William Ejsing

Journalist

22. feb. 2019 kl. 9:23
Fyn
Dennis Lehmann / Scanpix Ritzau

Fynsk metode skal mindske køerne efter ulykker på motorvejene

Artiklen er mere end 30 dage gammel

LYT
Del
Link
kopieret!

Beregninger viser, at der kan spares millioner ved at få ryddet motorvejene hurtigere.

Ventetiden i kø på de danske motorveje kan være lang, når et uheld spærrer for trafikken.

Derfor offentliggør Vejdirektoratet og Transportministeriet nu en ny model, der skal sikre, at motorveje hurtigere bliver farbare igen. Metoden blev testet på den Fynske Motorvej sidste sommer.

Læs også: Kø på Fynske Motorvej koster millioner: Nyt forsøg skal afkorte køerne
Gå tilbage Del
7. maj. 2018 kl. 10:10
Fyn

Kø på Fynske Motorvej koster millioner: Nyt forsøg skal afkorte køerne

Sofie Dambæk Rasmussen

De fleste af os har prøvet at sidde i kø på Fynske Motorvej efter uheld. Nu vil Vejdirektoratet, Fyns Politi og Rigspolitiet hjælpe trafikanter hurtigere frem med et nyt forsøg.

"Uheld rammer lørdagstrafikken: Otte køretøjer i harmonikasammenstød."

Sådan lød overskriften på en af weekendens artikler på tv2fyn.dk. Og det er langt fra sjældent, at uheld og lange køer på motorvejen skaber overskrifter. Eller frustrationer hos bilisterne.

Men nu vil Vejdirektoratet, Fyns Politi og Rigspolitiet forsøge at opløse trafikkøerne hurtigere, så bilisterne slipper for at sidde fanget i lange bilkøer.

“Hvis man skal bruge en ny kran til ti millioner kroner for at rydde hurtigere op på Fynske Motorvej, så tror jeg også, at vi kan finde de ti millioner. Men vi ved ikke, hvad der helt præcist kræves.”

— Ole Birk Olesen, transport-, bygnings- og boligminister

- Der findes vel næsten ikke noget mere frustrerende i trafikken end at være fanget i en lang kø på motorvejen, siger transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen og fortsætter:

- Det er irriterende for den enkelte trafikant, og det er dyrt for samfundet. Derfor er der på alle måder god ræson i at afprøve forskellige måder til at afvikle køerne efter uheld på motorvejen hurtigere.

Ny kran eller tag telefonen på det rigtige tidspunkt?

Men hvad det helt nøjagtig kræver for at fjerne køerne efter et uheld er endnu usikkert.

- Hvis man skal bruge en ny kran til ti millioner kroner for at rydde hurtigere op på Fynske Motorvej, så tror jeg også, at vi kan finde de ti millioner. Men vi ved ikke, hvad der helt præcist kræves. Det kan også bare være, at det handler om at tage telefonen på det rigtige tidspunkt. Eller det kan være, at det handler om at have en bestemt ledelse, som alle myndigheder er underlagt. Det er det, vi skal finde ud af, siger Ole Birk Olesen (LA) til TV 2/Fyn.

Nicolaj Pedersen
Transportministeren forsøger at svare på, hvordan det nye forsøg skal gøre en forskel, når uheld på Fynske Motorvej skaber lange køer.

Besværligt at rydde en motorvej

Vejdirektoratet har blandt andet været i udlandet for at høste erfaringer, der viser, at parterne skal være bedre til at kommunikere, koordinere og samarbejde, når der sker et uheld.

- Det er utrolig komplekst at rydde op efter uheld, fortæller områdechef Charlotte Vithen fra Vejdirektoratet.

- Der er mange parter involveret, og de har alle forskellige roller, kompetencer og opgaver. Derfor er det vigtigt, at alle parter deltager i forsøget, så vi bedst muligt kan teste mulighederne for at få ryddet motorvejen hurtigere efter uheld.

Årsagen til forsøget er, at der stadig kommer mere trafik på motorvejene, og det sætter motorvejene under pres. Det betyder, at selv små uheld kan udløse lange køer.

- Vi skal blive bedre til at få trafikken til at glide i en situation, hvor der kommer flere og flere biler på vejene år for år, siger transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen.

- Derfor er det rigtig godt, at vi gennem dette forsøg kan blive klogere på, hvordan vi hurtigere kan få genetableret trafikken.

Forsøget begynder i næste måned og løber til slutningen af 2019. Parterne bag pilotprojektet regner dog med, at der ville være resultater af forsøget inden årets afslutning.

Uheld og køer koster millioner

Hos DI Transport glæder man sig over pilotforsøget om at få ryddet Fynske Motorvej hurtigere efter uheld.

