Chikane: Bilist forfulgte ambulance under udrykning
Artiklen er mere end 30 dage gammel
kopieret!
En ambulance med fuld udrykning og med en hjertepatient ombord fik torsdag morgen ufrivilligt følgeskab af en bilist. Ambulance Syd kalder episoden for chikane og et sikkerhedsproblem.
En ambulance i udrykning på vej fra Svendborg til Odense ad Svendborgmotorvejen fik følgeskab af en Kia Ceed.
Med en akut hjertepatient ombord overskred ambulancen hastighedsbegrænsningen og kørte omkring 150 kilometer i timen på motorvejen.
Bilisten udnyttede pladsen og lagde sig lige bag udrykningskøretøjet på store dele af den 50 kilometer lange tur til Odense Universitetshospital.
Det fik en ambulancefører til at kontakte politiet.
Efter underskud på 44 millioner: Jensens Bøfhus overvejer retssag mod regeringen
Jensens Bøfhus holder muligheden for en retssag over for regeringen åben. Virksomheden mener, at den manglende kompensation på grund af arbejdskonflikt virker besynderlig.
Jensens Bøfhus rasler med sablen over for regeringen. Det sker som følge af corona-nedlukningen og regeringens beslutning om ikke at kompensere virksomheder, der er konfliktramt.
En beslutning, som koncernen kalder besynderlig.
Retssag
I det netop offentliggjorte regnskab fra Jensens Food Group åbner man nu muligheden for, at det kan ende i en retssag.
- På grund af regeringens besynderlige fortolkning af neutralitetsprincippet har Jensen's Bøfhus A/S ikke modtaget kompensation ved lukning, på lige vilkår med den øvrige restaurationsbranche i Danmark, og det er således ledelsens vurdering, at der mangler et to-cifret millionbeløb. Dette forfølges af retslig vej hvor muligt, hedder det i ledelsesberetningen.
Ejerne - en række fynske rigmænd - har sidste år og i begyndelsen af i år tilført yderligere 75 millioner kroner for at holde kæden flydende under corona-krisen.
Underskud på 44 millioner
Alligevel sluttede 2020 med et underskud på 44 millioner kroner set i forhold til et overskud på 10 millioner kroner i 2019.
Omsætningen faldt med 23 procent til 363 millioner kroner.
Koncernen budgetterer med en omsætning på 430 millioner kroner og et underskud før skat for regnskabsåret 2021 på 12 millioner kroner.
Koncernens egenkapital er nu på 18,9 millioner kroner.
Kæden omfatter ved udgangen af 2020 21 restauranter i Danmark, 6 i Sverige og 1 i Norge. Det samlede antal gæster i 2020 var cirka 1,8 millioner.
- Vi får en henvendelse om en bilist, der ligger sig lige bag ambulancen, og så sender vi en patruljevogn ud på motorvejen, fortæller vagtchef ved Fyns Politi Kenneth Taanquist.
Hos Ambulance Syd oplever man en gang imellem, at bilister lægger sig lige bag udrykningskøretøjer.
- Det er chikane og udgør et sikkerhedsproblem for vores ambulancer, siger Allan Mose, der er driftschef hos Ambulance Syd.
Bilisten i den grå Kia var forsvundet, inden politiet fik kontakt med ambulancen.
Læreruddannelse på vej til Sydfyn
I mere end 200 år havde Svendborg en læreruddannelse, men den lukkede for ti år siden. Nu får byen igen en læreruddannelse.
Regeringen har planer om at oprette flere uddannelser væk fra storbyerne, og det betyder, at en læreruddannelse igen er på vej til Svendborg.
Det glæder det fynskvalgte folketingsmedlem Bjørn Brandenborg (S), der er uddannelsesordfører i regeringspartiet.
- Det får kæmpestor betydning. Vi har knoklet for at få vores læreruddannelse tilbage, lige siden den lukkede i 2011, siger Bjørn Brandenborg.
Unge bliver boende i mindre byer
Siden Skårup Seminarium lukkede for ti år siden, har der ikke været et traditionelt lærerseminarium, der uddanner folkeskolelærere, på Sydfyn.
- Det betyder noget, at man også har uddannelsesinstitutioner, der ligger uden for de store byer, fastslår Bjørn Brandenborg.
- Nogle af unge, der måske vil flytte til de store byer, bliver boende. Nogle af dem, som ikke fik en uddannelse i første omgang, kommer til at få den, forklarer han.
Læreruddannelse i 200 år
Skårup Seminarium blev oprettet i 1803 og eksisterede i mere end 200 år, inden det lukkede på grund af dårlig økonomi. De studerende på uddannelsen blev flyttet til Odense.
- Hvis man bor på Sydfyn, skal man selvfølgelig have mulighed for, at man kan blive undervist af en lærer, der har en folkeskoleuddannelse. Det har vi stadigvæk i dag, men vi kigger ind i en fremtid, hvor det bliver sværere, og derfor er det rigtig vigtigt, at vi nu får en læreruddannelse til Sydfyn, siger Bjørn Brandenborg.
De specifikke planer om, hvordan regeringen vil flytte store uddannelser, bliver præsenteret i et nyt udspil torsdag klokken 13.
Begejstret borgmester: Nu kan vi igen tilbyde stærkt studiemiljø
Læreruddannelsen i Svendborg vil ifølge kommunen blive udbudt af UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole i Odense, og studieaktiviteterne vil være ligeligt fordelt mellem Svendborg og Odense på alle studieår.
- Det er ingen hemmelighed, at det var et stort tab for hele Sydfyn, da man i sin tid nedlagde læreruddannelsen i Skårup, siger Svendborgs borgmester, Bo Hansen (S).
- Med dagens melding er vi nu igen dér, hvor vi kan tilbyde et stærkt studiemiljø til de mennesker, som skal uddanne fremtidens generationer på skoler, efterskoler og højskoler. Det er jeg rigtig glad for, og jeg tror godt, jeg kan sige, at det vækker begejstring i det sydfynske, uddyber Bo Hansen.
Det er endnu uvist, hvor den præcise placering af uddannelsen vil være.
Fyns Politi har fået registreringsnummeret på den uønskede følgebil, men vil ikke umiddelbart gøre mere ved sagen.
- Vi har ingen chance for at bevise, at bilisten faktisk kørte 150 kilometer i timen, så vi gør ikke mere ved sagen. Og da hastighedsgrænsen var 130 kilometer i timen, er det jo heller ikke verdens største forbrydelse at køre 150 kilometer i timen, lyder det fra vagtchefen.
Ifølge Ambulance Syd sker det ikke ofte, at bilister lægger sig lige bag udrykningskøretøjer, men det sker dog en gang imellem.
- Vi kører ofte meget stærkere end det tilladte for andre bilister, og derfor skal vi være ekstra agtpågivende.
- Farten betyder nemlig, at vi også kan komme ud for at skulle reagere meget hurtigt. Og hvis der ligger en anden bilist lige bag ved os med samme hastighed, så øger det risikoen for alvorlige ulykker, siger Allan Mose, der er driftchef i Ambulance Syd.