Kæledyr forsøgt forgiftet:
- Det er ondskabsfuldt
Artiklen er mere end 30 dage gammel
En hundeejer fandt smertestillende piller sammen med kødpålæg på en lang strækning. Det er ikke alene en dødsens farlig cocktail for dyrene, men også en overtrædelse af dyreværnsloven.
Marker så langt øjet rækker, en hund og dens ejer på luftetur og smertestillende piller i vejkanten.
Hundeejer Samantha Wolf viste os, hvor hun dagligt går tur med sine to hunde på Lensvej i Årslev.
- Stort set alle her har enten kat eller hund og går den her vej. Der er ikke så mange andre veje at gå på. Og det er også det, der er det tragiske i det, at folk ved, der bliver luftet dyr her, siger Samantha Wolf.
Da vi nåede op omkring skoven, stoppede Samantha Wolf op. Det var her, hun opdagede, at hunden Puppy stod og spiste noget, der knasede. Til sin forskrækkelse så hun, at der lå smertestillende piller i vejkanten. Piller som Puppy havde spist af.
- Der går jeg bare i panik. Ren panik og tænker shit, siger hun.
Dagen efter gik den 20-årige hundeejer ud for at undersøge sagen. Hun fandt et hav af piller, som lå sammen med skinke og kalkunbryst spredt ud på en 500 meter lang strækning.
- Jeg bliver rasende. Det er ondskabsfuldt. Og så er forargelsen der egentlig bare over, at folk kan finde på at gøre det, siger Samantha Wolf.
Dødsensfarlig cocktail
Hunden Puppy slap med sløvhed, men ifølge dyrlæge Peter Knold kunne det være endt meget værre.
- De bliver forgiftet og sløve og kan nærmest gå i chok. De får simpelthen nyre- og leversvigt af det. Så det er jo en forgiftning, de får. Og katten den er meget mere sensitiv end hunden, siger Peter Knold, der er dyrlæge ved Årslev Dyreklinik.
Tæpper og pivedyr: Dyreklinik samler ind til de hjemløses hunde
Vinteren er tæt på, og når man bor på gaden med sin ejer, kan det være en kold tid at gå i møde som hund.
Men på AniCura Rynkeby Dyreklinik har man valgt at gentage sidste års succes med at samle ind til de hjemløses hunde på Fyn.
Dyreklinikken har i mange år doneret foder og tæpper til de hjemløses hunde, men først sidste år blev det sat i system.
- Det var et kæmpe hit, og så besluttede vi os for, at det skulle vi bare gøre igen, siger Mette Mi Søgaard, der er veterinærsygeplejersker hos AniCura Rynkeby Dyreklinik og kvinden bag indsamlingen.
Mangel på loppemidler
Selvom indsamlingen officielt først går i gang i dag mandag, er der allerede flere kasser fyldt med godbidder, seler, tæpper og jakker til hundene klar på klinikken. Men der er stadig brug for mere, fortæller Mette Mi Søgaard.
Sidste år hittede foder, godbidder, loppemidler og lune jakker.
- Alt blev faktisk taget rigtig godt imod, men der var mangel på loppemidler, for det er jo ikke noget, man lige ligger inde med og kan aflevere, fortæller Mette Mi Søgaard.
Det var helt sindssygt
Veterinærsygeplejersken fortæller, at responsen på indsamlingen sidste år kom lidt bag på dem.
- Det var overvældende. Vi havde regnet med, at vi måske havde en papkasse med ting, vi kunne køre af sted med, men det endte jo faktisk med, at vi måtte fylde vores varevogn tre gange helt til taget med alt, siger hun og fortsætter:
- Vi havde folk fra Jylland, der sendte os pakker. Vi fik penge, så vi kunne handle i butikken til hundene. Det var helt sindssygt sidste år.
Det er ikke kun privatpersoner, der giver pivedyr og godbidder til hundene. Også flere firmaer har doneret paller med foder og tæpper.
Dyreklinikken samler ind til og med den 2. december.
