Verdens første sejlende akvarium er søsat i Assens
Artiklen er mere end 30 dage gammel
kopieret!
På Assens Skibsværft har de bygget en brøndbåd, der er den første i verden af sin slags. Fredag kom kutteren i vandet for første gang.
Danmarks største mobile kran løftede fredag en helt ny kutter i vandet. Kutteren er en brøndbåd, som de har bygget på Assens Skibsværft, og det er en fiskekutter af en helt ny slags.
Skibet har nemlig et 50.000 liter stort akvarium indbygget, som skal holde fangsten i live, indtil skibet kan aflevere alle sild, makrel, torsk eller krabber til fabrikken. Det er første gang, der er bygget et skib, der kan holde fiskene i live så længe, takket være avancerede ilt -og temperatursystemer.
Første tur i vandet
Det har taget et halvt år at bygge skibet, og fredag formiddag var det klar til at komme i vandet. På kajen var flere fra værftet mødt op for at se den nye båd komme i vandet.
- Det er en rigtig stor dag for os. Det er en af de største milesten, når man bygger skibe, når den skal søsættes, og det er det, vi skal i dag, siger Michael S. Schultz, der er projektleder for byggeriet af brøndbåden på Assens Skibsværft.
Ny fiskekutter sikrer friskere fisk til fynboerne
En helt ny type fiskekutter fra Assens skal bringe fiskene levende hjem fra Grønland. Det er et udviklingsprojekt, som skal sikre den gode smag, siger projektchefen.
Frisk fisk på bordet får snart en helt ny betydning, når den nye brøndbåd i Assens står klar. På Assens Skibsværft bliver der nemlig i øjeblikket arbejdet på en ny slags båd, som skal fragte levende krabber og torsk hjem fra Grønland.
Inden fiskene afleveres på fiskefabrikken, skal de holdes levende i det 50.000 liter indbyggede akvarium, mens båden er på havet i omkring en uge ad gangen.
- Det er et udviklingsprojekt, hvor kødet fra fiskene skulle smage meget bedre. Der er en efterspørgsel fra fiskefabrikkerne om at kunne få fiskene levende ind til fabrikken, og det kan dette skib, siger projektchef Michael H. Schultz
Bygget fra grunden i Assens
For første gang i 30 år bliver der bygget et skib helt fra grunden på Assens Skibsværft. Normalt ser man, at skibsdelene bliver bygget i lande med billigere arbejdskraft.
- Vi vil gerne have styr på processen gennem hele forløbet. Det har vi ikke, hvis vi får skrogene fra udlandet af, siger Michael H. Schultz, der tilføjer, at det vægtmæssigt heller ikke kunne betale sig.
Udviklingsprojektet har været i gang i fire måneder, og hvis skibet består sin prøve i Grønland, når det står færdigt, håber Michael H. Schultz på at inspirere andre til at bruge samme metode.
- Vi håber på, at de ting vi har brugt og investeret i for at udvikle det her, kan kaste nogle flere skibe af sig af samme type, siger Michael H. Schultz.
Skibet er beregnet til at veje 87 tons, og alle beregninger skal være på plads, inden man løfter sådan et skib i vandet.
- For os er det det tungeste løft, vi har lavet. Det er ikke det største løft, men det er det tungeste, og det, synes vi jo, er rigtig spændende, siger kørselsleder ved Ebberup Vognmandsforretning, Tim Brock, der står for løftet af skibet.
Og det viste sig også, at blive spændende, for selvom løftet gik fuldstændig, som det skulle, og skibet landede let og elegant i vandet, så viste det sig, at skibet vejede 12 ton mere end forventet. Hele 99 ton viste kranen.
Mulighed for flere både
Brønbåden er først helt færdig om en måneds tid, og så skal den sejle til Grønland, hvor den skal fange krabber. Hele meningen med at holde fangsten i live er, at smagen i sidste ende bliver bedre.
På Assens Skibsværft håber de, at båden bliver en succes. Endnu er det et udviklingsprojekt, men værftet håber på, at det i fremtiden kan betyde flere ordrer i bogen.
- Hvis det viser sig, at folk tager den levende fisk til sig som en god spise, hvilket også er testet, så bliver der en efterspørgsel på den slags både her. Og så håber vi jo, vi har vores lille niche, siger Michael S. Schultz.