- Ulykker fører ofte til, at motorvejene spærres helt eller delvist i forbindelse med oprydning, og at de forbliver spærret længe efter, at udrykningskøretøjerne har forladt stedet, fordi de havarerede køretøjer ikke bliver ryddet af vejen hurtigt nok. Derfor kan en enkelt ulykke nemt komme til at koste 12 til 15 millioner kroner for samfundet, viser vores analyser, siger Michael Svane, der er branchedirektør i DI Transport.

Nye beregninger fra Vejdirektoratet viser, at det koster samfundet 700 millioner kroner om året, når trafikanterne sidder i kø på motorvejene efter uheld. Og ser man alene på Fynske Motorvej er beløbet 120 millioner kroner.

Også Danske Beredskaber hilser forsøget velkomment, men de så hellere en permanent løsning.

 - Det kunne eksempelvis være ved en ændring i beredskabsloven, så beredskabet får lov til at hjælpe med den umiddelbare del af oprydningen, der hurtigst muligt skal skabe plads til at trafikken igen kan afvikles, siger Bjarne Nigaard, der er sekretariatschef hos Danske Beredskaber.

En del af problemet er ifølge Vejdirektoratet, at de vogne, der kan være med til at fjerne de forulykkede køretøjer først bliver sendt afsted, når det bliver konstateret, at der er brug for dem.

Siden sommer har Vejdirektoratet i samarbejde med politiet derfor forsøgt en anden tilgang.

Kan spare samfundet millioner

På Fynske Motorvej har man i stedet sendt vognene afsted, så snart der er indløbet en melding om et uheld. Og den praksis har vist sig at fungere.

Tiltaget bliver derfor nu udrullet til resten af landet.

- Det, vi har fundet ud af på Fynske Motorvej, er, at der er en lavthængende frugt i, at vi sender lad- og sværvogne ud, hver gang at vi har identificeret et uheld. De her vogne skal fjerne køretøjerne fra kørebanen, så vi igen kan få gang i trafikken, siger Charlotte Vithen, der er områdechef i Vejdirektoratet.

Det vil ifølge Vejdirektoratet koste omkring en million kroner om året at gennemføre den nye praksis. Men ifølge beregninger vil den udgift blive opvejet af, at trafikanterne vil sidde kortere tid i kø. Omkring 35-70 millioner kroner peger Vejdirektoratet på, at den samfundsøkonomiske gevinst kan være.

En gevinst for bilisterne

Den nye metode vil især kunne bruges ved mindre og mellemstore uheld. Og ifølge transportministeren vil den ligeså meget være en gevinst for de enkelte bilister.

Læs også: Bad politiet om fartkontrol: 50 bilister snuppet på to timer
Gå tilbage Del
18. feb. 2019 kl. 14:40

Bad politiet om fartkontrol: 50 bilister snuppet på to timer

Massoud Pouia
/

50 bilister er på bare to timer blevet taget i at køre for stærkt gennem et område med vejarbejde i Odense.

På opfordring fra en borger har Fyns Politi mandag formiddag parkeret en fotovogn på Svendborgvej 83 i Odense.

Efter blot to timer har vognen målt 50 bilister til at køre for stærkt.

- Det er ret voldsomt derude. Der er mange, der er røget i. Jeg synes, 50 bilister på to timer er mange, siger politikommissær Preben Ingemansen, der er chef for Fyns Politis færdselsafdeling.

Dobbelt bødestraf

På grund af vejarbejde i krydset Svendborgvej/Hjallesegade/Hestehaven er hastigheden i området sat ned til 40 kilometer i timen fra de normale 60. Samtidig er der grundet vejarbejdet dobbelt bødestraf. Det betyder, at kørekortet fratages betinget, hvis bilisten kører 57 kilometer i timen eller mere.

Fyns Politi ved endnu ikke, hvor mange af de 50, der står til at miste kørekortet.

- Man skal forstå, at 40 kilometer i timen ikke er ret stærkt, men det er stærkt for dem, der arbejder derude, siger Preben Ingemansen.

Fyns Politi skriver på Twitter, at fotovognen holder på Svendborgvej indtil klokken 14, men fartkontrollen kan ifølge politikommissæren forlænges.

- Hvis vi ikke får hastigheden ned, er vi nødt til at blive derude eller komme igen meget snart. Det er vi nødt til, når det er så voldsomt, siger Preben Ingemansen.

Bestil en betjent

Politikommissæren fortæller til TV 2/Fyn, at man har valgt at imødekomme borgerens anmodning om fartkontrol, fordi der i øjeblikket er vejarbejdet i området.

- Vejarbejde i sig selv, synes vi, er vigtigt at komme ud til. Det er en arbejdsplads for nogle mennesker, så vi prioriterer generelt vejarbejde højt, siger han.

