Benny Hansen og hans familie bor få hundrede meter fra den fynske motorvej.
De kommende år vil udvidelsen af den fynske motorvej kombineret med anlæggelsen af den nye jernbane over Fyn, bringe familien i en særdeles klemt situation.
Når man er i gang med at grave kan man ligeså godt lave begge ting på en gang. Når de bygger af to omgange, bliver det dobbelt så besværligt for os lodsejere.
Men nu får de hjælp fra de fynske borgmestre.
For som det ser ud lige nu, skal den vestfynske motorvej udvides hurtigst muligt, imens den nye togstrækning på Vestfyn først forventes at stå klar i 2026.
Derfor lød der allerede i begyndelsen af oktober en klar opfordring fra Benny Hansen: Gå nu i gang med begge projekter samtidig.
- Når man er i gang med at grave kan man ligeså godt lave begge ting på en gang. Når de bygger af to omgange, bliver det dobbelt så besværligt for os lodsejere. lyder argumentet fra den klemte lodsejer.
Blot 71 familier bliver som Benny Hansen og hans familie berørt af begge anlægsarbejder. Det viser en rapport fra Transportministeriet.
Borgmestre: Byg nu på én gang
Og nu får de familier altså en hjælpende hånd fra de fynske borgmestre.
Borgmestrene og de fynskvalgte medlemmer af Folketinget afholder mandag deres sædvanlige kvartalsmøde.
Og på dagsordenen er netop udvidelsen af den vestfynske motorvej og anlæggelsen af den nye jernbane over Fyn.
De fynske borgmestre opfordrer nu regeringen og deres kolleger i Folketinget til at slå de to projekter sammen.
- Når nu der alligevel skal anlægges arbejdsveje og flyttes grus og bygges arbejdsboliger, så lad os da slå projekterne sammen, siger borgmester i Assens, Søren Steen Andersen.
Anlægsloft i vejen
Vælger man at koordinere de to anlægsarbejder, vil det ikke bare spare de berørte lodsejere gener. En koordinering vil også betyde en besparelse for statskassen på 400 millioner kroner. Det viser en rapport fra Cowi.
Når nu der alligevel skal anlægges arbejdsveje og flyttes grus og bygges arbejdsboliger, så lad os da slå projekterne sammen.
Den store hage ved det forslag er imidlertid, at der, som situationen ser ud lige nu, ikke er penge til, at de to infrastrukturprojekter kan gå i luften samtidig. Finansieringen kommer nemlig to steder fra, lyder det fra næstformand i transportudvalget, Kim Christiansen, DF.
- Det hele handler om vores anlægslofter. Der er ikke penge til at anlægge jernbanen før efter 2020. Pengene til det tredje spor låner vi hos Sund & Bælt, siger Kim Christiansen.