Glow: 28.000 færre gæster end forventet til stort julemarked
Artiklen er mere end 30 dage gammel
kopieret!
Søndag var sidste dag, man kunne opleve det kæmpestore julemarked Glow i Odense. Forventningen var 80.000 gæster, men ifølge direktøren har kun 52.000 besøgt markedet.
En million LED-lys fordelt på 6.000 kvadratmeter i Dyrup, et julelandskab og masser af glimmer er hovedingredienserne i det kæmpe julemarked, der den seneste måneds tid har været afholdt i Dyrup ved Odense.
Det er virksomheden Glow Gardens, der står bag konceptet, der allerede findes i ni andre byer fordelt på Canada og USA. Odense er dog det første sted i Europa, markedet har slået dørene op.
70.000 gæster til julemarked: Både bekymring og opbakning hos naboerne
Til november slår verdens største indendørs julemarked dørene op i Dyrup lige uden for Odense, og det får en blandet modtagelse hos naboerne.
Glitrende gaveæsker, farverige lyskæder og kunstige grantræer dækket i sne alt sammen blandet med madboder, nipsting og julemusik skal sikre julestemning, når verdens største indendørs julemarked Glow Garden Odense åbner dørene 21. november i Dyrup lidt uden for Odense.
Men i nabolaget uden for julemarkedets mure er der en blandet stemning. For selvom de glæder sig over, at Odense har tiltrukket så stort et marked, bekymrer de sig om det trafikale kaos, der hurtigt kan opstå, når 70.000 gæster om to måneder kører forbi deres huse og blokerer deres vej.
Bekymring blandt borgerne
Det overdådige indendørs julemarked blev skabt af den canadiske familievirksomhed Glow Gardens, og Odense er det første sted i Europa, der har fået lov til at byde indenfor. Det kommer til at udfolde sig på 6.000 kvadratmeter i flere haller i Dyrup, og for at komme dertil, skal man igennem nabolaget.
- Det er fint, at vi kan trække sådan noget til Odense. Men jeg synes, at det er det forkerte sted, de har lagt det i forhold til trafikken. Det her er jo en skolevej, hvor der nu skal komme rigtig mange biler, siger Rasmus Stage, der bor i Dyrup og inden længe bliver nabo til det store julemarked.
Hans helt store bekymring handler om trafikken.
- Jeg er bange for, at der er nogen, der bliver kørt ned, når nu der både kommer store busser og rigtig mange biler, som vejen ikke er lavet til, forklarer han.
Længere henne ad vejen deler Kresten Helge Østerby bekymringen om de mange biler, der snart vil køre foran deres huse.
- Jeg er bekymret for, at vores vej herude ikke kan klare belastningen. Man kan frygte, at der bliver nogle parkeringsproblemer, siger han.
Ro i maven
Eva Egebjerg Pasgaard, der er direktør i Glow Gardens Odense, er forstående for de tanker, som nogle af naboerne går rundt med.
- Jeg kan godt forstå, de har en bekymring, når de hører et tal som 70.000 besøgende. Det er vigtigt for os, at de forstår, at det ikke er en Ed Sheeran-koncert, hvor der kommer 70.000 mennesker på én gang. Det drejer sig om 32 åbningsdage, som de besøgende bliver fordelt ud over hele dagen, forklarer hun.
Hun og resten af Glow Gardens Odense har været opmærksomme på, at trafikken kan få betydning for nabolaget.
- Vi har haft en tæt dialog fra den dag, vi besluttede os for at slå os ned i Odense. Vi har været i dialog med myndighederne og kommunen, og sammen med dem har vi lavet en plan omkring håndteringen af den her trafik, siger Eva Egebjerg Pasgaard.
Det kommer til udtryk i en konkret skilteplan og etableringen af over 400 parkeringspladser.
- Jeg har meget ro omkring det, og det har kommunen heldigvis også. Så jeg er rigtig tryg i forhold til, at der ikke kommer gener, understreger hun.
- Det bliver hyggeligt
Bevæger man sig længere rundt på vejen, finder man også naboer, som ser frem til julemarkedet og ikke frygter trafikken i samme grad som andre.
- Jeg tænker, at det bliver et hyggeligt julemarked, selvom der måske godt kan blive lidt meget trafik. Men det er kun en begrænset periode, så det skal nok gå, siger Malin Gustafsson, der bor i Dyrup.
For flere af naboerne er det mest den øgede trafik, når op de mod 70.000 gæster skal besøge julemarkedet, der vækker bekymring, men spørgsmålet er, om det bliver et problem.
- Julemarkedet skal være velkommen, for hallerne ligger bare øde hen. Jeg har motorvejen herude, så jeg er vant til trafikken, og parkering går nok op i en højere enhed, siger Niels Thorup Simesen.
- Min tanke har været, at det er så stort et areal, at de burde kunne klare parkering, siger Malin Gustafsson.
