Borgmester vil have lokal klimaplan
Artiklen er mere end 30 dage gammel
Odenseborgmesteren Peter Rahbæk Juel (S) vil lave en lokal klimaplan og har inviteret byrådets politiske partier til forhandling.
I sidste uge præsenterede regeringen efter langvarige forhandlinger en ny klimalov. Men selvom Odenses borgmester, Peter Rahbæk Juel (S), kalder det et ”fremragende stykke arbejde”, lægger han nu op til at fortsætte forhandlingerne i kommunen.
Der skriver fyens.dk.
Som by er Odense forpligtet til at anstrenge sig, alt hvad den kan for at gå så langt fremme som muligt i den grønne forandring, som Danmark står overfor, mener Peter Rahbæk Juel
Miljøminister udnævner fynsk direktør som formand for nyt klimapartnerskab
Camilla Haustrup Hermansen, der er direktør for den odenseanske virksomhed Plus Pack, er udnævnt af miliminister Lea Wermelin som formand for nyt klimapartnerskab.
På grund af en ambitiøs vision for sit arbejde med bæredygtig plastemballage blev den fynske direktør Camilla Haustrup Hermansen tidligere på året tildelt Plastprisen 2019 af Plastindustrien.
Nu er hun også blevet udnævnt af miljøminister Lea Wermelin (S) som formand for et nyt klimapartnerskab. Her skal hun komme med anbefalinger til, hvordan affaldssektoren og vandsektoren kan blive bedre til at reducere deres klimaaftryk.
- Jeg ser derfor frem til at modtage erhvervets egne forslag til at få udledningen af drivhusgasser ned. Samtidig er jeg selvfølgelig interesseret i bud på, hvordan de to sektorer kan sætte skub i den grønne omstilling, og hvor de ser potentialer og barrierer. Det arbejde er jeg glad for, at Camilla Haustrup Hermansen fra Plus Pack har sagt ’ja tak’ til at lede, siger Lea Wermelin i en pressemeddelelse.
Det er Camilla Haustrup Hermansens arbejde med bæredygtighed i Odense-virksomheden Plus Pack, der er ligger bag udnævnelsen. Udover at være medejer er hun også direktør for virksomhedens forretningsudvikling.
Skal reducere klimaaftryk
I det nye klimapartnerskab mellem regeringen og erhvervslivet skal Camilla Haustrup Hermansen fokusere på affald, vand og cirkulær økonomi og samabrejde med de centrale aktører på områderne, der udgør 2 procent af den danske drivhusgasudledning.
- Danske løsninger indenfor affald, vand og cirkulær økonomi er allerede i dag anerkendte ude i verden. Men det fritager os ikke fra forpligtelsen til at gøre det endnu bedre. Det er et stort ansvar, som vi må tage på os, og heldigvis er der en stor vilje i virksomhederne til at gøre det. Nu vil jeg gå sammen med gode kræfter inden for vandsektoren og affaldssektoren og se på, hvordan vi kan finde endnu flere konkrete løsninger, der på samme tid kan reducere det danske klimaaftryk og inspirere resten af verden til at følge os, siger Camilla Haustrup Hermansen i pressemeddelelsen.
Derfor vil han gerne drøfte, om der er nogle steder, hvor det er muligt at gå længere som by.
- Vi skal ikke sidde og vente på, at andre kommer og løser tingene. Og så tror jeg også på, at byer og lokalsamfund har nøglen til at finde mange af løsningerne, for det er her ved os, borgerne bor, siger han til TV 2/Fyn.
Mange ting at tage fat på
Den nationale klimalov, der blev offentliggjort fredag, skal sikre, at Danmark når i mål med at reducere udledningen af drivhusgasser med 70 procent i 2030 sammenlignet med niveauet i 1990.
Vildere vejr truer: 100.000 ton granit skal forhindre oversvømmelse af Storebæltstunnellen
Digerne ved Sprogø er nu blevet sikret, så havet i fremtiden ikke oversvømmer Storebæltstunnellen. Sikringen har kostet 30 millioner kroner.
Digerne omkring Sprogø er nu blevet forhøjet og sikret med 100.000 ton granitsten.
Det sker for at sikre Storebæltstunnellen mod fremtidens klimaudfordringer, hvor stigende vandstand truer med at oversvømme den.
- Når vi ser ind i beregningerne for vejret og klimaet over de næste 50 år, kan vi forvente stigende vandstande og voldsommere hændelser som stormflod og større bølger. Så det giver rigtig god mening at sikre vores anlæg nu, siger Jan Lyngsø, driftsleder i Sund & Bælt i en pressemeddelelse.
Ifølge tal fra Sund & Bælt kører 21.000 togpassagerer hver dag under Storebælt.
Sker én gang hver titusinde år
Siden september 2018 har man arbejdet på at forhøje digerne fra 5 meter til 6,5 meter på nordsiden af Sprogø, så de kan modstå større bølger og en øget vandhøjde på op til 3,25 meter over daglig vande.
Dét er et vandstandsmål, som statistisk set kun vil ske én gang hver titusinde år - altså en 10.000 års hændelse.
Det har kostet 30 millioner at klimasikre digerne, og der er blevet brugt 100.000 ton granitsten i forskellige størrelser. De største granitsten vejer cirka 1.000 kilo.
I løbet af de næste par år fortsætter arbejdet med at sikre Storebæltsforbindelsen, når jernbanestrækningen ved Halsskov og Nyborg skal klimasikres.
Men i Odense vil borgmesteren især gerne kigge på transportsektoren. Med en by i vækst, og dermed et stigende antal biler på vejene, er det nødvendigt at finde en bæredygtig måde at komme frem og tilbage på, mener han.
