Revner i asfalten: Lillebæltsbro skal repareres nu
Artiklen er mere end 30 dage gammel
kopieret!
Fredag aften går Vejdirektoratet i gang med en hastereparation af asfalten i det ene spor på Den Ny Lillebæltsbro. Arbejdet vil tage op til tre uger.
Vejdirektoratet har konstateret revner i asfalten på Den Ny Lillebæltsbro i vejbanen i retning mod Jylland. For at undgå at forværre skaderne er det nødvendigt at reparere asfalten straks.
Det skriver Vejdirektoratet i en pressemeddelelse.
Samtidig skal reparationerne være afsluttet, inden den planlagte renovering af Den Gl. Lillebæltsbro starter i midten af maj, hvor denne bro vil blive spærret for trafik.
Fynske broer får snart ansigtsløft
I de kommende måneder vil flere fynske broer blive repareret for at sikre, at de kan holde mange år endnu.
Der skal passes godt på de fynske broer, og derfor får de i de kommende måneder besøg af Vejdirektoratet, så broerne kan holde mange år endnu.
Tre fynske broer vil få besøg af Vejdirektoratets anlægsarbejdere, der skal udbedre skader og forny broernes beskyttelse mod det danske vejrlig. Det skal give de mest trængende broer en ansigtsløftning og dermed forlænge deres levetid.
- Velfungerende broer spiller en vigtig rolle, både når mange danskeres hverdag skal hænge sammen, og når erhvervslivets gods skal transporteres effektivt fra A til B. Men broerne bliver løbende slidt, siger Michael Kirkfeldt, der er drifts- og anlægsdirektør i Vejdirektoratet.
- Så hvert år, når foråret melder sig, går vi i gang med at fremtidssikre broernes bærende konstruktioner og udskifte de nedslidte dele. For den løbende vedligeholdelse af broer er med til at forlænge deres levetid og sikrer, at de danske bilister fortsat kan komme nemt og sikkert rundt i hele landet, forklarer han.
I det fynske område drejer det sig om de to lillebæltsbroer og Langelandsbroen. På den gamle lillebæltsbro skal der ske en hovedistandsættelse, mens den nye skal repareres for revnet asfalt i det langsomme motorvejsspor.
For at minimere generne forsøger Vejdirektoratet som udgangspunkt at holde broen åben for trafik på trods af reparationerne.
... også i weekenderne
Reparationsarbejdet starter derfor allerede fredag aften 20. april og forventes at vare to-tre uger, hvor der vil blive arbejdet på broen hele døgnet - også i weekender og på helligdage.
Asfaltreparationen betyder, at nødspor og den tunge vognbane i retning mod Jylland vil være spærret hele døgnet fra fredag 20. april og fremefter, indtil arbejdet er afsluttet.
Der vil desuden i en kort periode kun være én vognbane farbar over broen i retning mod Jylland om aftenen og natten.
Langelandsbroen går ind i sidste fase
Renoveringen af Langelandsbroen er gået ind i den sidste fase. Arbejdet begynder fra Siøsund-siden og flyttes derefter i etaper hen over broen.
Når renovering af Langelandsbroen går ind i den sidste fase vil det betyde, at både gående og cyklister skal forberede sig på i en periode at forholde sig anderledes til turen over Rudkøbing Løb.
Under hele arbejdet vil det sydgående gang- og cykelareal hen over broen nemlig blive inddraget til byggeplads.
Cyklister og fodgængere bliver derfor henvist til den modsatte side. Denne ændring er trådt i kraft i forbindelse med, at entreprenøren er gået i gang med at oprette byggepladsen.
Stilladser vil hænge under broen
For at mindske omfanget af de reparationsarbejder, som vil genere trafikken, vil arbejdet hovedsageligt foregå fra ophængte stilladser på undersiden af brodækket. En del af arbejdet gennemføres desuden inde i selve brokassen.
Arbejdet omfatter blandt andet katodisk beskyttelse af broens armering og reparation af broens beton. Det samlede arbejde varer fra april i år til slutningen af 2019. I første omgang vil arbejdet foregå i den vestlige del af broen på Siøsund-siden og flyttes derefter i etaper hen over broen.
