Fire biler i uheld på Svendborgmotorvejen
Artiklen er mere end 30 dage gammel
kopieret!
Et uheld gav kortvarigt kø på Svendborgmotorvejen tidligt onsdag morgen.
Myldretidstrafikken blev ekstra presset på Svendborgmotorvejen tidligt onsdag morgen, da fire biler omkring klokken 07.45 kørte sammen i et uheld mellem Årslev og motorvejskryds Odense i retning ind mod Odense.
Ifølge vagtchefen ved Fyns Politi er der ikke sket personskade ved uheldet, og alle fire involverede biler kom umiddelbart efter uheldet ind i nødsporet.
Nu også på Fyn: Hundredvis af el-løbehjul på vej ud i trafikken
I løbet ganske få uger vil odenseanere kunne leje el-løbehjul flere forskellige steder i byen. I første omgang står to firmaer klar til at leje i alt 400 el-løbehjul ud.
Installér en app på din telefon, og lej et el-løbehjul, når du skal i skole, på job eller hjem. Det bliver muligt i Odense allerede i løbet af få uger.
Odense Kommune er godt i gang med at give tilladelse til udlejningsfirmaerne Tier og Voi, der hver især har vist interesse i at udleje det nye transportmiddel i Odense. De første løbehjul ventes på gaden i løbet af maj eller juni.
Forsøgsordning
Det er regeringen, der har banet vejen for det nye transportmiddel. En forsøgsordning blev vedtaget i januar, og allerede nu er det muligt at leje de små motoriserede køretøjer i København. Også i Aarhus er el-løbehjulene snart på gaden.
El-løbehjulene vil være at betragte som cykler i trafikken. De skal køre på cykelstier og parkere sammen med cyklerne. Udlejningen af løbehjulene sker fra veje, pladser og fortorve og fra private arealer.
Tophastighed på 20 kilometer i timen
Når fynboerne vil bruge et el-løbehjul skal de leje dem via en app fra firmaerne Voi og Tier. Startprisen ligger lige nu på 10,5 kroner og en minutpris på 1,5 kroner. Når brugeren er fremme ved sin destination, er det planen, at man skal kunne aflevere løbehjulet lige i nærheden.
By- og Kulturforvaltningen har holdt møde med de to udlejningsfirmaer, der hver ønsker at sende 200 el-løbehjul ud på vejene i Odense. De to firmaer forventer, at udlejningsbehovet vil være ét el-løbehjul for hver 500 indbyggere.
Kommunen kan stille krav om, hvor løbehjulene kan udlejes, og hvor de må standse, parkere eller køre den maksimale hastighed på 20 kilometer i timen.
Aflastning af kollektiv trafik
I følge Odense Kommune er det forventningen, at det nye transportmiddel vil supplere både busser og letbane.
Erfaringerne fra andre byer og lande viser, at el-løbehjulene især er populære, når trafikkanterne skal fra det ene kollektive transportmiddel til det andet eller som afslutning på en rejse.
De to firmaer får i første omgang tilladelse for et år ad gangen til at drive en udlejningsforretning med el-løbehjul.
- De tre af dem kunne selv køre derfra, men den sidste skal hentes af en autotransport. Om de er kørt, ved jeg ikke, men det løses stille og roligt, siger vagtchef Anders Furbo Therkelsen.
Politiet har endnu ikke et endeligt overblik over, hvad uheldet skyldes.
- Om regnen har haft indflydelse, ved vi ikke. Vi har en formodning om, at det kan skyldes for tæt kørsel, men det vil den endelige politirapport underbygge, siger vagtchefen.