- Så pakker jeg bilen den 3. december, og så kører vi ud og afleverer til de hjemløse og deres hunde i Odense, siger veterinærsygeplejersken, der tydeligt husker sidste år, da varebilen nåede frem til herberget i Odense.
- De var meget, meget glade sidste år, da vi kom.
Ifølge Mette Mi Søgaard har dyreklinikken en aftale med et herberg, hvor herberget opbevarer dét foder og de hundeting, som ikke bliver delt ud i første omgang, så de hjemløse løbende kan hente det, de har brug for.
Du kan donere brugbare ting på AniCura Dyreklinikkerne i Rynkeby, Kerteminde og Nyborg.
- Det er jo den gale mands værk, siger han.
Pillerne er af mærket pinex og indeholder 500 milligram per pille. Det er muligt at købe op til 20 tabletter i håndkøb på apoteket. Til en pakke med flere en 20 skal man bruge en recept.
- Man skal aldrig give menneskemedicin til dyr. 60-80 milligram er dødeligt. Så én pille til 2,5 til 5 kilos hund kan være dødelig. Der skal ikke meget til af de stoffer, siger Peter Knold.
Lagt der med vilje
Om det er en bevidst handling er Samantha Wolf ikke i tvivl om.
- Det var lagt på en meget speciel måde med kødpålæg. Jeg vil helst ikke tro på, at det er et voksent menneske, for det gør det endnu mere forkert, men jeg har også rigtig svært ved at se, hvad det sjove i drengestreger skulle være, siger hun.
Dyrlægen tror heller ikke på, at det er drengestreger.
- Det er jo ikke til at forstå, at der er nogen, der kan finde på det. Jeg tror bare ikke på, det er drengestreger, hvis det er ud over sådan en større strækning, siger Peter Knold.
Forsøg på forgiftning af dyr er ulovligt
Drengestreger eller ej, så er gerningen strafbar. Fødevarestyrelsen kan ikke udtale sig om den konkrete sag, men skriver til TV 2/Fyn i en mail:
- Vi vil betragte forsøg på at forgifte hunde, katte og vilde dyr som en overtrædelse af dyreværnslovens paragraf 1. Det skyldes, at dyr jo er levende væsener og efter dyreværnsloven skal behandles forsvarligt og beskyttes bedst muligt mod smerte, lidelse, angst, varigt men og væsentlig ulempe, skriver Tom Bengtsen, der chefkonsulent hos Fødevarestyrelsen.
Tiltale: Fynsk vognmand holdt 600 svin fanget i 40 timer
40 timer og 40 minutter.
Så lang tid var 600 svin om at blive kørt fra Danmark til det nordlige Kroatien af en fynsk vognmand. Sådan lyder det i et anklageskrift, som anklagemyndigheden ved Fyns Politi har udarbejdet.
Det skriver DR Fyn.
Det siger loven om transport af svin
- Transporttiden for svin må ikke overstige 24 timer. Under transporten skal dyrene hele tiden have adgang til vand.
- Efter den fastsatte transporttid skal dyrene læsses af, fodres og vandes, og de skal have en hvileperiode på mindst 24 timer.
- Der findes EU-lovgivning for langt de fleste dyrearter. Eksempelvis skal hunde og katte vandes mindst hver ottende time under transport.
Kilde: EU-lovgivningen
Men så lang tid må dyr ikke være under transport. Ifølge EU-lovgivning må svin maksimalt blive transporteret i 24 timer ad gangen.
Derfor mener anklagemyndigheden, at den fynske vognmand skal straffes med bøde.
- Fyns Politi har modtaget mange anmeldelser på enkelte kørsler. Vi har gennemgået alle forhold og valgt at rejse tiltalte, forklarer Martin von Bülow, der er advokaturchef hos Fyns Politi, til TV 2/Fyn.
Ifølge anklageskriftet blev svinene fragte fra Sunds i Midtjylland til den lille by Marijanci i det østlige Kroatien. Der er tale om en distance på omkring 1.750 kilometer, som ifølge anklageskriftet tog mere end 40 timer.
Den tiltalte vognmand afviser, at der skulle være tale om lovbrud.
