100.000 ton jord i overskud fra Odense Letbane
Artiklen er mere end 30 dage gammel
kopieret!
Odense Letbane graver umiskendeligt meget i disse tider, og det forventes at resultere i 100.000 ton jord i overskud. Det skal genbruges til nye formål.
Storebæltsbroen lukket i syv timer: Spildt foder klæber fortsat til bilisternes dæk
Storebæltsbroen var lukket i vestlig retning hele natten til søndag på grund af et alvorligt trafikuheld.
Storebæltsbroen er tidligt søndag morgen klokken lidt over fem igen åben i begge retninger. Det skriver Fyns Politi på Twitter.
Broen var lukket i vestlig retning fra sent lørdag aften og altså helt frem til søndag morgen.
Årsagen var et voldsomt trafikuheld, der opstod lørdag aften. Det oplyser Torben Jakobsen, der er vagtchef ved Fyns Politi.
Kl 2221 skete et alvorligt færdselsuheld på storebæltsbroen(lavbroen), i vestlig retning. Flere biler impliceret og mindst en person alvorligt tilskadekommet. Vi arbejder stadig på stedet. Der er lukket for kørsel over Storebælt i vestgående retning, begge spor. Side 1/2
— Fyns Politi (@FynsPoliti) 18. november 2018
Flere biler var impliceret i trafikuheldet, og mindst en person er kommet alvorligt til skade. Det drejer sig om et barn, oplyser vagtchefen.
Læsset med minkfoder
Klokken 22.21 foretog en lastbil læsset med minkfoder en hård opbremsning på lavbroen, der også kaldes Vestbroen. Det medførte, at noget af det slimede foder flød ud over kørebanen.
- Lastbilen har foretaget en hård opbremsning, hvor noget er gået af lastbilen. I den forbindelse ryger der simpelthen noget af ladet fra lastbilen ud på kørebanen, siger Torben Jakobsen.
- Efterfølgende er der kommet en masse biler, som er skøjtet rundt i foderet. Vi er lidt i tvivl om, hvor mange biler, der er involveret i ulykken.
Der blev tilkaldt fem ambulancer til ulykkesstedet, og derfor skønner politiet, at fem biler er involveret i ulykken.
Tidligt søndag er der fortsat ikke fuldt overblik over situationen.
Tidshorisont for genåbning af Storebæltbroen i vestlig retning usikker, men forvent at den først genåbnes efter kl. 0245. #politidk
— Fyns Politi (@FynsPoliti) 18. november 2018
Lukningen af begge baner i vestlig retning skabte en betragtelig kø, oplyser vagtchef Torben Jakobsen.
- Alle biler, der befandt sig på lavbroen og højbroen er blevet lukket igennem. Men der er en kø på et par hundrede meter fra betalingscenteret til den første afkørsel på sjællandssiden, sagde han midt på natten.
Vestbroen er natten lang blevet spulet ren for minkfoder, så trafikanter igen kan tage turen over Storebæltsbroen mod Fyn.
- Lastbilen var fuld med minkfoder, som er noget splattet og slibrigt stads, som derfor har gjort vejen meget glat.
Minkfoder består typisk af fiskerester og kan også indeholde hønsefødder, svinelunger og kyllingefjer.
Klokken 8.21 havde Fyns Politi stadig ingen opdatering på barnet, der er kommet alvorligt til skade under ulykken. Det drejer sig om en halvandet år gammel pige, der er indlagt på OUH.
Opdatering
-
Fyns Politi fastholder stadig en hastighedsgrænse på 50 kilometer i timen på Storebælt. De gør samtidig opmærksom på, at det minkfoder, der stadig ligger på vejbanen, kan klæbe sig til bilernes dæk og forringe dækkenes vejgreb.
-
Fyns Politi oplyser, at et spor er farbart. Man er stadigvæk igang med at rense vejene. Vagtchef ved Fyns Politi, Kenneth Taanquist, kan ikke oplyse, hvor lang tid det tager.
Langs den 14,5 kilometer lange strækning i Odense graves der jord op. Masser af jord, så letbanen kan lægges. Faktisk så meget, at Odense Letbane i forbindelse med gravearbejdet forventer at have 100.000 ton jord i overskud.
De mange tusind ton jord har Odense Letbane dog en plan for, hvad de skal bruges til. Det skriver de i en pressemeddelelse på deres hjemmeside.
Jorden, som letbanen graver op i forbindelse med sporarbejdet, er som det meste jord i byområder klassificeret som "ren" eller "lettere forurenet".
Genanvendes i lokalområdet
Den rene jord Odense Letbane køres ud til Lindø Port of Odense, hvor de vil anvende jorden til en stor udvidelse af Terminal Nord.
Fejl på skinne: Togbusser mellem Odense og Fredericia
En fejl på en skinne ved Nørre Åby er skyld i, at der ikke kan køre regionaltog mellem Fredericia og Odense.
Hvis du skal rejse hjem til Fyn i løbet af søndagen eller mod Jylland, så bliver rejsen noget mere besværlig end normalt. En fejl på en skinne ved Nørre Åby gør nemlig, at der indsættes togbusser mellem Fredericia og Odense.
Det oplyste DSB klokken 7.13.
Søndag tidlig morgen var togbusserne endnu ikke kommet frem, og togbusserne fremgår endnu ikke af Rejseplanen.
Fejlen berører kun regionaltogene, så hvis du rejser med lyntog eller intercitytog, skulle der ikke være nogen problemer.
Søndag formiddag oplyser DSB at Banedanmark er igang med at rette fejlen. De forventer, at der igen kan køre tog på strækningen efter klokken 12.
Opdatering
Den "lettere forurenede" jord skal bruges til at lave støjvolde rundt om den nye motocrossbane ved Kærby Mose uden for Odense.
- Vi er glade for, at de mange ton jord fra vores sporarbejde kan blive genbrugt et andet sted i nærområdet – frem for at det skal køres til deponi et ukendt sted. Den samlede mængde jord svarer til flere tusinde lastvognlæs, så alene på grund af transporten er det vigtigt, at vi kan håndtere overskudsjorden lokalt, siger Thomas Sjøgren, projektchef for sporarbejdet hos Odense Letbane P/S i pressemeddelelsen.