Ambitiøs klimaplan udfordrer: Transportbranchen efterlyser løsninger
Artiklen er mere end 30 dage gammel
kopieret!
Odense Kommunes nye klimaplan udfordrer fragtbranchen, som efterlyser effektive og klimavenlige lastbiler.
Hos Alex Andersen Ølund i Højme kører lastbilerne ud i døgndrift med blomster og grønt fra landets gartnerier til hele Danmark og Nordeuropa.
Her mener direktøren, at politikerne i Odense har for høje ambitioner på klimaområdet i forhold til mulighederne for at køre klimavenligt.
- Det vil blive svært at lave vareleveringer, fordi det foregår på varebiler eller lastbiler, der i de fleste tilfælde kører på diesel. Du kan begynde at købe ellastbiler nu, men de koster 3-4 gange så meget som almindelige lastbiler og kan kun køre 150 kilometer. Jeg tror ikke, udviklingen går så stærkt frem til 2030 på elbiler, siger Ib Andresen.
Vil spare millioner af kilometer
Politikerne i Odense har netop fremlagt en klimaplan, hvor der skal reduceres med 150.000 ton CO2 frem til 2030.
Det svarer til, at den samlede fossile trafik reduceres med 57 procent, eller at diesel og benzinbilerne i Odense kører 2,5 millioner kilometer mindre i døgnet end i dag.
Kommunen vil indgå partnerskaber med fragtfirmaer og lave forsøg på en stor skala.
- Jeg synes, det er meget ambitiøst, hvis de vil indføre det. Skal du køre rigtig emissionsfrit, er der kun el eller brint. Men brintbilerne er slet ikke kommet endnu, siger Ib Andresen.
Byrådet i Odense mener, at odenseanerne har for få elbiler. I 2030 skal der være 40 procent elbiler, hvor tallet i dag er under tre procent.
Odense skal være CO2-neutral i 2030: Sådan skal målet nås
Odense Kommune skal begrænse CO2-udledningen frem mod 2030. Tirsdag præsenterer byrådet kommunens klimahandlingsplan.
Giv Odense en grøn fremtid, står der på forsiden af Odense Kommunes Klimahandleplan 2022. Det er kommunens udspil til, hvordan den lever op til sin ambition om at være klimaneutral i år 2030, og der er sat 50 millioner kroner af til arbejdet i budget 2022.
I december 2019 indgik et bredt flertal i Folketinget aftale om ny Klimalov for Danmark. Her er ambitionen lidt mindre, nemlig et mål om 70 procents reduktion i CO2-udledning på landsplan i 2030 og fuld klimaneutralitet i 2050.
Men Odense Kommune har ambitioner om at opnå fuld klimaneutralitet allerede i 2030.
Det mål skal opnås gennem syv overordnede indsatser:
1. Klimavenlig energi
Odense Kommune vil reducere CO2-udledningen fra energiområdet med samlet 300.000 ton frem mod 2030.
Det skal blandt andet ske igennem såkaldt CO2-fangst, hvor man vil undersøge teknologiske løsninger til lagring og bortskaffelse af den indfangede CO2, udfasning af olie- og gasfyr samt brug af vedvarende energi i form af solceller på både offentlige og private bygninger.
2. Bæredygtig mobilitet
CO2-udledningen fra transportområdet i Odense reduceres med samlet 150.000 ton frem mod 2030.
Det svarer til, at den samlede fossile trafik reduceres med 57 procent, svarende til 2,5 millioner kilometer i døgnet mindre end nu.
Her er ambitionen, at flere skal cykle, flere skal bruge den kollektive trafik i Odense, der skal være flere nulemissionskøretøjer i byen og lavere hastigheder på vejene. Andelen af elbiler skal være 40 procent i 2030. Nu er tallet under fire procent.
3. Et grønnere Odense
Odense Kommune sætter med Klimahandleplan 2022 et mål om, at CO2-optaget fra naturen i Odense øges med samlet 20.000 ton frem mod 2030.