På broen vil der i perioder under reparationsarbejdet være lysregulering, som er styret på tid og samtidig programmerer efter trafikintensiteten.
Arbejdet forventes dog ikke at give større gener for trafikanter på broen, oplyser Vejdirektoratet.
Gammel Lillebæltsbro lukkes i 20 uger
Den gamle Lillebæltsbro skal igen renoveres og lukkes for trafik i år og næste år. Sidst skabte det mange problemer for landmændenes transport over broen, men det vil Vejdirektoratet komme i forkøbet med et møde.
Tiden nærmer sig, hvor den 82 år gamle Lillebæltsbro skal renoveres endnu en gang.
Det kommer til at betyde, at broen skal være totalspærret for trafik i en sammenhængende periode på 20 uger i både 2018 og 2019.
Al trafik, der normalt går over den gamle Lillebæltsbro, skal i stedet ledes over den nye Lillebæltsbro.
Men det er ikke alle køretøjer, der må køre over den nye bro. Nogle køretøjer kører simpelthen ikke hurtigt nok, og det vil derfor skabe trafikale problemer, hvis de kommer på den nye Lillebæltsbro.
Og netop dét blev et problem, da broen sidst blev renoveret i 2016. Der skabte det problemer for de fynske landmænd, maskinstationer og entreprenører, der normalt krydser Lillebælt i forbindelse med deres arbejde. Men fordi deres køretøjer ikke kan køre hurtigt nok, er den nye Lillebæltsbro ikke en mulighed for dem.
Vejdirektoratet ønsker at stille en løsning til rådighed, så de samme problemer ikke opstår under renoveringen af broen i år og næste.
Det skal ske ved et møde mellem det pårørte erhvervsliv med langsomkørende køretøjer og Vejdirektoratet i slutningen af januar.
- Vi ved, hvor vigtigt det er for denne type erhverv at kunne transportere deres langsomkørende køretøjer over Lillebælt. Nu da de ikke kan benytte Gl. Lillebæltsbroen i to lange perioder de næste to år, vil vi tilbyde det bedst mulige alternativ til transport over Lillebæltsbroen, siger projektleder Shahriar Honar.
Sidst blev det dyrt for landmændene
En af dem, der blev ramt i 2016 var Lars Christiansen fra Roerslevgaard Entreprenør Aps.
- Det er deprimerende, at det skal være så bøvlet at komme ud og tjene nogle penge, sagde han til TV2/ Fyn.
Også landmændene Per og Michael Hansen, der i 30 år havde haft kvæg på græs i Jylland, havde problemer med renoveringen. De var blevet nødt til at hente dem hjem til Fyn i stedet.
I 2016 fortalte Lars Christiansen, at en mulig udvej kunne være at hyre en blokvogn, der kunne fragte køretøjerne over broen. Men det ville gå hen og blive en meget dyr løsning på problemet, som hverken han eller hans kunder kunne eller skulle betale.
Landmand Per Hansen foreslog i stedet, at der blev stillet følgebiler til rådighed nogle gange i døgnet, så specialkøretøjer kunne blive ekskorteret over bæltet om aftenen, hvor der ikke er så meget trafik på den nye Lillebæltsbro. Men den løsning var ikke på tale hos Vejdirektoratet i 2016.
Løsning på problemet
Dialogmødet, der bliver afholdt den 25. januar i Vejdirektoratets kantine i Middelfart, skal åbne op for en løsning på de problemer, der igen kunne dukke op under renoveringen af broen. Under mødet vil deltagerne få udleveret et spørgeskema, som skal udfyldes og afleveres efter mødet.
Svarene på spørgeskemaet vil indgå i en analyse, som skal danne grundlag for de bedst mulige transportmuligheder.
- Derfor håber vi at se repræsentanter for branchen på vores informationsmøde, så vi kan indsamle input. Det er vigtigt for os i Vejdirektoratet at lytte til vores interessenter, siger projektleder Shahriar Honar.
Det er endnu uvidst præcist hvornår den gamle Lillebæltsbro lukker.