Sebastian Myrup Hansen

30. sep. 2019 kl. 16:46
Ole Holbech

Mand idømt fængsel for drabsforsøg på sin datter

Artiklen er mere end 30 dage gammel

LYT
Del

En 54-årig mand skal i fængsel og derefter udvises af Danmark for drabsforsøg på sin datter.

En 54-årig mand fra Odense er mandag blevet idømt seks år fængsel og udvisning af Danmark resten af livet for at have forsøgt at slå sin 21-årige datter ihjel.

Det skriver Fyns Anklagere på Twitter.

Drabsforsøget skete i januar i Vollsmose, hvor faren gav datteren adskillige knivstik på kroppen i mandens egen lejlighed, hvor datteren var på besøg.

Læs også: Familieopgør i Vollsmose: Mand sigtes for drabsforsøg
Gå tilbage Del
9. jan. 2019 kl. 11:27

Familieopgør i Vollsmose: Mand sigtes for drabsforsøg

En 53-årig mand stilles onsdag klokken 11 for en dommer i Odense. Han sigtes for et drabsforsøg i Odense-bydelen Vollsmose tirsdag.

Offeret, der blev stukket med kniv, er en 21-årig kvinde. Hendes tilstand betegnes som kritisk, men stabil.

Det oplyser Fyns Politi, der onsdag morgen ikke vil kommentere sagen yderligere.

I timerne efter episoden tirsdag eftermiddag kom det dog frem, at der er tale om en hændelse i en familie. Hvilken familiær relation de to personer har, vil politiet dog ikke komme nærmere.

Knivstikkeriet skete i en lejlighed ved bebyggelsen Lærkeparken. Fyns Politi fik anmeldelsen klokken 13.39. Da politifolk ankom til adressen, fandt de kvinden liggende i lejligheden. Manden blev fundet tæt på gerningsstedet.

- Intet tyder på, at der er andre implicerede end offer og gerningsmand, lød det fra politiet ud på eftermiddagen.

Dog sagde politikommissær Jack Liedecke, at der var flere personer i lejligheden, da episoden fandt sted.

- Dem skal vi have afhørt for at få et overblik over, hvad der er sket, sagde politikommissæren.

Den 21-årige kvinde er blevet stukket flere gange i kroppen og måtte tirsdag tilbringe flere timer på operationsbordet.

Det var nogle andre beboere, der ringede til politiet, da de havde hørt larm fra lejligheden i boligområdet.

Det har ikke været muligt at få oplyst, hvordan den anholdte forholder sig til sigtelsen.

Uenighed om ægteskab

Ifølge mandens kone og mor til datteren skyldtes drabsforsøget en uoverensstemmelse om datterens indgåede ægteskab.

Ifølge TV 2 har datteren og den ældste bror vidnet mod deres far i retten mandag. De fortalte blandt andet, at deres far var meget temperamentsfuld og ofte skændtes med deres mor.

De to søskende fortalte også, at deres far allerede i 2012 forsøgte at dræbe datteren. Det afviste faren dog under retssagen.

Psykiske problemer

Faren har tidligere fortalt, at han har psykiske problemer og i en periode har taget medicin.

Han droppede dog medicinen for flere år siden, da den efter eget udsagn havde bivirkninger, som han ikke kunne leve med.

Læs også: Mand varetægtsfængslet for forsøg på at dræbe sin datter
Gå tilbage Del
9. jan. 2019 kl. 14:42

Mand varetægtsfængslet for forsøg på at dræbe sin datter

En 53-årig far er onsdag blevet varetægtsfængslet for forsøg på manddrab på sin 21-årige datter.

Manden tildelte hende adskillige knivstik i overkroppen tirsdag eftermiddag i mandens egen lejlighed i Odense, hvor datteren var på besøg.

“Det er umuligt, at jeg skulle have gjort det her mod min pige”

— Sigtede og varetægtsfængslede for drabsforsøg

Fyns Politi modtog tirsdag eftermiddag en anmeldelse om et familieopgør i en lejlighed ved bebyggelsen Lærkeparken i Vollsmose.

Her fandt politiet først den 53-årige mand med blod på hænderne og på tøjet, og efterfølgende fandt de det 21-årige offer liggende i lejligheden.