- Han har overholdt EU-regler og den praksis, som de danske myndigheder har opstillet, forklarer Hans Sønderby Christensen, der som advokat repræsenterer den fynske vognmand, til TV 2/Fyn.
Flere end 1.000 sager
Sagen om transport til Kroatien er langt fra enestående. I anklageskriftet fremgår det, at den fynske vognmand 433 gange mellem juli 2016 og april 2017 har været for lang tid om at transportere dyr.
Ifølge anklageskriftet har også en anden fynsk vognmand lavet identiske ture. Dertil kommer ni speditørerer, som ifølge Fyns Politi har været med til at planlægge de lange turer.
Kortet viser nogle af de ture som ifølge anklagemyndigheden var for lange. Turene er kørt af forskellige vognmænd.
- Det specielle er omfanget. Det er ikke så tit, at vi har en sag, hvor der er over 1.000 forhold i det samme anklageskrift, forklarer Martin von Bülow.
Flere af sagerne drejer sig om transport af svin, men ifølge anklageskriftet har kvæg også været under transport i for lang tid.
Foruden for lange transporttider mener anklagemyndigheden også, at de tiltalte har transporteret dyr på for lidt plads.
Derudover har de tiltalte i følge anklageskriftet undladt at indsende GPS-udskrifter efter afsluttet lang transport af levende dyr på trods af anmodning fra Fødevarestyrelsen.
Advokat Hans Sønderby Christensen repræsenterer flere af de tiltalte. Hans klienter mener, at de har holdt sig inden for lovens rammer.
- Virksomhederne har gjort det, de skulle efter EU-reglerne. Derfor vil jeg påstå frifindelse, forklarer han.
En enkelt overtrædelse af reglerne om transporttid giver som udgangspunkt en bøde på 7.000 kroner, oplyser Martin Bülow, der forventer en retssag i løbet af 2020.
Sidste år skete noget lignende i samme område, hvor lokale fandt en udhulet ost med knuste piller i. Puppy og Samantha går ikke længere ture på den strækning.
- Nu er det første gang, vi er gået den her vej siden i ren frygt for, at der skal ligge noget. Det vil jeg bare ikke udsætte mine dyr for, så vil jeg hellere gå den anden vej. Jeg går hele tiden og holder øje, det gør jeg også, når vi går den anden vej, det er blevet en vane, siger hun.
Samantha Wolf har anmeldt sagen til politiet.
- De kan ikke gøre noget, når der ikke er nogen, der har set noget, og der ikke er nogen beskrivelse af nogen, der har smidt noget. De kan kun notere det, så politiet kan være opmærksom på, at det er sket, siger Samantha Wolf.
Nøglemedarbejdere udelod centrale oplysninger:
- Det er bedrag
Artiklen er mere end 30 dage gammel
En forløbshef, en socialoverlæge og en chefkonsulent videregav ikke oplysninger over for ældre- og handicapdirektør i forbindelse med undersøgelsen af dødsfaldet på Fangelvej. Det ryster flere fagforeninger.
Tre nøglemedarbejdere hos Odense Kommune videregav ikke vigtige oplysninger om en forældet medicininstruks, da ældre- og handicapdirektør Gitte Østergaard på et møde i august efter eget udsagn bad om at få alle relevante oplysninger omkring dødsfaldet på Botilbuddet Fangelvej, hvor en 50-årig kvinde i maj mistede livet som følge af en mulig medicinforgiftning.
Den information forarger Anne Marie Laustsen, der er regionsformand i Ergoterapeutforeningen i Region Syddanmark.
- Det er jeg dybt rystet over. Jeg kan slet ikke forstå, at man kan sidde og tilbageholde sådan en oplysning. Det er en enorm vigtig oplysning. Det er jo bedrag, siger Anne Marie Laustsen.
Styrelsen for Patientsikkerhed: Betydelig fare for patientsikkerheden på Fangelvej
Der er store problemer med patientsikkerheden på Botilbuddet Fangelvej - det konkluderer en netop offentliggjort tilsynsrapport fra Styrelsen for Patientsikkerhed (STPS). Så store problemer, at STPS har uddelt et påbud, og allerede nu har meldt, at de kommer på besøg igen for at sikre, at der bliver rettet op på problemerne.
