Et af de hotteste emner for de unge i Nordfyns Kommune er den kollektive transport.
Sådan lyder oplægget fra TV 2 Fyns ungdomsredaktion, Bemærk, der faciliterede den første debat ved valgfolkefesten i Nordfyns Kommune.
Hver gang, man skal bevæge sig rundt i den her kommune, så er det ikke kommunens opgave at finde svaret på det
Kritikken fra de unge går blandt andet på, at det er svært at komme mellem de fire store byer i kommunen. En præmis som Morten Andersen (V) delvist accepterer.
- Det er rigtigt, mellem Bogense og Otterup går der ikke busser. Er det et ønske, jeg vil arbejde for bliver indfriet? Nej, for jeg tror ikke, det er den måde, vi udnytter pengene bedst, siger Morten Andersen.
I stedet opfordrer han til, at de unge i stedet udnytter den flexkørsel, der er i kommunen. Og det bakker Helle Waagner (S) op om.
- Den kollektive transport fungerer ikke optimalt. Der er plads til forbedringer. Men vi har udfordringer med, at vi ikke har en stor hovedby. Derfor tænker jeg, at vi skal være mere kreative, og jeg tænker, at flere unge med fordel kan rette blikket mod, at vi faktisk har flextrafik-løsningen, siger Helle Waagner.
Anders Thingholm (K) er i udgangspunkt også enig, men han mener, der skal kigges på prisen.
- Flexkørslen er rigtig vigtig, og det er den for alle – særligt dem, der bor i vores store landdistrikt. Jeg vil meget gerne have, at vi gør det lidt billigere, for jeg er sådan set enig i, at det er for dyrt. Men tallene på den kollektive trafik er blodrøde lige nu, siger Anders Thingholm.
Ikke altid et kommunalt ansvar
Netop de unge ude i landdistrikterne kom der fokus på. En seer meldte undervejs i debatten ind med, at det er rigtig svært at komme frem og tilbage til sin ungdomsuddannelse, når man bor på landet.
Jeg synes vi som kommunalbestyrelse i højere grad skal facilitere, at borgerne selv kan finde løsninger
- Hvis man bruger plusturen på ungdomskortet, der koster 400 kroner om måneden, så synes jeg, man har gode muligheder for at komme rundt til knudepunkterne. Jeg synes, der er gode muligheder, siger Anders Thingholm.
- Jeg er faktisk enig med Anders Thingholm i, at løsningen ligger der. Løsningen er ikke at sætte flere busser ind og oprette flere ruter, siger Morten Andersen.
Hvorfor ikke?
- Fordi så taler vi om en helt anden økonomi. Det her er muligheden for, at man ikke behøver at være afhængige af en bil.
Derfor mener Morten Andersen også, at borgerne selv må tage sin tørn for at få det til at gå op.
- Man må jo også sige; pas nu på med at gøre det hele til en kommunal opgave. Vi vil gerne være med til at løse opgaven, men jeg er nødt til at anholde synspunktet om, at hver gang, man skal bevæge sig rundt i den her kommune, så er det kommunens opgave at finde svaret på det. Det, synes jeg, ikke det er, siger Morten Andersen.
Helle Waagner erklærer sig enig med Morten Andersen i, at det ikke nødvendigvis er en vigtig opgave for kommunen at forbedre det nuværende udgangspunkt for den kollektive trafik.
- Jeg synes, vi som kommunalbestyrelse i højere grad skal facilitere, at borgerne selv kan finde løsninger, siger Helle Waagner.