- Så der er masser af ting at tage fat på, men først og fremmest synes jeg, det er vigtigt, at vi kan få lavet en bred politisk aftale, så vi sender et signal til byen om, at det er noget, vi vil, og vi vil gøre det sammen med byen, siger Peter Rahbæk Juel.
Første skridt er taget
Odense Kommune er dog langt fra den første til at lave en kommunal klimaplan, og både i Aarhus og København er der allerede sat årstal på, hvornår de skal være CO2-neutrale.
Alligevel mener Odenseborgmesteren ikke, at kommunen er sent ude.
- Vi har ikke arbejdet systematisk med en aftale, men vi har taget en beslutning om at udfase kul, investere i vores kollektive trafik, plante ny skov, og vi har indført, at vi vil lave miljøcertificerede byggerier i kommunen, siger Peter Rahbæk Juel.
Til kamp for klimaet: Fynske familier har gjort en stor forskel med små midler
Naturama i Svendborg er rammen, når TV 2/Fyn Event inviterer til at møde sydfynske klimafamilier, der gennem tre måneder har lagt deres livs-stil om.
- T.P.L. Tro På Lortet!
Sundheds-guruen Chris MacDonald har et slogan, der har bidt sig fast i danskernes bevidsthed. Det er en kort, kontant sætning, der godt kan bruges i klimadebatten. Især når det gælder om at blive overbevist om, at der kan gøres noget reelt ved ændringerne i klimaet, hvilket kan være svært at tro på, når man for tredje dag i træk plasker gennem vandpytter på størrelse med mindre søer, mens man jagter ly for tunge dråber, der falder fra en overskyet himmel.
De små ting i hverdagen tæller
Fire fynske familier har været med i et forsøg, hvor de i tre måneder har forsøgt at leve en mere klimavenlig hverdag.
Det kulminerer til TV 2/Fyns klima-event den 27. november i Svendborg. Du kan tilmelde dig eventen her.
Klimaprojektet er gennemført i samarbejde mellem AOF Sydfyn, Det Økologiske Råd, og den grønne organisation Go2Green. Formålet er at blive klogere på, hvordan man helt konkret kan skrue ned for CO2-udslippet i dagligdagen.
- Det er ok at gå efter de lavthængende frugter. Mange er faktisk godt i gang med at gøre noget for klimaet i det daglige. Og det gælder jo om at gå efter noget i dagligdagen, som man fortsætter med at gøre herefter, siger Kåre Press-Kristensen.
Han er klimarådgiver for Det Økologiske Råd, der i forbindelse med forsøget har involveret de fire sydfynske familier og har rådgivet dem om, hvad de har kunnet lave om.
Tag cyklen frem for bilen
- Det handler om ting som at skifte oksekød ud med grøntsager i maden, fordi oksekød ikke er godt for CO2-regnskabet. Og det drejer sig om at cykle frem for at køre bil, fortæller Kåre Press-Kristensen.
Begge råd er der blevet lyttet til i Svendborg og omegn. Hos familien Oldenburg, der tæller to voksne og to børn, er oksekødet forsvundet ud af familiens husholdning.
- Min kone og jeg var i forvejen vegetarer, men vi er blevet veganere. Børnene bestemmer selv, hvad de har lyst til, så det er ikke noget, vi har besluttet for dem, fortæller Mikkel Oldenburg, for hvem forsøget med at tænke mere klima-venligt har været en stor øjenåbner.
Hos en anden familie er cyklen blevet den helt store klima-hjælper.
- Vi har en bil, men bruger den slet ikke så meget længere. Den står stille meget af tiden, siger Marie Stenbak Andersen og tilføjer:
- Jeg har cyklet rigtig meget gennem flere år. Men i forbindelse med, at vi blev klima-familie, er min mand begyndt at cykle på arbejde. Faktisk har han cyklet omkring 1.400 kilometer de seneste tre måneder. Vi bruger stort set kun bilen, når vi skal køre min ældste søn til træning, fordi det ligger ret langt væk. Og når vi skal på længere ture.
I Marie Stenbak Andersens familie cykler alle. Den yngste endnu bag på en cykel, der er spændt efter en af de voksne. Det har givet et fællesskab, der gerne skulle fortsætte.
- Min mand og jeg har investeret i el-cykler. Det er naturligvis dyrere end almindelige cykler, men det gør det nemmere at komme afsted i al slags vejr. Især i blæsevejr er el-motoren en stor hjælp, fortæller Marie Stenbak Andersen.
Hendes råd, og masser af andre råd fra tre klima-familier, kan man hente helt gratis på Naturama onsdag den 27. november mellem 17.00-20.00. Udover familierne vil Go2Green og Byens Gårdbutik være til stede og informere om tiltag enhver kan foretage for at komme i gang med at hjælpe klimaet.
Deltag i klimadebatten allerede nu
Debatten og vidensdelingen om klimaet har været i gang på TV 2/ Fyn Events facebookgruppe Den Fynske Redaktion, hvor fynboerne lige nu er med til at sætte vores klimadagsorden på TV 2/Fyn.
Hvis du endnu ikke er medlem af Den Fynske Redaktion, hvor du kan bidrage aktivt til vores journalistiske arbejde, så kan du blive det her. Her kan du også følge hele debatten om klimaet.
Men han mener stadig, der er plads til at lade sig inspirere af andre kommuner og byer i verden.
Og første skridt er taget: Borgmesteren har inviteret byrådets politiske partier til forhandling.
- Vi skal give hinanden håndslag på, at vi vil lave en bindende klimaaftale her i byen, hvor vi som minimum skal løfte de 70 procent, men også får sat vores egent ambitionsniveau, siger han.