Artiklen er mere end 30 dage gammel
kopieret!
Novo Nordisk har gigantiske planer i Odense. Det forventes, at der på dagsbasis kører knap 3.000 personbiler ind og ud af området ved fabrikken, når den er i fuld drift.
Med etableringen af den kommende produktion i Tietgenbyen i det sydøstlige Odense har Novo Nordisk blot lige taget fat på det odenseanske jobeventyr.
Ifølge miljøkonsekvensanalysen for byggeriet, der kommer i høring de kommende otte uger, vil der blive tale om medarbejdere, der kommer til at arbejde i treholdsskift, og såfremt alle udvidelsesscenarierne bliver realiseret, vil bygge- og anlægsarbejdet foregå i etaper over en 11-års periode.
De ny planforslag vil muliggøre let industri over hele erhvervsområdet med mulighed for bygningshøjder på op til 27 meter. Det er 12 meter højere end de nuværende kommuneplanrammer tillader.
Novo Nordisks aktiviteter vil omfatte faciliteter for pakning af færdige produkter, samling af komponenter til penne, plaststøbning af komponenter til penne, tabletproduktion eller andre lignende hjælpefunktioner for produktion af lægemidler, som for eksempel også kunne være lagre, laboratorier og pilotaktiviteter, fremgår det.
Faciliteterne vil blive etableret over en længere årrække, hvor der i første omgang etableres en pakkefacilitet med tilhørende energiforsyning.
Den præcise gennemførelsesplan for de allerede vedtagne projekter ligger endnu ikke fast.
Novo Nordisk klar med plan for gigantisk byggeri - seks fredskove bevares og sø flyttes
Miljøkonsekvenser for gigantisk Novo Nordisk-byggeri offentliggjort onsdag. Fredskove bevares, men der må bygges tæt på.
Måneders planlægningsarbejde med Novo Nordisks nye fabrikker i Tietgenbyen i Odense blev i dag lagt frem for offentligheden.
Både miljøkonsekvensrapporten samt forslag til lokal- og kommuneplan fremgår af udvalgsdagsordenen til By- og Kulturudvalgets møde i næste uge.
Og som nævnt af TV 2 Fyn i dag har Novo Nordisk levet op til de løfter, der er blevet givet i det lange forberedelsesforløb til etableringen i Odense.
Der er blevet lyttet til ønsker fra både Odense Kommune og Miljøstyrelsen om at bevare seks fredskove, der består af flere ældgamle træer, en sø nedlægges og flyttes.
Der er registreret to søer af "begrænset naturværdi". Den ene bibeholdes og den anden ønskes fjernet. Der vil blive ansøgt om dispensation mod, at der etableres en erstatningssø, fremgår det af miljøkonsekvensrapporten.
Søerne er blevet undersøgt for bevaringsværdige arter, men der er ikke fundet tilstedeværelse af markfirben og padder.
Der er registreret tilstedeværelsen af en række flagermus i planområdet og træer, som er egnede som raste og/eller ynglelokalitet, men ingen af disse er beboet af flagermus, oplyses det i miljøkonsekvens-rapporten.
De forventede støjniveauer i anlægs- og driftsfaserne vurderes hverken at udgøre en risiko for mén hos flagermus eller påvirke områdets funktionalitet for flagermus.
Træer vurderet egnede som raste og/eller ynglelokalitet for flagermus erstattes med andre træer. Planen sikrer, at alle områder med fredskov bevares som urørt skov.
Med den planlagte bevaring af fredsskove og etablering af erstatningsnatur opnås de samme kvadratmeter natur efter fuld udbygning af området, som er til stede på arealet i dag, fremgår det af notatet.
Byggeri kommer meget tæt på skovene
Store dele af skovene har karakter af urørt naturskov, en naturtype som er yderst sjælden i Danmark.
Men byggeriet kommer forholdsvis tæt på skovene.
Skovbyggelinjer fra Kohaven skal reduceres til 30 meter i forbindelse med vedtagelse af lokalplanen. Odense Kommune anmoder derfor Miljøstyrelsen om at reducere kravet til skovbyggelinjerne.
Men i forvejen bortfalder kravet, når området bliver privat ejet, da skovenes areal er mindre end 20 hektar.
Skovbyggelinjerne erstattes derfor af specifikke "respektafstande" i lokalplanen på 10 meter for anlæg og 30 meter for bygninger.
Der er registreret to § 3 søer af begrænset naturværdi. Den ene bibeholdes og den anden ønskes fjernet. Der vil blive ansøgt om dispensation hertil mod etablering af en erstatningssø, hvilket der er afsat areal til.
Levende hegn fældes, men erstattes med nye træer.
Der er fokus på grønne områder og naturlige farver på facader og hegn, som vil bløde på for det visuelle udtryk.
TV 2 FYN PLAY | Novo Nordisk: En gigant flytter ind
2023 October 5, 2023
Novo Nordisk: En gigant flytter ind
Landets ubetinget største firma har præsenteret sin næste store satsning i Danmark.
Kraftig trafik
Med de store planer for området vil der blive kraftigt øgede trafikmængder, både under byggeprocessen, og når produktionen påbegyndes.
Det antages konservativt, at 85 procent af medarbejderne vil køre i bil, svarende til at der på dagsbasis tilkører knap 3000 personbiler.
Produktionsmedarbejdere arbejder i treholdsskift og møder derfor forskudt af administrativt personale. Den værste morgenmyldretid er fra klokken 7 til 8, og den værste eftermiddagsmyldretid er fra klokken 15.15 til 16.15.
Totalt per døgn vil trafikmængderne være på 2.990 personbiler og 364 lastbiler.
Ændring af kryds
Ved fuld udbygning af planområdet opstår der væsentlige problemer med afvikling af trafikken i de to kryds på Niels Bohrs Allé.
Der vil derfor blive reserveret plads til fremtidig udvidelse af krydsene, fremgår det af miljøplanerne.
Derudover vil en ekstra indkørsel til fabriksområdet mellem de to eksisterende kryds også kunne afhjælpe trafikken.
Odense Byråd har blandt andet som følge heraf besluttet, at der skal udarbejdes en 360-graders analyse af infrastrukturen i den østlige del af byen.
Der kan opstå forsinkelser med afvikling af trafikken om eftermiddagen i den første anlægsfase.
For at sikre en acceptabel fremtidig kollektiv betjening af området er det nødvendigt med busbetjening, hvor der tilføjes stop ved adgang til området og/eller at der foretages ruteomlægninger så området bedre kan betjenes.
Togstop, delecykler og løbehjul
På sigt overvejes muligheden for et stop på fjerntogbanen umiddelbart nord for området. Odense Kommune vedtog i juni 2023 en ny grøn mobilitetsplan med fastsat mål om, at der skal skabes en mere grøn og bæredygtig mobilitet i hele kommunen, herunder at kollektiv transport skal være et reelt alternativ for bil.
Nogle af de relevante tiltag for lokalplanområdet er at samarbejde med større arbejdspladser om transportvaner samt koncept om gratis pendlerkort i en begrænset periode til pendlere med mere end 10 kilometer, hedder det i miljørapporten.
Dertil opstilling af el-løbehjul og delecykler på 20 knudepunkter i samarbejde i med mikromobilitetsudbydere.