Lodsejere rammes dobbelt af jernbane og tredje spor

Penge forhindrer at det tredje spor på motorvejen og den nye jernbanestrækning på Vestfyn laves på én gang. 71 lodsejere må aflevere jord i to omgange.

400 millioner kroner. Så mange penge kan staten spare, hvis man vælger at koordinere etableringen af en ny togbane mellem Odense og Middelfart og udvidelsen af E20 med et tredje spor. 

Begge anlægsarbejder er vedtaget, men som det ser ud nu skal motorvejen udvides hurtigst muligt, imens den nye togstrækning på Vestfyn først forventes at stå klar i 2026.

I følge transportministeriet vil i alt 71 lodsejere blive berørt af både udvidelsen af motorvejen og anlæggelsen af den nye jernbanestrækning.

Som det ser ud nu skal disse lodejere således afgive jord til projekterne i to omgange: Først til motorvejen og senere til jernbanen.

- Det skal ske på en gang. Det skal ikke være to adskilte forløb, siger socialdemokraten Julie Skovsby, som er valgt til Folketinget på Fyn.

Lodsejer: Dobbelt så besværligt for os

Benny Hansen og familien bor få hundrede meter fra motorvejen, og står det til ham bør man finde en løsning:

- Når man er i gang med at grave kan man ligeså godt lave begge ting på en gang, siger han og tilføjer, at det tredje spor på motorvejen er noget man kan forvente, når man bor så tæt på motorvejen.

- Men ligefrem en jernbane. Det havde vi ikke lige regnet med, og når de vil lave det i to omgange er det dobbelt så besværligt for os.

I følge Kim Christiansen, Dansk Folkeparti, er der ikke penge til at lave de to projekter på samme tid. Finansieringen kommer nemlig to steder fra.

- Det hele handler om vores anlægslofter. Der er ikke penge til at anlægge jernbanen før efter 2020. Pengene til det tredje spor låner vi hos Sund & Bælt, forklarer Kim Christiansen.

Transportminister Ole Birk Olesen (LA) har ikke ønsket at udtale sig om sagen til TV 2/Fyn.

Oversigt

    Oversigt