Med etableringen af den kommende produktion i Tietgenbyen i det sydøstlige Odense har Novo Nordisk blot lige taget fat på det odenseanske jobeventyr.
Ifølge miljøkonsekvensanalysen for byggeriet, der kommer i høring de kommende otte uger, vil der blive tale om medarbejdere, der kommer til at arbejde i treholdsskift, og såfremt alle udvidelsesscenarierne bliver realiseret, vil bygge- og anlægsarbejdet foregå i etaper over en 11-års periode.
De ny planforslag vil muliggøre let industri over hele erhvervsområdet med mulighed for bygningshøjder på op til 27 meter. Det er 12 meter højere end de nuværende kommuneplanrammer tillader.
Novo Nordisks aktiviteter vil omfatte faciliteter for pakning af færdige produkter, samling af komponenter til penne, plaststøbning af komponenter til penne, tabletproduktion eller andre lignende hjælpefunktioner for produktion af lægemidler, som for eksempel også kunne være lagre, laboratorier og pilotaktiviteter, fremgår det.
Faciliteterne vil blive etableret over en længere årrække, hvor der i første omgang etableres en pakkefacilitet med tilhørende energiforsyning.
Den præcise gennemførelsesplan for de allerede vedtagne projekter ligger endnu ikke fast.
Kraftig trafik
Med de store planer for området vil der blive kraftigt øgede trafikmængder, både under byggeprocessen, og når produktionen påbegyndes.
Det antages konservativt, at 85 procent af medarbejderne vil køre i bil, svarende til at der på dagsbasis tilkører knap 3000 personbiler.
Produktionsmedarbejdere arbejder i treholdsskift og møder derfor forskudt af administrativt personale. Den værste morgenmyldretid er fra klokken 7 til 8, og den værste eftermiddagsmyldretid er fra klokken 15.15 til 16.15.
Totalt per døgn vil trafikmængderne være på 2.990 personbiler og 364 lastbiler.
Ændring af kryds
Ved fuld udbygning af planområdet opstår der væsentlige problemer med afvikling af trafikken i de to kryds på Niels Bohrs Allé.
Der vil derfor blive reserveret plads til fremtidig udvidelse af krydsene, fremgår det af miljøplanerne.
Derudover vil en ekstra indkørsel til fabriksområdet mellem de to eksisterende kryds også kunne afhjælpe trafikken.
Odense Byråd har blandt andet som følge heraf besluttet, at der skal udarbejdes en 360-graders analyse af infrastrukturen i den østlige del af byen.
Der kan opstå forsinkelser med afvikling af trafikken om eftermiddagen i den første anlægsfase.
For at sikre en acceptabel fremtidig kollektiv betjening af området er det nødvendigt med busbetjening, hvor der tilføjes stop ved adgang til området og/eller at der foretages ruteomlægninger så området bedre kan betjenes.
Togstop, delecykler og løbehjul
På sigt overvejes muligheden for et stop på fjerntogbanen umiddelbart nord for området. Odense Kommune vedtog i juni 2023 en ny grøn mobilitetsplan med fastsat mål om, at der skal skabes en mere grøn og bæredygtig mobilitet i hele kommunen, herunder at kollektiv transport skal være et reelt alternativ for bil.
Nogle af de relevante tiltag for lokalplanområdet er at samarbejde med større arbejdspladser om transportvaner samt koncept om gratis pendlerkort i en begrænset periode til pendlere med mere end 10 kilometer, hedder det i miljørapporten.
Dertil opstilling af el-løbehjul og delecykler på 20 knudepunkter i samarbejde i med mikromobilitetsudbydere.