Fynsk metode skal mindske køerne efter ulykker på motorvejene
Artiklen er mere end 30 dage gammel
Beregninger viser, at der kan spares millioner ved at få ryddet motorvejene hurtigere.
Ventetiden i kø på de danske motorveje kan være lang, når et uheld spærrer for trafikken.
Derfor offentliggør Vejdirektoratet og Transportministeriet nu en ny model, der skal sikre, at motorveje hurtigere bliver farbare igen. Metoden blev testet på den Fynske Motorvej sidste sommer.
Kø på Fynske Motorvej koster millioner: Nyt forsøg skal afkorte køerne
"Uheld rammer lørdagstrafikken: Otte køretøjer i harmonikasammenstød."
Sådan lød overskriften på en af weekendens artikler på tv2fyn.dk. Og det er langt fra sjældent, at uheld og lange køer på motorvejen skaber overskrifter. Eller frustrationer hos bilisterne.
Men nu vil Vejdirektoratet, Fyns Politi og Rigspolitiet forsøge at opløse trafikkøerne hurtigere, så bilisterne slipper for at sidde fanget i lange bilkøer.
- Der findes vel næsten ikke noget mere frustrerende i trafikken end at være fanget i en lang kø på motorvejen, siger transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen og fortsætter:
- Det er irriterende for den enkelte trafikant, og det er dyrt for samfundet. Derfor er der på alle måder god ræson i at afprøve forskellige måder til at afvikle køerne efter uheld på motorvejen hurtigere.
Ny kran eller tag telefonen på det rigtige tidspunkt?
Men hvad det helt nøjagtig kræver for at fjerne køerne efter et uheld er endnu usikkert.
- Hvis man skal bruge en ny kran til ti millioner kroner for at rydde hurtigere op på Fynske Motorvej, så tror jeg også, at vi kan finde de ti millioner. Men vi ved ikke, hvad der helt præcist kræves. Det kan også bare være, at det handler om at tage telefonen på det rigtige tidspunkt. Eller det kan være, at det handler om at have en bestemt ledelse, som alle myndigheder er underlagt. Det er det, vi skal finde ud af, siger Ole Birk Olesen (LA) til TV 2/Fyn.
Besværligt at rydde en motorvej
Vejdirektoratet har blandt andet været i udlandet for at høste erfaringer, der viser, at parterne skal være bedre til at kommunikere, koordinere og samarbejde, når der sker et uheld.
- Det er utrolig komplekst at rydde op efter uheld, fortæller områdechef Charlotte Vithen fra Vejdirektoratet.
- Der er mange parter involveret, og de har alle forskellige roller, kompetencer og opgaver. Derfor er det vigtigt, at alle parter deltager i forsøget, så vi bedst muligt kan teste mulighederne for at få ryddet motorvejen hurtigere efter uheld.
Årsagen til forsøget er, at der stadig kommer mere trafik på motorvejene, og det sætter motorvejene under pres. Det betyder, at selv små uheld kan udløse lange køer.
- Vi skal blive bedre til at få trafikken til at glide i en situation, hvor der kommer flere og flere biler på vejene år for år, siger transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen.
- Derfor er det rigtig godt, at vi gennem dette forsøg kan blive klogere på, hvordan vi hurtigere kan få genetableret trafikken.
Forsøget begynder i næste måned og løber til slutningen af 2019. Parterne bag pilotprojektet regner dog med, at der ville være resultater af forsøget inden årets afslutning.
Uheld og køer koster millioner
Hos DI Transport glæder man sig over pilotforsøget om at få ryddet Fynske Motorvej hurtigere efter uheld.
- Ulykker fører ofte til, at motorvejene spærres helt eller delvist i forbindelse med oprydning, og at de forbliver spærret længe efter, at udrykningskøretøjerne har forladt stedet, fordi de havarerede køretøjer ikke bliver ryddet af vejen hurtigt nok. Derfor kan en enkelt ulykke nemt komme til at koste 12 til 15 millioner kroner for samfundet, viser vores analyser, siger Michael Svane, der er branchedirektør i DI Transport.
Nye beregninger fra Vejdirektoratet viser, at det koster samfundet 700 millioner kroner om året, når trafikanterne sidder i kø på motorvejene efter uheld. Og ser man alene på Fynske Motorvej er beløbet 120 millioner kroner.
Også Danske Beredskaber hilser forsøget velkomment, men de så hellere en permanent løsning.
