Fynsk pres på regeringen: Byg motorvej og jernbane i ét hug
Artiklen er mere end 30 dage gammel
kopieret!
Borgmestre vil slå motorvejsudvidelse og jernbane sammen. Det vil hjælpe 71 klemte fynske familier. Blandt andre Benny Hansen og hans familie. Men anlægsloftet er i vejen.
Benny Hansen og hans familie bor få hundrede meter fra den fynske motorvej.
De kommende år vil udvidelsen af den fynske motorvej kombineret med anlæggelsen af den nye jernbane over Fyn, bringe familien i en særdeles klemt situation.
Men nu får de hjælp fra de fynske borgmestre.
For som det ser ud lige nu, skal den vestfynske motorvej udvides hurtigst muligt, imens den nye togstrækning på Vestfyn først forventes at stå klar i 2026.
Derfor lød der allerede i begyndelsen af oktober en klar opfordring fra Benny Hansen: Gå nu i gang med begge projekter samtidig.
Lodsejere rammes dobbelt af jernbane og tredje spor
Penge forhindrer at det tredje spor på motorvejen og den nye jernbanestrækning på Vestfyn laves på én gang. 71 lodsejere må aflevere jord i to omgange.
400 millioner kroner. Så mange penge kan staten spare, hvis man vælger at koordinere etableringen af en ny togbane mellem Odense og Middelfart og udvidelsen af E20 med et tredje spor.
Begge anlægsarbejder er vedtaget, men som det ser ud nu skal motorvejen udvides hurtigst muligt, imens den nye togstrækning på Vestfyn først forventes at stå klar i 2026.
I følge transportministeriet vil i alt 71 lodsejere blive berørt af både udvidelsen af motorvejen og anlæggelsen af den nye jernbanestrækning.
Som det ser ud nu skal disse lodejere således afgive jord til projekterne i to omgange: Først til motorvejen og senere til jernbanen.
- Det skal ske på en gang. Det skal ikke være to adskilte forløb, siger socialdemokraten Julie Skovsby, som er valgt til Folketinget på Fyn.
Lodsejer: Dobbelt så besværligt for os
Benny Hansen og familien bor få hundrede meter fra motorvejen, og står det til ham bør man finde en løsning:
- Når man er i gang med at grave kan man ligeså godt lave begge ting på en gang, siger han og tilføjer, at det tredje spor på motorvejen er noget man kan forvente, når man bor så tæt på motorvejen.
- Men ligefrem en jernbane. Det havde vi ikke lige regnet med, og når de vil lave det i to omgange er det dobbelt så besværligt for os.
I følge Kim Christiansen, Dansk Folkeparti, er der ikke penge til at lave de to projekter på samme tid. Finansieringen kommer nemlig to steder fra.
- Det hele handler om vores anlægslofter. Der er ikke penge til at anlægge jernbanen før efter 2020. Pengene til det tredje spor låner vi hos Sund & Bælt, forklarer Kim Christiansen.
Transportminister Ole Birk Olesen (LA) har ikke ønsket at udtale sig om sagen til TV 2/Fyn.
- Når man er i gang med at grave kan man ligeså godt lave begge ting på en gang. Når de bygger af to omgange, bliver det dobbelt så besværligt for os lodsejere. lyder argumentet fra den klemte lodsejer.
Blot 71 familier bliver som Benny Hansen og hans familie berørt af begge anlægsarbejder. Det viser en rapport fra Transportministeriet.
Borgmestre: Byg nu på én gang
Og nu får de familier altså en hjælpende hånd fra de fynske borgmestre.
Borgmestrene og de fynskvalgte medlemmer af Folketinget afholder mandag deres sædvanlige kvartalsmøde.
Og på dagsordenen er netop udvidelsen af den vestfynske motorvej og anlæggelsen af den nye jernbane over Fyn.
De fynske borgmestre opfordrer nu regeringen og deres kolleger i Folketinget til at slå de to projekter sammen.
- Når nu der alligevel skal anlægges arbejdsveje og flyttes grus og bygges arbejdsboliger, så lad os da slå projekterne sammen, siger borgmester i Assens, Søren Steen Andersen.
Anlægsloft i vejen
Vælger man at koordinere de to anlægsarbejder, vil det ikke bare spare de berørte lodsejere gener. En koordinering vil også betyde en besparelse for statskassen på 400 millioner kroner. Det viser en rapport fra Cowi.
Den store hage ved det forslag er imidlertid, at der, som situationen ser ud lige nu, ikke er penge til, at de to infrastrukturprojekter kan gå i luften samtidig. Finansieringen kommer nemlig to steder fra, lyder det fra næstformand i transportudvalget, Kim Christiansen, DF.
- Det hele handler om vores anlægslofter. Der er ikke penge til at anlægge jernbanen før efter 2020. Pengene til det tredje spor låner vi hos Sund & Bælt, siger Kim Christiansen.