Men flere måtte redde sig selv fra den farlige bilist i Rudkøbings gader. Eksempelvis beskriver anklageskriftet en episode, hvor den 21-årige kørte med 90 kilometer i timen frem mod arbejdere på vejen, mens han kørte mod færdselsretningen.
Her var han tæt på at påkøre en af arbejderne, men nåede at undvige i sidste øjeblik.
I et andet tilfælde måtte en bilist kaste sit køretøj ind på fortovet, for at undgå en kollision, da flugtbilisten igen kom kørende med høj fart mod færdselsretningen.
Slutteligt beskriver anklagerne, at manden udsatte en passager i sin egen bil for livsfare, da han tog passageren med ud i sine farefulde handlinger.
Dronevideo er bevis
Fyns Politi har den private dronefotografs optagelser med i bevis-mappen, bekræfter politiet.
Overfor TV 2 Fyn beskrev dronefotograf Lasse Rømhild, hvordan både flugtbilist og politibiler kørte forbi ham i byhuset i Rudkøbing natten til den 12. august.
- Jeg synes, det var voldsomt, fordi det foregik jo ned gennem alle de små gader og stræder, sagde han dagen efter biljagten.
Anklageskriftet afslører ikke om politiet vil kræve fængsel eller bødestraf. Anklageren vil dog have den 21-årige frataget sin førerret ubetinget, mens politiet vil konfiskere 8,24 gram kokain, 0,54 gram methamfetamin, 8,83 gram hash og 0,94 gram MDMA.
Også 4.650 kroner i kontanter kræves konfiskeret, da politiet mener de stammer fra handel med hash.
Sagen skal afgøres af en dommer og to domsmænd ved Retten i Svendborg i sommeren 2025.
Millionbøde til Region Syddanmark efter data-sjusk
kopieret!
Retten i Kolding har 23. december 2024 idømt Region Syddanmark to bøder på hver 500.000 kr. for brud på GDPR-reglerne. Det er ifølge Ritzau den hidtil højeste straf til en offentlig institution for denne type forseelser.
Uvedkommende kunne få adgang til tusindvis af borgeres personfølsomme data. Retssagen drejede sig om to brud, som fandt sted på forskellige tidspunkter mellem 2011 og 2020.
Begge sager kalder regionen selv for menneskelige fejl.
- Jeg ærgrer mig over, at vi taber de to sager. Der eksisterer en lignende sag, hvor 20 gange så meget data har været eksponeret, som blev lukket med en kritik, siger Morten Lundgaard som er IT-direktør i Region Syddanmark.
Han mener der mangler en rød tråd, i forhold til hvordan denne type sager afgøres.
To sager
Den første sag omhandler en database med spørgeskemasvar, der blev brugt af Børne- og Ungdomspsykiatrien Odense. Der indgik ikke CPR-numre i databasen, men blandt andet navn og fødselsdato.
Region Syddanmarks undersøgelser viste efterfølgende, at sårbarheden kun er blevet anvendt af den borger, der anmeldte sårbarheden, skriver regionen i en pressemeddelelse.
Den anden sag omhandler en PowerPoint-præsentation udarbejdet af en af regionens læger til undervisningsformål. Præsentationen, der lå på regionens hjemmeside, indeholdt fortrolige og følsomme personoplysninger.
15 gange er præsentationen blevet åbnet på hjemmesiden. Det krævede angiveligt stor teknisk snilde at komme helt ind til de fleste af personnumrene i præsentationen.
- Vi tager dommen til efterretning, og vi har siden hændelserne iværksat mange initiativer, der skal medvirke til, at lignende datasikkerhedsbrud ikke sker igen, siger IT-direktøren.
Han understreger, at der i sagen ikke er sket et egentligt data-læk, hvilket vil sige at informationerne ikke er blevet misbrugt.
Regionen har ikke besluttet sig for, om de vil anke sagen til landsretten endnu.
Arbejdsulykke: 20-årig omkom da loft styrtede ned
kopieret!
