Nu kører de første bilister over genåbnet Lillebæltsbro:
- Jeg glæder mig helt vildt
Artiklen er mere end 30 dage gammel
Det var glade trafikanter, som tidligt fredag morgen kunne køre over den nyrenoverede Gamle Lillebæltsbro for første gang siden januar.
Fredag morgen kunne bilister igen køre over Den Gamle Lillebæltsbro mellem Fredericia og Middelfart. Broen har ellers været lukket siden den 29. januar på grund af en gennemgribende renovering.
For at markere genåbningen af broen stod borgmestrene fra Fredericia og Middelfart klar med brunsviger til de første 2.000 trafikanter her til morgen.
Den Gamle Lillebæltsbro fejrer genåbning med 2.000 stykker brunsviger
Siden januar har Den Gamle Lillebæltsbro været spærret for trafik. Fredag genåbner broen igen for bilister.
Fredag morgen bliver det igen muligt at passere Den Gamle Lillebæltsbro mellem Jylland og Fyn i bil.
En omfattende renovering har betydet, at broen har været spærret for biltrafik siden 29. januar.
Derfor bliver genåbningen også en "festdag", fortæller borgmesteren i Middelfart, Johannes Lundsfryd (S).
Brunsviger til de morgenfriske bilister
Sammen med Fredericias viceborgmester, Susanne Eilersen, skal han indvie broen med 2.000 stykker brunsviger til de første bilister på Jyllandssiden.
- Vi har set meget frem til genåbningen. Det er et trafikalt knudepunkt mellem Fyn og Jylland for både studerende og folk, der skal på arbejde, siger Johannes Lundsfryd.
Lukningen af broen har ifølge borgmesteren også kunnet mærkes på handelslivet i Middelfart.
- Vi har kunnet se det på handelslivet på den lokale gågade i Middelfart, at der har været længere mellem kunderne, siger Johannes Lundsfryd.
Han er dog ikke i tvivl om, at borgerne vil tage broen i brug, så snart den åbner for bilister klokken 7.15 fredag.
- Hvem vil ikke gerne spare 5, 10 eller 15 minutters transporttid hver vej? Jeg tror, det kommer til at gå lynende hurtigt med at få gang i trafikken på broen, siger han.
Der vil også blive holdt koncerter i Middelfart for at fejre genåbningen fredag og de kommende dage.
Tiltrængt renovering af broen
Den Gamle Lillebæltsbro trængte til en omfattende renovering, da flere dele af broen var slidte. Ifølge Vejdirektoratet skal renoveringen holde de næste 50 år.
Også den del, der adskiller jernbanen og kørebanen, trængte til at blive udskiftet.
Broen har derfor i to lange perioder været lukket for biltrafik. 20 uger i 2018 og 35 uger i 2019.
Togtrafikken og gangstien har været opretholdt som normalt.
5. oktober markeres genåbningen med et motionsløb på ti kilometer. Det er Lillebælt Halvmarathon, der arrangerer løbet.
Lastbilchaufføren Nezmi Shela fra Fredericia var blandt de allerførste til at køre over broen efter genåbningen, og det havde han set frem til længe, siger han.
- Det betyder alt for mig, for vi er lastbilchauffører, og det er en meget kortere vej i stedet for at skulle på motorvejen. Jeg er meget tilfreds med det, og jeg glæder mig faktisk til at se, hvordan det er blevet lavet. Jeg har savnet den, forklarer Nezmi Shela.
Renovering skal holde i 50 år
Selvom Nezmi Shela har kørt i sin lastbil henover Den Gamle Lillebæltsbro mange gange gennem årene, så bliver det fredag morgen en speciel oplevelse at køre over, mener han.
- Jeg er ikke den første til at køre over. Jeg har en makker foran, men jeg glæder mig i hvert fald. Jeg er rigtigt spændt på at se, hvordan det er lavet, for jeg har kørt i syv år, og nu er den helt ny, så jeg glæder mig helt vildt.
Lillebæltsbroen holder på en af Danmarks bedst bevarede hemmeligheder
Under Den Ny Lillebæltsbro gemmer sig et museum, som tiltrækker opmærksomhed fra specialister fra hele verden.
Nøglen sættes i hullet til en stor ståldør. Døren går op, og ind træder en mand iklædt gul og orange sikkerhedsjakke til en af Fyns bedst bevarede hemmeligheder.
En hemmelighed som millioner af mennesker har kørt over gennem mange år.
Rundt om manden i sikkerhedsjakken er der stålkabler, små modeller af broer og andre komponenter.
- Det, vi står i, er nok en af Danmarks mest hemmelige museer, fortæller Peter Holt, der er fagprojektleder i Vejdirektoratet til TV 2/Fyn.
Han taler om det museum, der er under Den Ny Lillebæltsbro. Her er der forskellige komponenter, der er blevet brugt til at bygge broen.
- Det er vores ankerblokmuseum på Den Ny Lillebæltsbro, hvor man har samlet udstillingsgenstande helt tilbage fra, da broen blev bygget, siger han.
Men udstillingen bliver sjældent vist frem, og når den endelig gør, er det aldrig for offentligheden.
- Der er kun adgang for få fagspecialister, og det skyldes blandt andet, at vi ikke har personale til at guide folk rundt hernede, fortæller Peter Holt.
Specialister fra hele verden
Selvom navnet, "Den Ny Lillebæltsbro", kan lyde som om, at broen er bygget for nyligt, er det ikke tilfældet.
Broen blev indviet i oktober 1970 og er et dansk stykke ingeniørhistorie, der dagligt kører knap 80.000 biler over.
Det, der gør den lille bro særlig, er dens konstruktion. Det er den, som specialister er interesseret i, når museet en sjælden gang åbner.
- Det fascinerende ved den her bro, og som vores gæster fra hele verden gerne vil se, er, hvordan man får overført kræfterne fra de bærekabler, som holder hele hængebroen ned til ankerblokken i en massiv betonkonstruktion, som ligger nedenfor de her stålkabler, siger Peter Holt, mens han peger på nogle store, tykke stålkabler.
Ikke bemanding nok til at holde åben
Ejeren bag ankermuseet, Vejdirektoratet, ser gerne, at dørene bliver åbnet oftere, end de gør på nuværende tidspunkt, men det er ikke muligt.
- Vi er stolte af, at vi har sådan en fin udstilling, fortæller fagprojektlederen med hånden liggende oven på en af de mange modeller, der er af broen på museet.
- Men det er ikke praktisk muligt at bemande, at vi skal have en udstilling, som er åben for publikum, lyder det beklagende fra Peter Holt.
Senere fredag vil genåbningen af broen også blive fejret med koncerter i Middelfart.
Arbejdet med renovere og udbedre slitage på Den Gamle Lillebæltsbro, som blev indviet den 14. maj 1935, varede 20 uger i 2018 og 35 uger i 2019.
Ifølge Vejdirektoratet skal den netop overståede renovering holde de næste 50 år.