Odense vil fordoble sit skovareal fra 2009 til 2030. Der skal også udtages lavbundsjord, der fastholder CO2, og så skal der plantes ålegræs i Odense Fjord.
4. Odense Kommune som virksomhed
Odense Kommune vil med Klimahandleplan 2022 gå foran i forhold til at skabe en omlægning af Odense Kommune som virksomhed og forpligte sig til at arbejde aktivt med at nedbringe kommunens samlede CO2-udledning mest muligt frem mod 2030.
Kommunen vil blandt andet gå forrest i forhold til brug af elbiler, affaldssortering, energioptimering af egne bygninger, grønne udbud og indkøb og løbende tjek af organisationen for at arbejde bæredygtigt.
5. Cirkulær tænkning
Visionen i rammeaftalen ”Klimaneutral 2030” er, at Odense som by skal være klimaneutral senest i 2030.
Task Force Klimaneutral 2030 anbefalede, at Odense reducerer CO2-udledningen med 20.000 ton CO2 årligt tilsammen gennem Odense Kommunes egne aktiviteter og en række tiltag, eksempelvis udledning fra spildevand, landbrug og erhverv.
Der skal mere cirkulær tænkning i Odense, og kommunen skal blive bedre til at være innovative og finde nye veje, så ressourcerne udnyttes bedre.
Det betyder, at der smides mindre ud, og alle skal genbruge mere.
6. Klimavenlig adfærd
Odense Kommune vil gøre den grønne dagsorden synlig, blandt andet ved at etablere et klimahus, der skal motivere kommunens borgere til at foretage flere klimavenlige valg i hverdagen.
Der skal etableres bilfri zoner i områder omkring skolerne i Odense, og der skal laves borgerklimaråd, der involverer odenseanerne.
7. Partnerskaber
Selvom Odense Kommune som organisation kun står for en lille del af kommunens samlede CO2-udledning, er det vigtigt, at kommunen går forrest.
Men for at nå ambitionen om at være klimaneutral, er det afgørende, at man indgår partnerskaber mellem kommune, borgere og erhvervslivet.
Kommunen vil lave klimapartnerskaber med uddannelsesinstitutioner, faglige organisationer og forsyningsselskaber.
Endelig skal borgerne inddrages, og kommunen skal være med til at få odenseanerne til at være aktive medspillere i klimaindsatsen.
Du kan læse hele Klimahandleplan 2022 her:
Køreskole uden elbiler
I LZ Køreskole i Odense vil Loay Zeraiq hellere end gerne skifte sine ni biler ud med elbiler. For ham er problemet, at elbiler kun kommer med automatgear. Tager man sit kørekort med automatgear, må man ikke køre manuelt.
-Derfor vælger alle elever at køre manuelt. Hvis den regel bortfaldt, ville jeg skifte alle mine biler ud til el. Det er godt for klimaet, du har billigere afgifter, du har el for 700 kroner om måneden, og det er fremtidens bil, siger Loay Zeraiq, der er direktør.
Han står for at skulle ansætte fem nye kørelærere og skal have fem biler mere på gaden. Men indtil videre har Loay Zeraiq kun bestilt en enkelt elbil.
Det er dog ikke alle, der er lige indstillet på at omstille til elbiler.
Vil flytte sin virksomhed
Hos biludlejningsfirmaet lejenflyttebil.dk kommer man ikke til at skifte diesel og benzin ud med el eller brint. Heller ikke selvom der kommer områder, hvor fossilbilerne ikke må køre, såkaldte nulemissionszoner.
- Vi kommer ikke til at sætte elbiler ind, bare fordi Odense ønsker det, fortæller Benny Fjord, der er direktør i virksomheden.
Benny Fjord udlejer flyttebiler flere steder i landet. Men elbilerne er for dyre at anskaffe og kan ikke erstatte diesel- og benzinbiler.
