Klara savner skolen, men:
- Jeg kan bedre koncentrere mig hjemme
Artiklen er mere end 30 dage gammel
kopieret!
Klara Nielsen fra Danehofskolen i Nyborg glæder sig til at komme tilbage i skole, men på nogle områder har hun været glad for hjemmeundervisningen.
Elever i de små klasser vendte for to uger siden tilbage til klasselokalerne, men hvornår det samme sker for eleverne i 6. til 10. klasse er stadig uvist.
Derfor må Klara Nielsen, der går i 7. klasse på Danehofskolen i Nyborg, fortsat slå sig til tåls med fjernundervisning ligesom mere end 300.000 andre danske skoleelever.
- Jeg har vænnet mig til det nu. Jeg snakker med dem, jeg behøver at snakke med, og resten snakker jeg jo med, når vi er i klassen igen, siger hun.
Minister slår fast: Lærere må på ingen måde samle ældre elever
Tobias fra Næsby og andre fynske elever skal ikke se frem til at kunne komme i skole lige med det samme. Selv om ældre elever må samles i fritiden, må en lærer ikke sætte dem sammen i skoletiden, siger minister.
Børne- og undervisningsministeriet har i et nyligt svar til kommunerne slået fast, at lærere under ingen omstændigheder må samle elever fra 6.-10.-klasse.
Heller ikke, hvis de overholder alle reglerne om afstand, hygiejne og det maksimale antal på ti personer, der ellers er gældende i samfundet.
Slut med gåture
Enkelte skoler var ellers begyndt at samle store elever til eksempelvis en gåtur i mindre grupper.
Blandt andet havde Holluf Pile Skole i Odense arrangeret gåtur rundt om en sø med en 8. klasse, hvor eleverne gik i mindre grupper. Men det går altså ikke.
- Det er på grund af det samlede smittetryk i Danmark. Der er ikke plads til - heller ikke under særlige forhold - at åbne for de største elever i den første runde af genåbningen.
- Så lærerne må ikke organisere, at der foregår undervisning af de ældste elever. Heller ikke uden for skolens matrikel i mindre grupper, siger Pernille Rosenkrantz-Theil (S).
Den restriktive udlægning forstår 12-årige Tobias Bøje Brøchner fra 6. klasse på Lumby Skole ikke.
- Jeg synes, det er lidt unfair på en måde. For vi har pladsen til det ude på vores skole. Og hvis det ikke skal være på skolen på grund af det her med afstand, så kunne vi jo tage ned i sognegården eller forsamlingshuset eller sådan noget, sagde Tobias Bøje Brøchner til TV 2/Fyn mandag.
Lærerne må ikke organisere
Spørgsmål: Men fem elever og en voksen må jo gerne mødes efter skole, så hvordan kan det øge smitterisikoen, at de mødes med en lærer i skoletiden?
- I fritiden gælder de samme regler, der hele tiden har gjaldt, men lærerne må heller ikke organisere noget for dem i fritiden.
- Det ligger jo i det, at hvis lærerne organiserer det, så vil flere ses med hinanden, og det er jo præcis det, vi skal undgå.
Spørgsmål: Men hvordan kan det øge smitterisikoen, hvis elever, der godt må mødes klokken 16 ikke må mødes klokken 12?
- Det er fordi - og det ligger jo i virkeligheden i spørgsmålet - at hvis vi sætter lærerne til at organisere det, så vil der være flere unge, som ser hinanden, og dermed er der større risiko for, at smitten spreder sig hurtigere, end vi kan holde til.
Spørgsmål: Hvad hvis lærerne sender eleverne ud i små grupper uden en lærer?
- Det må de heller ikke.
Fortsæt med fjernundervisning
Spørgsmål: Har du så et andet bud på, hvad man kan gøre for at komme elevernes store sociale behov i møde?
- Fjernundervisningen er også nået ind i en fase 2, og de afrapporteringer, som jeg får ind, siger, at flere og flere af lærerne får styr på at se hinanden virtuelt frem for bare at sende opgaver ud til eleverne. Så det hjælper lidt.
- Jeg ved godt, at det er rigtig hårdt for dem, men det er altså det, der skal til, for at undgå at virusset spreder sig.
