Nørre Aaby protesterer mod jernbane: Samler underskrifter ind
Artiklen er mere end 30 dage gammel
kopieret!
I dag begynder en underskriftsindsamling i Nørre Aaby i kampen for at undgå, at få jernbanen for tæt på byen.
- En ny jernbane er på vej over Fyn og vi risikerer den rammer lige op og ned af Nørre Aaby.
Sådan skitserer en større gruppe borgere dilemmaet efter Folketinget har lagt rammerne for en ny linjeføring på Vestfyn.
Vejdirektoratet har anbefalet det forslag, hvor et nyt jernbanespor vil krydse Margaardvej ved byskiltet.
Det er for tæt på byen, mener gruppen af borgere og anbefaler løsningen, hvor sporet etableres nord for motorvejen og følger den parallelt.
I dag lyder så startskuddet til 11 dages underskriftindsmaling:
- Hvis du også helst vil undgå Jernbanen i vores baghave så kom ned i SuperBrugsen, Netto eller Rema1000 fra 21. til 31. januar og underskriv en støtteerklæring for den nordlige linje, lyder borgergruppens opfordring til byens borgere.
Underskrifterne kan sættes i Rema 1000, Netoo og SuperBrugsen, og er du i tvivl, så har gruppen markeret højden på den planlagte jernbanebro på udvalgte punkter, så man kan se ændringen ved den sydlige linjeføring.
Skallebølle-beboere: Byen overlever ikke gennemkørende tog
En underskriftindsamling skal overbevise politikerne om, at det får store konsekvenser for Skallebølle, hvis en ny jernbane føres gennem byen.
Det er både udsigten til faldende huspriser, mere støj og frygten for, at den lokale skole må lukke på grund af færre tilflyttere, der får beboere i Skallebølle til at frygte en sydlig linjeføring af den nye jernbane på Vestfyn.
- Det vil blive en afvikling af vores samfund i stedet for udvikling. En jernbane så tæt på kan byen simpelthen ikke overleve, lyder den kontante vurdering fra næstformanden i Skallebølle Beboerforening, Jesper Winther.
Beboerforeningen har derfor startet en underskriftindsamling, som bliver overleveret til folketingspolitikere i Transport-, Bygnings- og Boligudvalget på et borgermøde den 6. februar i Vissenbjerg.
- Vi vil lave noget larm. Underskriftindsamlingen er et forsøg på at skabe noget opmærksomhed. Vi vil vise, at der er mange mennesker her i Skallebølle, der er utilfredse med forslaget om en sydlig linjeføring af den nye jernbane, forklarer Jesper Winther.
Der er tre forskellige forslag til helt præcist, hvor den nye jernbane skal bygges. Det ene forslag er, at jernbanen bygges nord for motorvejen, det andet forslag er en kombiløsning, hvor jernbanen snor sig både syd og nord om motorvejen, og det tredje forslag er en sydlig linjeføring, som så betyder, at jernbanen blandt andet skal passere et villakvarter i Skallebølle.
Vejdirektoratet anbefaler, at den nye jernbane bygges syd for motorvejen, fordi det er 400 millioner kroner billigere end den nordlige løsning og også markant billigere end kombiløsningen.
- Det gør da ondt indeni, at penge er vigtigere end menneskers ve og vel. Underskriftindsamlingen er selvfølgelig ikke en "game changer", men det viser folkets røst, mener Jesper Winther.
Politisk opbakning
Og der er godt nyt til beboerne i Skallebølle. Fynske politikere i Folketingets Transport-, Bygnings- og Boligudvalg vil nemlig gøre alt for at undgå en sydlig linjeføring:
- Den sydlige linjeføring er faktisk den værste af dem alle. Det kommer både til at genere borgerne i Assens, virksomhederne i Assens og også borgere og virksomheder i Middelfart. Så den løsning synes jeg ikke er acceptabel, siger Erik Christensen (S).
- Jeg er ret overbevist om, at den nordlige linjeføring er den, som er bedst. Både for borgerne og for erhvervslivet, lyder det fra Karsten Hønge (SF).
Borgergruppen er i kontakt med folkene bag Skallebølles underskriftsindsamling. Sammen er der planlagt en tur til Christiansborg, hvor underskrifterne vil blive afleveret til til transportminister Ole Birk Olesen (LA).
Underskriftsindsamlingen er sat i værk af Nørre Aaby Borgerforening, Grundejerforeningen Østervangen, Grundejerforeningen Kløvermarken, beboerne på Lundevej og Rolighedsvej, samt Lokaludvalget i Nørre Aaby.
Vestfynske borgmestre: Den værst tænkelige placering af ny jernbane
Borgmestrene i Assens og Middelfart er oppe i det røde felt efter at Vejdirektoratet mandag anbefalede, at en ny jernbane på Vestfyn skal placeres syd for motorvejen.
Vejdirektoratet anbefalede sent mandag, at en ny 35 kilometer lang jernbane på Vestfyn skal placeres syd for motorvejen. Det betyder, at den skal føres igennem erhvervsområder i Ejby og Vissenbjerg og passere tæt forbi Skallebølle og et boligområde i Nørre Aaby.
DU KAN SE DEN PRÆCISE LINJEFØRING HER.
Anbefalingen går stik imod de vestfynske borgmestres ønsker. De foretrækker, at jernbanen placeres nord for motorvejen eller en såkaldt kombilinje.
- Det er en installationsløsning, der ikke tager hensyn til mennesker. Man har valgt en klinisk løsning, der tilgodeser teknik og penge i stedet for borgere, siger borgmester i Assens Kommune, Søren Steen Andersen (V) til TV 2/FYN.
Det er særlig løsningens betydning for beboerne i Skallebølle, der bekymrer borgmesteren. Her vil løsningen blandt andet gå ud over skolen og syv til otte huse.
- Jeg vil gå videre til de fynske landspolitikere og jeg håber, at politikerne nu vil tage det menneskelige perspektiv med i den endelige løsning. Det her er jo kun en administrativ anbefaling og nu håber jeg at politikerne vil tage sig af folket, udtaler han.
Skærer gennem erhvervsområde
Borgmesteren i Middelfart Kommune, Steen Dahlstrøm (S), peger i Fyens Stiftstidende på, at jernbanen vil komme til at skære igennem et erhvervsområde i Ejby. Det vil gå ud over virksomheder og hæmme andres udvikling.
I følge anbefalingen fra Vejdirektoratet er den sydlige løsning valgt fordi "løsningen har har det laveste anlægsoverslag og samtidig også den højeste samfundsøkonomiske forrentning. Det vurderes, at de forskelle der måtte være mellem de tre løsninger i forhold til erhvervsarealer, nærhed til landsbysamfund og naturforhold ikke opvejer meromkostningen ved Kombiforslaget eller Forslag Nord"
Danlad skæres midt over
Virksomheden Danlad vil få banen ført tværs igennem deres nuværende lokaler, hvis den anbefalede placering af jernbanen bliver valgt.
- Jeg ved næsten ikke, hvad jeg skal sige. Jeg er meget skuffet, siger Danlads direktør, Henrik Christensen, til Fyens Stiftstidende.
Han tilføjer, at det kan betyde, at virksomheden flytter til udlandet.
De to vestfynske borgmestre håber, at de kan overtale folketingspolitikerne om ikke at vælge den sydlige placering af jernbanen, selvom det er den billigste løsning.
Placeringen syd for motorvejen vil koste omkring 4,1 milliarder kroner, mens den dyreste løsning koster 4,5 milliarder.