Fælles fodslag og enighed om, hvilken linjeføring det skulle være.
Det var den nødvendige cocktail, siger de to borgmestre for Middelfart og Assens kommuner efter et flertal i Folketinget torsdag pegede på en nordlig linjeføring af den vestfynske jernbane.
Jeg kan godt forstå, at de synes det er træls, at toget skal køre i baghaven.
- Der har været et rigtig godt forarbejde og et rigtig godt samarbejde. Et samarbejde hvor borgere, virksomheder, kommuner og foreninger er stået sammen. Og når vi står sammen og taler med en stemme overfor Christiansborg, så lytter de også, siger Johannes Lundsfryd Jensen (S) med tilfredshed på sin bare tredje dag som nyvalgt borgmester i Middelfart Kommune.
Assens-borgmester Søren Steen Andersen (V) glæder sig over, at der truffet en beslutning og slået en streg på det fynske togkort:
- Det har været meget, meget energi-drænende. Nu kan virksomhederne og borgerne sove om natten og komme videre med deres liv.
Søren Steen Andersen fremhæver også kommunernes medarbejdere, som en vigtig faktor der fik Enhedslisten, SF, Radikale, Socialdemokratiet og Dansk Folkeparti til at beslutte, at linjeføringen kommer til at gå nord for Skallebølle, men gennem baghaverne i Indslev.
- Hvis jeg var borger i Indslev, så ville jeg være ked af beslutningen. Jeg kan godt forstå, at de synes det er træls, at toget skal køre i baghaven, siger Johannes Lundsfryd Jensen og tilføjer:
- Men som kommune må vi se på den samlede set bedste løsning for virksomhederne og for borgerne. Og det er der ikke nogen tvivl om, at det er den nordlige løsning.