Rapporten fra STPS er på ingen måde rar læsning for Odense Kommune, beboere eller pårørende til beboere på Botilbuddet Fangelvej. Rapporten er delt op i fire dele: Medicinhåndtering, sygeplejefaglige vurderinger, instrukser og journalføring. STPS kritiserer alle fire dele med følgende formulering:
"Ved tilsynet blev styrelsen opmærksom på, at der var problemer med medicinhåndteringen, at der var mangler i forhold til udførelse af systematiske sygeplejefaglige vurderinger og opfølgning herpå, at journalføringen var mangelfuld, og at der manglede visse instrukser."
For knap to måneder siden lavede styrelsen et tilsyn på stedet. Det skete efter, at en kvindelig beboer i maj var blevet fundet død på sit værelse, tilsyneladende død af medicinforgiftning. En historie, som TV 2/Fyn kunne afsløre i august.
Personalet havde vanskeligt ved at finde relevante oplysninger
Styrelsen vurderer blandt andet, at medicinhåndteringen på tilbuddet ikke foregik forsvarligt, og kritiserer stedet for ikke at have implementeret de rigtige instrukser ordentligt.
Her står der: "Det fremgik ved tilsynet, at personalet ikke havde det fornødne kendskab til den overordnede instruks, og styrelsen må ud fra de foreliggende oplysninger lægge til grund og anse det som en skærpende omstændighed, at instruksen ikke i tilstrækkelig grad var implementeret i personalets daglige varetagelse af medicinhåndteringen.
I forbindelse med besøget lavede STPS stikprøver tre journaler på botilbuddets beboere, og der var fejl på flere parametre. I alle tre journaler manglede der systematisk og overskuelighed, og "personalet havde ved tilsynsbesøget vanskeligt ved at finde frem til den relevante dokumentation i de forskellige journaler."
Manglerne var så store, "at den manglende efterlevelse af reglerne om journalføring udgør en betydelig fare for patientsikkerheden."
Massiv kritik af Odense Kommune for anden gang på fire dage
Da TV 2/Fyn første gang bragte historien om den 50-årige kvinde, der døde på Botilbuddet Fangelvej, gav kommunen medarbejderne det fulde ansvar for det kritisable forløb. Kvinden viste i løbet af ugen op til sin død flere tegn på medicinforgiftning, men personalet valgte ikke at kontakte en læge. Og det var efter alt at dømme netop en fortløbende medicinforgiftning, som kostede hende livet.
Men i fredags konkluderede en rapport BDO, at der også havde været flere ledelsessvigt på flere forskellige niveauer i forløbet omkring kvindens død. Blandt andet manglende implementering af medicininstrukser. Det samme kritiserer Styrelsen for Patiensikkerhed nu også.
TV 2/Fyn følger op på historien med reaktioner fra både Odense Kommune og de ansvarlige politikere onsdag.
En chefkonsulent, en forløbschef og en socialoverlæge hos Odense Kommune undlod at fortælle direktøren, at der lå en forældet medicininstruks på botilbuddet, og at den blev fjernet fire dage efter kvindens død.
- Det er ekstremt rystende, fordi det får konsekvenser for en række medarbejdere, som bliver fyret eller får advarsler. Jeg er chokeret, siger hun.
Alvorlige konsekvenser
Næstformanden for Dansk Sygeplejeråd understreger alvoren i, at der har ligget en for gammel medicinvejledning på botilbuddet, som de tre ledere ikke har videregivet.
- Det er dybt problematisk. For mig at se, så er ledelsen ikke deres ansvar voksent. Det, du fortæller om instrukserne, er problematisk for så har medarbejderne ikke kunne agere rigtigt i situationen, siger Line Gessø Hansen, der er næstformand i Dansk Sygeplejeråd, Kreds Syddanmark.
I første omgang fik medarbejderne skylden for kvindens dødsfald, fordi de ikke reagerede på hendes symptomer i dagene op til dødsfaldet. Fire medarbejdere blev fyret og otte fik en skriftlig advarsel.