- Det kunne eksempelvis være ved en ændring i beredskabsloven, så beredskabet får lov til at hjælpe med den umiddelbare del af oprydningen, der hurtigst muligt skal skabe plads til at trafikken igen kan afvikles, siger Bjarne Nigaard, der er sekretariatschef hos Danske Beredskaber.
En del af problemet er ifølge Vejdirektoratet, at de vogne, der kan være med til at fjerne de forulykkede køretøjer først bliver sendt afsted, når det bliver konstateret, at der er brug for dem.
Siden sommer har Vejdirektoratet i samarbejde med politiet derfor forsøgt en anden tilgang.
Kan spare samfundet millioner
På Fynske Motorvej har man i stedet sendt vognene afsted, så snart der er indløbet en melding om et uheld. Og den praksis har vist sig at fungere.
Tiltaget bliver derfor nu udrullet til resten af landet.
- Det, vi har fundet ud af på Fynske Motorvej, er, at der er en lavthængende frugt i, at vi sender lad- og sværvogne ud, hver gang at vi har identificeret et uheld. De her vogne skal fjerne køretøjerne fra kørebanen, så vi igen kan få gang i trafikken, siger Charlotte Vithen, der er områdechef i Vejdirektoratet.
Det vil ifølge Vejdirektoratet koste omkring en million kroner om året at gennemføre den nye praksis. Men ifølge beregninger vil den udgift blive opvejet af, at trafikanterne vil sidde kortere tid i kø. Omkring 35-70 millioner kroner peger Vejdirektoratet på, at den samfundsøkonomiske gevinst kan være.
En gevinst for bilisterne
Den nye metode vil især kunne bruges ved mindre og mellemstore uheld. Og ifølge transportministeren vil den ligeså meget være en gevinst for de enkelte bilister.
Bad politiet om fartkontrol: 50 bilister snuppet på to timer
På opfordring fra en borger har Fyns Politi mandag formiddag parkeret en fotovogn på Svendborgvej 83 i Odense.
Efter blot to timer har vognen målt 50 bilister til at køre for stærkt.
- Det er ret voldsomt derude. Der er mange, der er røget i. Jeg synes, 50 bilister på to timer er mange, siger politikommissær Preben Ingemansen, der er chef for Fyns Politis færdselsafdeling.
Dobbelt bødestraf
På grund af vejarbejde i krydset Svendborgvej/Hjallesegade/Hestehaven er hastigheden i området sat ned til 40 kilometer i timen fra de normale 60. Samtidig er der grundet vejarbejdet dobbelt bødestraf. Det betyder, at kørekortet fratages betinget, hvis bilisten kører 57 kilometer i timen eller mere.
Fyns Politi ved endnu ikke, hvor mange af de 50, der står til at miste kørekortet.
- Man skal forstå, at 40 kilometer i timen ikke er ret stærkt, men det er stærkt for dem, der arbejder derude, siger Preben Ingemansen.
Fyns Politi skriver på Twitter, at fotovognen holder på Svendborgvej indtil klokken 14, men fartkontrollen kan ifølge politikommissæren forlænges.
- Hvis vi ikke får hastigheden ned, er vi nødt til at blive derude eller komme igen meget snart. Det er vi nødt til, når det er så voldsomt, siger Preben Ingemansen.
Bestil en betjent
Politikommissæren fortæller til TV 2/Fyn, at man har valgt at imødekomme borgerens anmodning om fartkontrol, fordi der i øjeblikket er vejarbejdet i området.
- Vejarbejde i sig selv, synes vi, er vigtigt at komme ud til. Det er en arbejdsplads for nogle mennesker, så vi prioriterer generelt vejarbejde højt, siger han.
Anmodningen fra borgeren er kommet gennem tjenesten Bestil en betjent, og chefen for færdselsafdelingen vurderer, at politiet imødekommer to tredjedele af henvendelserne.
- Den tid, vi spilder på at holde i kø på motorvejene, kan bruges meget bedre - eksempelvis sammen med familien eller på arbejdet. Derfor skal vi gøre, hvad vi kan for at sikre, at spildtiden bliver så kort som mulig, og denne nye praksis kan være et redskab hertil, så vejene ikke bliver blokeret i unødig lang tid efter uheld, siger transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen i en pressemeddelelse.
Pilotforsøget på Fynske Motorvej er et samarbejde mellem Vejdirektoratet, politiet, sundhedsberedskabet og de kommunale redningsberedskaber.