Sukkerchok: Kæmpe minus hos Odense Marcipan
Artiklen er mere end 30 dage gammel
kopieret!
Italiensk datterselskab kostede den fynske virksomhed Odense Marcipan 40 millioner kroner i 2016.
Det har været en dyr fornøjelse for Odense Marcipan at få produceret i Italien.
I det netop offentliggjorte årsregnskab for 2016 trækker det italienske selskab Natural Food ned i regnskabet med 40 millioner kroner.
Før skat landede Odense Marcipan et underskud på 20 millioner kroner mod et overskud på otte millioner kroner året i forvejen.
Det italienske selskab, der har produceret marcipanmasse og mandelprodukter til industrimarkedet, blev afviklet i slutningen af 2016, og de tilbageværende aktiver ventes solgt i indeværende år.
Det ventes at pynte på indeværende årsregnskab.
Ud over den ekstra udskrivning i Italien har marcipanvirksomheden været ramt af de høje danske sukkerafgifter. Det får nu virksomheden til overveje sin produktion i Odense.
Odense Marcipan vendte underskud til overskud
Det har ikke skortet på modvind for Odense Marcipan i 2015. Alligevel har selskabet stoppet års underskud.
Et af Danmarks bedst kendte firmaer blandt de sliksultne, Odense Marcipan, har kæmpet mod høje afgifter og stigende råvarepriser i 2015. Alligevel er det lykkedes at give et overskud efter tre års underskud.
Det viser regnskabet for Odense Marcipan, der er offentliggjort onsdag.
- Resultatet anses for tilfredsstillende, når der henses til generelt vanskelige markeds- og prisforhold for selskabets strategisk vigtigste råvarer, skriver Odense Marcipan.
Det tilfredsstillede resultat lyder på 3,3 millioner kroner efter skat. I 2014 gav Odense Marcipan et underskud på 3,2 millioner kroner, og i 2013 blødte bundlinjen med 12,6 millioner kroner.
Siden da er omsætningen steget solidt. I 2015 blev der solgt for 436 millioner kroner marcipan og andre sukrede produkter, og det var for små 50 millioner kroner mere end i 2014.
- Selskabet har i 2015 fastholdt eller forbedret sin markedsposition på de fleste markeder.
- Men det fortsat kraftige afgiftstryk i Danmark har, sammen med betydelige stigninger i råvarepriserne, påvirket afsætningen på hjemmemarkedet i negativ retning, skriver Odense Marcipan.
De stigende priser på mandler har også givet modvind i udlandet, men Odense Marcipan har ifølge regnskabet modvirket det med "omkostningsreducerende tiltag".
Mandelpriserne steg voldsomt i 2015, da tørke i den amerikanske delstat Californien kørte høsten af sporet.
Samtidig blev mandelproducenterne voldsomt kritiseret, da mandelproduktion kræver store mængder vand. Det kræver 4,2 liter vand at dyrke én mandel.
2016 forventes ikke at blive idel lykke for Odense Marcipan. Råvarepriserne vil stadig være høje og svingende, konkurrencen hård og afgifterne høje. Derfor forventer Odense Marcipan kun et resultat, der er marginalt bedre end 2015.
- Det fortsatte kraftige afgiftstryk i Danmark forventes fortsat at påvirke afsætningen på hjemmemarkedet og kan på strategisk langsigtede beslutninger medføre reduceret engagement i Danmark, skriver ledelsen i regnskabet.
En del af indtjeningen skulle have været forbedret igennem datterselskabet Bæchs Conditori i Hobro, der producerer og markedsfører dybfrossen finkonditori, hel- og halvfabrikata til bagerier og detail-markederne i Norden.
Men ifølge ledelsesberetningen har man ikke fået den forventede indtjening.
Odense Marcipan har dog fastholdt eller forbedret sin position på de fleste markeder og i de fleste segmenter.
Alligevel faldt omsætningen med 38 millioner til 398 millioner kroner, hvilket dog hovedsageligt skyldes faldende råvarepriser.
Det er lykkedes at fastholde buttofortjenesten på 85 millioner kroner - på niveau med 2015.
Koncernen forventer dog betydelige udfodringer i 2017.
Odense Marcipan skal spare 20 procent på energien
Samarbejde med Energi Fyn skal nedbringe energiforbruget med en femtedel hos verdens førende marcipanproducent, Odense Marcipan
Energi Fyn og Odense Marcipan har indgået et Energi- og klimapartnerskab, der skal bidrage til at nedbringe Odense Marcipans energiforbrug og CO2-udledning med 20 procent.
Det oplyser parterne i en pressemeddelelse.
Hos Odense Marcipan har man igennem de seneste seks år med succes arbejdet med forskellige energibesparende projekter. Det har fået virksomheden til at lave en ambitiøs strategi, som frem mod 2020 skal reducere virksomhedens energiforbrug og CO2-udledningen med 20 procent.
Hos Energi Fyn glæder det energisparechef Henning Rask, at Odense Marcipan kan se en fordel i at indgå et Energi- og klimapartnerskab med Energi Fyn.
- En af de store fordele ved et Energi- og klimapartnerskab er, at vi yder totalrådgivning og kommer hele vejen rundt, forklarer Henning Rask.
Hos Odense Marcipan er man allerede nu i gang med at planlægge og igangsætte de første konkrete projekter.
- Vi har lavet et estimat på, hvilke energibesparelser en række konkrete projekter vil resultere i. Der er tale om flere projekter, der vil betyde radikale ændringer i vores måde at skabe energi på og i vores forbrug af el, varme og vand, fortæller Johnny Engberg.
Næsten 3 ud af 4 danske virksomheder har foretaget energispareaktiviteter inden for de seneste 5 år, og mere end halvdelen af virksomhederne forventer at gennemføre flere aktiviteter de kommende år.
Energi Fyns mål er at indgå Energi- og klimapartnerskaber med flere fynske virksomheder og dermed få flere virksomheder til at sætte fokus på deres klimaindsats.
Den intensive konkurrence på de nordeuropæiske markeder forventes at fortsætte. Det samme gør de store udsving i råvarepriserne.
Koncernen, der er ejet af noske Orkla, har fortsat en pæn formue.
Egenkapitalen er på 105 millioner kroner.
Odense Marcipan havde i det seneste regnskabsår ansat, hvad der svarer til 147 heltidsmedarbejdere.