Datter: Min far stak mig

Kort efter knivstikkeriet blev den 21-årige datter kørt til OUH. I ambulancen oplyste hun, at hun blev stukket af sin far, der altså nu er sigtet for drabsforsøget.

Også mandens kone forklarer ifølge politiet, at den 53-årige stak deres datter. Ifølge hende skyldes stikkeriet uoverensstemmelser i forbindelse med datterens nyligt indgåede ægteskab.

En af parrets sønner overhørte ifølge en vidneforklaring, at moderen råbte. Han bekræfter, at faren holdt en kniv i hånden i parrets soveværelse.

- Det er umuligt, at jeg skulle have gjort det her mod min pige, forklarede manden tirsdag til politiet.

Anklageren krævede den 53-årige mand varetægtsfængslet i fire uger, hvilket retten efterkom. Dommeren begrundede de fire ugers varetægtsfængsling med, at manden ellers ville kunne påvirke efterforskningen.

Psykiske problemer

Undervejs i retsmødet onsdag formiddag kom det frem, at den sigtede har flere psykiske problemer.

Under den en time lange afhøring fortalte manden til politiet, at han tidligere har taget medicin på grund af psykiske problemer. Han droppede dog medicinen for flere år siden, da den efter hans eget udsagn havde bivirkninger, som han ikke kunne leve med.

Op til episoden tirsdag forklarer manden, at han gennem en længere periode har haft det svært:

- Når der går mange måneder, og jeg ikke har været ude at rejse, så får jeg det dårligt, forklarede han blandt andet.

Fordi den 21-årige datter for nylig var blevet gift, var det ifølge hendes 53-årige far ikke muligt at rejse ud af Danmark.

I grundlovsforhøret lagde anklageren fra Fyns Politi vægt på, at manden er psykisk ustabil. Påstanden blev bakket op af forsvareren, og derfor skal manden tilses af en læge hurtigst muligt, lød det fra dommeren.

Det var ikke kun mandens psykiske helbred, der var påvirket. Han havde flere fysiske mærker efter tirsdag. Venstre underarm var i gips, mens en slynge holdt armen på plads.

Ifølge anklageren var mandens to yderste fingre på venstre hånd ramt af snitsår.

Berørt af situationen

Flere gange under grundlovsforhøret var den 53-årige mand tydeligt berørt af situationen. Det var særligt, når anklager spurgte ind til hans familie, at han brød ud i gråd.

Særligt én information gjorde et stort indtryk på manden.

Anklageren kunne fortælle, at mandens datter og offer havde modtaget 32-33 portioner blod på OUH efter knivstikkeriet. Datteren overlevede, men hendes tilstand var i lang tid kritisk efter knivstikkene.

Derpå valgte han at forlade sin stol og sidde på gulvet, hvor han hulkede. Det fik dommeren til at kræve, at manden satte sig tilbage. Det var øjensynligt første gang, at manden blev bekendt med datterens tilstand.

Undervejs i grundlovsforhøret tog manden sig gentagne gange til hovedet i frustration. Flere gange lænede manden sig forover for at lægge hovedet i hænderne, mens anklageren talte.

Den 53-årige mand nægter sig skyldig. Han er varetægtsfængslet indtil 5. februar.

Op til drabsforsøget forklarede manden, at han gennem en længere periode har haft det svært:

- Når der går mange måneder, og jeg ikke har været ude at rejse, så får jeg det dårligt, forklarede han blandt andet i grundlovsforhøret i januar.

Fordi datteren var blevet gift, var det ifølge hendes far ikke muligt at rejse ud af Danmark.

Faren har endnu ikke besluttet, om han vil anke dommen, skriver TV 2.

30. sep. 2019 kl. 12:18
Opdateret: 30. sep. 2019 kl. 13:12
Fyn

Borgmester jubler over ny jernbane, men ærgrer sig over én ting

Artiklen er mere end 30 dage gammel

LYT
Del

Middelfarts borgmester er glad for, der kommer en ny jernbane, men ærgrer sig over det ikke falder sammen med udbygningen af Fynske Motorvej.

Der skal anlægges en ny jernbane over Vestfyn, og det er til stor glæde for Middelfarts borgmester Johannes Lundsfryd (S). Han har længe efterspurgt et lokalt S-togsnet henover det vestlige Fyn.

