Før Langelands-festivalen: Ejer puster nye millioner i populær begivenhed
Artiklen er mere end 30 dage gammel
kopieret!
Varmen satte sidste år sit præg på den populære festival, der fik 4,6 millioner i underskud. Siden 2006 har festivalen givet knap 24 millioner kroner i underskud.
På lørdag starter en uges Langelandsfestival.
Den er utrolig populær hos landets familier, men økonomisk er det en underskudsforretning.
Det viser det netop offentliggjorte regnskab fra festivalen sidste år.
Festivalen gav et underskud på 4,6 millioner kroner, og de sidste 12 år er nettoresultatet af over- og underskud et minus på sammenlagt knap 24 millioner kroner.
Varm sommer gav lav aktivitet
Ifølge ledelsesberetningen var 2018 festivalen en publikums-succes, men økonomisk var den ramt af den ekstremt varme sommer.
- Vejret viste sig fra sin hotte side med en af de varmeste somre nogensinde, og uge 30 var en af de varmeste overhovedet med op til 40 graders varme som vores gæster nød i fulde drag. Desværre for festivalen resulterede det i lav aktivitet på alle områder og dermed i lavere omsætning end forventet med deraf følgende dårligt drift. Men vores gæster tog alle hjem som gode ambassadører med skønne oplevelser og godt vejr i bagagen, og det ses tydeligt på billetsalget for 2019 festivalen, hedder det i ledelsesberetningen,
Langelandsfestivalen holder liv i byens butikker resten af året
Flere butikker i Rudkøbing ville ikke kunne overleve uden Langelandsfestivalen. Sådan lyder det fra handelsstandsforeningen.
Når 25.000 mennesker samles på en mark ved Rudkøbing, skal der også bruges nogle penge. Det mærker butikkerne på resten af øen, og i særdeleshed i Rudkøbing. For nogle af butikkerne i byen, er det ugerne under og op til festivalen, der redder resten af årets omsætning.
- Vi har en del specialforretninger i Rudkøbing, som øen strengt taget ikke har omsætning til. Men travlheden under festivalen gør, at de kan holde åbent resten af året, siger Kim Behnfeld Jensen, formand for Rudkøbing Handelsstandsforening.
Direktøren for festivalen, Flemming Scheel, er også glad for at kunne samarbejde med de lokale forretninger.
- De lokale erhvervsdrivende er en stor del af byen, og vi har et meget positivt samarbejde med handelsstandsforeningen. Vi vil rigtig gerne inddrages i deres tanker og ideer, ligesom vi gerne vil have dem til at bidrage til vores udvikling, siger Flemming Scheel.
Ærter til festivalfolket
Kim Behnfeld Jensen er selv uddeler i Superbrugsen i Rudkøbing, og her mærker de tydeligt, at der er festival i byen.
- Vi har ekstra travlt i øjeblikket. Vores omsætning stiger med cirka 30 procent i de to uger, hvor festivalen står på, hvis vi sammenligner med ugen efter, hvor der også er masser af turister, siger Kim Behnfeld Jensen.
Hvad er det især, festivalgæsterne går efter?
- Det er meget spiritus og nem frokost, men vi har også rigtig travlt i grøntafdelingen, hvor det især er ærter i bælg og nektariner, folk vil have. Sidste år solgte vi sindssygt mange vandmeloner, men jeg tror desværre ikke, vejret er til det i år, siger Kim Behnfeld Jensen.
Lidl er blevet accepteret
I 2015 var der en del utilfredshed blandt byens butikker, da festivalen valgte at udleje et areal på festivalområdet til discount-kæden Lidl.
- Når man er en lille smule presset i forvejen, kan det være svært at overskue, hvis man bliver mere presset. Derfor var vi en del, der ikke synes, det var en særlig god idé, siger Kim Behnfeld Jensen.
Festivaldirektøren forstår godt bekymringen, men han mener ikke, det er skidt for byen, at gæsterne nu kan handle på festivalen.
- Nu er der kommet et andet flow, hvor folk køber deres dagligvarer i Lidl, og så går de ned i byen og har lidt bedre tid til at fordybe sig i tingene. Jeg hører fra nogle handlende i byen, at det har givet en positiv effekt hos dem, siger Flemming Scheel.
Det kan Kim Behnfeld Jensen ikke genkende, men han mener samtidig, at salget har fundet et passende leje i dag.
- Man får tilpasset sig og kører videre. Generelt set har vi lagt det bag os, og nu kigger vi fremad. Så længe festivaldirektøren bare sørger for godt vejr, siger Kim Behnfeld Jensen.
TV 2/FYN sender live fra Langelandsfestival hele ugen.
Der er nu lagt en 3-års plan for festivalen med 2018 som første år.
- Det er med en masse nye spændende gæstevenlige tiltag for at få gæsterne til at opholde sig mere på pladsen og hygge sig, herunder bedre mad- og bar-oplevelser. Det skulle gerne resultere i et positivt driftsresultat senest i 2020 - så festivalens fremtid sikres som en af Danmarks største og mest spændende festivaler at besøge for alle vores gæster fra hele Danmark, hedder det.
Det er den fynske forretningsmand Allan K. Pedersen, der via sit moderselskab AKP Group, ejer Langelandsfestivalen.
Allan K. Pedersen er bedst kendt for sit mangeårige engagement i F. C. Nordjælland.
Han har efter 2018-underskuddet skudt yderligere fire millioner kroner i selskabet for at sikre en positiv egenkapital.
AKP Group er god for en egenkapital på 158 millioner kroner.