Endnu en politianmeldelse af skandaleramte boliger
Artiklen er mere end 30 dage gammel
kopieret!
Kerteminde Kommune har politianmeldt bygge- og boligudlejningsvirksomheden Grønnely. 1. november flyttede lejere ind i nyopførte lejligheder, selvom der hverken var byggetilladelse eller ibrugtagningstilladelse.
Efter flere skandaler med Grønnelys byggeri af udlejningsboliger i det gamle rådhus og den tidligere Rema 1000-bygning i Langeskov har Kerteminde Kommune politianmeldt bygge- og boligudlejningsvirksomheden.
Det sker, fordi Grønnely lod lejere flytte ind i de nye boliger 1. november, selvom hverken byggetilladelse eller ibrugtagningstilladelse var givet.
Valdemars Slot sat til salg for svimlende millionbeløb
Efter længere tids ballade om Valdemars Slot er ejerne blevet enige om at sælge slottet efter 344 år i familien.
Søstrene Caroline Fleming og Louise Iuel Albinus er blevet enige om at sælge Valdemars Slot på Tåsinge. Det bekræfter ejendomsmægler Asger Olsen over for TV 2 Fyn.
Pris: 165 millioner kroner.
- Det er et af Danmarks mest markante og historiske godser, så det er spændende at få lov til at arbejde med dansk kulturarv, siger Asger Olsen.
Den seneste tid har der været ballade om slottet. Søstrene, der hver især ejer 50 procent af slottet, nåede ikke til enighed om at godkende regnskabet for selskabet, som ejer Valdemars Slot.
Men familien, der har ejet Valdemars Slot i 344 år, er blevet enige om at sælge.
- Det er vigtigt, at parterne er enige om at sælge. På den måde er der ro på i baglandet, forklarer ejendomsmægleren.
Er der købere til et slot som Valdemars Slot?
- Ja. Det er meget enkelt.
Hvem har brug for 6.000 kvadratmeter?
Alene slotsarealet er på 6.000 kvadratmeter, og der er en lejlighed på 550 kvadratmeter. Der er forskellige typer købere, der har pengene og kan være interesseret.
- Det kan være nogle, der vil bruge det som et traditionelt gods, altså bo der og drive det som et gods, siger Asger Olsen.
- Det kan også være nogle, der bare vil have en lejlighed på 550 kvadratmeter og så køre det videre, som det er i dag (museum, red.). Det er ikke ret mange, der har brug for 6.000 kvadratmeter, fortsætter han.
Bygget til kongesøn - men han døde i krig
Valdemars Slot blev bygget af kong Christian IV til hans søn, Valdemar Christian, der overtog slottet allerede som otteårig. Slottet blev opført mellem 1639 og 1644. Valdemar Christian døde i krig i 1656.
I 1677 blev slottet overtaget af den danske søofficer Niels Juel, som restauraurede slottet og gav hovedbygningen sit nuværende udseende.
Valdemars Slot drives i dag som en sammensat virksomhed med driftsområder inden for landbrug, skovbrug, udlejning, turisme, hotel og restauration.
Hovedbygningen er åbent for publikum i sommersæsonen og er en af Fyns største turistattraktioner.
- Vi havde givet bygherren frist til at få tingene bragt i orden senest sidst på ugen i sidste uge. Mandag var vi så på besigtigelse på stedet og kunne konstatere, at der var flyttet beboere ind, fortæller vicekommunaldirektør Claus Lade til TV 2 Fyn.
Han ønsker ikke at stille op til yderligere interview, men bekræfter, at Grønnely er blevet politianmeldt.
Ramt af flere skandaler
Ifølge fyens.dk modtog Kerteminde Kommune fredag den sidste dokumentation, der var nødvendig for at kunne udstede byggetilladelsen. Ibrugtagningstilladelsen mangler dog fortsat, og derfor er det ulovligt for lejerne at bo i boligerne.
Vicekommunaldirektøren tør ikke give et bud på, hvornår ibrugtagningstilladelsen bliver bragt i orden. Derfor er genhusning af beboerne også en sag mellem Grønnely og lejerne.
Se kortet: Nu skal du snart betale for parkering endnu flere steder
Nye områder med betalingsparkering og beboerlicens skal sikre kommunen et millionbeløb i parkeringsindtægter. Beboere i Skibshuskvarteret jubler over udsigten til nye parkeringsregler, der vil gøre det mere besværligt for udefrakommende.
I Odense skal der fremover være flere steder, hvor du skal betale for at parkere, og samtidig skal der være flere boligområder, hvor det skal være lettere for beboerne at finde en ledig parkeringsplads.
Sidstnævnte glæder Mette Kragh Jacobsen fra Bredstedgade i det centrale Odense sig over. Hun har kæmpet for at få indført beboerlicens i sit område.
