Sporarbejdet begynder: Færre tog fra Fyn
Artiklen er mere end 30 dage gammel
Lørdag begynder Banedanmarks sporarbejde omkring Ringsted, og det får indflydelse på togtrafikken på Fyn. I myldretiden vil der køre to tog i timen.
Der kommer til at køre færre tog mellem Odense og København fra lørdag morgen. Det kan betyde trængsel i togene og længere rejsetid, skriver DSB på deres hjemmeside.
Der kommer til at køre to tog i timen i myldretiden mellem klokken 6.00 og 8.00 fra Odense til København. Der er dog kun cirka 10 minutter mellem afgangstidspunkterne for de to toge.
Mellem klokken 8.00 og 16.00 vil der kun køre et enkelt tog i timen fra Odense til København, og i eftermiddagens myldretid fra 15.00 til 17.00, kører der igen to tog i timen.
DSB: Brug rejseplanen
Årsagen er, at Banedanmark nu går i gang med anden fase af det sporarbejde, der bliver lavet omkring Ringsted. Det betyder, der ikke kan køre så mange toge som normalt på strækningen mellem Slagelse og Ringsted.
Informationschef hos DSB, Tony Bispeskov, anbefaler, at pendlere sørge for at holde sig opdateret ved hjælp af Rejseplanen.
- Vi opfordrer til, at man bruger rejseplanen. Den er designet sådan, at den viser den hurtigste måde at komme frem til sin destination på, siger han.
På deres hjemmeside anbefaler DSB, at man overvejer at flytte sit rejsetidspunkt til uden for myldretiden, da det vil gøre det lettere at få en plads.
Flere veje spærres og ensrettes: Letbanen tager fat på nyt sporarbejde
Endnu en omgang vejarbejde i forbindelse med etablering af letbanen rammer det vestlige Odense fra i dag, mandag.
Mandag 25. marts er der letbaneaktivitet på Højstrupvej, når Odense Letbane tager fat på sporarbejdet på en ny strækning i det vestlige Odense.
Der bliver lavet en midlertidig indkørsel til Vermundsvej, der skal bruges som adgangsvej til området nord for Højstrupvej, da Uffesvej bliver midlertidigt spærret ud mod Højstrupvej, mens der skal graves ud og lægges skinner.
Frodesvej og Thorvalds Vænge lukker desuden også permanent mod Højstrupvej.
På grund af de ændrede adgangsveje i området, bliver der også ændret på parkeringsforholdene.
Mens sporarbejdet står på, er det kun tilladt at parkere i den ene side af Vermundsvej, så der er plads til den øgede trafik. Derimod bliver parkeringsforbuddet på Uffesvej ophævet, så det er muligt at parkere i begge sider af vejen.
I en periode har beboere kunnet kantstensparkere på Højstrupvej – denne mulighed forsvinder også, når sporarbejdet går i gang.
(Artiklen fortsætter under billedet.)
Højstrupvej ensrettes
Fra mandag 1. april den nordlige del af Højstrupvej mellem Rismarksvej og Møllemarksvej i det nordvestlige Odense.
Mens arbejdet bliver udført er Højstrupvej ensrettet i retning mod Møllemarksvej og Idrætsparken.
Arbejdet forventes at vare frem til sommer.
For bilister er der omkørsel via Møllemarksvej og Bystævnevej.
Cyklister og fodgængere kan forsat passere Højstrupvej i begge retninger, og der vil være mulighed for fodgængere for at passere på tværs af Højstrupvej flere steder på strækningen, så det er muligt at krydse arbejdsarealet.
Mulighed for refusion
Ifølge DSB's hjemmeside vil der være mulighed for delvis refusion for de pendlere, der rejser på strækningen mellem Korsør og Roskilde i den periode, hvor sporarbejdet står på.
Konkret betyder det, at man kan få op til 30 dage refunderet på sit pendlerkort. Derudover vil der også være mulighed for at få flere zoner på sit pendlerkort.
Her kan du læse hele DSB's oversigt over betydningen for rejser fra Fyn til Jylland.
Fynsk sporarbejde udløser rekorderstatning
Sporarbejde på Fyn har medført voldsom stigning i antal krav til DSB om kompensation for forsinkelser.
Forsinkelser i togdriften koster ikke blot besvær og ærgrelse for de rejsende. I maj betalte DSB 3,6 millioner kroner i økonomisk kompensation alene til pendlere.
Det er det højeste beløb nogensinde på en måned, skriver virksomheden i en pressemeddelelse.
Det vælter ind med krav om kompensation fra rejsende, der i modsætning til pendlere tilmeldt rejsetidsgarantien ikke modtager automatisk kompensation.
Derfor har virksomheden ansat 11 vikarer, der skal hjælpe med at behandle de store bunker af krav.
I maj modtog DSB 16.000 krav. På en gennemsnitlig måned er tallet 3000, og derfor er der behov for ekstra mandskab, forklarer Aske Wieth-Knudsen, som er chef for forretningsudvikling.
- Det er en ekstraordinær situation, der betyder, at vi må gøre noget særligt og sørge for, at kunderne kan få hurtigt svar på deres henvendelse, siger Aske Wieth-Knudsen i en pressemeddelelse.
Han fortæller, at svartiden i øjeblikket ligger på tre til fire uger. Normalt kan man behandle disse krav på en uge eller op til 10 dage.
Sporarbejde på Fyn i forbindelse med Kristi himmelfartsdag og pinsen er hovedårsagen til det ekstra arbejde i den afdeling, hvor man behandler krav om rejsegaranti.
Rejsende kan søge kompensation, hvis deres fjern- eller regionaltog er mere end en halv time forsinket i forhold til den planlagte ankomst.
Kompensationens størrelse afhænger af, hvor stor forsinkelsen er. Den spænder fra 25 procent til 100 procent af billettens pris.