Men der stod ikke noget om symptomerne i den forældede medicininstruks, som lå på botilbuddet, da kvinden døde. Altså den instruks, som de tre ledere valgte ikke at nævne, da direktøren spurgte ind til det på mødet.
Retter skarp kritik af direktør: - Du har gjort det modsatte af det, du burde have gjort
En 50-årig kvinde døde på Botilbuddet Fangelvej i maj, og i den forbindelse blev fire medarbejdere på Fangelvej fyret, og yderligere otte fik en skriftlig advarsel.
Flere fagforeninger, som har medlemmer, der er blevet fyret efter dødsfaldet, har efterfølgende rettet en hård kritik af Odense Kommune.
Torsdag blev en ekstern rapport offentliggjort. Den viser, at ansvaret for det kritisable forløb op til kvindens død ikke kun er medarbejdernes, men også ledelsens.
Chokeret over svigt fra ledelsen
Anna-Marie Laustsen, der er regionsformand i Ergoterapeutforeningen, havde forventet, at også ledelsen havde et ansvar i sagen - også selv om Odense Kommune frikendt ledelsen i første omgang.
- Jeg er ikke overrasket over rapporten. Jeg tror, man har været rigtig tonedøv for ikke at forstå, at der er nogle ledelsesmæssige problemstillinger i sagen, siger Anna-Marie Laustsen til TV 2/Fyn.
- På den anden side er jeg chokeret over at se, hvor mange ledelsesmæssige svigt der har været undervejs. Jeg er meget rystet over, at direktøren (Gitte Østergaard, der er ældre- og handicapdirektør i Odense Kommune, red.) ikke har vidst, at der var de her ting. Det synes jeg er dybt problematisk, forklarer Anna-Marie Laustsen.
Skarp kritik af direktør
Regionsformanden retter en skarp kritik af Gitte Østergaard, der er øverste ansvarlig. Kommunen gav i første omgang medarbejderne det fulde ansvar.
- Jeg har været dybt chokeret over, at man er startet med at placere skyld, og man er startet med at fyre medarbejdere, for det er medarbejdere, der skulle bære den her tryghed over for beboerne, siger Anna-Marie Laustsen.
- Du har fyret medarbejderne. Du har skabt utryghed i medarbejdergruppen. Du har skabt stor utryghed blandt beboerne og formentlig også blandt de pårørende, så du har gjort alt det modsatte af det, du burde have gjort, fortsætter hun.
Anna-Marie Laustsen mener tværtimod, at direktøren skulle have bakket sine medarbejdere op, og så efter nogle dage have kigget nærmere på, om der var ting, der skulle gøres bedre, og om forløbet skulle have konsekvenser i form af fyresedler eller advarsler.
Direktør: Verdens dårligste dag
Gitte Østergaard ærgrer sig over forløbet, hvor hun giver den eksterne rapport, som kom frem torsdag, ret i, at ledelsen bærer en del af ansvaret i forbindelse med dødsfaldet.
Hun erkender, at hendes faglighed bliver sat på prøve, når hun orienterer byrådet i Odense om, at der ikke er noget at komme efter i sagen.
- Det er det tætteste, man kommer på verdens dårligste dag, fordi byrådet er jo afhængig af, at når jeg sender sådan en mail ud, er det i det mindste rigtigt det, der står deri, selv om det ikke er særligt opløftende. Der kommer min egen faglighed en lille bitte smule på prøve, og jeg bliver rigtig ked af det og ærgerlig, siger Gitte Østergaard til TV 2/Fyn.
Har du den samme tillid til de ledere under dig i systemet, der har klædt dig på og orienteret dig om, hvordan det har været på Fangelvej?
- Det kan være svært at opretholde den samme tillid, når man ser resultatet af rapporten. Jeg skal undersøge sagen nærmere, forklarer Gitte Østergaard.
Kommer det til at betyde personalemæssige konsekvenser for nogen af de implicerede?