Spørgsmål: Hvis det ender med, at de ældste elever først kan komme i skole igen efter sommerferien, vil du så åbne op for en eller anden form for fysisk samvær?
- Jeg vil ikke begynde at spekulere i, hvad der sker på den anden side af 10. maj.
Spørgsmål: Men kan du forstå, hvis de unge er møre og har behov for en afklaring?
- Ja, jeg har selv en 12-årig herhjemme, så det bevidner jeg hver eneste dag. Der er jo ikke nogen, der er i tvivl om, at det er hårdt, og at de har behov for at se deres venner, men det er altså en balance i forhold til den pandemi, som vi står midt i, siger Rosenkrantz-Theil.
Skoler landet over blev lukket ned 16. marts som et af regeringens tiltag imod spredningen af det ny coronavirus. 15. april kunne mange skoler så indlede en gradvis åbning for eleverne i 0. til 5. klasse. Dog med en række nye retningslinjer om blandt andet afstand og håndhygiejne.
Ro i klassen
Der er endnu ikke kommet en melding på, hvornår der bliver åbnet for de store klasser.
Det betyder, at Klara Nielsen stadig ikke ved, hvornår hun kan komme tilbage i klasselokalet. Men selvom hun savner klassekammeraterne, har hun også formået at få noget godt ud af den specielle situationen, coronavirusset har ført med sig.
- I vores klasse havde vi lidt problemer med uro, så her føler jeg, at jeg kan koncentrere mig mere. Der er ikke så meget larm, og så kan man lige tage en pause, når man vil, siger hun.
Gør du så det?
- Ja og nej. Jeg vil jo gerne have lektierne overstået med det samme og have så normal en hverdag som muligt, men jeg kommer til at gøre det en gang imellem.
12-årige Tobias vil i skole igen:
- Det er kedeligt ikke at snakke med nogen som helst
Elever fra 6. klasse og op skal stadig blive hjemme, selvom de mindre klasser er startet i skolen igen. Det frustrerer elever, og en af dem er 12-årige
Tobias fra Lumby Skole
12-årige Tobias Bøje Brøchner har ikke været i skole siden 11. marts. Han går nemlig i sjette klasse, og derfor må han ikke få undervisning i sin skole og i fællesskab med sine klassekamerater.
Han skal sidde derhjemme og modtage undervisning via sin computer, og det er ikke altid lige sjovt for en 12-årig dreng.
- Nogle gange bliver jeg trist, men jeg har det fint med det lige nu. Bare det ikke bliver ved i lang tid, som nogen siger, forklarer Tobias Bøje Brøchner.
Dagene virker meget ens for tiden, og når man ikke kan komme ud og se sine klassekammerater, er der ikke meget at lave.
- Jeg laver mest lektier, men jeg spiller også en del på computeren, for jeg synes, at det kan være ret kedeligt ikke at snakke med nogen som helst.
Tobias' lillebror går derimod i skole hver dag, da klassetrinene under sjette klasse startede i skole igen den 15. april. Derfor er det også dejligt, når lillebror eller hans mor kommer hjem.
- Jeg bliver glad, når der kommer nogen, og vi kan snakke om noget sammen.
Og den reaktion mærker hans mor tydeligt, når hun om eftermiddagen kommer hjem fra arbejde.
- Når jeg kommer ind ad døren, så kan jeg mærke, at han har virkelig, virkelig behov for at snakke med nogen. Han mangler det sociale samvær med hans klassekammerater. Han hungrer lidt efter det der - også fordi fritidsaktiviteterne er jo også aflyst, siger Mia Bøje.
Vil gerne afslutte skolen rigtigt
Tobias Bøje Brøchner går på Lumby Skole. En lille skole med kun seks klassetrin, hvilket betyder at han efter sommerferien skal starte på en ny skole i syvende klasse.
Derfor vil den 12-årige skoleelev gerne kunne komme i skole, inden han forlader Lumby Skole.
- Jeg håber, at vi så snart som muligt kan få åbnet for 6. klasse igen. For vi er en afgangsklasse. Næste år skal vi til en ny og større skole. Derfor vil det være irriterende, hvis vi ikke kunne afslutte det her år.
- Jeg synes, det er lidt unfair på en måde. For vi har pladsen til det ude på vores skole. Og hvis det ikke skal være på skolen på grund af det her med afstand, så kunne vi jo tage ned i sognegården eller forsamlingshuset eller sådan noget, forklarer Tobias Bøje Brøchner.
