Ny jernbane: Slingrekurs skaber vrede på Vestfyn
Artiklen er mere end 30 dage gammel
kopieret!
Den nye transportministers udtalelser om, at der ikke er penge til en ny jernbanelinje over Vestfyn, skaber vrede og frustrationer.
Staten har allerede brugt over 60 millioner kroner på opkøb af ejendomme langs en af de mulige linjeføringer for de kommende nye jernbane over Vestfyn. Og en lang række andre sager er undervejs. Hele sagen har været i høring, og planerne var klar til at bliver lagt på ministerens bord.
Men i et folketingssvar skriver den nytiltrådte minister, Ole Birk Olesen, LA, at der alligevel ikke er finansiering for udvidelsen af den vestfynske jernbane.
Vestfyn får sin jernbane
Togfonden, der blandt andet indeholder en ny jernbane på Vestfyn, er sikret med den finanslov, Folketinget vedtog fredag.
Regeringen har indset, at et flertal i Folketinget bestående af Dansk Folkeparti, Socialdemokraterne, Radikale Venstre, SF og Enhedslisten, bakker op om Togfonden og har derfor taget den med i finansloven.
Dermed skulle det være sikret, at der skal bygges en ny jernbane mellem Odense og Fredericia, skriver Fyens Stiftstidende.
Den ny jernbane til mere end fire milliarder kroner skal gøre det muligt med timedrift mellem landets største byer.
Venstre, Det Konservative Folkeparti og Liberal Alliance er modstandere af Togfonden og har tidligere sået tvivl om gennemførelsen af den vestfynske jernbane.
Men i lyset af, at et flertal vil kunne fremsætte et ændringsforslag til finansloven henover hovedet på regeringen, er Togfonden taget med i finansloven.
Der var ellers glæde på Vestfyn for få uger siden, da den nye finanslov faldt på plads. Finanslovsaftalen sikrede den nye fynske jernbane, der skal skaffe højhastighedstog mellem landets største byer.
Men nu er glæden vendt til vrede og frustrationer blandt berøre lodsejere og politikere på Vestfyn.
Kan ikke udbygge sit landbrug
En af de berørte landmænd er Nicolai Laier. Han vil gerne udvide sin gård på Søndersøvej ved Vissenbjerg. Men er umuligt på grund af togplanerne.
Staten vil ikke opkøbe gården, før der er sikkerhed for, at jernbanen bliver til noget. Og indtil da kan han heller ikke udbygge produktionen.
- Det er irriterende med den usikkerhed, der nu igen opstår om projektet. Som lodsejer eller boligejer langs med den planlagte jernbanelinje ved du ikke, om du kan noget som helst. Staten er ikke forpligtet til at opkøbe, og de holder os hen med snak. Der her er træls, siger Nicolai Laier.
- Enten skal de beslutte, at den skal laves, og så gå i gang. Eller også skal de fjerne planerne helt. Der kan ikke hjælpe noget, at politikere fra den ene dag til den anden kommer og siger, at de vil de ene, og så vil de pludselig noget andet. Man må stå ved de aftaler, der er lavet, siger Nicolai Laier.
Her på Søndersøvej ved Vissenbjerg ligger Nicolai Laiers landbrug. Lige der, hvor jernbanen kunne komme til at ligge:
Borgmester kræver klarhed
Borgmester i Assens Kommune, Søren Steen Andersen, Venstre, kræver også klarhed over projektet.
- Der er ikke brug for noget usikkerhed. Uanset hvad der måtte ske, så har borgerne behov for, at der er sikkerhed omkring deres ejendomme og omkring forløbet. Vi har behov for, at der er sikkerhed for banen og for linjeføringen, siger borgmester i Assens Kommune, Søren Steen Andersen, Venstre.
- Vi ser det som vores opgave at få bragt ro på, siger borgmester Søren Steen Andersen.
Jørgens barndomshjem trues af jernbanen
Mens politikerne ikke kan blive enige om linjeføringen af den nye jernbane, går en lang række fynboer rundt i uvished.
Jørgen Kristensen viser rundt i den parklignende have til hans barndomshjem på Margaardvej i Nørre Aaby. Han udpeger træer, der har stået, siden han var dreng. Kastanjen, bøgen og birketræet.
- Det er sådan noget, man aldrig vil kunne flytte med sig.
Sammen med hustruen Lisbeth overtog han huset for seks år siden. Uvidende om en ny linjeføring for den vestfynske jernbane ville komme til at true idyllen. Aftalen om togfonden og det ekstra spor henover Vestfyn blev lavet i 2014, og siden da har de levet i uvished. Den nuværende regering er ikke enige i planerne om den nye jernbanestrækning, og derfor er der ikke sat penge af til projektet.
Det betyder, at parret lever i stilstand i forhold til deres hjem.
- De drømme vi har om at lave skov nede i marken og lave et orangeri, vil vi ikke bruge penge på, hvis det skal rives ned om kort tid, siger Lisbeth Kristensen.
- Vi stå i et vadested og ved ikke, hvad vi skal.
Huset og især den store have betyder meget for parret.
- Det var min far, der startede på det, fordi han fik en masse roser, som vi skulle have plantet et sted, siger Jørgen Kristensen, hvorefter Lisbeth grinende bryder ind.
- Og så udviklede det sig.
Hvis den nordlige linjeføring af den nye vestfynske jernbane bliver en realitet, så må parret snart flytte.
- Jeg tror, det bliver rigtig svært. Det tror jeg helt sikkert, siger Jørgen Kristensen.
Nu håber parret bare, at der snart kommer en afklaring - om deres hjem bogstaveligt talt er købt eller solgt.
Virksomhed må opgive at ansætte nye medarbejdere
Mandag kunne vi fortælle, at usikkerheden koster virksomheden Danlad i Ejby en række ordrer, fordi virksomheden ikke kan udbygges. Det kan den ikke, så længe placeringen af den nye jernbane ikke ligger fast.
- Vi kunne have ansat 10 nye medarbejdere, fortæller Trine H. Lund, logistikansvarlig hos Danlad i Ejby.
En af tre mulige linjeføringer går lige igennem Danlads produktionshal. Med udsigt til stort tab ved flytning af virksomheden har direktøren bebudet, at en stor del af produktionen i givet fald flyttes til udlandet.
Dermed står over 40 af de 65 ansatte til at miste jobbet.