Vestfynske borgmestre: Den værst tænkelige placering af ny jernbane
Artiklen er mere end 30 dage gammel
kopieret!
Borgmestrene i Assens og Middelfart er oppe i det røde felt efter at Vejdirektoratet mandag anbefalede, at en ny jernbane på Vestfyn skal placeres syd for motorvejen.
Vejdirektoratet anbefalede sent mandag, at en ny 35 kilometer lang jernbane på Vestfyn skal placeres syd for motorvejen. Det betyder, at den skal føres igennem erhvervsområder i Ejby og Vissenbjerg og passere tæt forbi Skallebølle og et boligområde i Nørre Aaby.
DU KAN SE DEN PRÆCISE LINJEFØRING HER.
Anbefalingen går stik imod de vestfynske borgmestres ønsker. De foretrækker, at jernbanen placeres nord for motorvejen eller en såkaldt kombilinje.
- Det er en installationsløsning, der ikke tager hensyn til mennesker. Man har valgt en klinisk løsning, der tilgodeser teknik og penge i stedet for borgere, siger borgmester i Assens Kommune, Søren Steen Andersen (V) til TV 2/FYN.
Det er særlig løsningens betydning for beboerne i Skallebølle, der bekymrer borgmesteren. Her vil løsningen blandt andet gå ud over skolen og syv til otte huse.
- Jeg vil gå videre til de fynske landspolitikere og jeg håber, at politikerne nu vil tage det menneskelige perspektiv med i den endelige løsning. Det her er jo kun en administrativ anbefaling og nu håber jeg at politikerne vil tage sig af folket, udtaler han.
Skærer gennem erhvervsområde
Borgmesteren i Middelfart Kommune, Steen Dahlstrøm (S), peger i Fyens Stiftstidende på, at jernbanen vil komme til at skære igennem et erhvervsområde i Ejby. Det vil gå ud over virksomheder og hæmme andres udvikling.
I følge anbefalingen fra Vejdirektoratet er den sydlige løsning valgt fordi "løsningen har har det laveste anlægsoverslag og samtidig også den højeste samfundsøkonomiske forrentning. Det vurderes, at de forskelle der måtte være mellem de tre løsninger i forhold til erhvervsarealer, nærhed til landsbysamfund og naturforhold ikke opvejer meromkostningen ved Kombiforslaget eller Forslag Nord"
Danlad skæres midt over
Virksomheden Danlad vil få banen ført tværs igennem deres nuværende lokaler, hvis den anbefalede placering af jernbanen bliver valgt.
Ny jernbane: Slingrekurs skaber vrede på Vestfyn
Den nye transportministers udtalelser om, at der ikke er penge til en ny jernbanelinje over Vestfyn, skaber vrede og frustrationer.
Staten har allerede brugt over 60 millioner kroner på opkøb af ejendomme langs en af de mulige linjeføringer for de kommende nye jernbane over Vestfyn. Og en lang række andre sager er undervejs. Hele sagen har været i høring, og planerne var klar til at bliver lagt på ministerens bord.
Men i et folketingssvar skriver den nytiltrådte minister, Ole Birk Olesen, LA, at der alligevel ikke er finansiering for udvidelsen af den vestfynske jernbane.
Der var ellers glæde på Vestfyn for få uger siden, da den nye finanslov faldt på plads. Finanslovsaftalen sikrede den nye fynske jernbane, der skal skaffe højhastighedstog mellem landets største byer.
Men nu er glæden vendt til vrede og frustrationer blandt berøre lodsejere og politikere på Vestfyn.
Kan ikke udbygge sit landbrug
En af de berørte landmænd er Nicolai Laier. Han vil gerne udvide sin gård på Søndersøvej ved Vissenbjerg. Men er umuligt på grund af togplanerne.
Staten vil ikke opkøbe gården, før der er sikkerhed for, at jernbanen bliver til noget. Og indtil da kan han heller ikke udbygge produktionen.
- Det er irriterende med den usikkerhed, der nu igen opstår om projektet. Som lodsejer eller boligejer langs med den planlagte jernbanelinje ved du ikke, om du kan noget som helst. Staten er ikke forpligtet til at opkøbe, og de holder os hen med snak. Der her er træls, siger Nicolai Laier.
- Enten skal de beslutte, at den skal laves, og så gå i gang. Eller også skal de fjerne planerne helt. Der kan ikke hjælpe noget, at politikere fra den ene dag til den anden kommer og siger, at de vil de ene, og så vil de pludselig noget andet. Man må stå ved de aftaler, der er lavet, siger Nicolai Laier.
Her på Søndersøvej ved Vissenbjerg ligger Nicolai Laiers landbrug. Lige der, hvor jernbanen kunne komme til at ligge:
Borgmester kræver klarhed
Borgmester i Assens Kommune, Søren Steen Andersen, Venstre, kræver også klarhed over projektet.
- Der er ikke brug for noget usikkerhed. Uanset hvad der måtte ske, så har borgerne behov for, at der er sikkerhed omkring deres ejendomme og omkring forløbet. Vi har behov for, at der er sikkerhed for banen og for linjeføringen, siger borgmester i Assens Kommune, Søren Steen Andersen, Venstre.
- Vi ser det som vores opgave at få bragt ro på, siger borgmester Søren Steen Andersen.
Virksomhed må opgive at ansætte nye medarbejdere
Mandag kunne vi fortælle, at usikkerheden koster virksomheden Danlad i Ejby en række ordrer, fordi virksomheden ikke kan udbygges. Det kan den ikke, så længe placeringen af den nye jernbane ikke ligger fast.
- Vi kunne have ansat 10 nye medarbejdere, fortæller Trine H. Lund, logistikansvarlig hos Danlad i Ejby.
En af tre mulige linjeføringer går lige igennem Danlads produktionshal. Med udsigt til stort tab ved flytning af virksomheden har direktøren bebudet, at en stor del af produktionen i givet fald flyttes til udlandet.
Dermed står over 40 af de 65 ansatte til at miste jobbet.
Kort over linjeføring for den nye jernbane over Vestfyn
- Jeg ved næsten ikke, hvad jeg skal sige. Jeg er meget skuffet, siger Danlads direktør, Henrik Christensen, til Fyens Stiftstidende.
Han tilføjer, at det kan betyde, at virksomheden flytter til udlandet.
De to vestfynske borgmestre håber, at de kan overtale folketingspolitikerne om ikke at vælge den sydlige placering af jernbanen, selvom det er den billigste løsning.
Placeringen syd for motorvejen vil koste omkring 4,1 milliarder kroner, mens den dyreste løsning koster 4,5 milliarder.