Borgmester i strid modvind: Motorvejsudvidelse spænder ben for klimaambition

Fra flere kanter bliver der nu sat kraftigt spørgsmålstegn ved, om motorvejsudvidelsen og målet om mindre CO2-udledning kan sameksistere. Borgmester Peter Rahbæk Juel sender ansvaret videre til Christiansborg.

Når motorvejen syd om Odense bliver udvidet fra to til tre spor i hver sin retning, fører det til flere biler på vejene og dermed også til øget CO2-udledning. Det oplyser trafikekspert Svend Tøfting.

- Når man laver nye veje, kommer der mere trafik, da modstanden i trafiksystemet bliver mindre. Det vil føre til mere CO2-udledning, siger han til TV 2 Fyn.

Trafikekspertens udtalelse er i direkte modstrid med ambitionen om at opnå en CO2-reduktion på 13.000 tons på strækningen, som det fremgår af den grønne mobilitetsplan for Odense.

Svend Tøfting kalder det desuden "ulogisk" at nedsætte hastigheden til 90 kilometer i timen på strækningen, som det ligeledes fremgår af planen.

Han henviser til Vestfyn, hvor motorvejen også er blevet udvidet fra to til tre spor.

- Og der må man køre 130 kilometer i timen, og derfor er det svært at forstå, hvorfor man skal ned og køre 90 kilometer i timen, siger Svend Tøfting og tilføjer, at det "ud fra et trafiksynspunkt ikke hænger sammen".

Ifølge Svend Tøfting fører motorvejsudvidelsen til flere biler og mere CO2.
Ifølge Svend Tøfting fører motorvejsudvidelsen til flere biler og mere CO2.
Foto: Pressefoto/IDA

Sender ansvaret videre

Borgmester i Odense, Peter Rahbæk Juel (S), erkender da også, at det med motorvejsudvidelsen bliver mere "bøvlet" at nå klimamålene.

Han retter dog de tunge skyts mod Christiansborg og staten, som han mener bør udvise ansvarlighed i langt højere grad, end det er tilfældet i dag.

- Jeg kunne godt tænke mig, at staten træder mere i karakter, siger han til TV 2 Fyn og uddyber:

- Er det os i Odense, der skal samle klimaregningen op for alle dem fra København, der kører til Jylland og omvendt? Det synes jeg ikke er rimeligt.

Staten skal påtage sin ansvaret for CO2-udledningen på motorvejen syd om Odense, lyder det fra borgmesteren.
Staten skal påtage sin ansvaret for CO2-udledningen på motorvejen syd om Odense, lyder det fra borgmesteren.
Foto: TV 2 Fyn


Borgmesteren påpeger flere gange, at motorvejen syd om Odense er "statens vej", men at ansvaret for CO2-udledningen bliver parkeret hos kommunen.

På trods af trafikekspert Svend Tøftings udtalelser tror Peter Rahbæk Juel på, at elementerne i den grønne mobilitetsplan bliver ført igennem på den lange bane.

- Det kunne være, man skal starte med at sænke farten om aftenen og om natten, hvor støjgenerne fra motorvejen er størst for de naboer, der prøver at sove, siger borgmesteren.

Mobilitetsplan i laser

En, der tilslutter sig borgmesterens syn på statens manglende rolle i CO2-spørgsmålet, er rådmand i By- og Kulturforvaltningen hos Odense Kommune Søren Windell (K). 

Overfor TV 2 Fyn giver han udtryk for, at den nuværende udregningsmetode er "tåbelig", og at man burde anvende en anden, når CO2-regnskabet skal gøres op.

- Det er uretfærdigt, at odenseanerne skal straffes for at have en motorvej, der bruges af hele landet, siger han.

Søren Windell (K) giver ikke mobilitetsplanen gode odds.
Søren Windell (K) giver ikke mobilitetsplanen gode odds.
Foto: TV 2 Fyn


Men så stopper forbrødringen ellers også. Ifølge rådmanden betyder motorvejsudvidelsen, at "man nok ikke nedsætter hastigheden, som er en af forudsætningerne i den grønne mobilitetsplan".

- Den hænger reelt i laser, siger Søren Windell, hvilket ikke falder i god jord hos borgmesteren.

- Nu har Søren Windell og Det Konservative Folkeparti i lighed med Christoffer Lilleholt (V) og Venstre forladt den mobilitetsplan, hvor vi tager ansvar for at finde løsninger, siger Peter Rahbæk Juel.

Ifølge rådmanden blev Det Konservative Folkeparti "smidt ud", og han opfordrer borgmesteren til at indkalde alle partierne igen for at genforhandle den grønne mobilitetsplan.

Oversigt

    Oversigt