- Det er for tidligt at svare på. Det skal jeg i gang med at arbejde med, siger hun.
Flere klare faresignaler blev overset
Den 50-årige kvinde fik et medikament mod skizofreni, som hedder Leponex. Det indeholder stoffet clozapin, hvilket kan være livsfarligt, hvis de medfølgende retningslinjer ikke bliver fulgt korrekt.
Personalet registrerede i løbet af ugen op til kvindens død flere sygdomstegn, som er tydeligt i indlægssedlen for hendes medicin. Her står det klart beskrevet, at man straks skal kontakte en læge, hvis man blandt andet har kvalme, opkast og/eller appetitløshed.
Det var lige akkurat sådan, at kvinden havde det. Men botilbuddets læge og psykiater blev ikke kontaktet, og den 20. maj blev kvinden fundet død. Efter alt at dømme er årsagen medicinforgiftning.
- Dét, man skjuler, vil være en medvirkende årsag til, at man træffer så voldsomme beslutninger som at fyre fire medarbejdere og give advarsler til en hel række andre. Det er dybt umoralsk, siger Anne Marie Laustsen.
Tillidsbrud
Lederne har handlet helt forkert, mener regionsrådsformanden for Ergoterapeutforeningen.
- Hvis man har en ledelse, som ønsker at drage læring af det her, så sætter man sig ned og ser på det og ser, hvad er det, vi kan gøre bedre, siger Anne Marie Laustsen.
- Hvis man har en ledelse som forsøger at dække det til og skjule det, så har man en ledelse, som ikke vil lære af det, men i virkeligheden vil redde sig selv. Og det gør de på bekostning af nogle medarbejdere, og det er simpelthen ikke i orden.
- Et uskønt forløb
Rapporter ryster politikere:
- Et uskønt forløb
Flere politikere i Odense Kommune er rystede, efter to rapporter inden for fire dage har konkluderet, at der er sket et ledelsessvigt på flere forskellige niveauer i forløbet, hvor en kvinde i maj mistede livet på Botilbuddet Fangelvej - formentlig som følge af medicinforgiftning.
Fredag konkluderede en rapport fra konsulentfirmaet BDO, at der havde været ledelsessvigt i forløbet omkring kvindens død. Det samme var konklusionen mandag, hvor der kom en rapport fra Styrelsen for Patientsikkerhed.
De nye oplysninger i sagen får rådmand i Ældre- og Handicapforvaltningen i Odense Kommune, Søren Windell (K), til at beklage sagens forløb.
- Jeg ville ønske, at vi havde haft noget mere oplysning omkring det, der er sket på Fangelvej, da vi var ude første gang. Det her har været et uskønt forløb. Det kan jeg kun beklage. Det var en fejl så entydigt at give medarbejderne skylden. Vi ved nu, at der var et ledelsesansvar også, siger han til TV 2/Fyn.
Tirsdagens udtalelse står i skarp kontrast til Søren Windells udtalelser i august, hvor han klandrede personalet på bostedet for det tragiske dødsfald.
- Ledelsen har et ansvar for det sted, man er leder af. Det har den egentlig også levet op til. Det er medarbejderne, der ikke har gjort det, ledelsen har sagt, de skulle gøre, sagde Søren Windell i august.
- Det er ikke godt nok
Gitte Østergaard, der er Ældre- og Handicapdirektør i Odense Kommune, orienterede ellers tidligere politikere i Odense Byråd om, at der ikke var noget at komme efter i ledelsen. Men det har de to rapporters konklusioner nu vendt op og ned på.
Det ryster socialdemokratiets Kasper Ejlertsen.
- Det er ikke godt nok. Man er ganske skarp over for medarbejderne, og man frikender ledelsen. Der er et ledelsesmæssigt problem. Når der ikke er en sammenhæng, og når det ikke kommer direktøren for forvaltningen for øre, hvad det er præcist, der sker hvor, jamen så er der en sammenhængskraft, der ikke er, som den skal være, siger Kasper Ejlertsen.
Sanne Skougaard Andersen (V), der er medlem af Ældre- og Handicapudvalget i kommunen, mener også, at man bør tage ved lære af sagen, og måden den er håndteret på.