- Jeg tænker, det er rigtig fornuftigt set af regeringen, at der skal laves et ekstra spor henover Vestfyn. Det giver rigtig god mening på landsplan, fordi det binder landsdelene sammen, fortæller han til TV 2/Fyn.

Læs også: Regeringen sætter 147 millioner af til vestfynsk jernbane
Gå tilbage Del
30. sep. 2019 kl. 5:09
Fyn

Regeringen sætter 147 millioner af til vestfynsk jernbane

Regeringen vil i forbindelse med den kommende finanslov afsætte penge til en ny jernbane over Vestfyn.

Udsigterne for den nye bane strækker sig imidlertid nogle år ud i fremtiden, da regeringen først vil bruge de afsatte 147 millioner kroner i 2023.

Samme år venter regeringen at påbegynde anlægget af banen, fremgår det af en pressemeddelelse fra Transport- og Boligministeriet.

Ifølge Fyens Stiftstidende kommer der formentlig til at gå mellem seks og syv år, inden banen over Vestfyn - fra Odense Vest til Kauslunde øst for Middelfart - kan tages i brug.

På trods af de relativt lange udsigter for banen vil transportminister Benny Engelbrecht (S) stadig have selve anlægsloven gennemført i det kommende folketingsår.

- Jernbanen er meget vigtig for at komme hurtigere mellem landsdelene og undgå de forsinkelser, som ofte opstår på Vestfyn, fordi presset på de nuværende skinner er meget stort, siger han til Fyens Stiftstidende.

Den nye jernbane vil reducere rejsetiden for passagertog. I forhold til den nuværende bane forkortes strækningen fire kilometer, og samtidig bliver der mulighed for at køre med op til 250 kilometer i timen.

Samtidig vil den nye bane frigøre kapacitet på den nuværende jernbane over Vestfyn.

Med forslaget følger regeringen op på aftalen om en moderne jernbane, der er en udmøntning af Togfonden fra januar 2014, som Socialdemokratiet, De Radikale, SF og Enhedslisten står bag.

Forslaget om pengene til den nye jernbane over Vestfyn er en del af regeringens forslag til en ny finanslov, der præsenteres onsdag.

Tidligere har det været beskrevet, at anlægsprojektet kommer til at løbe op i 4,8 milliarder kroner i alt.

Regeringen har afsat 147 millioner kroner til den kommende jernbane, men det er først i 2023, pengene skal bruges. Trods glæden over den nye jernbane, ærgrer det også Middelfarts borgmester, at det ikke falder sammen med udbygningen af den vestfynske motorvej, som begyndte i april.

- Man kunne have sparet 400 millioner kroner, hvis man havde truffet den her beslutning for to år siden, men der var bare ikke et flertal i Folketinget til at træffe den her beslutning, forklarer Johannes Lundsfryd.

Men glæden over en kommende jernbane overskygger dog ærgrelsen.

- Det ser ud til, at Folketinget vil den vej, fordi det er en rigtig beslutning at lave den vestfynske jernbane, så det synes jeg, vi skal bruge dagen til at glæde os over, lyder det fra borgmesteren.

Læs også: Anlæg af motorvej og jernbane: Besparelse på halv milliard i fare
Gå tilbage Del
18. maj. 2018 kl. 11:44
Opdateret: 18. maj. 2018 kl. 12:26
Fyn

Anlæg af motorvej og jernbane: Besparelse på halv milliard i fare

Nicolaj Pedersen

En samlet besparelse på op mod en halv milliard kroner.

“ Det er som om ministeren bare har besluttet sig for, at det her ikke skal ske. ”

— Julie Skovsby (S), medlem af Folketinget.

Så meget kan spares, hvis udbygningen af den vestfynske motorvej koordineres med anlæggeslsen af den nye jernbane på Vestfyn.

Men besparelsen bliver formentlig aldrig realiseret. Det fremgår af et svar fra Transportminister Ole Birk Olesen (LA) til Julie Skovsby (S).

Og det ærgrer det fynskvalgte folketingsmedlem.

- Det er som om ministeren bare har besluttet sig for, at det her ikke skal ske. Man kunne jo godt arbejde målrettet for at fremrykke togprojektet for at få en tættere koordinering med motorvejsbyggeriet. Der mangler i den grad politisk vilje, siger hun.

