Ukrainske flygtninge er ankommet til Odense
Artiklen er mere end 30 dage gammel
kopieret!
Pasproblemer forsinkede bus med ukrainske flygtninge ved den dansk-tyske grænse i flere timer.
Den bus med flygtninge fra Ukraine, som TV 2 Fyn har fulgt siden afgangen fra Odense forleden, er tæt på ankomst til Fyn.
TV 2 Fyns reporter Frederik Zeuner fortæller fra bussen, at bussen blev tre timer forsinket i Padborg ved den dansk-tyske grænse på grund af pasproblemer.
Problemerne blev løst og bussen forventes at ankomme til Odense omkring klokken 08.00.
Oprindeligt var det meningen, at bussen skulle køre til Strib, men kører altså i stedet til Odense.
Bussen forlod den polske storby Krakow torsdag aften med 15 flygtninge ombord. Ved grænsen blev to af flygtningene samlet op af familie.
De resterende 13 er stadig med i bussen mod Odense.
- Grunden til det længere ophold i Padborg er, at to af ukrainerne ikke havde biometrisk pas. Dem med biometrisk pas er fri til at rejse ind i Danmark. De to uden biometrisk pas skal søge asyl, og det er den proces, der nu er startet, fortæller Frederik Zeuner.
Broafgiften på Storebæltsbroen kan være nøglen til en fast forbindelse over Kattegat
Indtægter fra Storebæltsbroen kan komme i spil til at betale for en vej- og togforbindelse over Kattegat.
Netop som et borgerforslag har fået støtte nok til, at Folketinget igen skal diskutere, om Storebæltsbroen skal gøres gratis, viser en ny undersøgelse, at indtægter fra Storebæltsbroen kan få en fast forbindelse over Kattegat til at blive en realitet.
Undersøgelsen indeholder en helt ny model for det enorme byggeprojekt: nemlig at slå økonomien i Storebæltsbroen sammen med Kattegatforbindelsen, skriver Politiken fredag.
Overskuddet på Storebæltsbroen er nemlig så stort, at begge forbindelser vil kunne være betalt 25 år efter åbningen.
Med det greb vil en fast forbindelse over Kattegat ifølge undersøgelsen kunne bygges uden penge fra statskassen
Prisen for at bygge to broer over Kattegat fra henholdsvis Jylland og Sjælland til Samsø, en ny motorvej og jernbane på Samsø og i Østjylland samt en helt ny jernbane fra Ringsted til Kalundborg er på 110 milliarder kroner.
Det viser et notat, der er udleveret til Folketingets transportordførere, og som Politiken har fået aktindsigt i.
Ifølge notatet, der sammenfatter de næsten færdige resultater af en forundersøgelse af projektet, vil en forbindelse over Kattegat på næsten alle måder være en bedre forretning for samfundet, end tidligere beregninger har vist.
Den forventede byggepris vurderes således at være over ti milliarder lavere end beregnet i den seneste undersøgelse fra 2018.
Desuden viser nye prognoser, at langt flere togpassagerer og lidt flere bilister end tidligere vurderet vil benytte den nye forbindelse, som vil give en rejsetid med tog mellem København og Aarhus på én time og otte minutter.
En fast forbindelse over Kattegat kan tidligst stå klar i 2038, og vil kunne spare bilister næsten en times kørselstid mellem de to byer.
Undersøgelse viser halv pris
Samlet indebærer det ifølge Politiken, at en fast forbindelse vil kunne bygges med et statstilskud på 21 milliarder kroner. Det er halvt så meget, som tidligere estimeret.
At slå økonomien sammen med Storebælt løser ifølge Politiken den gordiske knude, som hidtil har gjort Kattegat-projektet urealistisk.
Det skyldes, at rød blok kræver, at der også kommer en jernbane, men det har hidtil været for dyrt for statskassen.
Transportminister Trine Bramsen (S) vil ikke udtale sig om regeringens holdning til at bygge en Kattegatbro med penge fra Storebælt.
De Konservative ser positivt på en sådan model, mens Venstre endnu ikke har taget stilling.