Albani Bryggerierne gemmer på en blodig ølhistorie.
Odense-bryggeriet, der selv blev købt op af Royal Unibrew for år tilbage, voksede sig stor på Fyn ved at købe alle bryggerier af betydning på øen for derefter at lukke dem.
Og nu udfordrer Odense-bryggeriet så igen de små fynske mikrobryggerier, der opstod i protest mod uniformeringen af den danske ølkultur.
Den 1. maj begynder Royal Unibrew at brygge craft-beer - mikroøl - fra Albani i Odense.
Mikrobryggeriet er 900 kvadratmeter stort, får 12 tanke med en samlet kapacitet på op til 10.000 liter pr. tank, og så har man hele øl-koncernens økonomiske muskelstyrke i baghånden - en egenkapital på tre milliarder og et overskud i 2016 på en milliard kroner.
Men faktisk tror både konkurrenter, ølnydere og eksperter med indsigt i branchen på, at alle de små mikrobryggerier vil nyde godt af storebrors indtog på markedet.
Det vil skabe endnu mere fokus på en tendens, der har præget markedet de seneste år, og som indebærer, at otte til ni procent af ølsalget nu udgøres af øl fra små bryggerier.
Det mener professor på SDU Dannie Kjeldgaard. Han fremhæver, at udviklingen i Danmark er brugerbåret.
Det er forbrugerne selv med Danske Ølentusiaster i spidsen, der har tvunget bryggerierne til at lytte til folkets krav om flere smagsnuancer i ølprodukterne.
Kravet har været så massivt, at både Carlsberg og nu også Royal Unibrew har åbnet mikrobryggerier, der beviser, at de kan mestre øllets kunst helt ud i de yderste smagsnoter.
Mikrobryggeriet i Odense får 25 til 30 forskellige ølprodukter, som man kan smage i bryggeriet, der også får et showroom.
Fantastisk nyhed
Indehaver af Midtfyns Bryghus, Eddie Szweda, kalder det for en fantastisk nyhed, at Royal Unibrew nu kaster sig over en trend, som de mindre bryggerier har banet vejen for.
- Selvfølgelig er de en konkurrent. De har flere ressourcer til marketing og logistik, men de er også med i samarbejdet med de øvrige fynske mikrobryggerier. Det bliver er en fordel for hele ølbranchen på Fyn, siger Eddie Szweda.
Formanden for Danske Ølentusiatser i Odense, Klaus Rehkopff, er også begejstret.
- Jo mere øl, desto bedre. Vi vil have mangfoldighed og noget overraskende. Mikrobryggerierne opstod i 1990'erne som modtræk mod det fattige udvalg af øl. Nu er de store også vågnet op, siger Klaus Rehkopff, og Eddie Szweda er enig.
- Jeg skal ikke sælge millioner af øl for at have min forretning kørende. Ligesom inden for vin er der "bag in box" på den ene side og barolo og brunello på den anden side.
Ifølge Klaus Rehkoppf er der masser af potentiale for at sælge endnu flere specialøl fra supermarkedets hylder.
Eddie Szweda forventer i højere grad, at Albani kommer til at konkurrere med Carlsberg og Vestfyen på specialølsområdet.
- Det bliver ligesom inden for vin. Forbrugerne udvikler deres smag, og nogen gange vil man gerne have den billige vare, når man holder fest, men så kommer den dyre vin på bordet, når man skal forkæle smagsløgene. I Danmark bliver der generelt set lavet rigtigt godt øl inden for begge kategorier, siger Eddie Szweda.