- En anden gang skal man prøve at dreje det en anden vej og gribe det anderledes an, så man ikke går ud og placerer et ansvar, før man kender alle detaljer til bunds, siger hun.
Uvist om sagen får konsekvenser for ledere
Efter de to rapporter vil Odense Kommune nu undersøge sagen yderligere for at komme helt til bunds.
Rådmand Søren Windell (K) har tidligere understreget i sagen, at medarbejdere, der ikke lever op til deres ansvar og deres faglighed, ikke længere bør besidde stillingen.
Han vil dog ikke svare direkte på, om det bør have samme konsekvens for de ansvarlige ledere i sagen, nu hvor to rapporter placerer ansvaret på ledelsesniveau.
- Det gælder for alle, der har med mennesker at gøre, hvor vi som kommune er sat i verden for at varetage de her menneskers tarv, som ikke kan klare sig selv. Og der er det altså vigtigt, at vi har fokus på fagligheden, og vi tager det ansvar, som vi har som kommune i at gøre det bedst muligt for de her borgere. Der har været et svigt her, og det er der konsekvenser for, siger han.
Spørgsmål: Så får det også konsekvenser for ledere?
- Det er for tidligt at sige endnu, siger Søren Windell.
Næstformanden i Dansk Sygeplejeråd mener, at det er vigtigt at have tillid til sine ledere.
- For mig at se, så er der nogen, der har svigtet deres ledelsesansvar. Det er dybt problematisk for vores medarbejdere og for de beboere, der er. Hvis man skal have tillid til sin ledelse, så skal sådan noget her være i orden, siger Line Gessø Hansen.
Og den tillid kan ikke genoprettes.
- Det er et tillidsbrud, der er så voldsomt, og jeg kan ikke forestille mig, at man kan genoprette den tillid, fordi man ved, at der er nogle der har siddet og tilbageholdt oplysninger, og det har haft stor betydning for ens kollegaer, siger Anne Marie Laustsen.
Massiv kritik af ledere efter dødsfald: - Det tætteste, man kommer på verdens dårligste dag
I forbindelse med en 50-årig kvindes død 20. maj på Botilbuddet Fangelvej retter en ekstern rapport af forløbet massiv kritik af ledere i Odense Kommune på flere niveauer.
Det gælder både ledelsen på Botilbuddet Fangelvej og på niveauet over det.
Gitte Østergaard, der er ældre- og handicapdirektør i Odense Kommune, erkender, at ledelsen ikke har levet op til sit ansvar i sagen.
- Der er ikke tvivl om, at rapporten giver en tydelig indikation af, at ledelsen ikke har levet op til sit ansvar. Den viser, at der har været et fravær af ledelse i forhold til implementering af medicininstrukser, dokumentation og systematik i det daglige og faglige arbejde, siger Gitte Østergaard til TV 2/Fyn.
Overrasket over rapportens konklusion
Havde flere ledere i Odense Kommune gjort deres arbejde ordentligt, var en nu afdød kvinde efter alt at dømme blevet tilset af en læge i ugen, inden hun døde. Direktøren er skuffet over, hvordan forløbet er blevet håndteret.
- Det overrasker mig, og rapporten påvirker mig ganske meget. Jeg havde forventet mig mere af min ledelse i forhold til dens ansvar. Dette gælder på flere ledelsesniveauer - både den centrale ledelse i forvaltningen og den lokale ledelse på Fangelvej. siger Gitte Østergaard.
Konklusionen i rapporten står i kontrast til den udmelding, som Odense Kommune først kom med, da TV 2/Fyn afslørede sagen. Her gav Odense Kommunes ældre- og handicapchef, Kim Bøg-Jensen, medarbejderne det fulde ansvar.
Hvad kommer der til at ske nu?
- Jeg kommer til at læse rapporten grundigt en gang mere. Så skal jeg arbejde med at finde ud af, hvorfor ledelsesansvaret har været manglende, og hvordan jeg sikrer, at det ikke sker igen, siger Gitte Østergaard.
