Jubel hos øl-elskere og bryggerier: Albani bygger stort mikrobryggeri
Artiklen er mere end 30 dage gammel
kopieret!
Den 1. maj begynder Albani at brygge øl fra sit mikrobryggeri i Odense. Både de små bryggerier, professor og ølnydere tror, det vil styrke salget.
Albani Bryggerierne gemmer på en blodig ølhistorie.
Odense-bryggeriet, der selv blev købt op af Royal Unibrew for år tilbage, voksede sig stor på Fyn ved at købe alle bryggerier af betydning på øen for derefter at lukke dem.
Og nu udfordrer Odense-bryggeriet så igen de små fynske mikrobryggerier, der opstod i protest mod uniformeringen af den danske ølkultur.
Den 1. maj begynder Royal Unibrew at brygge craft-beer - mikroøl - fra Albani i Odense.
Mikrobryggeriet er 900 kvadratmeter stort, får 12 tanke med en samlet kapacitet på op til 10.000 liter pr. tank, og så har man hele øl-koncernens økonomiske muskelstyrke i baghånden - en egenkapital på tre milliarder og et overskud i 2016 på en milliard kroner.
Royal Unibrews omsætning stiger
Bryggeriet Royal Unibrew, som Albani er en del af, havde en nettoomsætning på 4,9 milliarder kroner i årets første ni måneder, oplyser selskabet.
Selv om vejrguderne ikke var med Nordeuropa i sommer, blev der alligevel drukket rigeligt med øl og cider til, at danske Royal Unibrew kunne leve op til selskabets egne finansielle forventninger.
Det fremgår af Royal Unibrews regnskab for årets første ni måneder.
I perioden kunne selskabet glæde sig over en nettoomsætning på 4,9 milliarder kroner mod 4,6 milliarder kroner i samme periode året før.
- Det er tilfredsstillende, at vi fortsat øger vores omsætning og indtjening - trods udfordrende markedsforhold og dårligt sommervejr i Nordeuropa.
- Det skyldes vores fortsatte stærke kommercielle agenda samt et højt innovationsniveau på tværs af Royal Unibrew, siger administrerende direktør Henrik Brandt i regnskabet.
Det er ikke kun på toplinjen, at selskabet kan glæde sig. Regnskabet viser, at Royal Unibrew har et overskud på 818 millioner kroner før skat.
I de første ni måneder af 2015 lød overskuddet på 756 millioner kroner.
Foruden Royal-øllene står selskabet også bag Faxe Kondi og Ceres Top-øl.
I år er der kommet nye produkter fra selskabets hånd, og de er faldet i god jord hos kunderne, oplyser Henrik Brandt.
- Vi glæder os over, at rigtig mange forbrugere har taget godt imod Royal Økologisk samt vores craft øl serier, Schiøtz, Lottrup og Tivoli Beer samt allersenest vores Odense Mosaic IPA, siger han.
I Italien, som er et af selskabets hovedmarkeder, kniber det lidt med at sælge øl og tjene penge. Royal Unibrew oplyser i regnskabet, at situationen i Italien "fortsat er præget af forbrugertilbageholdenhed".
Det kunne anes i regnskabet. Omsætningen i det italienske faldt med to millioner kroner fra 328 millioner til 326 millioner korner sammenlignet med samme periode sidste år.
Men faktisk tror både konkurrenter, ølnydere og eksperter med indsigt i branchen på, at alle de små mikrobryggerier vil nyde godt af storebrors indtog på markedet.
Det vil skabe endnu mere fokus på en tendens, der har præget markedet de seneste år, og som indebærer, at otte til ni procent af ølsalget nu udgøres af øl fra små bryggerier.
Det mener professor på SDU Dannie Kjeldgaard. Han fremhæver, at udviklingen i Danmark er brugerbåret.
Det er forbrugerne selv med Danske Ølentusiaster i spidsen, der har tvunget bryggerierne til at lytte til folkets krav om flere smagsnuancer i ølprodukterne.
Kravet har været så massivt, at både Carlsberg og nu også Royal Unibrew har åbnet mikrobryggerier, der beviser, at de kan mestre øllets kunst helt ud i de yderste smagsnoter.
Mikrobryggeriet i Odense får 25 til 30 forskellige ølprodukter, som man kan smage i bryggeriet, der også får et showroom.
Fantastisk nyhed
Indehaver af Midtfyns Bryghus, Eddie Szweda, kalder det for en fantastisk nyhed, at Royal Unibrew nu kaster sig over en trend, som de mindre bryggerier har banet vejen for.
- Selvfølgelig er de en konkurrent. De har flere ressourcer til marketing og logistik, men de er også med i samarbejdet med de øvrige fynske mikrobryggerier. Det bliver er en fordel for hele ølbranchen på Fyn, siger Eddie Szweda.
Formanden for Danske Ølentusiatser i Odense, Klaus Rehkopff, er også begejstret.
- Jo mere øl, desto bedre. Vi vil have mangfoldighed og noget overraskende. Mikrobryggerierne opstod i 1990'erne som modtræk mod det fattige udvalg af øl. Nu er de store også vågnet op, siger Klaus Rehkopff, og Eddie Szweda er enig.
- Jeg skal ikke sælge millioner af øl for at have min forretning kørende. Ligesom inden for vin er der "bag in box" på den ene side og barolo og brunello på den anden side.
Ifølge Klaus Rehkoppf er der masser af potentiale for at sælge endnu flere specialøl fra supermarkedets hylder.
Eddie Szweda forventer i højere grad, at Albani kommer til at konkurrere med Carlsberg og Vestfyen på specialølsområdet.
- Det bliver ligesom inden for vin. Forbrugerne udvikler deres smag, og nogen gange vil man gerne have den billige vare, når man holder fest, men så kommer den dyre vin på bordet, når man skal forkæle smagsløgene. I Danmark bliver der generelt set lavet rigtigt godt øl inden for begge kategorier, siger Eddie Szweda.