- Der er virkelig pres på. Der er rigtig mange pendlere, som arbejder i byen og sætter deres biler her, siger Mette Kragh Jacobsen, der ofte må bruge omkring ti minutter på at finde en ledig plads.
I Odense er der udpeget tre boligområder, som ifølge By- og Kulturforvaltningen bør have parkeringslicenser.
Ud over den inderste del af Skibshuskvartet, hvor Mette Kragh Jacobsen bor, gælder det også den inderste del af Hunderupkvarteret og den inderste del af Munkebjergkvarteret.
11 nye områder med betalingsparkering
Derudover har By- og Kulturforvaltningen i Odense udpeget 11 områder, som i dag er gratis kommunale parkeringspladser. Her lægger forvaltningen op til, at man fremover skal betale.
Betalingsparkering vil ifølge forvaltningen gøre det mindre attraktivt for pendlere i bil at holde gratis tæt på bymidten.
- Biltrafikken stiger, og det kan man se omkring de store arbejdspladser, uddannelsesinstitutioner og boligblokke. Bilerne fylder mere og mere. Vi skal følge udviklingen og se på, hvordan vi skal tilrettelægge parkeringsmuligheder. En licenszone skaber ikke flere parkeringspladser, men omfordeler dem bare, siger Rasmus Bach Mandø, der er kontorchef i afdelingen Trafik og Mobilitet i By- og Kulturforvaltningen i Odense.
Selv om forvaltningen er klar over, at man muligvis blot skubber parkeringsproblemerne længere ud af centrum, håber og forventer man også, at flere betalingspladser i og omkring centrum vil få flere til at cykle eller tage bussen.
90 beboere skrev under på ønske om beboerlicens
At det netop er i Bredstedsgade, at kommunen vil hjælpe de lokale med at parkere, er ikke tilfældigt.
90 beboere i nærområdet har skrevet under på, at de gerne vil have beboerlicens og tidsbegrænset parkering i området. Ad den vej har kommunen fået øjnene op på de lokale problemer, og Mette Kragh Jacobsen håber, politikerne vedtager løsningen.
- Os, der bor her, vil blive bedre stillet i forhold til at få en plads, siger hun.
Sjældent kan hun parkere foran sin lejlighed, og selv om hun er frisk til at gå et stykke fra sin bil og til sin hoveddør, er det synd for de andre i kvarteret.
- Det er synd for børnefamilier og de ældre, der bor her, at de ikke kan parkere tæt på, siger Mette Kragh Jacobsen.
Mindre plads til bilister udefra
Rasmus Bach Mandø tror også, at beboerlicens i boligområder i centrum samt mere betalingsparkering er vejen frem.
- Vi skaber mere plads til de mennesker, der bor i området, og mindre plads til dem, som kommer udefra, så vi har gode erfaringer, siger han.
Ifølge By- og Kulturforvaltningen er der en række fordele og ulemper ved betalingsparkeringen i centrum.
For de erhvervsdrivende vil kunderne lettere kunne finde en parkeringsplads i nærheden af butikken, men det kan også skræmme nogle kunder væk, når de skal til at betale for at holde tæt på butikken, så de kan handle.
Om der vil blive indført betaling for parkering i de nævnte områder, vil blive besluttet på et udvalgsmøde i By- og Kulturudvalget på tirsdag. Hvis de nye zoner bliver vedtaget, vil det træde i kraft i løbet af 2022.
Odense Kommune forventer, at de nye parkeringsændringer vil øge parkeringsindtægterne i kommunen med 2,5 millioner kroner.
Opførelsen af seniorboligerne i Langeskov har flere gange været ramt af skandaler. I maj politianmeldte 3F byggepladsen, fordi udenlandske arbejdere overnattede ulovligt i beboelsesvogne.
Samtidig blev byggeriet cirka tre uger senere stoppet efter flere påbud fra både Arbejdstilsynet og Kerteminde Kommune.
Boligerne nåede dog alligevel at blive bygget færdige, omend lejlighederne ifølge fyens.dk bliver beskrevet som "sminkede lig", inden lejerne flyttede ind 1. november. Dog nåede Grønnely hverken at få byggetilladelse eller ibrugtagningstilladelse i orden.
TV 2 Fyn har forsøgt at få et interview med Grønnely. Det har ikke været muligt, lyder det fra kommunikationschef Maria Krüger Torp.
Direktør Peder Blak skriver følgende i en mail:
”Vi har indleveret al materiale og har efterkommet alle krav som ønsket. Vi arbejder tæt sammen med de dygtige medarbejdere i kommunen, og vi afventer nu kommunens færdigbehandling og dermed ibrugtagningstilladelsen. Vi glæder os over det gode samarbejde med kommunen.”