Der er tale om en 20-årig mand fra Østfyn, der fredag omkom i en arbejdsulykke på en ejendom nær Svendborg fredag. Det fortæller Fyns Politi til TV 2 Fyn.
- I forbindelse med et nedrivningsarbejde styrter et loft sammen ned over den 20-årige mand. Det er sket i forbindelse med en indvendig renovering i en bygning, lyder det fra Fyns Politi.
Politiet oplyser samtidig, at det efterforsker sagen fortsat for at klarlægge, hvordan ulykken kunne ske.
Arbejdstilsynet oplyser, at det er på stedet og efterforsker ulykken mandag.
De pårørende er underrettet.
Arbejdsulykken sker knap en måned efter, at tre personer mistede livet i en arbejdsulykke ved Flemløse Biogas, hvor taget på en silo kollapsede.
Det koster 8,25 kroner i strøm at stege juleanden
kopieret!
Det kommer til at koste cirka 8,25 kroner i strøm at stege juleanden, viser en beregning fra energisektorens brancheorganisation, Green Power Denmark.
Sidst på eftermiddagen juleaftensdag ligger elpriserne på cirka 3,30 kroner for en kilowatt-time inklusive moms, afgifter og tariffer.
Hvis anden steger i cirka tre timer i en A-mærket ovn, der kræver cirka 2,5 kilowatt-timer, vil prisen lande på cirka 8,25 kroner.
- Det er nok det, jeg vil kalde en blød mellemvare rent elprismæssigt, siger energianalytiker Kristian Rune Poulsen til Ritzau.
Sidste år kostede det ifølge brancheorganisationens såkaldte andestegsindeks 7 kroner at stege juleanden.
Men i 2021 var prisen helt oppe på 13 kroner.
Over en million julelys pryder lige nu Odense ZOO
kopieret!
I morgen aften er det juleaften, der er længe, længe til.
Og hvis du kender nogen, som synes, der er lidt for længe til, så er det heldigvis ikke alle, der er gået på ferie endnu.
For Odense ZOO har fyldt haven op med mere end en million julelys, juleboder og selveste julemanden.
Og også i morgen holder de åbent, hvor børn som voksne kan hilse på Rudolf og hans venner, inden de skal ud med gaver til verdens børn om aftenen.
Haven holder åbent fra kl. 9-14.
DSB klarer rejsedagen med pebernødder og julestemning
kopieret!
DSB har været godt forberedt på de rekordmange rejsende danskere denne jul.
Så godt, at personalet har kunne bruge deres tid på at sprede julestemning i togvognene.
- Folk taler mere med hinanden og med os. Det er skønt, siger perronmanager Irene Boesen fra DSB.
Hun fortæller, at DSB hidtil har kørt efter planen - og vil man stadig med toget i dag eller i morgen d. 24 december, så er der stadig billetter tilgængelige.
Krige, kriser og klassikere - hvad fylder i årets juleprædikener?
Flere af landets præster lægger lige nu sidste hånd på deres prædikener til, hvad der på mange måder kan beskrives som den største dag for folkekirken. Spørgsmålet er dog, hvad der bliver årets store temaer. TV 2 Fyn har fået en gruppe fynboer til at gætte på dette, og for dem var den helt store fællesnævner krige og kriser. Enkelte andre pegede på, at prædikerne ville holde sig til klassikere.
Flere af landets præster lægger lige nu sidste hånd på deres prædikener til, hvad der på mange måder kan beskrives som den største dag for folkekirken. Spørgsmålet er dog, hvad der bliver årets store temaer. TV 2 Fyn har fået en gruppe fynboer til at gætte på dette, og for dem var den helt store fællesnævner krige og kriser. Enkelte andre pegede på, at prædikerne ville holde sig til klassikere.
Krige, kriser og klassikere - hvad fylder i årets juleprædikener?
