Deler privatliv på Youtube: Her går grænsen dog
Artiklen er mere end 30 dage gammel
kopieret!
Hver dag følger tusindvis af danskere med i Johan Jensens dagligdag på de sociale medier. Der er dog grænser for, hvad de sender ud på de sociale medier.
Et job som handicapassistent viste sig at føre en del med sig for Johan Jensen fra Sydfyn, der på Youtube oplever stor succes med at vise videoer fra sin dagligdag – blandt andet med Jens Kruuse-Andersen, som han hjælper til daglig.
Siden august har de to gode venner delt deres privatliv på de sociale medier, og hver dag følger tusindvis af danskere med. Der er dog grænser for, hvor meget de lader deres følgere se.
- Jeg har været rimelig large, så det er mest den intime del, jeg selvfølgelig ikke har villet vise. Ellers har jeg været rimelig ligeglad med, hvad der har været vist på video, siger Jens Kruuse-Andersen, der skal have hjælp til at komme omkring, da han er lam fra livet og ned.
Rasmus ville bare underholde på YouTube - nu lever han af det
Rasmus Brohave fra Svendborg fik i weekenden to priser: Årets YouTuber og prisen for bedste serie af YouTube videoer. Det hele startede som en hobby.
Den 18 årige svendborgenser blev lørdag kåret som årets danske YouTuber - ligesom han også vandt prisen for at stå bag årets bedste serie af YouTube-videoer. Det var for en serie med titlen "hvad kan jeg blive?".
Kåringen fandt sted ved awardshowet, Guldtuben, i København.
- Det er et kæmpe skulderklap. Nu har jeg arbejdet hårdt med det i fire år og nærmest dedikeret hele mit liv til det, siger Rasmus Brohave til TV 2/FYN.
Rasmus Brohave begyndte at lave videoer på YouTube for fire år siden. I dag har han mere end 180.000 følgere, han lever af det og droppede ud af handelsgymnasiet i 2015 for at bruge alle sine kræfter på at lave videoer.
At det er gået sådan, havde Rasmus Brohave ikke regnet med fra starten:
- Det har overrasket mig helt vildt. Jeg begyndte, da jeg var 14 år bare for at underholde, og så kunne jeg dele det med mine venner på Facebook. Jeg havde aldrig regnet med, at jeg skulle droppe ud af Handelsgymnasiet for at lave det her fuld tid og have så mange følgere. Det er ret vildt, siger han.
Lever af reklamer
Han står ved, at han modtager betaling fra forskellige firmaer for at lave videoer, der altså udover underholdning også er reklame.
Men han gør det ikke for enhver pris.
- Jeg sagde for eksempel nej til en af verdens mobilgiganter engang, fordi jeg ikke bruger deres produkter. Så gad jeg ikke sige til mine seere: Køb den her telefon. Jeg vil gerne være ærlig, siger Rasmus Brohave.
Han bestræber sig også på, at hans videoer ikke bliver ren reklame, for så springer folk fra, mener han.
Kræver hårdt arbejde
Rasmus Brohave er klar over, at mange andre unge gerne vil følge i hans fodspor; men så skal de være parat til at knokle.
- Hvis de vil det, skal de springe ud i det, men de skal ikke droppe skolen lige med det samme. Det skal bygges op. Det tog mig tre år. Der er rigtigt travlt. Nogle gange arbejder jeg 70 timer om ugen. Der skal gøres mange tanker og det kræver abejde at lave videoerne, siger han.
Derfor er Youtube-kanal en succes
Johan Jensens Youtube-kanal er blevet så stor en succes, at de har planer om at starte endnu en kanal. Handicapmedhjælperen har et godt bud på, hvorfor interesseren for deres privatliv er så stor på de sociale medier.
- Jeg er lidt ældre end de fleste andre danske youtubere, så det gør også, at jeg fanger et lidt ældre publikum. Alle dem, der startede med at se Youtube for mange år siden, er også blevet ældre, så de har også lyst til at se noget mere modent, siger Johan Jensen.
- Lige nu har vi 18.500, der sidder og følger med hver dag. Vi snakker dansk, så det er kun i Danmark, forklarer han.
Du kan se nogle af Youtube-videoerne her (blandt andet Johan Jensens seneste video om besøget på TV 2/FYN).
Se også hele interviewet med Johan Jensen og Jens Kruuse-Andersen fra TV 2/FYN Nyhedskanalen: