Byens træ: Nyt gavlmaleri i Odense
Artiklen er mere end 30 dage gammel
Odenses nyeste vægmaleri hedder Byens Træ. Kunstneren har arbejdet på et maleri til lige netop den gavl, siden han så den første gang.
Fra grå gavl til kunstværk. Sådan har udviklingen været på Christiansgade 20 i Odense.
Odenses nyeste gavlmaleri er nemlig blevet malet på huset. Det har titlen "Byens træ", og det er kunstneren No Title, der på eget initiativ har malet det.
- Siden jeg så denne gavl første gang, har jeg arbejdet på at lave et maleri til netop dette sted. Det er en fantastisk smuk gavl, som vender ud mod et grønt område med masser af træer ved Odense Å, og det giver mulighed for at bygge videre på den oplevelse, siger han i en pressemeddelelse.
Skaternes Woodstock besøgte Svendborg
Nogle af verdens bedste skatere var fredag i Svendborg til skateboard-eventet CPH Open.
En af disciplinerne var downhill skating, hvor deltagerne i halsbrækkende fart stod på skateboard ned ad Kongebakken.
Udover dygtige skatere fra hele verden deltog lokale skatere også - det kræver dog et vist niveau at deltage ifølge arrangør Keld Aabjørn.
- Ellers ville der simpelthen komme for mange til, vi ville kunne afvikle det.
CPH Open er en konkurrence, men en afslappet en af slagsen ifølge Keld Aabjørn. Han mener, det især er eventets afslappede ånd, der tiltrækker dygtige skatere fra hele verden. Det handler nemlig mere om at være med, end det handler om at vinde.
- Det er faktisk det, vi plejer at kalde skateboardingens Woodstock, siger han.
Han mener CPH Open adskiller fra andre skating-konkurrencer
- Det er blevet så konkurrencepræget det hele, så skateboarding på vores måde kan de rigtig godt lide, siger han.
12 år på bagen
Det er 12. år, CPH Open bliver afholdt, men i år er første år, det foregår rundt omkring i Danmark. I 2018 var første gang, konkurrencen foregik andre steder end København, men her var stoppene i Berlin og Amsterdam.
Et af målene med konkurrencen er ifølge Keld Aabjørn at inspirere unge skatere.
- Det fede er at få lov at inspirere de yngre generationer og kunne få lov at trække deres helte herover, så de kommer til at være tæt på deres helte uden at være afskærmet på nogen måde.
- De kan bare gå hen og sige hej.
Konkurrencen bliver afgjort lørdag på Refshaleøen i København, hvor vinderne fra hvert stop konkurrerer med hinanden i en endelig finale.
Motivet er et stiliseret rundt tre med grene, fugle og blade fordelt på hele væggen. I baggrunden er et bølgemotiv. Ifølge kunsteren er træet valgt som motiv, fordi det er letgenkendeligt, og fordi det optræder i et hav af myter på tværs af kulturer.
- Det betyder, at træet som motiv er åbent for fortolkning med mulighed for mange forskellige historier, lyder det i pressemeddelelsen.
Her kan du se det nye kunstværk
Gavlen er stillet til rådighed af Bøg Madsen Ejendomme.
- Vi er stolte af at have fået et vartegn for Christiansgade, og det er et fint bidrag til de grønne omgivelser, siger Nina Bøg Madsen fra Bøg Madsen Ejendomme i pressemeddelelsen.
Projektet er støttet af Odense Kommunes by- og kulturforvaltning. Derudover er det støttet Ingeniør N.M. Knudsens Fond.
Det er ikke første gang, No Title udsmykker bybilledet i Odense. Det er nemlig samme kunstner, der står bag maleriet "Byfisk: Odense Å", som kan ses ved den sydlige indgang til Eventyrhaven.
Byfisk: Odense Å
- Jeg havde opgivet drømmen om at blive clean
Fra udsat til værdsat kunstner:
- Jeg havde opgivet drømmen om at blive clean
På Danmarks Forsorgsmuseum i Svendborg er der henover sommeren et rum, som fortæller en del af kunstner Henrik Jürgensens liv. Et liv der har været præget af misbrug i over 30 år.
- Det ene misbrug tog det andet. Fra alkohol til hash og herefter overtog heroinen, fortæller Henrik Jürgensen.
For første gang i over 15 år får Henrik Jürgensen igen udstillet sine billeder på Danmarks Forsognsmuseum i Svendborg. Det sker i forbindelse med et nyt projekt 'Fra Udsat til Værdsat', der bliver støttet af Trygfonden og Velux Fonden. Ifølge museumsinspektør Jeppe Wichmann Rasmussen er det vigtigt at give de udsatte en stemme.
- Som samfund har vi igennem historien ikke gjort ret meget for at lade udsatte borgere komme til orde, og derfor er vi i virkeligheden gået glip af en forfærdelig masse viden, som ville sætte os i stand til at løse sociale problemer langt mere effektivt. Deltagerne i ”Fra Udsat til Værdsat” er jo eksperter i en række sociale udfordringer, fordi de selv har gennemlevet dem, siger Jeppe Wichmann Rasmussen.
Gik skævt allerede fra barndommen
For Henrik Jürgensen startede problemerne allerede, da han var 12 år, og hans mor blev syg.
- Det bliver lidt dysfunktionelt det hele. Der var ikke nogen i skolen, som sagde: "Din mor er blevet syg. Hvordan går det?" Det blev mere afstumpet, og min far var ikke den, jeg havde den bedste kommunikation med, fortæller Henrik Jürgensen.
Efter flere år som misbruger kom Henrik Jürgensen på et misbrugscenter, hvor han begyndte på en metadon-nedtrapning.
- Det er svært for normale mennesker at sluge, hvor ekstremt det egentlig er. Jeg føler meget, jeg har mistet min normalitet, efter jeg har været på misbrugscenter, hvor man hører den der aggresive tone hele tiden. Jeg bliver selv aggresiv, når jeg bliver nedtrappet. Det er mange dage, hvor du ikke sover. Det er ligesom at få tortur. Du bliver skør i hovedet af det, og jeg havde ikke nogen, jeg kunne ringe til og sige: "Jeg har det ad helvede til i dag", siger Henrik Jürgensen.
Glad for en chance mere
I dag er Henrik Jürgensen oven på og glad for at være med i Forsorgsmuseets projekt.
- Det er jo ligesom at få lov til at prøve en gang til, og så er det jo også en form for selvterapi og noget, jeg bare skal ud med, siger Henrik Jürgensen.
Udover at Henrik Jürgensen passer ind i projektet, er hans billeder, ifølge Jeppe Wichmann Rasmussen, interessante på grund af det selvbiografiske lag og i form af de materialer, de er lavet på.
Henrik Jürgensens billeder er nemlig lavet på skrottede Ikea-borde, gamle spækbrætter og stumper af træ. Kasserede ting, som han har fundet i sin container eller hamret sammen.
- Det har Henrik nok også følt, at han selv har været en gang imellem. Kasseret. Derfor er det ret modigt at være så ærlig, som Henrik er. Det er der ikke mange af os, der tør være. Han deler sine inderste tanker og følelser med den, der oplever hans billeder, og det er vanvittigt inspirerende, siger Jeppe Wichmann Rasmussen.