Flere af landets præster lægger lige nu sidste hånd på deres prædikener til, hvad der på mange måder kan beskrives som den største dag for folkekirken. Spørgsmålet er dog, hvad der bliver årets store temaer. TV 2 Fyn har fået en gruppe fynboer til at gætte på dette, og for dem var den helt store fællesnævner krige og kriser. Enkelte andre pegede på, at prædikerne ville holde sig til klassikere.
LYD
DEL
LYD
DEL
Flere julegaver købes i genbrugsbutikker
kopieret!
Hos Røde Kors Odense oplever man, at flere fynboer køber deres julegaver i genbrugsbutikker.
Det glæder formand for Røde Kors Odense, Lone Hedemand.
- Vi kan tydeligt mærke, at der er en øget omsætning i november og december, så det er vi glade for, fortæller hun til TV 2 Fyn.
Og selvom det kan være alt muligt forskelligt, der sælges i juletiden, så fremhæver hun, at det især er julepakkekalendergaver, der købes hos dem.
Røde Kors omsatte i 2023 for omkring 300 millioner kroner. Omsætningen går blandt andet til katastrofehjælp og lokale aktiviteter.
Novo-aktien gør comeback efter nedtur
kopieret!
Der er godt nyt til de Novo Nordisk-investorer, der holdt fast i aktien under fredagens voldsomme kursfald på 20,7 procent.
Aktien handles mandag morgen omkring kurs 648, hvilket er ti procent højere end fredag.
Dermed har Novo Nordisks børsværdi allerede indhentet omkring 200 af de 688 milliarder kroner, som forsvandt.
Fredagens kursfald blev udløst af forskningsresultater for Novos næste store håb inden for fedmebehandling, Cagrisema.
Et forsøg, hvor en række testpersoner modtog behandling med Cagrisema i 68 uger, viste et gennemsnit på 22,7 procents vægttab.
Markedet og Novo Nordisk selv havde håbet på mindst 25 procent, og investorerne reagerede på skuffelsen ved at sende kursen nedad.
Sammenlignede fostre med kødpålæg: - Nu vil hun i Folketinget
kopieret!
Når hun åbner munden eller sætter sig til tasterne, kommer der ofte en reaktion. Tit mange.
- Jeg er rimelig svesken på disken.
23-årige Sofie Mosgaard har sammenlignet kødpålæg og fostre som en joke i debatten om abortgrænsen herhjemme.
Kaldt sit eget parti for et ’kujonparti’, når det gjaldt koranloven. Stået på en scene og sagt: "Staten skal ud af min tissekone".
Nu er hun ét af de mulige navne i spil til at tage over, når begge de to fynske Venstre-folketingsmedlemmer snart vinker farvel til Christiansborg.
- Jeg blev opstillet i oktober, og nu ser det realistisk ud, hvilket er fuldstændig vanvittigt.
”Jeg skulle have været SF’er“
Den 23-årige Venstre-kvinde bliver ikke den nye Erling Bonnesen(V), lyder det. Men de ‘står grundlæggende på de samme ting’.
- At gøre Danmark mere liberalt, at livet på landet skal være mindre bureaukratisk, og det skal kunne lade sig gøre at være landmand i Danmark, siger Sofie Mosgaard (V).
Men hun vil også gerne trække partiet i en ny retning.
- Jeg kunne godt tænke mig, at flere som mig kom til at stemme på Venstre.
Bonnesen og Lilleholt på vej ud
I november meddelte det mangeårige medlem Erling Bonnesen, at han ikke genopstiller ved næste valg.
Den 16. december meldte den tidligere fynske minister Lars Chr. Lilleholt så ud, at han går efter borgmesterposten i Odense til kommunalvalget i efteråret - og heller ikke genopstiller til Folketinget.
De to politikere fik ved seneste valg i alt til sammen 11.500 personlige stemmer fra fynboerne.
Med andre ord er der mange stemmer at fiske i for nye og mindre kendte ansigter hos Venstre, som stiller op ved det folketingsvalg, der skal afholdes senest i 2026.
Hun beskriver sig selv som et på mange måder ’statistisk mirakel’.