Anmodningen fra borgeren er kommet gennem tjenesten Bestil en betjent, og chefen for færdselsafdelingen vurderer, at politiet imødekommer to tredjedele af henvendelserne.

- Den tid, vi spilder på at holde i kø på motorvejene, kan bruges meget bedre - eksempelvis sammen med familien eller på arbejdet. Derfor skal vi gøre, hvad vi kan for at sikre, at spildtiden bliver så kort som mulig, og denne nye praksis kan være et redskab hertil, så vejene ikke bliver blokeret i unødig lang tid efter uheld, siger transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen i en pressemeddelelse.

Pilotforsøget på Fynske Motorvej er et samarbejde mellem Vejdirektoratet, politiet, sundhedsberedskabet og de kommunale redningsberedskaber.

17. feb. 2019 kl. 14:48
Fyn
Johannes Eisele Ritzau Scanpix

Viktor Axelsen vraget til EM-finalen

Artiklen er mere end 30 dage gammel

LYT
Del
Link
kopieret!

Fynske Viktor Axelsen er vraget til EM-finalen af landstræner Kenneth Jonassen, som har lavet tre ændringer i den danske opstilling mod Tyskland.

Danmarks singlespillere Mia Blichfeldt og Viktor Axelsen vandt begge deres kampe i EM-semifinalen mod Holland, men i finalen mod Tyskland må de se til fra tribunen.

Landstræner Kenneth Jonassen har nemlig valgt at satse på, at Line Kjærsfeldt og Anders Antonsen kan sikre dansk EM-guld for blandede hold.

Læs også: Lars Høgh takker OB-fans:
  • Det betød sgu meget
Gå tilbage Del
16. feb. 2019 kl. 15:34

Lars Høgh takker OB-fans:
  • Det betød sgu meget

Liselotte Sabroe , Ritzau Scanpix

Da Lars Høgh i august sidste år blev ramt af kræft i bugspytkirtlen, havde det kæmpe betydning for ham at få så stor støtte fra OB’s fans. Det forklarer han i et interview med avisen B.T.

Fredag den 17. august 2018 blev det offentligt kendt, at OB-legenden Lars Høgh havde fået konstateret kræft i bugspytkirtlen. Ifølge statistikken har man kun ti procents chance for helbredelse inden for de første fem år.

Til den efterfølgende hjemmekamp mod FC Midtjylland om søndagen, havde OB’s fans derfor lavet et banner for at hylde klubbens tidligere målmand, som spillede 817 kampe for striwerne i løbet af sine 23 år i klubben.

På banneret stod der “Vi kæmper kamp 818 med dig! Denne redder du også, Høgh”.

Støtte var ren benzin

Det løftede humøret hos den tidligere fodboldmålmand, som befandt sig midt i sit livs krise. Det forklarer han i et interview med avisen B.T.

- Det betød sgu meget. Det må jeg sige. Det var i den periode, hvor jeg fik beskeden og havde det allersværest. Jeg har jo ikke spillet i OB i 100 år. Derfor gav den opbakning sgu noget benzin på energien og motivationen for at nå mit mål, siger Lars Høgh.

Det er dog ikke kun på Odense Stadion, at Lars Høgh og familien har mærket støtten fra fynboerne, forklarer Lars Høgh.

- I løbet af mit forløb har jeg bevæget mig en del rundt. Både i Odense, men også i Kerteminde, hvor jeg har et sommerhus. Dér har folk været søde og støttende. Jeg har fået en masse skulderklap, og folk har selvfølgelig også været spørgende. 'Hvor er det fedt, at du ser så godt ud' og 'Hvordan har du det?' er jeg blevet mødt meget med, siger han til B.T.

Hyldes på stadion på søndag

Den tidligere OB-målmand har gennemført fire ud af seks måneders kemobehandling, og han er så småt begyndt at genoptage jobbet som målmandstræner i Superligaklubben Brøndby IF.

På søndag er Lars Høgh tilbage på Odense Stadion, når OB hjemme møder Vejle i Superligaen. Sammen med resten af truppen fra 1994 skal Lars Høgh nemlig hyldes for “Miraklet i Madrid”. I år det nemlig 25 år siden, at OB med Lars Høgh i målet slog den spanske kongeklub ud af Uefa Cuppen ved at besejre dem på hjemmebanen Santiago Bernabéu.

Lars Høgh har dog også fået at vide, at han skal forberede sig på at få sin egen personlige hyldest i løbet af søndagens kamp. Han ved ikke, hvad der kommer til at foregå, men han glæder sig til at sige tak til fansene for støtten, han har modtaget under sit livs hårdeste kamp.