Opdateret

Med kommentar fra MF Julie Skovsby (S)

Ved at koordinere de to anlægsprojekter, så de starter nogenlunde samtidig, er der ifølge ministerens svar en mulig anlægsøkonomisk gevinst at hente på mellem 100 og 150 millioner kroner.

Dertil skal lægges samfundsøkonomiske gevinster ved en koordinering i størrelsesordenen 380 millioner kroner.

Til gene for fynboerne

Men ifølge ministerens svar er det formentlig ikke muligt at koordinere de to anlægsarbejder.

- Anlægsstart for jernbanen er endnu uafklaret, og da anlægsarbejdet på motorvejsstrækningen er igangsat, må de skønnede samtidighedsgevinster vurderes at ligge under de 100 til 150 millioner kroner, efterhånden som anlægsarbejdet med motorvejsudvidelsen skrider frem, står der i brevet fra Transportministeren.

Og det svar er Julie Skovsby altså ikke tilfreds med.

- Det er jo et spørgsmål om, hvor meget der skal laves to gange. Det er for eksempel broer over jernbanen og motorvejen, der skal bygges om flere gange. Og det er jo til gene for de borgere, der benytter dem. Jeg ville ønske, man politisk lavede en sammenhængende plan for vores infrastruktur, og Fyn er et godt sted at begynde, siger Julie Skovsby.

De fynske borgmestre har tidligere appeleret til, at de to projekter koordineres. Både til gavn for de lodsejere, der bliver berørt, fordi de skal eksproprieres og for økonomiens skyld.

- Når nu der alligevel skal anlægges arbejdsveje og flyttes grus og bygges arbejdsboliger, så lad os da slå projekterne sammen, sagde borgmester i Assens, Søren Steen Andersen (V) tilbage i efteråret til TV 2/Fyn

Fra Middelfart lød borgmester Johannes Lundsfryds (S) budskab:

- Det er snusfornuft. Der er maskiner, der skal grave og jord, der skal flyttes og ramper, der skal laves. Og det kan vi lige så godt få lavet i én runde. Og i hvert fald få tænkt det sammen så meget som overhovedet muligt.

Men hvis det skal lykkes at opnå den såkaldte samtidighedsgevinst, kræver det, at jernbaneprojektet kommer på finansloven allerede i 2019.

For kun derved kan anlægget af jernbanen begynde allerede i efteråret 2019, hvor også udbygningen af den vestfynske motorvej begynder.

Bag anlæggelsen af Vestfynsbanen står den såkaldte Togfond. Og bag den står et flertal i Folketinget uden om regeringen. Flertallet omfatter Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Enhedslisten, De Radikale og SF.

Nemmere for fynboer i de mindre byer

Den nye jernbane vil reducere rejsetiden for passagertog. I forhold til den nuværende bane forkortes strækningen fire kilometer, og samtidig bliver der mulighed for at køre med op til 250 kilometer i timen.

Det, er Johannes Lundsfryd overbevist om, vil gøre hverdagen lettere for borgere i de mindre byer langs jernbanen.

Læs også: Nu sker der noget: Nyt stykke af Fynske Motorvej får tre spor
Gå tilbage Del
7. jan. 2019 kl. 11:51
Fyn

Nu sker der noget: Nyt stykke af Fynske Motorvej får tre spor

Janne Nyenstad

Fynske trafikanter kan ligeså godt tanke op med tålmodighed de kommende måneder, for de får brug for det, hvis de skal en tur på motorvejen.

Til april går udvidelsen nemlig i gang på Fynske Motorvej mellem Odense Vest og Gribsvad. Det oplyser Vejdirektoratet.

Det betyder vejarbejde i et par år på en af Danmarks mest belastede motorvejsstrækninger.

Grafik Vejdirektoratet
Tredje spor-udvidelsen begynder på strækningen mellem Odense Vest og Gribsvad. Derefter følger arbejdet mellem Gribsvad og Nørre Aaby.

Trafikanterne skal generes mindst muligt

Udbudsmaterialet er sendt ud, og Vejdirektoratet modtager nu bud fra entreprenører, der skal stå for anlægsarbejdet, som efter planen begynder primo april.