Kommer det til at have personalemæssige konsekvenser?
- Det kan jeg ikke svare dig på i dag (torsdag, red.).
Opdatering
Oplysninger til byrådet i skærende kontrast til rapport
TV 2/Fyn har fulgt op på interviewet med Gitte Østergaard fredag, hvor hun har stillet op til et længere tv-interview om, hvorvidt det får nogen konsekvenser for ansatte i kommunen.
To dage før Gitte Østergaard igangsatte den eksterne undersøgelse, orienterede hun politikerne i Odense Byråd. Og der var ifølge hende ikke noget at komme efter.
”Vi har ved sagens gennemgang også kunne se og dokumentere, at der på arbejdspladsen har været massivt fokus på uddannelse i anvendelse af dokumentationssystemet En Plan og medicinhåndtering”, skriver Gitte Østergaard i e-mailen til byrådet.
Det står i skærende kontrast til rapporten konklusioner.
“Dels har ledelsen ikke sikret tilstrækkelig implementering af fundamentale systematiske arbejdsgange og af tydelige ansvarsområder på Botilbuddet Fangelvej”, lyder det i rapporten.
“Det er BDO’s vurdering, at den manglende tilstrækkelige implementering af ÆHF-Håndbogen, Én Plan /FS3 og koordinatorrollen har præget hverdagspraksis på botilbuddet, og at dette kan have været medvirkende årsag til, at der ikke blev handlet tilstrækkeligt professionelt af medarbejderne, der var på vagt i ugen op til dødsfaldet.”
Hvordan er det som direktør og øverste ansvarlig at sende en orientering ud til byrådet, som viser sig at være ukorrekt?
- Det er det tætteste, man kommer på verdens dårligste dag, fordi byrådet er jo afhængig af, at når jeg sender sådan en mail ud, er det i det mindste rigtigt det, der står deri, selv om det ikke er særligt opløftende. Der kommer min egen faglighed en lille bitte smule på prøve, og jeg bliver rigtig ked af det og ærgerlig, siger Gitte Østergaard i fredagens interview til TV 2/Fyn.
Har du den samme tillid til de ledere under dig i systemet, der har klædt dig på og orienteret dig om, hvordan det har været på Fangelvej?
- Det kan være svært at opretholde den samme tillid, når man ser resultatet af rapporten. Jeg skal undersøge sagen nærmere, forklarer Gitte Østergaard.
Kommer det til at betyde personalemæssige konsekvenser for nogen af de implicerede?
- Det er for tidligt at svare på. Det skal jeg i gang med at arbejde med, siger hun.
Flere klare faresignaler blev overset
Den 50-årige kvinde fik et medikament mod skizofreni, som hedder Leponex. Det indeholder stoffet clozapin, hvilket kan være livsfarligt, hvis de medfølgende retningslinjer ikke bliver fulgt korrekt.
Personalet registrerede i løbet af ugen op til kvindens død flere sygdomstegn, som er tydeligt i indlægssedlen for hendes medicin. Her står det klart beskrevet, at man straks skal kontakte en læge, hvis man blandt andet har kvalme, opkast og/eller appetitløshed.
Det var lige akkurat sådan, at kvinden havde det. Men botilbuddets læge og psykiater blev ikke kontaktet, og den 20. maj blev kvinden fundet død. Efter alt at dømme er årsagen medicinforgiftning.
Sagen betød, at fire medarbejdere på Fangelvej blev fyret, og yderligere otte fik en skriftlig advarsel.
Hun mener, der kun er en ting tilbage at gøre.
- Jeg er dybt chokeret over det, og det må virkelig kalde på en kommunal storvask. Du kan ikke have ledere siddende, der på den måde skjuler sandheden.
Ingen kommentarer
Vi har været i telefonisk kontakt med chefkonsulenten, som er ansat i HR-afdelingen under borgmesterforvaltningen. Hun ønskede ikke at tale med TV 2/Fyn.
Sagen er desuden forsøgt forelagt for forløbschefen og for socialoverlægen. De er ikke vendt tilbage på TV 2/Fyns henvendelser.