- Jeg har virkelig manglet det, siger 17-årige Frederikke Keld fra Nordfyn om seksualundervisningen i sin skoletid.
- Vi fik bare lov til at se et kondom, og så lagde han det tilbage igen. Vi fik ikke lov til at røre ved det eller gøre noget med det, vi så det bare, siger Frida Ropass, som er 17 år og går, Nordfyns Gymnasium til daglig.
- Jeg tror også, at mange bruger porno som en slags "seksualundervisning", og det er jo bare lidt et forkert billede af sex, siger Frederikke Keld.
Det kendetegner rigtig manges introduktion til sex i folkeskolen, hvor der er undervisningspligt på området, men hvor det ofte foregår lidt hurtigt med en ganske kort introduktion til dét, der bliver så stor en del af stort set alles liv.
Jeg kunne godt tænke mig, at undervisningen blev revolutioneret.
Vi har spurgt mere end 1.200 unge mellem 16 og 20 år på Fyn om deres seksualundervisning. Lidt over halvdelen svarer, at de enten ikke har fået eller har fået mangelfuld undervisning i prævention, samleje, grænser og samtykke.
Undervisningen skal revolutioneres
18-årige Thilde Storm fra Odense har også oplevet en mangelfuld seksualundervisning, og derfor har hun taget teten i egen hånd. Hun har været ude på skoler og med sit eget materiale og sin egne erfaringer for at undervise andre unge.
- Jeg synes, at min egen seksualundervisning har været meget mangelfuld, så jeg kunne godt tænke mig, at undervisningen blev revolutioneret og kigget på med nye øjne.
En undersøgelse fra 2018 lavet af Det Nationale Forsknings- og Analysecenter indikerer, at netop en god undervisning for unge i sexual adfærd er en god idé. Rigtig mange har nemlig haft seksuelle erfaringer og seksuel debut, når de fylder 18 år. Godt en fjerdedel har relativ meget seksuel erfaring med typisk mere end syv partnere og seksuel debut, før de fyldte 15.
Knap halvdelen har moderat erfaring med sex. Det vil sige, at de typisk har haft 1-2 partnere og er begyndt at have sex, efter de fyldte 15 år. Og den sidste fjerdedel er endnu ikke debuteret seksuelt.
Gør undervisningen relaterbar
Noget af det, som Thilde Storm gerne vil lave om på, er undervisningen i kønsroller og kønsidentitet, så det ikke kun handler om reproduktion og prævention.
- Det er et tema, der fylder enormt meget lige nu for rigtig mange.
Derudover ser hun også gerne, at man som underviser er uddannet til at undervise i emnet. Det ville ifølge hende gøre læreren mere tryg, men også gøre eleverne mere trygge i, at de kunne stille alle spørgsmål.
- Men det ville være bedst at have en anden faglig person ude for at undervise i det.
- Men viden er heller ikke alt. Undervisningen skal også være relaterbar og noget, man kan spejle sig i. Så hvis man kunne få et ungepanel ude på skolerne ville det være givende, siger Thilde Storm.
Mangelfuld viden
I Sex og Samfund er man enig med Thilde Storm. Undervisningen er mangelfuld, og det er et problem, fordi det er vigtigt at vide, at sex ikke kun er dejligt og en nydelse mellem to eller flere mennesker.
- Der er mange, der ikke får seksualundervisning, og det er rigtig ærgerligt, fordi det jo kan ende med, at de unge ikke har viden om for eksempel prævention og sexsygdomme, som kan give nogle følger.
- Der er mange børn og unge, som ikke ved, hvordan man skal aflæse kropssprog og ikke ved, hvordan man skal begå sig online, og det er et problem, lyder det fra Pernille Ane Egebæk, som er projektleder i Sex og Samfund.