I sidste uge blev 8. b ved Holluf Pile Skole i Odense inviteret på en gåtur. En gåtur rundt om den største sø i Holluf Pile, som foregik i mindre grupper og med god afstand. Det gjorde man, fordi eleverne har brug for social kontakt.
Selvom man på turen overholdte retningslinjerne for at mødes, gjorde Børne- og Undervisningsministeriet det efterfølgende klart, i opdaterede rammer for genåbning af landets skoler, at sådanne møder ikke er tilladt.
- Jeg synes, at en lærer godt kan arrangere, at eleverne kan mødes, med et socialt formål. Lige for at høre hvordan man har det og se hinanden. De har jo ikke set hinanden i ugevis, fortæller Odense Kommunes børn- og ungerådmand Susanne Crawley (S).
Træls
Men det gik altså ikke. Og det forstår Tobias Bøje Brøchner ikke.
- Jeg synes, det er irriterende, for nu var der endelig en mulighed - og så siger ministeriet nej. Det synes jeg er ret træls.
Susanne Crawley håber også, at eleverne snart får vished om, hvornår de kan vende tilbage til skolen og se deres klassekammerater. Eller blot at blive nævnt i en tid, hvor snakken går meget på genåbning af samfundet.
- Det er meget vigtigt, at børnenes trivsel betyder noget, for eleverne føler sig lidt glemte i denne genåbning. De føler, at deres skolegang og trivsel er glemt, siger Susanne Crawley.
Dagens undervisning foregår på YouTube i Sofaskolen, som tilbyder gratis virtuel undervisning til elever i 6. og 7. klasse. Hun skal sammen med en klassekammerat lave en opgave, der går ud på at udvikle en app. Kommunikationen foregår via Facebook.
- Her er der altid ro, så her kan jeg meget nemmere begynde lige med det samme og begynde på det næste fag, før jeg ellers ville begynde på det, siger hun.
Og effektiviteten gør, at hun hurtigt får overstået skolearbejdet.
- Jeg sover, til jeg vågner. Heldigivis er jeg vant til at vågne tidligt, så det er mellem otte og ni. Og så går jeg i gang med det samme og kan blive færdig ved middagstid, siger hun.
Lært at være alene
Nedlukningen af Danmark har også haft konsekvenser for fritiden. Klara Nielsen dyrker både styrketræning, linedance og badminton, men for tiden er det sat på pause.
- Jeg har i hvert fald lært at være med mig selv. Før havde jeg rigtig svært ved det, fordi jeg aldrig kunne finde på, hvad jeg skulle lave selv. Det kan jeg nu. Jeg kedede mig så meget. Jeg sad bare på mit værelse og så Netflix. Nu er jeg mere udenfor, og jeg snakker mere med mine venner, end jeg gjorde før.
Hvis hun ses med en ven, foregår det udenfor og med afstand.
- Det er mærkeligt, men man bliver helt glad indeni, når man ser dem rigtigt. Så mærker man virkelig, hvor lang tid man ikke har set hinanden, når man begynder at se hinanden igen, siger hun.
Partier vil have ældre elever tilbage i skole
Børne- og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S) afviste i weekenden, at lærere må samle elever i de ældre klasser - heller ikke hvis de lever op til retningslinjerne om afstand og hygiejne.
Den udmelding er blevet kritiseret af Konservative og DF, der ønsker, at man ser på muligheder på, at de store elever kan ses under forhold, der er sundhedsmæssigt forsvarlige.
SF og Venstre meldte for en uge siden også ud, at man gerne så nogle af de ældre elever tilbage i skolen, hvis det kan ske inden for sundhedsmyndighedernes anbefalinger.
Og selvom Klara Nielsen har fået vendt den specielle situation til noget positivt, så håber hun snart at få klassekammeraterne at se igen.
- At være sammen med personer og se dem rigtigt er jo noget helt andet end det her. Normalt, når man er i klassen, så snakker man med alle. Her snakker man med få - dem man laver opgaver med.
- Det er så fedt, at de kæmper for, at vi kan komme i skole igen. Man finder ud af, hvor meget man savner skole, når man ikke er i skole, siger hun.