- Jeg glæder mig til at sige tak for den store støtte til fansene. Men det er lige så meget en tak til min familie. De har sgu været seje gennem forløbet, så det fortjener de også. Jeg har faktisk heller aldrig været på stadion i Odense sammen med min familie. Jeg har jo altid stået for mig selv i målet.

Kampen mellem OB og Vejle sparkes i gang søndag klokken 14.

Danmarks største stjerne, Viktor Axelsen, har dermed spillet sin sidste kamp ved EM på hjemmebane. Som TV 2 SPORTs badmintonekspert Jim Laugesen argumenterede for tidligere søndag giver landstrænerens valg god mening.

- Jeg siger ikke, at Viktor ikke kan vinde, men når man nu har Anders Antonsen stående klar, som ikke har spillet lørdag og er helt frisk, synes jeg, at det ville være et klogt valg at bruge ham, sagde Jim Laugesen inden landstrænerens valg.

Satser på Anders Antonsen

Anders Antonsen kommer dermed til at spille sin anden kamp ved dette mesterskab, efter at han var på holdkortet i åbningskampen mod Frankrig.

I EM for blandede hold spilles der bedst af fem kampe. Såfremt det hele skal afgøres i en femte kamp, skal Christinna Pedersen, som spiller mixeddouble med Mathias Christiansen, i aktion for anden gang i finalen.

Læs også: I kamp nummer 22 mistede Odense det første point
Gå tilbage Del
16. feb. 2019 kl. 20:03

I kamp nummer 22 mistede Odense det første point

Claus Fisker / Ritzau Scanpix (arkiv)

 Odenses tophold satte point til for første gang i sæsonen, mens Esbjerg ydmygede Nykøbing i HTH Ligaen. Efter 21 sejre i lige så mange kampe gik den ikke længere for Odense Håndbold i HTH Ligaen.


Lørdag tog Jan Pytlicks tropper imod TTH Holstebro, og opgøret endte 25-25, efter at Odense var foran 18-11 ved pausen.
Dermed satte Odense for første gang i sæsonen point til i ligaen, men holdet topper dog stadig rækken ganske overbevisende med 43 point og kan stadig kalde sig ubesejret.

 Andenpladsen blev overtaget af Team Esbjerg, som hjemme nærmest ydmygede Nykøbing Falster Håndboldklub.
Sejren lød på hele 42-27 i den direkte dyst om andenpladsen, som gæsterne indtog før opgøret med 35 point.
Esbjerg nåede med sejren op på 36 point, og da København Håndbold hjemme slog Ringkøbing Håndbold 35-24, har københavnerne 34 point på fjerdepladsen.

 Nykøbing havde ikke tabt i ligaen siden nederlaget til København i slutningen af oktober, men det blev der ændret på lørdag.
Her blev gæsterne allerede i første halvleg kørt rundt og måtte gå til pause bagud 11-20, og så var det op ad bakke i anden halvleg.
Nykøbing bragte sig ellers foran 4-1 i kampens indledning, men det var en kort fornøjelse, og med fire scoringer i træk gik Esbjerg fra 6-7 til 10-7.
Fem minutter før pausen øgede Line Jørgensen til 16-11, og det gik simpelthen for stærkt for gæsterne på dagen.

 Estavana Polman forlængede i ugens løb kontrakten med Team Esbjerg for yderligere en sæson.
Det fejrede den 26-årige hollænder med seks scoringer i første halvleg og en total score i kampen på ti mål.
Samtidig stod Sandra Toft stærkt i målet, og det hele fortsatte efter pausen, hvor Nykøbing-træner Jakob Larsen ikke blev opmuntret på sidelinjen.
29-17 var Esbjerg således foran ti minutter inde i anden halvleg, og det handlede blot om at forsøge at minimere nederlaget for Nykøbing, der altså måtte se Esbjerg score hele 42 gange.

 Herning-Ikast slog hjemme Skanderborg Håndbold 27-24, mens Aarhus United vandt 23-22 ude over Ajax København.
Herning-Ikast og Aarhus ligger henholdsvis nummer fem og seks i ligaen.
/ritzau/

Landstræneren har nemlig sat den rutinerede doublespiller på holdkortet i stedet for Alexandra Boye. Det er første gang i turneringen, at Pedersen er udset til at skulle spille damedouble.

Dit digitale aftryk

Vi bruger cookies for at gøre din oplevelse bedre. Enkelte bruges til reklameformål. Vi klatter ikke med dine data, og du kan altid trække dit samtykke tilbage. Læs mere her.

Du kan altid ændre dine præferencer senere

Her kan du finde en oversigt over, hvilke cookies vi potentielt sætter.

Se flere detaljer om vores cookies her