- For jeg er en ung kvinde, der bor i en storby og har en lang, udadgående uddannelse. Jeg skulle jo have været SF’er i det lys, men det er jeg ikke, siger Sofie Mosgaard.
For woke til at være blå?
Når man spørger Sofie Mosgaard, hvad andre ville sige om hende, hvis de skulle bagtale hende - så lyder første svar, at hun “snakker helt vildt meget”.
Men så fremhæver hun et punkt, hvor hun skiller sig ud politisk. At hun har været “lidt på klingen” med både Venstre og med højrefløjen generelt, når det gælder LGBT-politik og ligestilling.
- Så jeg tror, der ville være noget om “hende der progressive Sofie - woke et eller andet”.
Er du i virkeligheden for woke til at være blå?
- Nej. Hvis du tager et udsnit af danskerne, så tror jeg ikke, jeg har vilde holdninger hverken på ligestillingsfronten eller på LGBT-politik. Så det er et kæmpe selvmål fra højrefløjen, at jeg står og ligner sådan en mærkelig fugl, siger Sofie Mosgaard.
Hun mener, det er “dybt godnat”, hvis vælgere kan se sig selv i al den blå politik, men bliver skræmt væk, eksempelvis hvis man er ung kvinde eller tilhører en minoritet og “ikke føler sig omfavnet af højrefløjen”.
Står Venstre rigtigt på det her område i dag?
- Det synes jeg grundlæggende, vi gør. Der er klart nogle ting, der skal kigges på, og det er jo, fordi vi skal have flere med. Man kan jo ikke bare komme ind og smide en bombe ind i lokalet og sige: “Så var der bare “free nips” til hele landsorganisationen”. Det kommer jo ikke til at ske. Det skal heller ikke ske. Det er jo en langsom forandring.
Blå bog - Sofie Mosgaard
23 år gammel.
Vandt Danmarksmesterskaberne i debat i 2024.
Kommer fra Fanø. Bor i dag i Odense.
Opstillet som folketingskandidat for Venstre i Odense Syd-kredsen i Fyns Storkreds.
Har været aktiv i Venstres Ungdom siden 2021, blandt andet som ligestillingsordfører.
Uddannet i statskundskab og journalistik.
Ude med riven - og balancegang
Når Sofie Moesgaard skriver opslag på sociale medier, kan det dele vandene. For eksempel da hun flettede en joke om kødpålæg ind i et indlæg i abortdebatten.
Jeg har altid hørt, at kød under 200 gram er pålæg. Men hvis det er et foster, så går man åbenbart fra pålæg til borger, når man rammer 220 gram? #dkpol
— Sofie Mosgaard (@SofieMosgaard) September 26, 2023
- Jeg synes, jeg var morsom. Jeg synes stadig, det er morsomt.
Men hun erkender også, at det kan være en svær balancegang, når man gerne vil gøre politik mere “farverigt”.
- Min intention var at slå lidt på de konservative idealer, men jeg havde jo så gjort en kvinde, som havde mistet et barn, ked af det. Og den skal man jo så sidde med. Var det det værd for hende?
Tror du, du kan kommunikere lige så bramfrit, som du gør i dag, hvis du kommer i Folketinget?
- Jeg tror ikke, jeg kan sige, at: “Staten skal ud af min tissekone”. Det tror jeg ikke, man skal sige fra Folketingets talerstol.
Her finder du hele TV 2 Fyns interview med Sofie Mosgaard. Snup en kop kaffe eller en småkage - og se med:
Rekordfå juleindbrud de sidste 10 år - kun stigning ét sted
kopieret!
Det bliver tryggere at forlade sit hjem i juledagene år efter år.
Med andre ord blev der i 2023 begået 362 indbrud mellem den 23.-31. december.
Men sammenligner man med 2013, altså ti år tidligere, var antallet oppe på 1.776. Det svarer til et fald på 80 procent fra 2013-2023. Det viser tal fra Danmarks Statistik.
Zoomer man ind og udelukkende kigger på udviklingen fra 2022-2023, var Region Syddanmark dog den eneste region, der oplevede en stigning i antallet af indbrud. Her oplevede man 95 indbrud i 2023.