- Det er altid en omfattende og tidskrævende opgave at få skrevet udbudsmaterialet helt færdig på de store anlægsprojekter, og det gælder også for første etape af udvidelsen af motorvejen på Vestfyn, siger projektleder for strækningen Gribsvad – Odense Vest, Robin Højen Madsen og fortsætter:

- Der er rigtig mange forhold i projektet, som skal beskrives i detaljer, og som jo får indflydelse på de tilbud, vi snart skal tage stilling til. Derfor er det en vigtig milepæl for projektet, og vi har arbejdet hårdt på at nå at blive færdige med det inden jul. Det nåede vi heldigvis også.

Robin Højen Madsen fortæller, at der er helt klare kriterier, der skal opfyldes, når man skal vælge en entreprenør til udvidelsen.

- I vores valg af entreprenør lægger vi – udover økonomien selvfølgelig – især vægt på anlægslogistik og trafikafvikling. Fynske Motorvej er en yderst trafikeret motorvej, og vi vil gøre alt for at opretholde en så glidende trafik som muligt i anlægsfasen. Vi skal genere trafikanterne mindst muligt, siger Robin Højen Madsen.

80 kilometer i timen

Som trafikant kommer man dog til at kunne mærke udvidelsen, mens den står på.

Der vil være smallere spor at køre på, nødsporet vil blive inddraget, og der vil være en generel hastighedsnedsættelse til 80 kilometer i timen for hele strækningen.

Flettestrækningen mellem tilslutningsanlæggene vil desuden være kortere, oplyser Vejdirektoratet.

- Man skal køre efter forholdene derude, så vi undgår uheld, lyder det fra Robin Højen Madsen.

To etaper

Projektet starter altså i marken i april 2019, og er inddelt i to etaper:

Den ene etape er motorvejsstykket mellem Odense Vest og Gribsvad, og det er den etape, som bliver udvidet først. Selve anlægsarbejdet sker fra primo 2019 til ultimo 2020.

Den anden etape er motorvejsstykket mellem Gribsvad og Nørre Aaby. Her foregår selve anlægsarbejdet fra primo 2021 til medio 2022.

Fynske Motorvej

Strækningen mellem Odense og Middelfart er en af Danmark mest belastede motorvejsstrækninger, og en række partier i Folketinget indgik i november 2003 en aftale om, at den skal udbygges fra en fire til en sekssporet motorvej.
 

Udvidelsen af den 10 km lange strækning mellem Middelfart og Nørre Aaby blev åbnet 6. oktober 2014 og kostede 1,02 milliarder kroner.

 

I september 2017 blev der indgået forlig mellem regeringen og Dansk Folkeparti om at afsætte penge til at udvide strækningen mellem Nørre Aaby (frakørsel 57) og Odense Vest (frakørsel 53) fra fire til seks spor.

- Toget er rygraden i den kollektive trafik på Fyn og ved at styrke rygraden, så kommer man også i en situation, hvor man faktisk kan lave 20-miutters drift på rigtig mange af de mindre stationer, siger han.

Forslaget om pengene til den nye jernbane over Vestfyn er en del af regeringens forslag til en ny finanslov, der præsenteres onsdag.

Borgere er blevet opkøbt

TV 2/Fyn spurgte borgere i Nørre Aaby, hvad de synes om den kommende jernbane.

To af dem fået deres huse opkøbt, da opførelsen af den nye jernbane vil være til gene for dem.

- Vi var nødt til at flytte, fordi den bro der skal laves på Assensvej, hvor jernbanen skal køre under, ville komme ind i vores forhave. Det var heldigt for os, fordi vi boede på et gammelt elværk, hvor der er forurening i jorden, så vi har ikke kunnet sælge det, fortæller Mary Degn fra Nørre Aaby.

Det samme er sket for Lena Graversen Goerke fra Indslev, men hun måtte gennem et længere forløb med advokat, før hendes hus blev opkøbt.

- Vi har kæmpet i to år for at blive opkøbt, fordi Vejdirektoratet ikke mente, at vi skulle opkøbes, når vi kun var naboer til projektet, selvom de ville tage vores indkørsel, siger hun.

Dit digitale aftryk

Vi bruger cookies for at gøre din oplevelse bedre. Enkelte bruges til reklameformål. Vi klatter ikke med dine data, og du kan altid trække dit samtykke tilbage. Læs mere her.

Du kan altid ændre dine præferencer senere

Her kan du finde en oversigt over, hvilke cookies vi potentielt sætter.

Se flere detaljer om vores cookies her