Vildere vejr truer: 100.000 ton granit skal forhindre oversvømmelse af Storebæltstunnellen
Artiklen er mere end 30 dage gammel
kopieret!
Digerne ved Sprogø er nu blevet sikret, så havet i fremtiden ikke oversvømmer Storebæltstunnellen. Sikringen har kostet 30 millioner kroner.
Digerne omkring Sprogø er nu blevet forhøjet og sikret med 100.000 ton granitsten.
Det sker for at sikre Storebæltstunnellen mod fremtidens klimaudfordringer, hvor stigende vandstand truer med at oversvømme den.
Udsolgt: 9.000 halvmaraton-løbere klar til Broløbet
Efter blot lidt mere end et døgn kan Broløbet over Storebælt nu melde alt udsolgt på halvmaratondistancen. Der er stadig mulighed for at løbe kvartmarathon.
Efter to års pause vender Broløbet på tværs af Storebælt til sommer tilbage, når 15.000 løbere igen får mulighed for at krydse Storebæltsbroen i løbesko.
Og interessen for igen at kunne løbe over den i alt 17 kilometer lange bro er enorm. Efter blot lidt mere end et døgn kan arrangørerne nu melde udsolgt på halvmaratondistancen, der går fra Korsør til Nyborg.
- Det er gået forbavsende stærkt. Det havde ingen i deres vildeste fantasi forestillet sig. Vi er rigtig glade og meget taknemmelige for, at løberne bakker op om arrangementet, siger løbsleder Per Hansen.
9.000 løbere har dermed sikret sig en plads til løbet på 21,1 kilometer, mens der endnu er pladser for dem, der vil prøve kræfter med den halve distance, kvartmaraton på 10,55 kilometer.
På den korte distance er der solgt cirka halvdelen af de i alt 6.000 startnumre.
- Vi meldte først denne distance ud søndag, og jeg tror lige, at løberne skal høre om nyheden og den unikke mulighed for at besøge Sprogø, før de melder sig til, fortalte den begejstrede løbsleder til TV 2/Fyn allerede mandag formiddag.
Endnu kan omkring 3.000 løbere altså nå at sikre sig et startnummer til de 10,55 kilometer fra Sprogø til Nyborg.
Selv om de kunne have solgt langt flere startnumre til halvmaratondistancen, er løbslederen meget tilfreds med antallet af deltagere, som skal løbe til sommer.
- Vi vil hellere gøre det i god kvalitet. De 9.000 er en aftale med både Storebælt og myndighederne – og os selv. Det er for at sikre, at vi kan give deltagerne en forhåbentlig god løbeoplevelse, siger Per Hansen.
Stolt Nyborg-borgmester
I Nyborg glæder kommunens borgmester sig over, at så mange løbere bakker op om løb på tværs af landets store broer.
- Det er helt fantastisk, og det viser den enorme opbakning, der er til, at man skal holde motionsløb over Storebælt, siger borgmester Kenneth Muhs (V) og fortsætter:
- Vi skal som nation være stolte over vores bro og vise, at vi kan bruge den til at holde motionsløb på hver tredje år.
Siden daværende transportminister Ole Birk Olesen (LA) i 2017 besluttede, at det skulle være slut med løb over Storebælt, har Nyborg-borgmesteren kæmpet for at få løbet tilbage.
- For Nyborg som by er det en fantastisk mulighed for at få god branding, og så er det en god mulighed for at understøtte vores foreningsliv, siger Kenneth Muhs til TV 2/Fyn.
Forbud ophævet
Løbet blev sidste gang afholdt i 2017, men samme år besluttede Ole Birk Olesen altså, at det ikke længere skulle være muligt for løbere at krydse broen.
Det varede lige indtil juli i år, hvor den nye transportminister, socialdemokraten Benny Engelbrecht, varslede, at det igen ville blive muligt.
Og da Broløbet Storebælt altid er blevet afholdt hvert tredje år, så har udskiftningen på ministerposten betydet, at løbet altså kan vende planmæssigt tilbage i 2020.
- Vi får lov til at løbe i det sydlige spor, og bilerne kører i det nordlige spor, og dér bliver dobbeltrettet trafik i de timer, hvor vi løber, har medarrangør af Broløbet Storebælt Carl Haals tidligere fortalt til TV 2/Fyn.
Fartgrænsen på broen vil i den forbindelse blive sat ned, så bilisterne kan forvente forlænget rejsetid.