Historisk set er den 24. december dagen med flest indbrud, når man kigger på tværs af juledagene. Og sidste år var ingen undtagelse.
På landsplan anmeldte 107 hjem et indbrud denne dag.
DSB forventer 40.000 rejsende mandag
kopieret!
Hos DSB forventer man, at mandag bliver julens travleste rejsedag med omkring 40.000 rejser.
Den travleste strækning op til juleaften er mellem København og Aarhus efterfulgt af strækningen København–Odense og København–Fredericia.
Sidste år var fredag 22. december ifølge DSB den travleste rejsedag mellem landsdelene med mere end 35.000 rejsende. Juleaften lå i 2023 om søndagen.
Hvis man i år rejser med tog 23. december, vil man opleve, at DSB sammen med Banedanmark har sendt særlige juleguider til udvalgte stationer. De skal sørge for, at passagerne kommer godt frem og tilbage.
47-årig Nicki P skal igen køre på højeste niveau
kopieret!
Der er ikke mange sportsudøvere på højeste niveau, der kan prale af at kunne følge med i en alder af 47 år gammel.
Men det kan speedwaykøreren Nicki Pedersen.
Fynboen, som har udlevet sin drengedrøm i 36 år, hvoraf 25 som professionel, fortsætter på højeste niveau i 2025 efter at have sagt ja til et tilbud i den bedste række i Polen.
- Nu er der kommet en kontrakt i den store liga igen, og det er der ingen tvivl om, at det er det fedeste.
- Det er den største liga i hele verden, vi kører i, så jeg skal tilbage og levere på et dejligt, fornuftigt niveau, og jeg glæder mig helt vildt til at få succes med min nye klub, siger han til TV 2 Sport, der besøger ham værkstedet på Fyn.
Nicki Pedersen rykkede ellers ned i den forgangne sæson fra den bedste række i Polen.
Voldsomt styrt fik ham til at tænke
Hvis vi skuer tilbage til sommeren 2022, var Nicki Pedersen ude for en situation, hvor de fleste ville tænkte: ”Nok er nok”. Her var han involveret i et voldsomt styrt.
- Jeg lå på maven og havde brækket mit bækken, hvor min lårbensknogle sad inde i bækkenet. Det gjorde så ondt. Jeg har aldrig prøvet noget lignende, forklarer speedwaykøreren og smiler.
Altså Nicki Pedersen tænkte sig da også om, da han lå på det polske hospital. Dog en lidt anden form for tanker.
- Dér lå jeg allerede og tænkte, hvor længe der var fra juni til marts måned. Der kunne jeg godt nå at blive klar igen. Så man er lidt en tosset motorsportsmand en gang imellem, siger han.
Hvorfor ikke stoppe?
Man kan nok godt skrive under på, at Nicki Pedersen går ind under kategorien ’en tosset motorsportsmand’, men alligevel. 47 år gammel og ingen tanker om pension? Det virker ja, tosset.
- Jeg stopper den dag, kroppen ikke kan mere, og når jeg ikke brænder for det eller vil løbe de ture, der skal til. Jeg tror, at den kommer lige pludselig. Nu er den ikke kommet endnu, så jeg er allerede begyndt at komme i form igen til den nye sæson.
- En drengedrøm er gået i opfyldelse for mig, og man skal huske at nyde det så længe, at man kan, konstaterer han.
Nicki Pedersen forklarer videre, at han allerede nu er begyndt at komme i form, da det ikke skal være kiloene, der skal gøre, at han ikke kan følge med i 2025-sæsonen.
Dit digitale aftryk
Vi bruger cookies for at gøre din oplevelse bedre. Enkelte bruges til reklameformål. Vi klatter ikke med dine data, og du kan altid trække dit samtykke tilbage. Læs mere her.
Du kan altid ændre dine præferencer senere
Her kan du finde en oversigt over, hvilke cookies vi potentielt sætter.
Se flere detaljer om vores cookies her