Nabomøde skal sikre julestemningen
Der er kun to måneder til, at verdens største indendørs julemarked lukker spændte gæster indenfor, og de bekymrede naboer finder ud af, om trafikken på vejen bliver kaotisk. For at berolige naboerne mest muligt har Glow Gardens Odense inviteret dem alle til et møde, som skal give dem et indblik i markedet.
- Så kan de se, at selvom det er en canadisk idé, så er det lokale odenseanere, der står bag og skal afvikle det for hele byen, siger Eva Egebjerg Pasgaard.
Mens hun kigger på begyndelsen på det, der snart skal fylde 6.000 kvadratmeter, kan hun kun forestille sig, hvor stort det bliver. Men en ting er sikkert:
- Om to måneder bliver det en stor fest. Vi åbner jo op for det her kæmpe lyshav og fantastiske oplevelser. Så det her bliver en rigtig, rigtig stor attraktion, smiler hun.
Men det er kommet langt fra lige så mange gæster, som man havde forventet.
Eva Parsgaard, der er direktør for Glow i Odense, har tidligere meldt ud, at man forventede omkring 80.000 gæster, men nu hvor markedet lakker mod enden har der ifølge direktøren kun været omkring 52.000 gæster forbi.
- Der kan være mange forklaringer. Det ene er, at lokalerne har været vanskelige at arbejde med, fordi der har været så meget at gøre. En af de ting, vi opdagede den første weekend, var, at de ikke kunne rumme så mange mennesker, som vi havde forventet, så vi har måttet ændre kapaciteten i forhold til, at man fik en god kundeoplevelse, siger hun til TV 2/Fyn.
Lukker før tid
Man har valgt at lukke Glow Odense seks dage før planlagt. Søndag er sidste dag, men den oprindelige plan var at fortsætte indtil 4. januar. Det skyldes, at der ville være store omkostninger forbundet med at omdanne markedet fra et julemarked til et vintermarked.
- Vi er selvfølgelig skuffede over ikke at have nået målet, men vi står også tilbage med et smil på læben og egentlig føler vi også, at Glow har været en succes, siger direktøren.
- På den ene side havde vi håbet noget mere, og på den anden side har vi skabt en masse gode oplevelser for rigtig mange mennesker, siger hun.
Plastiktræer, glitter og en million LED-lys: Canadisk juleland skal vinde fynboernes hjerter
Et canadisk firma åbner et enormt indendørs julemarked med ikke mindre end en million LED-lys på Fyn.
I en tid, hvor bæredygtighed er kommet på skoleskemaet, og hvor plastikforbrug og CO2-udslip er udskældte størrelser, er et koncept med 1.000.000 julelys kommet til Fyn.
Det er det canadiske firma Glow, som snart slår dørene op til det, der nok bedst kan beskrives som et enormt indendørs julemarked. Konceptet, som ejerne selv kalder en julefestival, har amerikanerne for længst taget til sig, men Glow Odense åbner som det første sted i Europa.
- Det er en vinteroplevelse, hvor lyset er den bærende del af det, forklarer direktør Eva Pasgaard.
Hun fortæller, at bæredygtighed er i fokus, selvom konceptet hviler på et hav af enorme lysinstallationer.
- I forhold til, hvad man vil tro, så bliver der ikke brugt så meget energi på det. Og så er det alt sammen CO2-neutral energi, siger hun.
En ny form for julehygge
Forberedelserne forud for åbningen har taget månedsvis, og der er stadig lang vej igen. Men det kunstige græs er rullet ud i de 6.000 kvadratmeter store haller, og plastikjuletræer og de mange tusind julelys har taget form som julegaver og sukkerstokke og meget andet. Det hele er nu sluttet til stikkontakten.
Selvom det kan virke som en kontrast til den danske julehygge, er Eva Pasgaard ikke i tvivl om, at fynboerne er klar til lidt ekstra glow.
- Det her er meget mere end et julemarked, det er en oplevelse på en anden måde. Jeg tror, danskerne er klar til det, det kan vi jo se på hele den interesse, der har været, siger hun.
Glow Odense åbner den 21. november.
Hun mener, at man har været ramt af et tidspres, der har gjort, at man ikke i højere grad kunne have gjort lokalerne mere egnede til det store marked.
Kunne man have gjort noget ved de fysiske rammer, som måske havde gjort det lidt mere intimt?
- Vi nåede også i en form for tidspres. Vi overtog lokalerne i august og brugte de første måneder på at få dem godkendt i forhold til at få bygget om og få tilladdelser. Der har været et rigtig stort tilladdelsesarbejder. På den ene side ja, og på den anden side var hverken tiden eller de økonomiske rammer til det, for det ville kræve rigtig mange ressourcer og gå ind at få for eksempel malet 6.000 kvadratmeter.