Hvis han ikke længere kan udleje sine fossilbiler i Odense, så flytter han bare virksomheden til en anden by.
- Det skaber ikke problemer for os, det skaber problemer for borgerne, siger Benny Fjord
Ekspert roser klimahandlingsplan: Odense lægger sig i front
Ifølge Sebastian Mernild, der er en af verdens førende klimaforskere, lægger Odense Kommune sig i front som landets mest ambitiøse med den nye klimahandlingsplan.
Sebastian Mernild er professor på SDU, hvor han forsker i klimaforandringer og glaciologi. Han er blandt de førende klimaforskere i verden, og tager umiddelbart godt imod klimahandlingsplanen fra Odense.
- Med det her udspil lægger Odense sig i førersædet med de planer, der er lagt op til. Men èn ting er at have en plan, noget andet er at få den implementeret og få det til at ske. Det bliver spændende at følge, siger han.
Sebastian Mernild er en af de seks medlemmer af den taskforce af klimaeksperter, som er kommet med 10 anbefalinger til, hvordan Odense bliver klimaneutral senest i 2030.
- I udspillet ser de ud til at følge vores anbefalinger for reduktioner stort set en til en. Dermed er vejen banet. Man er enige om målet, og det vigtigste er bare, at vi når reduktionerne, siger han.
Efterlyser fossilfri zoner
Der er dog knaster i kommunens klimahandlingsplan, der skal høvles af, før man kommer i mål. Det er især den del, der handler om biltrafikken og den store mængde, CO2, bilerne udleder.
Ifølge klimahandlingsplanen skal CO2-udledningen fra transportområdet i Odense reduceres med samlet 150.000 ton frem mod 2030.
Det svarer til, at den samlede fossile trafik reduceres med 57 procent elller til 2,5 millioner kilometer i døgnet mindre end nu.
Eksperterne anbefaler, at kommunen indfører nulemissionszoner i Odense inden 2030. Det er områder, hvor vejene kun må bruges af biler uden forbrændingsmotor.
Taskforcen anbefaler, at politikerne laver en konkret plan for indfasningshastigheden for nulemsissionszonerne og et mål for omstillingen af elbiler, som skal vedtages senest i 2023.
Det skal ske for at borgere og erhvervsliv har tid til at indstille sig efter beslutningen.
Eksperterne foreslår derfor en model for indfasning af nulemissionszoner, hvor zonerne gradvist udrulles indefra og ud, hvor man starter med ring 1, herefter ring 2 og så ring 3.
- Der er ikke taget stilling til nulemissionszoner. Det er et sprængfarligt politisk emne. Vi synes i taskforsken, at de er vigtige, for ellers kan det godt blive udfordrende at komme i mål. Hvilke virkemidler vil de tage i brug, hvis de ikke tager nulemissionszoner? Det bliver interessant, siger Sebastian Mernild.
Ifølge eksperterne vil indførelse af en nulemissionszone indenfor ring 2 medføre en CO2-reduktion på ca. 92.000 ton i 2030, hvis elbiler samtidig udgør 40 procent af bilerne i Odense.
Defor skal politikerne sørge for tiltag, som understøtter ændringer i transportadfærden, så flere tager cyklen, bussen eller letbanen i hverdagen.
Forsøg med lastbiler på biogas
Som et af landets største transportvirksomheder har Alex Andersen Ølund investeret i otte biogaslastbiler.
I biogas omdanner man affald og husdyrgødning til energi og sparer klimaet for store CO2-udledninger.
Virksomheden har fået etableret en biogas-tankstation ved domicilet, så det er lettere at få fyldt brændstof på i en travl hverdag.
Men hver lastbil er omkring 200.000 kroner dyrere end en almindelig lastbil, og hos transportvirksomheden er det ikke løsningen.
- Økonomisk er det dyrere, og vi kan ikke køre så langt. Der skal noget infrastruktur på plads med flere biogasstationer. Men Rom blev ikke bygget på en dag, siger Ib Andresen.