Når priserne på energi og råvarer stiger, som det har været tilfældet de seneste måneder, bliver forarbejdede varer også dyrere at producere.
Og regningen havner oftest ét sted, nemlig hos forbrugeren.
Det ser også ud til at være tilfældet denne gang, viser tal fra firmaet Beepr, der holder øje med supermarkedernes onlinepriser.
Mandag morgen tog priserne så et ordentligt ryk i to af kæderne, som er ejet af Salling Group. Det fortæller Jon Henriksen, der er direktør for Beepr.
- Klokken 5.45 her til morgen begynder de at sætte priserne op i Føtex, og Bilka følger lige efter.
- Der er tale om 7.500 varer i Føtex og 8.500 i Bilka, hvilket for begge kæders vedkommende svarer til halvdelen af deres onlinesortiment, siger han.
Prisstigninger op til fem procent
Ifølge Jon Henriksen ligger prisstigningerne på varerne typisk på mellem to og fem procent.
Og de højere priser er ikke en enlig svale, det er bare ikke sket så massivt tidligere.
- Der er sket lige så store prisstigninger hen over de seneste 3-4 måneder, det er bare sket mere ubemærket.
- Coop har også sat 5000 varer op de seneste fire måneder. De har bare ikke sat nogen varer op i dag, siger Jon Henriksen.
Salling Group varslede allerede fredag, at der var nye prisstigninger på vej.
Salling Group, der tidligere hed Dansk Supermarked, omfatter også Netto. Her har Beepr dog ikke konstateret prisstigninger mandag.