KL åbner telefonhotline efter 11.000 pas-fejl
Artiklen er mere end 30 dage gammel
kopieret!
Fyns Politi har oplevet en telefonstorm, efter at 11.000 pas er blevet udstedt med fejl i 43 kommuner.
Kommunernes Landsforening (KL) etablerer nu en telefonhotline til borgere, der skal rejse til udlandet i de kommende dage og er i tvivl, om de har modtaget et fejlbehæftet pas.
Det sker efter en leverandørfejl, som har gjort, at 10.947 pas udstedt siden 2. februar ikke har fingeraftryk optaget på chippen.
Det skriver KL i en pressemeddelelse.
Fyns Politi oplyser, at man har oplevet en telefonstorm i forbindelse med problemet.
KL henstiller til, at det kun er borgere, der skal rejse inden tirsdag 31. marts, der skal kontakte hotlinen. Og at man inden da tjekker sin egen kommunes hjemmeside for specifik information.
Borgerservice i 43 af landets kommuner har udstedt 11.000 pas med fejl, som betyder, at rejsende risikerer at blive afvist ved paskontrol i udlandet.
Skal man ud at rejse i den nærmeste fremtid, gælder det derfor om at henvende sig til borgerservice så hurtigt som muligt og få et nyt. Har man forsøgt det, kan man dog ringe til KL, der kan oplyse, hvorvidt passet indeholder fejl.
Hvis det er tilfældet, skal du selv kontakte borgerservice i en kommune for at få udstedt et nyt eller midlertidigt pas.
Hotlinen er kun åben for dig, hvis du bor i en af de 43 kommuner, hvor der er udstedt fejlbehæftede pas.
Den gælder for borgere, der har fået udstedt deres pas i perioden 2. februar til 26. marts, og hvis du ikke kan komme igennem til borgerservice i din egen kommune.
- Hav dit pasnummer klar, når du ringer til hotlinen på telefonnummer 70 20 00 00. Den er åben lørdag klokken 10-17 og søndag klokken 10-21, skriver KL.
Det er et problem med et computerprogram hos virksomheden bag pas-produktionen, der er skyld i fejlene. Fejlene betyder, at der ikke er optaget fingeraftryk på chippen i passet.