Broløbet 2020 bliver ottende gang, at der er løb over Storebæltsbroen. Det første løb var i 1997 - året inden at broen blev åbnet for biler.
- Når vi ser ind i beregningerne for vejret og klimaet over de næste 50 år, kan vi forvente stigende vandstande og voldsommere hændelser som stormflod og større bølger. Så det giver rigtig god mening at sikre vores anlæg nu, siger Jan Lyngsø, driftsleder i Sund & Bælt i en pressemeddelelse.
Ifølge tal fra Sund & Bælt kører 21.000 togpassagerer hver dag under Storebælt.
Sker én gang hver titusinde år
Siden september 2018 har man arbejdet på at forhøje digerne fra 5 meter til 6,5 meter på nordsiden af Sprogø, så de kan modstå større bølger og en øget vandhøjde på op til 3,25 meter over daglig vande.
Dét er et vandstandsmål, som statistisk set kun vil ske én gang hver titusinde år - altså en 10.000 års hændelse.
Klimaudfordringer og katastrofer: Beredskab Fyn har brug for flere frivillige
Klimaforandringer vil komme til at betyde flere oversvømmelser og ulykker i fremtiden. Beredskab Fyn får derfor brug for flere frivillige hænder.
Stormfloder, skybrud og større naturbrande er blevet mere almindeligt i Danmark og på Fyn.
I januar steg vandstanden omkring Fyn med over halvanden meter, og det betød oversvømmelser og vandskader ved de fynske kyster. Det betød også, at det fynske beredskab rykkede ud og hjalp fynske borgere med værn mod de stigende vandstande.
Opgaver som disse kan der komme flere af i fremtiden.
- Hvis man kigger et par år tilbage og ser på udviklingen, og vi regner med, at der er samme udvikling fremadrettet, så siger mange, at det der var 100-års hændelser før er tiårs-hændelser i dag, siger operativ leder ved Beredskab Fyn Frank Praefke.
Det tyder altså på, at der kommer flere klimaudfordringer, som kan ramme Fyn. Derfor leder Beredskab Fyn nu efter flere frivillige.
Plejecenter undgik oversvømmelse
De fynske kyster og fjorde er udsatte ved forhøjede vandstande. Ved Næsby Plejecenter, som er beliggende ned til Odense Kanal, oplevede man i januar en øget vandstand, hvor beredskabet etablerede værn mod de stigende vandmasser.
I en lille marina ved Næsbyhoved Slot steg vandstanden kraftigt, og her ville vandet være løbet ned i sumpområdet ved siden af.
- Jorden er befugtet og ville derfor ikke kunne absorbere vandet fra marinaen. Det ville hurtigt være løbet ned til plejecenteret, forklarer Frank Praefke.
Ved hjælp af sandsække fik man stoppet vandet, og undgik derved at vandet ville nå Næsby Plejecenter.
- De fik ikke våde fødder på plejecenteret, siger Frank Praefke.
Håber på 30 nye frivillige
Mandag 7. oktober inviterer Beredskab Fyn interesserede til infomøder fem forskellige steder på Fyn. Til møderne kan de interesserede høre mere om, hvad opgaverne som frivillig indebærer, og man vil kunne få sig en snak med frivillige ved beredskabet.
Selvom det er frivilligt arbejde, tager Beredskab Fyn ikke hvem som helst.
- Vi satser på at kunne få 30 nye frivillige, men vi lægger os ikke fast på et bestemt tal. Vi vil gerne have de bedst egnede. Men 30 vil gøre vores beredskab rigtig robust, siger Frank Praefke.
Arbejdet som frivillig i beredskabet betyder dog ikke, at man kun kommer til at opleve action.
- Vi vil ikke narre nogen, og de får at vide, hvad de skal, understreger Frank Praefke, men forklarer at man hjælper med opgaver, der er lige så samfundsnyttige:
- Det bliver klimahændelser og logistikopgaver. Det er en vigtig samfundsopgave, man er med til at løfte, og man får et godt socialt netværk ved at være frivillig.
Det har kostet 30 millioner at klimasikre digerne, og der er blevet brugt 100.000 ton granitsten i forskellige størrelser. De største granitsten vejer cirka 1.000 kilo.
I løbet af de næste par år fortsætter arbejdet med at sikre Storebæltsforbindelsen, når jernbanestrækningen ved Halsskov og Nyborg skal klimasikres.